hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - La seg ned..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 La seg ned..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 05/12/2005 :  10:35:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Den viktigste treningen hesten får, skjer i perioden fra den er 1 til den er 2.

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

Hva med min hest da? Som omtrent ikke var håndtert når jeg fikk han, og aldri hatt på utstyr eller noe. Han er nå 2år og 9mnd.
Har hatt han i snart 2mnd, å har iløpet av denne tiden hatt på han utstyr flere ganger. Men han var jo helt fersk når jeg fikk han, å allerede godt over 2år.

Redigert av - SkyggenogCo den 05/12/2005 10:37:09 Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 05/12/2005 :  23:41:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Vi to har diskutert treningsfilosofi før, og etter hva jeg husker har vi så totalt forskjellige utgangspunkter og grunnideeer at det er håpløst å komme til en enighet. Du kritiserer mitt miljø, jeg vil ta igjen med å kritisere ditt miljø, jeg mener det er nettopp dere som bør våkne opp. Du skriver at du vil begynne å kjøre med hesten din tidligst når den er 2 1/2. Dette er et valg som du står for, men jeg tør påstå at du går glipp av mye viktig herding og belastning som hesten i en periode fra dener 1 til den er 2,5 aldri vil kunne ta igjen. Dette er fakta, du kan spørre hvilken dyrlege som helst. En toåring er ikke en babyhest som bare skal stå i en luftegården og snuse inn miljø. Jeg er for miljøterapi, men det skal skje i form av å aktivt gi hesten utfordringer, og oppsøke stimuli i miljøet.

Må bare beklage hvis jeg virker veldig streng og bastant i mine meninger....med dette er noe jeg brenner veldig for, og danner grunnlaget i min treningsfilosofi. Jo tidligere en begynner, desto bedre. Er foresten viktig det Lene skrev, og å ta små skritt om gangen. jeg er overhode ikke for å presse en unghest. Men å jobbe kontinuerlig med dem, og gi dem utfordringer fra de er små er kjempeviktig, mener jeg.

Nå vet du ingen ting om "mitt" miljø. Faktisk tilhører jeg ikke noe spesielt miljø i det hele tatt. (Må være litt barfot miljø på internett det da).

Hesten min går selvfølgelig ikke rundt og tusler for seg selv. Han har allerede lært mye som mange voksne hester jeg kjenner ikke kan. Han er også med på leieturer og som håndhest eller når vi kjører rolige turer med den voksne. Men at en hest som vokser så mye som en åring gjør, skal TRENES fysisk, går jeg ikke med på at er bra. Alsidig aktivitet er sundt, miljøtrening er sundt. Men spenne for noen vogn kommer jeg ikke til å gjøre før tidligst til høsten. Også mentalt er i hvertfall min åring alt for umoden til at jeg finner det forsvarlig. En så ung hest klarer heller ikke å konsentrere seg særlig lenge av gangen.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 06/12/2005 :  10:15:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå vet du ingen ting om "mitt" miljø. Faktisk tilhører jeg ikke noe spesielt miljø i det hele tatt. (Må være litt barfot miljø på internett det da).

Det var da du som begynte å kritisere mitt miljø. Dessuten vet vel jeg omtrent like mye om miljøet ditt som du vet om mitt..? Uansett om du ikke tilhører noe spesielt miljø i det hele tatt henter en vel ideene sine fra et sted.

Kopi av melding:
Hesten min går selvfølgelig ikke rundt og tusler for seg selv. Han har allerede lært mye som mange voksne hester jeg kjenner ikke kan. Han er også med på leieturer og som håndhest eller når vi kjører rolige turer med den voksne. Men at en hest som vokser så mye som en åring gjør, skal TRENES fysisk, går jeg ikke med på at er bra. Alsidig aktivitet er sundt, miljøtrening er sundt. Men spenne for noen vogn kommer jeg ikke til å gjøre før tidligst til høsten. Også mentalt er i hvertfall min åring alt for umoden til at jeg finner det forsvarlig. En så ung hest klarer heller ikke å konsentrere seg særlig lenge av gangen.

