hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - La seg ned..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 La seg ned..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Tone_

Skrevet - 06/12/2005 :  22:29:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Han skal nok ikke bli noen konkuranse hest...

Nei, da fatter ikke jeg overhode ikke hastverket ....
Opprinnelig postet av Oleo

Jeg mener at herding og å styrke hestens knokler og skjelett er en fordel selv om den "bare" skal brukes som hobbyhest også jeg. Dessuten blir hobbyhester også store og sterke. Begynner en tidlig vokser den fortere mentalt, og blir lettere å ha med å gjøre.

Kopi av melding:
Det å ha dyr er kanskje noe av det mest egoistiske som finnes...man setter seg selv før man setter dyrenes ve og vel.

Jeg er ikke enig i dette med at det er det mest egoistiske som finnes å ha dyr. Hva mener du med å sette seg selv før man setter dyrenes ved og vel? Hestene er toppidrettsutøvere, og bør også bli fulgt opp som dem. Generelt sett blir ingen hester fulgt opp så bra som løpshester. De blir passt på som gull, og behandlet før skadene får sjanse til å oppstå. Ingen hester som ikke er hele fungerer som løpshester.

Kopi av melding:
En hest vokser til den er 8 år gammel....

Det å synes/mene noe, og det å faktisk vite hva som foregår anatomisk og mentalt i kroppen på en hest disse årene er ikke noe å synes, det er fakta.

De fleste er så og si utvokste ved 5-års alder...
Når det gjelder anatomi/fysiologi vet en at hester utvikler seg mest i 1 til 2 års perioden, og det er nettopp derfor denne perioden er så viktig treningsmessig. Mentalt må en sette seg en staus ved å tolke hestens kroppsspråk og dens adferd. Jeg har aldri sett adferd på unghester som blir trent som tyder på ubehag, tvert imot.

Kopi av melding:
Det er fælt at vårt konkuranse innstinkt, vår interesse, vår glede, vår fantasi og våre grenser er det som skal avgjøre et dyrs liv. For d dyret det gjelder er livet det mest verdifulle i verden.. Så mye til respekt for d.

Denne skjønte jeg ikke helt. Er denne ment mot eierene av løpshester? Hvorfor har løpshestene det så mye verre enn andre hester? En spranghest f-eks, det dreier seg jo også om "konkurranse instinkt, vår interesse, vår fantasi og våre grenser". ??!

Skal vi ta hensyn til hva hesten vil, må vi slutte å bruke hestene våre!!!Da må vi ta selen/salen av for godt, og parkere dem på et beite. For all bruk av hesten er jo i utgangspunktet unaturlig for den. Jeg synes ikke det er så fælt å bruke hestene våre jeg. Det er jo sport, og sport er gøy for de fleste av dem, likt som det er for oss mennesker. Tro det eller ei, men hesten min blir faktisk sur og vanskelig å ha med å gjøre hvis den ikke får sin kontinuerlige trening!

Når det gjelder menneskenes konkuranse instinkt, tror jeg de fleste som holder hest her inne jobber mot et mål! Enten det er dressur, sprang eller trav... Trav er en sport som spesielt sliter mye på hesten hvis den ikke er fysisk og psykisk forberedt til det. Derfor er herding og behandling ekstra viktig for den. Men jeg mener dette er viktig for hester generelt også jeg.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Dikselen

