hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - La seg ned..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 La seg ned..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2005 :  11:33:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Tone skriver:
"Hovedgrunnen til at jeg valgte å svare med innlegget mitt, var å berolige starteren av denne tråden. (stinem). Synes det var kommet litt for mange uvettige svar som etter mitt hode gav et feilaktig bilde av slik situasjonen faktisk var. Jeg tør påstå at jeg har kjørt inn flere unghester enn de fleste her på forumet, og kjente meg igjen med en gang når jeg leste situasjonsbeskrivelsen, for at en unghest legger seg ned i vogna er faktisk ikke så uvanlig og sensasjonelt som mange tror. En god del av svarene stinem fikk, synes jeg overdramatiserte hendelsen til de grader, og jeg måtte le litt når det ble foreslått at "den har gitt opp, lagt seg ned for å dø", "dette var ikke bra, du må begynne helt på nytt!" osv- for meg er dette overdramatisering av en hendelse som jeg av erfaring vet skyldes noe så enkelt som dumhet og evt. for stram bukgjort."

Takk skal du ha!
Uvettig har jeg ikke blitt kalt før! He-he-he-he-he!!!!

For de som ser på hester som ting uten evne til tanke og følelser, så er det klart det ikke var noen stor greie at den la seg.

Det går ikke an å debattere hestepsykologi med tut og kjør-folk uten interesse for hesters mentale utvikling og god opplæringspedagogikk.

God Jul, og kjør så det griner etter, Tone!
He-he-he..

Line.

Edit, feil, fjerne signaturbilde.

Redigert av - Cowgirlchris den 03/12/2005 15:02:12 Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 03/12/2005 :  11:46:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
For de som ser på hester som ting uten evne til tanke og følelser, så er det klart det ikke var noen stor greie at den la seg.

Det går ikke an å debattere hestepsykologi med tut og kjør-folk uten interesse for hesters mentale utvikling og god opplæringspedagogikk.

Var dette ment til meg eller? Nå begynner du å bli litt frekk syns jeg..

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2005 :  12:20:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Å kalle andres svar for uvettige, er ikke det frekt, da?

Line. Som ler enda... hehe..

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2005 :  13:32:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Jeg red en shettishoppe på 4år for snart 8år siden. Hun la seg ned hver gang vi stramma gjorden, det hadde ingenting med on hun hadde sele eller sal på seg. Men hun gjorde det hver eneste gang, og hadde gjort det siden hun var 2 år gammel da hun ble påbegynt tømmekjøring. Dette løste vi bare med å ikke stramme gjorden noe serlig og så red eller kjørte et lite stykke før vi stramma den helt. Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 03/12/2005 :  13:36:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor har jeg kalt deg for uvettig? Eller noen andre for den saks skyld?

Jeg skrev at jeg syns det var noen uvettige svar som var kommet inn. Jeg har ikke angrepet noen som personer. Beklager hvis du oppfattet dette personlig mot deg, det var det selvfølgelig ikke.

Men ble litt paff når jeg leste det du skrev om meg, at jeg ikke ikke mente hester har tanker og følelser...og at jeg ikke har interesse for psykologi...For det har jeg. (Har faktisk studert psykologi, ikke at det har så mye med saken å gjøre da men..) Men vi har tydeligvis litt forskjellige synsvinkler i denne saken..

oleo

» VIP

Skrevet - 03/12/2005 :  14:05:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hovedgrunnen til at jeg valgte å svare med innlegget mitt, var å berolige starteren av denne tråden. (stinem). Synes det var kommet litt for mange uvettige svar som etter mitt hode gav et feilaktig bilde av slik situasjonen faktisk var. Jeg tør påstå at jeg har kjørt inn flere unghester enn de fleste her på forumet, og kjente meg igjen med en gang når jeg leste situasjonsbeskrivelsen, for at en unghest legger seg ned i vogna er faktisk ikke så uvanlig og sensasjonelt som mange tror. En god del av svarene stinem fikk, synes jeg overdramatiserte hendelsen til de grader, og jeg måtte le litt når det ble foreslått at "den har gitt opp, lagt seg ned for å dø", "dette var ikke bra, du må begynne helt på nytt!" osv- for meg er dette overdramatisering av en hendelse som jeg av erfaring vet skyldes noe så enkelt som dumhet og evt. for stram bukgjort.