Det er nettopp fordi den vokser såpass mye som en åring gjør, at treningen er så viktig... Du skriver at en unghest ikke klarer å konsentere seg særlig lenge om gangen. Da er ikke unghesten godt nok håndtert og temt, mener jeg. Alle unghestene jeg har kjørt inn har fint klart å konsenterere seg.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 06/12/2005 :  10:45:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Hei. Tror du har fått mye bra svar, og du har nok funnet ut av mye selv allerede.

Det er ikke uvanlig at lure unghester legger seg ned med vogn. Hørt ordet "demonstrere"?? Det er det hun gjør. Hun er som du sier selv, veldig spes. og det at hun legger seg ned er bare hennes måte å tøye grenser på. Legge seg ned å lukke øynene og håpe å få slippe dette maset......nei, kjør på!! Få henne på bena og ikke la henne legge seg ned. Da har du gjort deg selv en bjørnetjeneste og hun vil forsette å gjøre dette når det passer henne. Tenk hvor farlig det er om hun plutselig stopper opp og legger seg midt i veien?? Eller under løp om hun skal bli traver??

Nei kjør på og ikke la deg lure. Men ta det pent det er en god ting. Dette vil nok gi seg, men jeg vil nok ha det litt i bakhodet de første årene du kjører med henne og prøv som en treningsak for deg selv og se etter tegn på når hun stopper om hun da gir signaler om å legge seg ned så du kan stoppe det i tide. Ta med en kjørepisk, sier ikke at den skal brukes, men som en hjelper om hun begynner å tulle. Har selv hingst som har det med å stoppe og rygge og så snu......du kan jo tenke deg hvor morsomt det er?? Da er pisken fin å vifte med for å fortelle at NÅ er det slutt på tull og så går vi frem som vi skal.

Lykke til videre med innkjøringen. Du vil nok møte på mye rart. Det gjorde og gjør jeg forsatt og hingsten min er nå 2,5 år.......

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 06/12/2005 :  11:02:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil også være med på diskusjonen...ingen som vil diskutere med meg,jo!

Kopi av melding:
Men at en hest som vokser så mye som en åring gjør, skal TRENES fysisk, går jeg ikke med på at er bra. Alsidig aktivitet er sundt, miljøtrening er sundt. Men spenne for noen vogn kommer jeg ikke til å gjøre før tidligst til høsten. Også mentalt er i hvertfall min åring alt for umoden til at jeg finner det forsvarlig. En så ung hest klarer heller ikke å konsentrere seg særlig lenge av gangen.

Det kommer da an på hver enkelt hest om den er mentalt moden nok til å tåle noen slags trening... Om hesten ikke er moden nok til noe trening,vil jeg da tro at den heller ikke ville vært mentalt moden til den type trening den allerede får? Det å spenne for en lett vogn,og la hesten trekke den en lite kvarter vil ikke jeg mene er noe til fysisk trening... Det er vel så tungt for en unghest å måtte være med som håndhest bak en voksen hest,som jeg da regner med er ute lengre enn et kvarter,og da også i både opp og nedover-bakker?
Det er her kun snakk om miljø-trening med tanke på travhester som med tiden skal gå løp,ikke hard-trening og bakke-trening som åring
At en åring,som da er mentalt moden nok til all slags miljø-trening,ikke skal være moden nok til å tåle et kvarter på flat mark med en lett vogn,mener jeg er å undervurdere hesten...
Selvsagt skal man se an hvert individ,for som jeg har sagt før så er noen senere utviklet enn andre! Og det er også en selvfølgelighet at disse hestene man spenner så tidlig for vognen,har fått tidlig tillvenning på endel andre viktige aspekter,som tømmekjøring og håndtering.... Man skal heller ikke sette igang med tyngre trening i bakker og over lengre perioder når det kun er snakk om en åring...
Det det her er snakk om er miljø-trening med vogn et par ganger før den sendes ut på unghest-beite,intet annet...
Da vil den ofte være bedre rustet når man kommer i gang med den virkelige treningen etter beite-sesong,og det er, som Tone påpeker,noe som "styrker deres selvfølelse, og gir hesten en følelse av beherskelse og stolthet."