» VIP

Skrevet - 06/12/2005 :  22:30:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes det er tidlig jeg da... Å ri hester som er 1,5 år gamle... Synes det er tidlig i forhold til galopphester også - det er helt sykt at de går løp som 2-åringer...
At jeg skulle satt meg opp på min åringshingst(som snart er 1,5 år) er for meg en helt utenkelig tanke. Han er jo på langt nær ferdig utvokst - har nesten litt føllpreg enda!
Jeg er enig i at håndtering/preging av hesten så tidlig som mulig er bra. Men det er stor forskjell på håndtering og trening. Tror nok ikke at å spenne en åring foran en vogn - i noen meter uten belastning - gjør noen skade. Men å kjøre hesten i "lett trening" 4 dager i uka i den alderen - for ikke å snakke om å ri den?
Så vidt jeg har forstått dreier også mye seg om penger hos eierne/trenerne - ligger ikke de store pengene i unghestløpene - hvor hestene får "vist fram" potensialet sitt? Beløpene blir mindre og mindre jo eldre hestene blir? Er jo en stor pengemaskin - en grunn til at både trav/galopphester som ikke viser til resultater som oftest ender opp som pølse(om de ikke er så heldige at de får muligheten til et nytt liv). Skjedde ikke det f eks m Alm Svarten? Mulig jeg tar feil men mener å ha hørt at han ble slaktet etter endt karriere..
Å bygge opp hesten fysisk/psykisk til sitt bruk er selvfølgelig viktig. Og jeg planlegger det samme - når han er klar for det, noe han overhodet ikke er nå(for en mnd siden prøvde han til og med å få en liten melkeskvett av hoppe m/føll - SÅ gammel er han). Da blir det "lange tøyler" fra bakken først - for å styrke muskulaturen hans - uten ekstra belastning av rytter før han er sterk nok til det. Tømmekjøring - i korte økter - kommer jeg så vidt til å begynne med i løpet av vinteren - da nærmer han seg 2 år. Kanskje neste høst prøver vi så vidt med vogn.
Men det viktigste jeg tror at jeg kan gjøre for han akkurat nå er å la han være hest - i flokk med andre hester, både yngre og eldre. Daglig håndtering, rusleturer osv - ikke kreve noe mer av han enda enn det!
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 06/12/2005 :  23:24:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Dikselen: som om jeg skulle skrevet det selv!

Jeg tror heller ikke at å trekke en lett vogn noen meter i ny og ne har noen skadevirkning på en 1,5 åring. Men det har i denne debatten vært fremmet at åringer skal TRENES og det MYE for å styrke skjelet og sener. Og det er her vi er uenige. Jeg mener at allsidig bevegelse på variert underlag er nok for å styrke kroppen til en hest i kraftig vekst (eller barn, hunder you name it). Og når det gjelder sammenligningen med barn, så har jeg faktisk mange års erfaring som friidrettstrener for nettopp barn. Der blir det lagt stor vekt på at "treningen" av barn skal være en lek. Det dreier seg mere om å øve balanse, koordinasjon og noe teknikk. Barn skal aldri belastes med annen vekt enn egen kropp før de er utvokste. Det er som regel heller ikke "vidunderbarna" som er ekstremt treningsvillig og som vinner alt, som blir best som voksne. De blir som regel utbrendte i tennårene. Seriøs trening og spesialisering kommer som regel ikke inn før rundt 15 -16 års alderen. Det kan vel sammenlignes med en hest på 4 - 5 år kanskje? Over den værste puberteten, men ennå ung.

Å bruke løpshester som modell for hvor bra det er å kjøre/trene tidlig, blir for meg litt rart. Hvor lenge holder de da? Det blir dratt fram at galopphester går løp som toåringer. Tja, hvordan går det da?

Så vidt jeg har hørt, var ikke Bjørn Dæli noen super skiløper i barndom/tidlig ungdom. Hans suksess har kommet gjennom mange års trening og slit. Men man kan jo spørre nesten hvilken som helst (pensjonert?) toppidrettsutøver i 30 årene (som jo blir sett på som rellativt ungt for et menneske) hvordan det står til med helsa? De fleste sliter med en utslitt kropp lenge før tida. Nei, takke meg til å ta ting rolig og forsiktig. Ingen hast med min unghest i hvertfall. Tømmekjøring nå i vinter og roadcart til høsten. Ridning venter vi med til 4 års alder (Kanskje jentungen kan få sitte litt på før det, men ikke voksne). Vi driver også mye med "bakke trening". Han kan nå rygge kun ved peking, vike bakpart og forpart( ved at man peker), vike for lett tøyletrykk på halsen, bøye hode, gå frem ved "sjenkeltrykk", stopper "på rumpa" ved "stoppsignal" med kroppen (til fører) +++. Så han blir håndtert og får opplæring, men ikke trent. Et annet moment ved å kjøre så tidelig er bitt. Bruker der hodelag med bitt på åringer?
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 07/12/2005 :  00:32:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja...hester er idrettsutøvere...det er mennsker og.. Forskjellen er at et menneske kan si ifra og bli hørt, mens hester kan si ifra mange ganger og bli ignorert eller kalt vanskelig.
Jeg snakker for alle grener, ikke bare for travsporten.

Jeg mener ikke at en hest skal bare leve i flokk, ikke bli rørt eller håndtert frem til den er voksen, eller at det er dyreplageri å ri en hest...for det er riktig at da kunne vi bare lagt fra oss alt vi drev med ang hest men alt vanlig markarbeid er bra så lenge det går i takt med den hestens utvikling og belastningen er moderat.