Kopi av melding:
Da tror jeg kanskje det er på tide å revurdere hvordan man faktisk legger opp treningen. Selv om en atferd er kjempevanlig i visse kretser trenger det ikke bety at atferden er "sunn".
Det provoserer meg litt at man legger all skylden på stram gjord når unghesten legger seg ned fremfor å tørre å tenke tanken om for tidlig og/ eller for mye trening/ inntrykk.
Man bruker da gjorder i andre miljøer også uten at det er kjempevanlig at hesten legger seg ned av den grunn. Opprinnelig postet av Renegate

Jeg fokuserte kanskje litt mye på for stram gjort, men det var verdt å få frem det da det er faktisk en feil veldig mange gjør. Og jeg syns det var viktig å få fram om det kanskje kunne være dette. Jeg syns mange av svarene fokuserte alt for mye på psyken til hesten, uten å tenke på om det kanskje kunne være en fysisk grunn for adferden. Jeg har aldri sagt at denne adferden er sunn, jeg har bare fortalt hva som er vanlig. Adferden er en vanlig reaksjon på en vanlig feil mange som temmer hestene begår. Jeg syns det var viktig å få frem at denne hestens adferd ikke var noe av det unormale, og at denne hesten ikke har en dårligere psyke enn andre unghester på samme alder av den grunn.

Siden du begynner å snakke om for tidlig og mye trening, vil jeg spørre deg om når du synes det er tid for å begynne å temme inn unghesten? Når mener du en hest er fysisk/psykisk "moden" for å begynne tømkjøring? Denne hesten er 1,5 år, regnes som 2 om en mnd. Jeg mener det er alt for sent å begynne med hesten når den er to. Når det gjelder ideer innenfor miljøer vil jeg si at treningsfilosofi også kan gå på tvers av miljøer. Jeg har hentet mye av mine ideer fra travmiljøet, men hadde nok begynt å trene hesten like tidlig hadde jeg hatt ridehest. Jeg har også venner i ridehestmiljøet som begynner med tidlig trening og innkjøring.

Du skriver at påstanden min om at en unghest var mentalt klar for å begynne trening var dristig og lite ydmyk. Jeg virker kanskje lite ydmyk, men det er fordi dette er noe jeg brenner for, det er nemlig kjernen i min måte å trene hest på. Og av erfaring vet jeg det er dumt å la en hest som legger seg ned bli "belønnet" med å få fri frem til neste år, det kommer ingen ting godt utav det.

Kopi av melding:
øøh... Kanskje de ikke er så klare som åringer da? Har selv 1,5 åring og kunne faktisk ikke tenke meg å kjøre han inn. KANSKJE neste høst. I år er han alt annet enn moden for det. Men han er lærenem til tusen og jeg har så vidt begynt å tømmekjøre han litt (med kapsun, alt for tidelig med bitt). Strammer gjorden normalt og han har ikke vist antydning til å legge seg. Det ville jeg tatt som et MEGET sterkt signal på at hesten IKKE er klar. Dersom det er vanlig i ditt miljø at åringene legger seg ned under innkjøring, burde kanskje noen snart våkne opp og stikke fingeren i jorda og spørre hva i granskauen en driver med. Opprinnelig postet av Frøya