Og for en traver vil noe av det viktigste innen miljø-trening,være tillvenning til vogn...
På samme måte som det med en ridehest vil være tillvenning med sal...at en venner en ridehest til med å ha noe lett på ryggen (en sal,noen som legger seg over,små barn rundt året/to/tre som får sitte litt oppå mens mor holder,ol) i ung alder,betyr da virkelig ikke at man rir ut på banen og krever samling...

Edti leifer...

Takker for meg.
Redigert av - Lene. den 06/12/2005 15:59:49 Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 06/12/2005 :  11:15:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er ikke uvanlig at lure unghester legger seg ned med vogn. Hørt ordet "demonstrere"?? Det er det hun gjør. Hun er som du sier selv, veldig spes. og det at hun legger seg ned er bare hennes måte å tøye grenser på. Legge seg ned å lukke øynene og håpe å få slippe dette maset......nei, kjør på!! Få henne på bena og ikke la henne legge seg ned. Da har du gjort deg selv en bjørnetjeneste og hun vil forsette å gjøre dette når det passer henne. Tenk hvor farlig det er om hun plutselig stopper opp og legger seg midt i veien?? Eller under løp om hun skal bli traver??
Opprinnelig postet av HelleG

ENIG!!!!

Og...

Kopi av melding:
Det å spenne for en lett vogn,og la hesten trekke den en lite kvarter vil ikke jeg mene er noe til fysisk trening... Det er vel så tungt for en unghest å måtte være med som håndhest bak en voksen hest,som jeg da regner med er ute lengre enn et kvarter,og da også i både opp og nedover-bakker?
Det er her kun snakk om miljø-trening med tanke på travhester som med tiden skal gå løp,ikke hard-trening og bakke-trening som åring Opprinnelig postet av Lene

Enig i dette også!! Å kjøre litt med åringen er hverken så dramatisk krevende verken fysisk eller psykisk som en del skal ha det til.

(Kunne skrevet myye mner, men nå er friminutet slutt....)

xxxx

Skrevet - 06/12/2005 :  13:55:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Tone og Svarten og Lene jeg da.

Sån generelt:
De yngste blir fra de første timene de er født konsekvent og strengt oppdratt av hesteflokken/lederen.
Og jo tidligere de lærer å sosialisere/oppføre seg, jo enklere er det ofte for hesten å etablere seg i en flokk senere.

Nå vil ikke jeg påstå for mye om ditt og datt-(er ingen hestehvisker eller super duper ekspert), men kan bare trekke frem noen egen-erfarte eksempler som kanskje kan fortelle at det ikke nødvendigvis ALLTID betyr at hesten har gitt opp og legger seg ned fordi man har satt for mye press på den.

Eks. 1:
For noen "kvartaler" siden jobbet jeg med travere på Slogum Gård.
Mitt hoved og ene-ansvar var bla. å temme, tømmekjøre og kjøre inn 1-2 åringer.
(Hurtigkjøringa på 4 åringene tok ekspertene seg av som G.Eggen..)

Først tømmekjørte jeg,så red jeg de pent inn i kun skritt og så spente jeg for den letteste vogna.
Neste skritt å lære de å trave startet jeg med på rettstrekka som hellet svakt.
Den var laget slik mtp. å styrke de sakte og sikkert for å unngå overbelastninger.
Det verste "krumspringet" de kunne gjøre da var å små-bukke litt når de måtte bremse.
Ellers var det ikke noe tullball og hestene var kun drøye året gamle.

Dette "unghest-programmet" lærte jeg av gammer,n sjøl på Slogum ,Martin Jonsrud.
(Fremgangsrik oppdretter og trener av de gamle kjente Slogum-hestene).
Denne metoden var brukt i årevis, bortsett fra å skritte de som kom senere da man hadde fått positive erfaringer med det.