Men...som Dikselen sier, det er penger i bildet og det er den kyniske verden de hestene lever i som gjør at jeg sier at det å ha dyr/hest er egoisme.

For en unghest å ha en boks med hvit flis, automatiske vannkar, nyfeide gulver, dekken, skinnende blankt navnskilt på boksdøren, nyskodd, blank i pelsen og med nysmurt sele ,ha gelden av å være ute to timer på dagen og en time når eieren kommer for å trene......mener jeg er ganske langt fra en unghest sitt ønske...og langt ifra et ¨godt liv¨.
Dette er et menneskeskapt liv...tilrettelagt etter hva vi selv liker og ville hatt det..ikke rart om en hest blir sur om den ikke blir trent da(sier ikke at din hest har det slik men mange har det)
Derimot å få stå ute, med mange andre unghester, sloss, krangle, bli dressert av en sur tante og en kul onkel, få velge selv hva de vil, ute eller inne....hele døgnet...bli møkkette og våt, bli pusset og stelt litt, koset med og trent på ting som en liten tass ikke kan... og når tiden er inne så har man trent så mye med forberedende at man kan kanskje spenne for en vogn eller legge på en sal...men ikke når hesten er 1-2 år!!!!! Det er galskap...

Hester i spanske rideskolen går i skolen til de 20-27 år... Mye av grunnen til det er at de blir ikke belastet med rytter før de er mellom 7-9 år... Til gjengjeld kan de alt som kreves av de fra bakken..

Hvor lenge holder en hest som ble ridd inn når den er 1-2 år, som de aller fleste galopphester blir?! Eller en spranghest som er i MA når den er 5 år?! Hvor sliten er ikke en travhest når den er 10-12 år når den har gått regelmessig fra den var 2..?!
Felles for de er vel at de lever, men med hvilke belastningskader, skjevheter, stivhet, muskel skader....og livslyst.

Vi skal bruke våre hester, og kose oss med de....men vi skal og respektere at som alle barn så er utviklingsnivået svært forskjellig og vi må tilpasse trening og intensivitet etter det nivået og alder hesten er i. Og i mine øyne er en hest som er 1-2 år bare en tass, og da kroppen er i sterk vekst med bløtt vev, ligament og brusk så er sjansen stor for senskader.... En hest vet ikke alltid sitt eget beste ...

Egoismen er når man trosser dette for sine egne interesser...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 07/12/2005 :  00:38:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja...hester er idrettsutøvere...det er mennsker og.. Forskjellen er at et menneske kan si ifra og bli hørt, mens hester kan si ifra mange ganger og bli ignorert eller kalt vanskelig.
Jeg snakker for alle grener, ikke bare for travsporten.

Jeg mener ikke at en hest skal bare leve i flokk, ikke bli rørt eller håndtert frem til den er voksen, eller at det er dyreplageri å ri en hest...for det er riktig at da kunne vi bare lagt fra oss alt vi drev med ang hest men alt vanlig markarbeid er bra så lenge det går i takt med den hestens utvikling og belastningen er moderat.

Men...som Dikselen sier, det er penger i bildet og det er den kyniske verden de hestene lever i som gjør at jeg sier at det å ha dyr/hest er egoisme.

For en unghest å ha en boks med hvit flis, automatiske vannkar, nyfeide gulver, dekken, skinnende blankt navnskilt på boksdøren, nyskodd, blank i pelsen og med nysmurt sele ,ha gelden av å være ute to timer på dagen og en time når eieren kommer for å trene......mener jeg er ganske langt fra en unghest sitt ønske...og langt ifra et ¨godt liv¨.
Dette er et menneskeskapt liv...tilrettelagt etter hva vi selv liker og ville hatt det..ikke rart om en hest blir sur om den ikke blir trent da(sier ikke at din hest har det slik men mange har det)
Derimot å få stå ute, med mange andre unghester, sloss, krangle, bli dressert av en sur tante og en kul onkel, få velge selv hva de vil, ute eller inne....hele døgnet...bli møkkette og våt, bli pusset og stelt litt, koset med og trent på ting som en liten tass ikke kan... og når tiden er inne så har man trent så mye med forberedende at man kan kanskje spenne for en vogn eller legge på en sal...men ikke når hesten er 1-2 år!!!!! Det er galskap...

Hester i spanske rideskolen går i skolen til de 20-27 år... Mye av grunnen til det er at de blir ikke belastet med rytter før de er mellom 7-9 år... Til gjengjeld kan de alt som kreves av de fra bakken..