Vi to har diskutert treningsfilosofi før, og etter hva jeg husker har vi så totalt forskjellige utgangspunkter og grunnideeer at det er håpløst å komme til en enighet. Du kritiserer mitt miljø, jeg vil ta igjen med å kritisere ditt miljø, jeg mener det er nettopp dere som bør våkne opp. Du skriver at du vil begynne å kjøre med hesten din tidligst når den er 2 1/2. Dette er et valg som du står for, men jeg tør påstå at du går glipp av mye viktig herding og belastning som hesten i en periode fra dener 1 til den er 2,5 aldri vil kunne ta igjen. Dette er fakta, du kan spørre hvilken dyrlege som helst. En toåring er ikke en babyhest som bare skal stå i en luftegården og snuse inn miljø. Jeg er for miljøterapi, men det skal skje i form av å aktivt gi hesten utfordringer, og oppsøke stimuli i miljøet.

Må bare beklage hvis jeg virker veldig streng og bastant i mine meninger....med dette er noe jeg brenner veldig for, og danner grunnlaget i min treningsfilosofi. Jo tidligere en begynner, desto bedre. Er foresten viktig det Lene skrev, og å ta små skritt om gangen. jeg er overhode ikke for å presse en unghest. Men å jobbe kontinuerlig med dem, og gi dem utfordringer fra de er små er kjempeviktig, mener jeg.

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

Dette har ingenting med treningsfilosofi å gjøre etter min mening...dette har med vett å gjøre. Uvettig er de som presser en unghest så langt, at dette ble resultatet, falle sammen i vogna. Mulig noen sitter med et lass av erfaring om temaet, men på mine år i travsporten har dette aldri skjedd.(jeg vet jeg har vært heldig) En hest som forsøker å si ifra med så store vokaler og likevel blir ignorert. Kanskje akkuratt denne hesten ikke er mentalt klar....

Ikke at jeg tror noen hest på denne alderen er klar for noe annet enn vanlig håndtering og bakkearbeid. Kanskje på tide å innse at islandshester og fjordinger faktisk ikke er så ulike alle andre raser... Alle hester utvikles ganske likt tror jeg...senere enn man tror.....

En annen ting er jo at man kom seg jo ikke noe lenger uansett da...hvor enn det var en skulle...for hesten falt jo sammen!!! Lite framdrift i en hest som ligger...
Så neste gang hvis man har planer om å bevege seg FREMOVER så kankje man ikke presser så mye, da alternativet er på stedet.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 03/12/2005 14:19:05 Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2005 :  14:11:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Du ler av svar jeg gir, kaller det uvettig og sier jeg overdramatiserer. Det går da vitterlig på meg som person, gjør det ikke?

Når man mener noe annet enn noen som har skrevet inn, finnes det mange måter å si seg uenig på. Din valgte måte var ikke spesielt elegant, og inneholdt negative beskrivelser av svarene som også slår direkte tilbake på den som har skrevet dem.
For første gang har noen kalt noe jeg har skrevet om hest for uvettig. Og min evaluering utfra faktisk beskrivelse kalles overdramatisering.
Å skrive at en ler av dette svaret innebærer også en latterliggjøring av det.

Har du studert psykologi vet du endel om årsak og konsekvens og hvordan ordvalg kan utløse responser. Da er det jo lurt å dra med seg denne kunnskapen ut på nett også, slik at en har en liten oversikt over hva slags konsekvens ordvalg kan ha.

Jeg har all respekt for deg som person, men valgte å skrive slik nå for å gjøre deg oppmerksom på din egen skriveform. At vi ser på spesifikk adferd forskjellig skyldes sikkert forskjellige ting som erfaring, kunnskap og egen tolkning. Sånn vil det alltid være siden hver av oss lever i vår egen dimensjon og har vår egen oppfatning av hva virkeligheten er.

Når det er sagt, håper jeg du forstod at mitt svar til deg var for å få en respons og ikke nødvendigvis var sånn jeg ser på deg som person.
Vanligvis skriver du meget fornuftige svar og har massevis av flott erfaring å by på.

Hilsen Line.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 03/12/2005 :  18:10:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Trist at du tok dette så personlig Cowgirlchris.. Du skriver at jeg ler av deg og latterliggjør deg, hva slags vrangforestilninger er det...

