hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barfot?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Barfot?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2005 :  16:17:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Jeg vurderer la min varmblods bli barfot,men hvordan går dere fram for å få hesten barfot? Det er jo ikke bare å ta av skoa å så er han barfot. Nå går det jo mot kaldt hvinter med snø og is, hvordan vil dette fungere når hesten nettopp er blitt barfot? Å hvor mye vil det koste med hovpleie osv. Og hvor ofte?Har ikke noe ærfaring med barfot hester,men det er jo helt naturlig for en hest å være det i utgangspungtet. Jeg lurer på om noen kan fortelle hvordan de gikk frem for å få en barfot hest med sunne hover? Å om det kanskje er domt å ta de av nå før hvinteren? Er litt usikker på om det kan være skummelt nå når det blir glatt osv.

På forhånd takk for svar

Fröya

Norway

Skrevet - 21/11/2005 :  21:40:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Hei

Først og fremst må du få tak i en dyktig hovtrimmer. Hvor holder du til? Det kan også være lurt og melde seg inn på "barfotlista" http://dk.groups.yahoo.com/group/barfothest/ Der kan du komme i kontakt med andre "barfotfolk" og spørre om det du lurer på og lære mye. Du bør også kjøpe boots innen du tar av skoene. Det viser seg at de som konsekvent bruker boots i starten, oppnår raskere resultater enn de som ikke gjør det. Kjøp boots som kan broddes! Easyboots er et ok valg. Spesiellt i starten, da høvene forandrer seg mye og du kanskje må kjøpe nye etter en stund (det går ann å selge de gamle. Du kan også kjøpe brukte boots) og de ikke er så dyre som enkelte andre. Så kan det være en fordel og få hovslageren til å trimme høvene på "barfotvis" de siste gangene det blir skodd. Dette for å i høvene en enklest mulig start på barfottilværelsen. Så når skoene endelig kommer av, er det viktig med så mye bevegelse som mulig. Jo mere bevegelse, jo bedre blir høvene og jo raskere få du resultater. Men det viktigse av alt, er å få tak i noen som kan hjelpe deg.
Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2005 :  22:01:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Takk for svar! Jeg har en svært dyktig hovslager med fagbrev,men vet ikke hvor mye kunnskap han har med barfot hester. Skal kontakte han i morgen tenkte jeg. Jeg bor på skogn,en liten byggd en time unna Trondheim. Hva er det første stege til barfot hest da? Kan man bare ta av skoene å få en dyktig hovpleier til å se på den og evt stelle hovene. Å derretter sett på boots? Varmbodsen min sliter litt med bakbena ved hard trening,men har ikke vondt eller ubehag til vanlig. Men jeg har lest at barfot hestene er friskere og at de blir friske etter å blitt barfot. Så jeg syns det er utrolig spennende.
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 22/11/2005 :  20:28:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Dersom du skal ri på annet underlag enn sann (eks. ridebane), ville jeg kjøpt boots så snart som mulig. Du kan jo vente til etter at høvene har blitt trimmet av barfottrimmer, så er det lettere å finne ut hvilken størrelse du skal ha. Noen barfottrimmere selger også boots til sine kunder og tilpasser dem. Men du bør ikke vente til hesten blir sårbeint før du kjøper boots. Med å bruke boots de første mnd. slipper du mye av overgangsproblemene. Dersom høvene ikke er så verst, går det som regel bra å ri på ridebane uten.

Du kan spørre etter barfottrimmer på barfotlista.
Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2005 :  22:43:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Han har sko på nå,men vurderer å ha han barfot. Fikk ikke tak i skoeren i dag. skal undersøke litt nærmere. Da kan jeg alltså ta av få skoeren til å ta av sko,trimme hovene og så ha på boots? Er det bare å bynne så enkelt? syns det høres så enkelt ut! Hvor lang tid vil det ta før hovene er greie da? Et år? to år? har lite peiling her altså!
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 22/11/2005 :  23:33:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Høvene bør trimmes på barfotvis. Det er ikke så mange vanlige hovslagere som kan det. Du bør absolutt få hjelp av noen som kan. Hvor lang tid det tar før du har en 100% fungerende barfothest, avhenger av mange ting. Det er det ingen fasit for. Oppstalling, hovstell, fôr, bevegelse, underlag, skader/sykdom osv. er eksempler på ting som spiller inn. Før du går inn på et barfotprosjekt, bør du sette deg godt inn i saken. Lese bøker er nyttig. Tofs hesteutstyr selger både bøker og boots. Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 23/11/2005 :  00:26:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Ja,jeg skal sette meg godt i det. kanskje ønske meg noen bøker om temaet i julegave;p hehe. trur jeg setter meg litt mere inn i det,å kanskje prøve å ta av skoene til våren istede. Etter å hatt en hvinter å finne litt fakta på. Da trur jeg at jeg venter. så da blir det hvintersko nå og barfot til våren,da har jeg litt tid på meg til å finne en go barfot hovslager. Og selv skaffe meg litt peiling.