Hvor lenge holder en hest som ble ridd inn når den er 1-2 år, som de aller fleste galopphester blir?! Eller en spranghest som er i MA når den er 5 år?! Hvor sliten er ikke en travhest når den er 10-12 år når den har gått regelmessig fra den var 2..?!
Felles for de er vel at de lever, men med hvilke belastningskader, skjevheter, stivhet, muskel skader....og livslyst.

Vi skal bruke våre hester, og kose oss med de....men vi skal og respektere at som alle barn så er utviklingsnivået svært forskjellig og vi må tilpasse trening og intensivitet etter det nivået og alder hesten er i. Og i mine øyne er en hest som er 1-2 år bare en tass, og da kroppen er i sterk vekst med bløtt vev, ligament og brusk så er sjansen stor for senskader.... En hest vet ikke alltid sitt eget beste ...

Opprinnelig postet av oleo

Amen

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2005 :  00:39:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Han skal nok ikke bli noen konkuranse hest...

Nei, da fatter ikke jeg overhode ikke hastverket ....

Det å ha dyr er kanskje noe av det mest egoistiske som finnes...man setter seg selv før man setter dyrenes ve og vel.

En hest vokser til den er 8 år gammel....

Det å synes/mene noe, og det å faktisk vite hva som foregår anatomisk og mentalt i kroppen på en hest disse årene er ikke noe å synes, det er fakta.

Det er fælt at vårt konkuranse innstinkt, vår interesse, vår glede, vår fantasi og våre grenser er det som skal avgjøre et dyrs liv. For d dyret det gjelder er livet det mest verdifulle i verden.. Så mye til respekt for d.

Opprinnelig postet av oleo

[/quote]

Har jeg sagt jeg har hastverk da?! Hva er galt i å tilvenne hesten utstyr og å tømmekjøre den i ung alder? Uansett konkurransehest eller ei.
Å denne hesten jeg har hadde faktisk hatt godt av å begynne å bli kjørt med.

Synes du er litt vel rask til å dømme her!

Det ble skrevet her at den viktigste treningen hesten får, skjer i perioden fra den er 1 til den er 2. Å da begynte jo jeg å tenke på min hest, som omtrent ikke er blitt håndtert engang før jeg fikk han. Å da stilte jeg bare et eneste enkelt spørsmål, hva med min hest da?
Sier dette no om at jeg har hastverk??
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 07/12/2005 :  01:00:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her dømmes ingen noe mer enn andre..... Det er ikke det som er essensen i denne debatten heller, poegnet er at noen mener det er en grunn til at den aktuelle hesten la seg ned i vogna....og derav en debatt hvor jeg viser til at folk har for liten tid og hastverk med å jobbe med hestene sine.. La de få nyte tiden litt, la de få være unge og være litt barn og bruk heller tiden på ting som er i samsvar med et ungt hestebarn's hode..
Om du mener hesten din er klar for å bli kjørt så gjør du det... Jeg mener at hester generelt bli belastet for tidlig...

Ha en riktig god natt

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 07/12/2005 :  10:48:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men det har i denne debatten vært fremmet at åringer skal TRENES og det MYE for å styrke skjelet og sener.
Opprinnelig postet av Frøya

Hvis du har tolket det slik, er det feil. Ingen her inne har sagt at en åring skal trenes MYE. KONTINUERLIG trening er drerimot det rette ordet. Jeg har veldig tro på kontinuitet fra hestene er små. Fra min hest var 1 til han var to år var han i trening 2 til 3 dager i uken, på ca 1/2 time til 3 kvarter per gang. Dette foregikk i skritt og rolig jogg, sammen med andre hester. Vil du kalle dette for mye trening?

Dessuten er det jo dokumentert at trening styrker skjellett og sener, så dette kan du faktisk ikke si imot. Når landets dyktigste dyrleger har forsket på det tror jeg faktisk det lligger noe i det.

Når det gjelder ridnig av 1,5 år gammel hest synes jeg det høres for tidlig ut. Jeg syns det er best å vente til de er 3. Galoppsporten får svare for seg selv, jeg vet for lite om treningstypen de bruker. Men jeg vet at DET GÅR IKKE ANN Å SAMENLIGNE RIDNING OG KJØRING. Let kjøring er ikke tungt for hester, den går ikke og bærer på noen vekt! Jeg vil faktisk påstå at å bære en tung bogtresele er mer "belastende" for en åring enn å ha på en lett travsele og en vogn på 20 kg rullende etter seg.