Kopi av melding:
Du ler av svar jeg gir, kaller det uvettig og sier jeg overdramatiserer. Det går da vitterlig på meg som person, gjør det ikke?

Attribusjonsfeil kalles det i psykologien, når en ikke klarer å skille mellom sak og person. Det jeg lo av var alle disse ideene som kom, og det var jo ikke bare deg dette gjalt, det var flere personer som hadde skrevet svar, og jeg nevnte hverken deg eller andre med navn. Dessuten er du jo ikke noe bedre selv, du har jo selv satt meg i boks, ledd av meg flere ganger, og sagt jeg er jeg er tut og kjør uten interesse for hesters mentale utvikling, osv.. Jaha tenker jeg da, kjekt å få høre hvordan jeg er som person...

Jeg skjønner at måten jeg begynte å skrive på var noe kvass, og dette har jeg beklagd og tatt til etterretning. Men engasjementet mitt og det at jeg mener jeg sitter med en del erfaring og kunnskaper om innkjøring og temming av unghest gjorde meg litt provosert av å lese svar som jeg mente gale og helt imot min filosofi. Vi kan vel alle ta litt av noen ganger..

hannev

Norway

Skrevet - 03/12/2005 :  20:13:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehannev  Svar med kopi av melding
Kjære hestevenner, la oss holde sammen!
Man kan lede hesten til vannet, men ikke tvinge den til å drikke av det. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 03/12/2005 :  21:51:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men engasjementet mitt og det at jeg mener jeg sitter med en del erfaring og kunnskaper om innkjøring og temming av unghest gjorde meg litt provosert av å lese svar som jeg mente gale og helt imot min filosofi.

Og det har jeg full forståelse for da jeg også tror du sitter inne med en del god hestekunnskap.
Men vi er flere som sitter med erfaring ifht. dette med temming av unghester og at man da får stempelet "uvettig" av deg på sine innlegg er en sterk undervurdering og lite respektfull holdning av deg ifht. andres kunnskap og erfaringer.

Kopi av melding:
Jeg syns mange av svarene fokuserte alt for mye på psyken til hesten, uten å tenke på om det kanskje kunne være en fysisk grunn for adferden.

Det forbauser meg en smule at du deler opp det fysiske og psykiske slik du gjør her, mulig det er en forglemmelse fra din side men det fysiske og psykiske er ikke to atskilte plan slik mange tror.

Det at en unghest legger seg ned tidlig i innkjøringen burde man se alvorlig på. Det er ikke mye kunnskap om atferd som skal til for å skjønne at en hest ikke legger seg ned på bakgrunn av bagateller.
En burde også ta i betraktning at en unghest i en opplæringsfase er utrolig sårbar for innvirkning, det være seg negativ eller positiv.
Å ta for lett på at en hest legger seg ned under innkjøring er i hovedsak å ignorere hestens atferd kraftig når man vet at en hest kun legger seg ned frivillig fordi den enten er trygg eller den kapitulerer for et evt. rovdyr.
Jeg påstår på ingen måte at folk som har opplevd at hesten har lagt seg ned er rovdyr, men at man presser hesten inn i en situasjon hvor den ikke ser noen løsning enn faktisk å legge seg ned for overmakten.

Kopi av melding:
Siden du begynner å snakke om for tidlig og mye trening, vil jeg spørre deg om når du synes det er tid for å begynne å temme inn unghesten? Når mener du en hest er fysisk/psykisk "moden" for å begynne tømkjøring? Denne hesten er 1,5 år, regnes som 2 om en mnd. Jeg mener det er alt for sent å begynne med hesten når den er to.

Spørsmålet du stiller her er etter min personlige mening umulig å svare på for andre enn de som kjenner den hesten de skal håndtere evt. kjøre inn på bakgrunn av erfaring og kunnskap innen atferd som gir forutsetning for en sunn læringsfase.