På dette tidspunktet var alle så håndterte at jeg aldri opplevde at de ville legge seg ned "å dø" om jeg introduserte de får noe nytt.
Jeg kjørte de ca. 4 dager i uka (for det meste skritt) og pent på tur for at de skulle lære å løfte beina og gå på annet enn flatt underlag.

Det var kun en hest som prøvde å legge seg (foruten å "fake" at hun skvatt for så å fly ut) og det var 4 årige Slogum Stjerna som var ei merr av dimensjoner.
Hun var det kun en som kjørte (som var mer erfaren enn meg) og jeg var med i vogna ene dagen for hesten var til de grader uberegnelig.
Vi hadde en helv... tur med henne på jordet (hvor vi bla. begge datt over hverandre i vogna med tømmene overalt og kravla febrilsk for å ikke dette ut.).
Måtte "vinsje" henne inn i en sirkel (begge nidro i tømmene til ene siden, så vi snakker krefter og egenvilje.
Og selv om hun etterhvert ga seg og vi kom oss hjem, var hun aldri til å stole på.
Fant stadig på nye ting for å slippe unna, som bla. å legge seg..
Hun var beinhard psykisk og uegnet som både hobbyhest og avlsmerr.
Synd, for trave fort kunne hun de gangene hun var medgjørlig.
Dette motbeviser for meg at hun la seg ned for hun hadde gitt opp..

Eks. 2:
Jeg har en vallak som er litt hingstete, selvstendig og med en god porsjon selvtillit da han ikke ble kastrert før han var 7 år.
Her om dagen skulle veterinæren bruke endoskopi på han.
En injeksjon med beroligende ble satt. Det hjalp ikke nok.
Veterinæren ville helst unngå å sette en sprøyte til,så derfor ville hun heeller bruke brems.
Det endte med at hesten ble sint og prøvde å legge seg ned.
Tro meg når jeg sier han ikke var særlig redd,han gjorde det for å demonstrere,såpass kjenner jeg han nå og fra tidligere eiere, og blikket hans. Det forteller det meste.
En redd hest er ikke olm i blikket..
Så vi måtte sette en sprøyte til og så kunne vi fortsette.

Jeg tror på bakgrunn av bare dette at det blir litt naivt, og konsekvent tro at om hester legger seg ned tror de at de skal "dø" og gjør det for at de har gitt opp..
Det blir for svart hvitt for meg ihvertfall på bakgrunn av tidligere erfaringer.

I de fleste tilfeller tror jeg dette har med "naturlig" trass/protester og teste grenser å gjøre.
De fleste hester lar andre kontrollere seg (flokkdyr-naturlig med en leder),andre vil ha full kontroll selv.
De fleste unge hester prøver å ta lederskapet inntil lederen/leder-hesten sier "NEI,nå holder det, her går grensa for hva jeg tolererer som din ledsager." Dette er livets skole,en naturlig prosess.
Yngre og uerfarne hestene vil naturlig nok reagere bla. med protester for nye ting/opplevelser de blir utsatt for før de har fått noen år på baken og er "integrert i samfunnet".

Dette er en naturlig prosess og bare en av mange ting man må igjenom. Og noen unge individer vil på denne "livets vei" med all sannsynlighet prøve på sin måte (en gang eller flere)
og si; "Nei, dette har jeg ikke gjort før, vil ikke jeg.."
Bare noen tanker.

Redigert av - xxxx den 06/12/2005 14:55:25 Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 06/12/2005 :  15:55:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Oi, lang debatt med mange lange svar!

Jeg skønner på en måte begge parter i diskusjonen, men heller kanskje mer mot den sida som ikke mener dette var noe forsøk på å "legge seg ned for å dø".

Akkurat hvorfor hesten la seg ned og hvordan man skal takle dette skal jeg ikke legge meg så mye inn på, føler ikke jeg har nok erfaring på dette feltet.