Takk for fine råd

Gå til toppen av siden

Maju
» VIP

Skrevet - 23/11/2005 :  22:43:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og vente til våren er ikke så dumt. Jeg gikk og grublet et helt år på det med barfot, leste alt jeg kom over. Og skoene ble revet i slutten av mars i år. Ikke den dummeste tiden å gjøre det på, for da er det som regel bare råtten snø og ikke hard is, da er det ikke så hardt eller glatt. Nå, åtte måneder etterpå så fungerer hesten bra. Har brukt boots endel, men har også ridd mye uten i høst. Høvene har aldri vært bedre. Slipper å bekymre meg for å få tak i hovslager og løse sko. Har hatt veiledning av en kyndig barfot-trimmer her i Trondheim, begynner å få taket på trimminga. Men er nok litt bortskjemt, da jeg har hesten min på samme stall som han...... Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2005 :  22:41:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Husk at Teori og Praksis SKJELDEN går hånd i hånd
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 26/11/2005 :  00:14:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Hva mener du med det? Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2005 :  23:14:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Snakket med skoeren min,å han sa han hadde gått mange kurs om barfot. Å han trimmet heller barfot hester enn å sko sa han. Alle hans hester var barfot, så han hadde fagbevis på dette. Så han skal fortelle meg mere om det,å han var også enig i at frisco kunne ha det bedre som barfot. Så da blir det barfot til våren. Tror jeg skal prøve Frigge barfot også. Så da skal jeg ønske med boots i julegave;p hehe
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 09/12/2005 :  07:55:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Hva mente han med fagbevis? Det finnes ikke noe fagbrev på barfot ennå (men det jobbes med saken).

Jeg ville nok vente med å kjøpe boots til skoa var kommet av og jeg hadde fått målt høvene ordentlig. Ev. kan hovslageren trimme høvene på barfotvis men så sette på sko, slik at de får den fasongen de skal ha. Så når det nærmer seg at skoene skal av for godt, kan han hjelpe deg å måle høvene slik at du vet hvilken størresle du skal ha. Det er ikke de samme størrelsene som på sko. Det varierer også mye fra merke til merke. Derfor må du vite bredden og lengden på høvene for å finne de rette. Dette kan også hjelpe deg å finne rett merke, da det er store forskjeller på fasongen. Noen passer til lange, smale høver mens andre passer til korte, runde høver.
Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 09/12/2005 :  14:59:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Jeg skal ta en prat med skoeren på tirsdag da han kommer. Han har kurs bevis eller noe,fikk det ikke helt med meg, mulihg jeg missforstod noen men. Får nærmere informasjon på tirsdag, vi har to barfot trimmere på Levanger. Så jeg er heldig sånn. Men da finner jeg ut det jeg trenger på tirsdag, han ble kjempe gla da jeg spurte for han var egentlig ikke noe tilgjenger av sko selv. Så jeg hadde flaks der da. Så nå får jeg alltså hjelp:)
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 10/12/2005 :  21:27:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Høres kjempe bra ut. Lykke til! Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 13/12/2005 :  01:13:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Apropos barfot og kyndige folk:

"Sakset":

”Vi tränar aldrig utan skor”

Världens bästa travkusk: Stig H Johansson, kör ofta med hästar barfota i travlöp.
Men till vardags har de alltid skor och han skulle aldrig låta personer utan riktig utbildning få röra fötterna på hans hästar!

- Det är inte alls bra att folk med en veckas utbildning håller på med hästars hovar. Det räcker inte för att ha kompetens och kunskap nog om att sköta om hovarna på en häst. Det finns inte i min sinnesvärd i alla fall.

- Vi tränar ju aldrig våra travhästar utan skor. Det är lite vitsen med att spara fötterna för att de ska ha en bra slityta när de väl tävlar utan skor. Så hästarna har skor på fötterna hela tiden men dessa plockas då av innan loppet och sätts sedan på igen.

- I min bransch , vi talar om travsport och inte ridsport, så gör man så att de hästar som fungerar bättre utan skor med den balans som de ska ha är givetvis gynnade av att gå utan skor.
Men de som inte kan tävla utan skor ska självklart ha skor. Det kan bero på två saker: att de inte har fötter som klarar att gå barfota eller att deras aktion är sådan att de behöver skor på fötterna för att vara i rätt balans.

- Vi har ju två välkvalificerade hovslagare som sköter våra hästars hovvård här på min gård. Men som travtränare är det mitt ansvar om hästen kan gå barfota eller inte, inte hovslagarens.

- Jag skulle aldrig köra runt med en häst barfota som har ont i fötterna! avslutar Stig H Johansson.

Kilde: http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/skotsel/skor3.html

-Et tankekors kanskje..

Redigert av - xxxx den 13/12/2005 01:43:02 Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2005 :  12:14:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Og det tankekorset er....?
Å ta av skoene på traverne under løp er ganke vanlig, men har ikke så mye med barfot å gjøre egentlig. Og at en travtrener bruker kyndig hovslager, er vel heller ikke så veldig oppsiktsvekkende. Og å ikke ville kjøre med en sårbeint hest er vel også ganske vanlig holdning vel? Sorry, men jeg vet ikke helt hva du vil fram til her, og hva det har å gjøre med det opprinnelige temaet
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.