Kopi av melding:
Og av erfaring vet jeg det er dumt å la en hest som legger seg ned bli "belønnet" med å få fri frem til neste år, det kommer ingen ting godt utav det.

Ingen som har nevnt totalt treningsfri et helt år.
Lurer også på hva slags forutsetninger du har har for å kritisere timeout for noe veldig mange ser på som total overload av hesten?
Det er forøvrig heller ingen som har rådet trådstarteren til å begynne helt på nytt i treningen?

Poenget her er vel heller å gå litt tilbake og se hvordan man har lagt opp en evt. treningsplan både ifht. både tid, oppgaver og mål og vurdere om dette er forenelig med nettopp denne unghestens forutsetninger for utvikling/ læring.

Tror kanskje at man til tider kan undervurdere de signalene hesten gir i form av "problematferd", og på bakgrunn av en ganske satt tradisjon av treningsmetoder fortsette treningen på bekostning av hestens mentale helse.
Det er forsåvidt ingen hemmelighet at hester som blir kjøpt opp fra miljøer hvor man har en tidlig start på treningen har en tendens til en atferd som er usikker og urolig.
Man kan diskutere dette frem og tilbake om hvorfor det er slik, men i bunn og grunn må man ta hestens instinkt alvorlig og jobbe ut i fra denne, uansett gren innenfor hestesporten.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 03/12/2005 :  21:51:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kjære hestevenner, la oss holde sammen!

Opprinnelig postet av hannev

Beste jeg har hørt på lenge

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 04/12/2005 :  02:24:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Med fare for å terge på meg hele norges "traver-stand" her...

Kopi av melding:
Tror kanskje at man til tider kan undervurdere de signalene hesten gir i form av "problematferd", og på bakgrunn av en ganske satt tradisjon av treningsmetoder fortsette treningen på bekostning av hestens mentale helse.

Dette utsagnet passer dessverre veldig godt inn i manges måte å trene trav-hest på... Trening av travere baserer seg veldig ofte på erfaringer andre har hatt,og som da blir bygget videre på,og noen ganger,fulgt blindt...
Det er vanlig å tømme-kjøre unghester tidlig,ofte allerede som 6-7-8 mnd gamle. Og jeg personlig ser inget galt i det...så lenge man tar hensyn til hvert enkelt individ... Det er ikke alle unghester som er modne nok til dette i så ung alder! Men det finnes en god del som vil nytte godt av det også...
Samme som selve innkjøringen...noen vil kunne ta det som en fordel å bli tidlig innkjørt,andre er ikke i stand til å takle det i det hele tatt.
Det kommer an på individet!

Og nettopp derfor blir dette utsagnet også helt feil...
Kopi av melding:
Det er forsåvidt ingen hemmelighet at hester som blir kjøpt opp fra miljøer hvor man har en tidlig start på treningen har en tendens til en atferd som er usikker og urolig.

Igjen...det kommer an på hver enkelt hest!

Trav-sporten er dessverre lagt opp til at man i mange tillfeller trener hestene til løp i ung alder... Dette fordi det er i unghest-sesongen man legger opp hestens "renomè",enten som kåret hingst senere i livet,eller som ettertraktet avls-hoppe etter endt karriere.
Det er også ofte i unghest-løpene de store penge-premiene ligger...
Og man kan heller ikke stikke under en stol at det er det trav-sporten dreier seg om for mange...
Et godt eksempel her er da oppdretts-pengene. Dette er prosenter som oppdretter får av innkjørte premier på hestene h*n har avlet. Denne prosentandelen er høyest som unghest,og synker hvert år til hesten er 6 år(med forbehold om alder her,litt usikker på hvor grensen går...),da den stabiliserer seg,og forblir slik.