Men når det kommer til dette med tidlig innkjøring, så synes jeg det er helt greit! De blir jo ikke trent i den forstand som åringer. Jeg jobba litt på en travstall for noen år siden, og jeg stussa på dette med å kjøre en hest på et år, så jeg spurte "travkallen" som drev stedet hvorfor han begynte å trene hestene så tidlig. "Dette er ikke trening, det er opplæring!" var svaret jeg fikk, og det er jo kjernen i det hele. Som nevnt tidligere i debatten så blir ikke hestene slitne fysisk av å tusle noen meter med en lett sulky, helt enig med Tone, det gir dem selvtillit, og man har et mye bedre utgangspunkt til høsten igjen når de skal begynne med trening.
Travfolka vet nok stort sett hva de driver med på dette området, de har tross alt holdt på en stund. Å påstå at det de driver med er feil og galt synes jeg blir litt drøyt, det er forskjellige måter å gjøre ting på i forskjellige miljø, og travmiljøet har litt lett for å bli "sett ned på" av andre.
Sannheten for min del er at veldig mye av det jeg har lært om hestehold og tips og triks for å takle små ting i hverdagen kommer nettopp herfra! Trav er den største og eldste hestesporten i Norge, det er innmari mange flinke folk å finne her, men de har også selvfølgelig like mange forskjellige treningsmetoder som det fins innen andre grener. Ikke alle hester kan trenes og håndteres likt, og Nancys poeng i forrige innlegg om at ikke alle hester legger seg ned fordi de er redde synes jeg var veldig godt. Det fins nok hester som bare rett og slett er slu og utspekulerte!
Skulle prøve å gi ormekur til hingsten på stutteriet her i dag, noe han egentlig ikke bryr seg noe om, men likevel bare MÅ han lage bråk når han har muligheten.. Enkelte hester liker å teste litt, og tøyer gjerne grensene dersom de kan. Selvsagt må man alltid utelukke fysiske plager, og at hesten ikke er redd, men det er hester, og av og til må man bare sette seg litt i respekt!

Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 06/12/2005 :  16:29:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Hvorfor kan ikke jeg lese innlegget til Lene nå..? Ser jo at hun har lagt inn et nytt et, men ikke pokker om jeg får lest det..
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 06/12/2005 :  16:41:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg fikk litt lyst å prøve å gi et svar på det Jack/Casana/Mahjiino skrev:

Kopi av melding:
Hva med min hest da? Som omtrent ikke var håndtert når jeg fikk han, og aldri hatt på utstyr eller noe. Han er nå 2år og 9mnd.
Har hatt han i snart 2mnd, å har iløpet av denne tiden hatt på han utstyr flere ganger. Men han var jo helt fersk når jeg fikk han, å allerede godt over 2år.

Ja, hva med din hest..... Den blir forhåpentlig og helt sikkert en god hest! Jeg har tro på at hester som ikke blir trente før de er 2, 5 år, som din også kan bli gode. Men jeg tror også at de har gått glipp av mye viktig håndtering og herding, som den ikke kan få tatt igjen. Nå spørs det jo valdig hva du skal bruke hesten din til da. Er det konkurranse/løpshest er jo denne herdingen enda viktigere enn hvis hesten skal være hobbyhest (den er jo viktig uansett da...men hester i konkurranser er mest utsatt for skader, og dermed blir denne herdingen mest viktig for dem).

En kan gjerne sammenligne (konkurranse) hestene våre med toppidrettsutøvere. De fleste toppidrettsutøvere trenger tidlig herding for å være med helt der fremme. Tviler på at f.eks. Bjørn Dæhlie hadde nådd såpass langt som han har gjort hadde har startet å gå på ski først når han var voksen. Det samme med turnere. De beste turnerene begynner å trene når de er 6-7 år gamle, eller yngre. Selvfølgelig er det mye lek og lite alvor når en 6 år gammelt barn begynner med turn. En forventer ikke den samme treningsmengden eller medodene, som en voksen idretsutøver gjør. Men er begynner gradvis å trene opp kroppen til å tåle større og større utfordringer og belaastninger.

Begynner en først med en idrett når en er voksen kan en også bli bra, men en har mye dårligere forutsetninger. Dessuten har en ikke den samme smidigheten og styrken i kroppen, og takler dermed dårligere skader.....

