hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bilister i mørket ..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Bilister i mørket ..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Bustetrollet

Skrevet - 22/11/2005 :  00:13:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Grr .. Litt irritert på biler som omtrent blender hesten, for de klarer ikke å sette på lavlysene. Snakk om å ta hensyn sa du? Neei.

Hvordan er det egentlig for en hest å få skarpe billys mitt i fleisen?

Vet ikke om denne tråden ble plassert riktig, men pytt pytt.

maane

Norway

Skrevet - 22/11/2005 :  00:22:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bedre at bilisten ser deg, enn at den ikke gjør det... Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 22/11/2005 :  07:58:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så bilene ser meg ikke om de setter på lavlysene?

Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 22/11/2005 :  11:19:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Nei. Jeg setter "langlysene" på når jeg møter hester - rett og slett fordi jeg ser en masse med reflekser men ikke aner hva det lysorkesteret langt der fremme er for noe. Det er fordelen med refleks - man bli oppdaget
Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 22/11/2005 :  15:00:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, selfølgelig blir man oppdaget når langlysene er på. Men når bilene er litt forran hesten, så synej jeg at de skal senke lysene til den har kommet forbi. Det samme gjelder også når folk kommer gående.

Gå til toppen av siden

ingahelene

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2005 :  16:24:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseingahelene  Svar med kopi av melding
Jeg er enig i at de skal sette nærlysene (som jeg har lært at det heter :P) på når de ser deg..
Men min erfaring er at de fleste gjør det.. Noen biler har veldig sterke nærlys, så det kan være at jeg noen ganger tror de har på fjernlysene (langlysene)..

Mvh. Inga Helene Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 22/11/2005 :  18:41:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Heilt enig, opplever svært ofte å bli blenda av bilane.

Har også opplevd å møte bil med fjærnlys over en bakketopp, slik at bilen ikkje lyste på vegen, men rett i augene mine. Såg absolutt ingenting, ante ikkje kvar vi var på vegen. Hesten min såg heller ikkje noko, og blei usikker. Så vi stod der berre heilt til bilen stoppa, og da først skrudde sjåføren ned lysa. Skikkelig ekkelt.

Alt for få som tek hensyn til hest og rytter, ein skal jo blende ned når ein møter gåande, så kvifor ikkje når ein møter hest og rytter også? Blir jo like lett blenda til hest..

ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2005 :  21:10:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Er også enig i at de bør dimme når de møter på hester! Jeg har opplevd at bilistene ikke dimmer når jeg rir uten hodelykta, men når jeg rir med hodelykten, dimmer det alltid! et lite tips kanskje?
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2005 :  23:35:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Da jeg kjørte opp lærte jeg at man skulle skru ned til nærlys når det kom folk gående mot en. Det gjør jeg nå også, være seg hest eller menneske. Men jeg skrur ikke av fjernlysa før jeg veit hvor jeg har personen/hesten. Ofte kan det være veldig forvirrende å plassere blinkende lys på en vei. Men så fort jeg veit hvor jeg har vedkommende skrur jeg ned til nærlys. Men kjære vene hvor tydelig jeg ser nå hvor viktig refleks er. Og det holder ikke med en sånn liten en som dingler ut av lomma. Refleksvest (snakker nå hovedsaklig om gående, men gjelder absolutt hester også)! Jeg skvatt skikkelig her om dagen da det plutselig (og da mener jeg plutselig) var en mann som gikk langs veine. Jeg hadde ikke på fjernlys, da det akkurat hadde passert en bil, og poff, så var mannen der. Uten refleks. Skummelt!

Nei, bruk refleks alle sammen!
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 23/11/2005 :  10:33:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg så det veldig godt da jeg kjørte hjem fra der hesten min sto før en kveld det var en eller annen form for idrettsteve i nærheten, var masse folk som jogget rundt der og det var helt utrolig hvor stor forskjell det var på når vi oppdaget de med refleks i forhold til når vi oppdaget de uten..
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2005 :  23:46:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding
blir også plaget av at de ikke kan blende ned!
dritt irriterende...greit nok d må jo se hva vi er for noe og hvor vi er,men det hadde jo vært greit om de hadde blendet ned slik at vi faktisk kan se hvor vi rir!det er litt vanskelig med to billykter som lyser deg midt i fleisen!
og eg pleier jo å ri på gangfelte og da er eg logisk nok innenforbi autovernet så da burde jo de som kjører skjønne hvor de har meg...

Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2006 :  01:13:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Blender også ned for møtende fotgjengere, hester eller hva det nå måtte være, ETTER at jeg har fått et overblikk over hva jeg møter, om det er noe/noen på andre siden av veien.
Dette på grunn av de myke trafikantenes egen sikkerhet. Litt synd om jeg som bilfører blendet ned øyeblikkelig jeg så noe som lyste å la meg ut til andre siden, for så å kanskje meie ned en annen.
Den som rir, går, sparker ol. kan faktisk stanse til de er passert.

Når jeg ferdes langs veien til hest eller fots, stanser jeg når jeg møter bil og venter til de har passert, for begges sikkerhet. Er ikke gøy å bli påkjørt, og er ikke gøy å være den som kjører på...

Er ikke påbudt å blende ned for de myke trafikantene, men man lærer likevell og gjøre det når man kjører opp til sertifikat, og det er også moralskt sett riktig.

Ble fryktelig lett hissig på bilistene før for så mangt, men etter at jeg selv begynnte å kjøre forsto jeg raskt at det er ikke så enkelt å være bilist heller..

Og for guds skyld, bruk refleks...

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 09/04/2006 :  09:14:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her tror jeg sarene varierer mye etter om man selv er sjåfør eller ikke ::)

Det som er litt problemet, når man kjører spesielt på mørke veier, er at man ser noen kommer full av reflekser, men man vet ikke om det er FLERE med som ikke har reflekser. Og det kan være veldig skummelt. Jeg har opplevd det flere ganger. Man ser et menneske som går med en refleks på seg, kjører normalt, og brått har man en hund foran seg i veien. Den hadde visst ikke refleks den . Eller , man oppdager brått at det er flere folk enn man trodde det var. Jeg slår aldri av fjernlys før jeg vET hvor mange vesener som befinner seg der. Det ER faktisk mulig den korte tiden det ar før en bil passerer deg, og se en annen vei ....
Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  23:31:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
rett borti "høgget" her, er det en lang veistrekning uten gatelys, veien er veldig smal med mange uoversiktelige svinger og bakketopper, på den ene siden er det berg, på den andre siden er det en veldig lang bratt skråning hvor absolutt all skog er hogd ut. og som ikke det var nok er det i tillegg 80-sone der!! og dette er også veien mange travfolk fra en spesiell stall bruker som treningsvei, som oftest etter det har blitt mørkt, UTEN reflekser vell og merke! (tror det er en mann som har en cm-bred stripe med reflekstape på høyre side på vogna si), de få gangene jeg kjører her kjører jeg bestandig sakte MED langlysene på!
vi som bor oppi her, vet om problemet (har prøvd å snakke med travfolkene, men blir bare fnyst opp i ansiktet) og tar derfor våre forhåndsregler, men enn om det kommer noen som ikke er kjent, i 80 km/h og møter en person som trener hurtigkjøring?? da er det garanter å gå galt!

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 29/06/2006 :  06:28:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er enig i det mange sier her, om at man bør blende ned, men IKKE før man har fått fullt overblikk om hva det er som befinner seg på veien. Når det er hester inne i bildet, kan det også være litt forvirrende på lang avstand hva "alt det der" er, dersom hestene har litt refleks i panna, og litt på beina, og både her og der. (Men selvfølgelig er det bra med mye refleks).

Har for eksempel også opplevd at folk har vært ute og gått langs veien, med refleksvest, og de synes på lang avstand, men så har jeg plutselig oppdaget når jeg kom enda nærmere at oj, der var det jammen en hund en god meter ute i veibanen - UTEN refleks! Litt ekkelt! Så derfor sørger jeg alltid for å ha full oversikt over hva som skjer på veien, samtidig som jeg da blender ned fortest mulig, selv om jeg også selvfølgelig synes det er ekkelt å få 1000-metringer midt i øya når jeg er ute og rir..

Det var forøvrig faren min, som er sjåførlærer, som lærte meg dette. For som han sa; "Det er bedre å bli blendet enn å bli påkjørt!"

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  00:06:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
"Det er bedre å bli blendet enn å bli påkjørt!"

Opprinnelig postet av Spendas

Amen. ;)
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.