Heldigvis holder denne trenden på å snu seg...det er levert inn protester fra flere hold om hvorvidt unghest-perioden virkelig skal telle så mye for de senere prestasjoner,både innen avel og innen penge-premier.
Flere og flere trav-entusiaster ser verdien i å spare hestene,og ergo legge unghest-treningen på et lavere nivå.
Nei,det er ingen hemmelighet at hester som blir hardt presset i ung alder,nødvendigvis også får belastnings-skader tidligere...og dette er noe man bør unngå!

Derfor er det jeg med glede ser at også voksne,erfarne og "innbarkede" trav-karer dukker opp med trenings-måter som er basert på at hestene skal få være unghester litt lengre! De samme menneskene har også begynt å se med litt andre øyne på såkalte "problem-hester",og håndterer dem på en litt annen måte enn de gjorde før,da det ofte var med hesten i ene hånden,og pisken(som "våpen") i andre...

Men man skal ikke kimse av disse trav-karenes erfaring heller...for de fleste av dem har håndtert hester som mange av oss her ikke engang ville vågd oss inn til... De får ofte inn hester til "temming" som da ikke er håndtert fra de var føll til da unghest-treningen liksom skal begynne...
Eller hingster som ikke har hatt noe annet liv enn som løpshest på en trav-bane,og da kommer med den attituden en hingst får med så mange hopper rundt seg...

*Det er heller ingen hemmelighet at for en traver skal kunne yte sitt beste i banen,unghest eller ikke,så må den være på topp både fyskisk og psykisk...*

En trav-hest er ofte avlet og opplært/trent med et mål for øyet av oppdretter/eiere...å tjene mest mulig penger på kortest mulig tid...Og ofte blir travere solgt til personer som omtrendt ikke ser forskjell på bak/frem på hesten,man "investerer" pengene sine på noe man kan finne spenning i ,og eventuelt tjene mer penger på...
Og det er disse hestene trav-trenere får på stall...

Litt respekt fortjener de etter så mange år innen yrket

Edit for å legge til setning med **

Takker for meg.
Redigert av - Lene. den 04/12/2005 10:35:23 Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 04/12/2005 :  11:49:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Det er godt å se at vi kan legge uheldige formuleringer bak oss og få en god debatt!

Jeg er veldig enig i at det finnes utrolig mye bra hestefolk innen trav, og at en derfor ikke skal skjære en hel sport over en kam og si at trav er en dårlig sport basert på dem som nok gjør endel ting som ikke er bra for hestene. Slike folk finnes det i alle sporter.
Da er det viktig å gi anerkjennelse for det som er så bra, og også ta med seg det gode man finner uansett sport.

Tone, du skrev; "Jeg mener det er alt for sent å begynne med hesten når den er to."
Og da lurer jeg litt på hva du legger i det utsagnet. Det er da mange hester som blir innkjørt som voksne også? I ditt første innlegg ser jeg du skriver noe om at de er vanskeligere å håndtere når de blir større fordi de er sterkere og tyngre. Var det det du mente med "for sent"?

Jeg er veldig enig med Lene i at en må se an individet og legge opp løpet etter den særskilte hestens modenhet. Det finnes vel noen generelle oppfatninger om hva slags raser som er tidligere utviklet enn andre og derfor kan startes før med tanke på vekst og belastning. Om jeg er helt enig i tankegangen kan vel diskuteres, siden dette med det særskilte individet er et viktigere kriterie for meg enn alderen.

Tilbake til den aktuelle problemstillingen;
For meg virker det som man har hoppet over et steg i utdanningen av hesten dersom den legger seg foran vogn grunnet for stram bukgjord. En må være helt sikker på at hesten takler sele og tømmekjøring før en spenner for. Det meste av signalene for kjøring kan trenes inn under tømmekjøring slik at hesten alt kjenner dem og responderer positivt på dem selv når det kommer et nytt aspekt inn i det (vogna).
For meg var det ikke spesielt synbart at det var gjorden som var problemet da hesten var blitt kjørt før problemfritt og hadde hatt en lengre tømmekjøringsperiode også.
Adferden var derimot klar for meg og derfor også at den hadde en mental årsak.
Mental "overload" kan komme fra fysiske ting, det er klart. Og unge hester har i perioder litt vekstsmerter, ømhet og er litt ute av slag. Toleransegrensa kan være lavere den ene dagen og ganske så høy den andre. Det kan altså være en del grunner til at dette skjedde utover gjordproblematikk. Dette kan sikkert eieren si mere om?