Mye av det samme prinsippet kan overføres til hest, dette ved å gi åringen små utfordringer blir kroppen gradvis mer og mer herdet.

Jeg tror grunnen til at mange her inne reagerer på at dette er tidlig, er at det er en treningsfilosofi som er mest utbredt i travmiljøet. Og jeg vil tippe på at 90% her inne er i ridehestmiljøet, der det er vanligst å vente lengremed å begynne treningen. Men jeg tror det blir mer og mer vanlig å trene ridehestene tidlig også. Styrke, utholdenhet og en "mentalt erfaren" hest er jo et positivt utgangspunkt uansett om en driver med trav, dressurridning, sprang eller hva det måtte være...

Stinem

» VIP

Skrevet - 06/12/2005 :  18:50:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStinem  Svar med kopi av melding
Nå er det vel på tide å svare

Er enig med veldig mange her jeg.. selv om jeg nok har gått litt bort ifra førsteinntrykket mitt av den uheldige episoden.
Har snakket med mange som kjenner meg og hesten min godt, og er ganske sikker på at Ylla ikke la seg ned i overgivenhet.

For hun var virkelig ikke presset, ble ikke bedt om å gjøre noe annet enn det hun har gjort før.. Tvert imot nesten mindre denne aktuelle turen. Og hun var ikke redd. Det vet jeg.
Og jeg har tatt baby-steps i opplæringsprosessen, det har jeg fått mye ros for, men også litt ris for å være for 'treig' og for snill med pia mi.

Steiling hos unghester er som regel tass, og må taes tak i. Hun fikk beskjed om å gå fram -Og det kan hun. Vogna var ikke tung, gjorden var ikke for stram, det var lyst og fint ute og vi var like ved stallen på vei inn.
Etter hun reiste seg gikk hun fint hjem.
Tror nok det var et 'triks'..

Har ikke merket noe forskjell etterpå på henne, hun er bare samme gamle snille.
Nå har jeg riktignok ikke kjørt mer med henne, for hun klarte å skade seg i luftegården

Hmm.. Vet ikke helt hva jeg skal skrive. Ihvertfall takker jeg for mange fornuftige svar, tror det er noe i det meste folk har skrevet men at ulike situasjoner skyldes ulike ting..

Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2005 :  19:25:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Kopi av melding:

Ja, hva med din hest..... Den blir forhåpentlig og helt sikkert en god hest! Jeg har tro på at hester som ikke blir trente før de er 2, 5 år, som din også kan bli gode. Men jeg tror også at de har gått glipp av mye viktig håndtering og herding, som den ikke kan få tatt igjen. Nå spørs det jo valdig hva du skal bruke hesten din til da. Er det konkurranse/løpshest er jo denne herdingen enda viktigere enn hvis hesten skal være hobbyhest (den er jo viktig uansett da...men hester i konkurranser er mest utsatt for skader, og dermed blir denne herdingen mest viktig for dem).

En kan gjerne sammenligne (konkurranse) hestene våre med toppidrettsutøvere. De fleste toppidrettsutøvere trenger tidlig herding for å være med helt der fremme. Tviler på at f.eks. Bjørn Dæhlie hadde nådd såpass langt som han har gjort hadde har startet å gå på ski først når han var voksen. Det samme med turnere. De beste turnerene begynner å trene når de er 6-7 år gamle, eller yngre. Selvfølgelig er det mye lek og lite alvor når en 6 år gammelt barn begynner med turn. En forventer ikke den samme treningsmengden eller medodene, som en voksen idretsutøver gjør. Men er begynner gradvis å trene opp kroppen til å tåle større og større utfordringer og belaastninger.

Begynner en først med en idrett når en er voksen kan en også bli bra, men en har mye dårligere forutsetninger. Dessuten har en ikke den samme smidigheten og styrken i kroppen, og takler dermed dårligere skader.....

Mye av det samme prinsippet kan overføres til hest, dette ved å gi åringen små utfordringer blir kroppen gradvis mer og mer herdet.