Hester som legger seg og bruker det som taktikk har lært å bruke det. De har fått en belønning for den adferden i å slippe unna jobb/press ved å gjøre det, og fortsetter å bruke det senere når de vil ha fri.
Dette problemet er tatt for seg av MANGE trenere innen NH, og de har forskjellige måter å løse det på. Jeg har sett dem anbefale alt fra å vente ut adferden til å legge press på hesten og gjøre det ubehagelig for den å ligge. "Ubehagelig" blir ikke nærmere beskrevet...
Vet noen hva travtrenere evt. gjør med en hest som legger seg foran vogna som en innlært metode?

Tone, du bruker en annen filosofi og handlingsbakgrunn enn meg; hva gjør du konkret når en hest legger seg slik for første gang som her ble beskrevet? Du sier jo at det er viktig å fortsette treningen og ikke la hendelsen får innvirkning, men hva skjer konkret første gang hesten legger seg ned og lukker øynene?

Hilsen Line.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 04/12/2005 :  12:06:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Litt respekt fortjener de etter så mange år innen yrket

Og om mine innlegg har gitt uttrykk for noe annet så er det beklagelig

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 04/12/2005 :  22:24:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror vi er flere som er glade for at denne diskusjonen ble vinklet i rett retning igjen...Slik at vi kan diskutere fornuftig igjen i stedet for å kverrullere...

Kopi av melding:
Tone, du skrev; "Jeg mener det er alt for sent å begynne med hesten når den er to."
Og da lurer jeg litt på hva du legger i det utsagnet. Det er da mange hester som blir innkjørt som voksne også? I ditt første innlegg ser jeg du skriver noe om at de er vanskeligere å håndtere når de blir større fordi de er sterkere og tyngre. Var det det du mente med "for sent"?

Cowgirlchris: Hvis du vil få et utdypende svar på av det du spurte meg om, og vite min mening om treningsfilosofi og innkjøring av unghest har jeg skrevet en god del om dette i tråden jeg startet for noen mnd. siden som heter "viktigheten av tidlig innkjøring" som ligger under kategorien "kjøring"...

Å "begynne med" /kjøre inn hestene tidlig er noe av det jeg brenner mest for i min tenkning angående trening av hest. Tidlig trening er positivt både for hestens fysikk og for psyken dens. Fysisk: fordi tidlig trening danner grunnlaget for all herding av sener og muskelfester hos hesten, og denne herdingen/belastningen kan aldri hesten ta igjen hvis den begynner å trenes når den er blitt eldre. Den viktigste treningen hesten får, skjer i perioden fra den er 1 til den er 2. Dette er dokumentert, og flere av landets dyktigste veterinærer (Bla.a sjefsveterinær på Bjerke, Arne Holm) støtter denne teorien. Du kan lese mer om dette i et utklipp jeg har hentet fra TGN her: (Legg spesielt merke til setningen jeg har satt med fet skrift!)

Kopi av melding:
Viktig å trene hestene tidlig

Fordelene ved å trene unghestene tidlig og la dem gå ute i flokk, var to av flere poenger på den store veterinærkonferansen
på Bjerke forrige uke.

Av Rolf-H Pedersen

En rekke av verdens fremste veterinærer med hest som fagfelt la fram sine forskningsresultater. Flere av dem påpekte
viktigheten av tidlig, men riktig trening av unghestene.
– Forskning viser at senene til hestene er sterkest når de er to år gamle. Deretter blir de bare svakere. Det er derfor
viktig å gi hestene mye, men riktig trening i ung alder, forteller sjefveterinær Arne Holm på Bjerke dyrehospital.
Han var vert for konferansen.
– Fra hestene er føll og til de er ett år styrkes senene best ved at hestene går ute og i flokk. Det viser seg at et lekeløp
på bare 50 meter kan være nok til å styrke senene. Fra hestene er ett til to år følger den viktigste treningsperioden i
livet. Det er da man kan styrke senene til å tåle de store påkjenningene i konkurranseklar alder.
– Men, legger Holm til, det er minst like viktig å trene riktig. Å trene for mye kan få senene til å ryke. Balansegang er
nøkkelen til suksess.

Komplekst
Over 100 veterinærer fra hele verden deltok på konferansen.
– Hestesportens hus var et glimrende sted å holde konferansen. De over 100 deltakerne skrøt uhemmet av anlegget. Spesielt
artig syntes folk det var å se travløp. Det ble spilt flittig, samtidig som mange brukte god tid på å studere de firbeinte
deltakerne.
– I den forbindelse hadde mange den franske professor Jean-Marie Denoix' forelesning i hodet. Denoix tok for seg hester som
«humper» når de går fort. I motsetning til mange andre mener Denoix at løsningen er kompleks, og at problemet skyldes mange
faktorer. Deriblant koder, knær og gaffelbånd for å nevne noe, forklarer Holm.

Skadeforebyggende
Andre forskere tok for seg pipeknoklene i skadeforebyggende sammenheng:
– Professor Helen Davies fra Australia har bygget hele sin forskning rundt røntgenstudier av pipeknoklene. Hun har påvist
at pipeknoklene forandrer seg i størrelse fra dag til dag. Det betyr igjen at hun kan si fra til treneren de dagene knoklene
er overbelastet og hesten trenger hvile. Det er ressurskrevende forskning, men en viktig del av skadeforebygging.
Med dagens elektroniske hverdag er det enkelt å sende over røntgenbilder via e-post. Derfor har jeg nå fått muligheten til
å sende røntgenbilder til Davies i de tilfellene det er nødvendig med spesiell ekspertise, understreker Holm.

Så over til det psykiske. Først og fremst mener jeg det er tryggere å kjøre inn en åring enn en toåring/voksen hest, fordi en åring er i utgangspunktet mye mer åpensindige enn eldre hester, og de ser på nye utfordringer med nysgjerrighet og med et ungt åpent sinn. Når åringen er blitt kjørt (med en lett vogn) en gang og to før beitesesongen, vil den når den tas inn om høsten som 1 1/2 åring huske kjøring som noe positivt, noe den mestrer. Dette sparer både hest og eier for utrolig mye arbeid, og det gjør hesten mye tryggere på nye ting. Jeg mener det er positivt å sette vogn på en ettåring fordi det styrker selvtilliten dens å mestre slike ferdigheter. Jeg mener at en unghest (som selvfølgelig er tømkjørt mye på forhånd og er klar for det) er absolutt "mentalt klar" for å få små utfordringer. Å trekke en lett vogn på 15 kg er en utfordring for åringen, ja, men det er ikke en utfordring som tøyer noen grenser for hva en kan be dem om å gjøre. Det er et arbeid som av mye erfaring på ingen måte er nedbrytende, men styrker deres selvfølelse, og gir hesten en følelse av beherskelse og stolthet.

Til slutt: Jeg fikk spørsmål om hva jeg konkret ville gjort med hesten som la seg ned. Jeg ville først og fremst sjekket utstyret, at bukgjorten ikke var for stram, da dette er en vanlig feil jeg har erfart har forårsaket denne adferden. Når alt så ok ut, ville jeg selt av, fått hesten på beina igjen, spent for, og kjørt en rolig tur med den, som om ingen ting var skjedd.

(redigert pga skrivefeil)

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 05/12/2005 10:06:20 Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.