Jeg tror grunnen til at mange her inne reagerer på at dette er tidlig, er at det er en treningsfilosofi som er mest utbredt i travmiljøet. Og jeg vil tippe på at 90% her inne er i ridehestmiljøet, der det er vanligst å vente lengremed å begynne treningen. Men jeg tror det blir mer og mer vanlig å trene ridehestene tidlig også. Styrke, utholdenhet og en "mentalt erfaren" hest er jo et positivt utgangspunkt uansett om en driver med trav, dressurridning, sprang eller hva det måtte være...

Jeg er også for å begynne tidlig med hestene, har hatt egen traver i 3år, og hun ble "kjørt inn" ved 1 1/2års alder. Men siden jeg fikk denne hesten når han var godt over 2år, er det ikke så mye jeg får gjort med at han ikke er håndtert/trent før jeg fikk han.
Jeg står nå på som en Gud() å håndterer han daglig og har såvidt begynt med tømmekjøring.

Han skal nok ikke bli noen konkurransehest.
Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2005 :  20:17:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Enig med Tone og Svarten og Lene jeg da.

Først tømmekjørte jeg,så red jeg de pent inn i kun skritt og så spente jeg for den letteste vogna.
Neste skritt å lære de å trave startet jeg med på rettstrekka som hellet svakt.
Den var laget slik mtp. å styrke de sakte og sikkert for å unngå overbelastninger.
Det verste "krumspringet" de kunne gjøre da var å små-bukke litt når de måtte bremse.
Ellers var det ikke noe tullball og hestene var kun drøye året gamle.

Opprinnelig postet av In Nancyville

jeg må bare spørre om en liten ting...
du sier at du red de pent inn, i kun skritt... og litt senere skriver du at de kun var drøye året gamle...

vil det si at du red inn hester som bare var årsgamle...? eller var det feil ordvalg...?

ikke for å starte noen het diskusjon, meble bare nysgjerrig...

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 06/12/2005 :  21:01:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Kopi av melding:

Jeg er også for å begynne tidlig med hestene, har hatt egen traver i 3år, og hun ble "kjørt inn" ved 1 1/2års alder. Men siden jeg fikk denne hesten når han var godt over 2år, er det ikke så mye jeg får gjort med at han ikke er håndtert/trent før jeg fikk han.
Jeg står nå på som en Gud() å håndterer han daglig og har såvidt begynt med tømmekjøring.

Han skal nok ikke bli noen konkurransehest.

Opprinnelig postet av Jack/Casana/Mahjiino

Han skal nok ikke bli noen konkuranse hest...

Nei, da fatter jeg overhode ikke hastverket ....

Det å ha dyr er kanskje noe av det mest egoistiske som finnes...man setter seg selv før man setter dyrenes ve og vel.

En hest vokser til den er 8 år gammel....

Det å synes/mene noe, og det å faktisk vite hva som foregår anatomisk og mentalt i kroppen på en hest disse årene er ikke noe å synes, det er fakta.

Det er fælt at vårt konkuranse innstinkt, vår interesse, vår glede, vår fantasi og våre grenser er det som skal avgjøre et dyrs liv. For d dyret det gjelder er livet det mest verdifulle i verden.. Så mye til respekt for d.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 07/12/2005 00:34:32 Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 06/12/2005 :  21:05:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg må bare spørre om en liten ting...
du sier at du red de pent inn, i kun skritt... og litt senere skriver du at de kun var drøye året gamle...

vil det si at du red inn hester som bare var årsgamle...? eller var det feil ordvalg...?

ikke for å starte noen het diskusjon, meble bare nysgjerrig..

Ja det stemmer det jeg skrev.
De var ca. 1,5 år gamle (som når galopphester blir ridd til).
Jeg veide nok ikke så mye mer enn enn tung sele,og det var bare skritting på lange tøyler på tur. (Variasjon fra kjøringa.)
Til sammenligning går galopphester i løp som 2 åringer.

Redigert av - xxxx den 06/12/2005 21:07:16 Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.