Kopi av melding:
Der blir det lagt stor vekt på at "treningen" av barn skal være en lek. Det dreier seg mere om å øve balanse, koordinasjon og noe teknikk. Barn skal aldri belastes med annen vekt enn egen kropp før de er utvokste.
Opprinnelig postet av Frøya

Her er vi enige, Frøya! Og jeg mener at det samme gjelder hester! For å sammenligne med barn igjen.....En lar ikke barn utsettes for belastning nei....Men en lar da barn sparke fotball!? Sammenlign gjerne dette med treningen i vogn de får! Det er bare gøy for dem. Dessuten lar en da barn får litt "belastning" ved å la dem bære skolesekken sin til skolen, eller et lett sekk med nisten sin når de er på tur? Barna tar da ikke varig skade av å venne seg til dette? De får tvert imot små oppgaver, og lærer seg smått hvordan det fungerer i den "voksne" verdenen. Vi bærer da ikke ungene våre på gullstol hele tiden heller? Og lar de først få begynne å arveide når de er "15-16 år, og over den verste puberteten?"

Lene.

Norway

Skrevet - 07/12/2005 :  10:57:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oleo,det var et veldig flott innlegg du kom med! Og jeg må si meg enig i mye av det du skriver

Men en ting jeg stusser litt på,det er da ingen som mener hestene skal trenes som åringer? Det kommer jo litt an på hvordan du definerer begrepet trening. For min del er det en naturlig del av opplæringen som unghest at de får på vogn tidlig...men det betyr ikke at den blir trent utover det å trekke en vogn et par ganger før beitesesong. Det som her er meningen er å tillvenne hesten vognen,og la den tusle litt rundt med den.
Kopi av melding:

Enig...
Men det du her snakker om er det som foregår i større ridestaller/avlsstaller/travstaller der de gjerne har dyre,potensiellt store utøvere innen sporten(trav,sprang,avl osvosv),ikke den jevne hestemanns stall...
Jeg har traver,som står på utegang hele sommeren,på boks med åpne dører vintersnatten,og ute fra tidlig til sent med tillgang på boks hele vinteren. Jeg har verker råd eller lyst til å holde hesten min slik du beskriver...annet enn selvsagt blank i pelsen,og nysmurt sele Og dekken etter behov...

Men det mange ser ut til å glemme her...er jo noe så enkelt som at for at en hest skal kunne yte sitt aller beste i banen(snakker da om traver,siden det er det jeg kan...),så må den faktisk være i topp form....både fysisk og psykisk. Det nytter lite med noe halvgjort,da.
Av dem jeg kjenner med hest,er det nok trav-folkene som bruker mest tid i stallen,med stell før trening,tillvenning til alt mulig som kan være nyttig,og ikke minst...stell etter trening/løp... Ikke sjeldent ser man en travkar stå med spylerslangen og kjøle bena på hesten sin etter en hurtig-kjøring...for så å massere,og stelle med hesten så alt skal "være på stell" før han går... Samme med å skritte ned hesten etter trening,det er noe som er en selvfølge...hesten skal først jogges ned,så skrittes. Den må få strekke ut,og pulsen skal ned... Streching etter trening er også veldig vanlig blandt trav-trenerne(ikke bare de proffe,men også de som har "hesten i hagen")

Poenget mitt er ikke å fremheve travsporten,eller "unnskylde" for noe jeg ikke føler er galt...men derimot å vise at det er vårt ansvar å ta hesten på alvor,og ta de signaler den gir.
Jada,trav er en tøff sport for hesten...men det er endog en sport. Og når man har valgt denne sporten,så er det også viktig å ta vare på hestene man har i trening. Noe de aller,aller fleste trenere er flinke til...
Selvfølgelig finnes der unntak! Men kjære vene...det gjør det overalt...*s*

Kopi av melding:

Den ble litt for drøy for meg... Etter det jeg vet er det ingen her inne som trosser dette... At man er uenige betyr faktisk ikke at alle vi som ikke ser på dette samme måten som deg,er noen egoitsiske "krek"...

Joda,hesten er i vekst som 1-2 åring,en liten tass...helt greit! Men det er da vi mener det er viktig å gi den små utfordringer den kan klare å mestre. Og det er da her vi er uenige,i hva en så ung hest kan mestre...

Jeg kan kun snakke utfra egen erfaring,og det er min erfaring/lærdom fra forskjellige kanter, som har gitt meg et grunnlag jeg trenger for å trene hest. Jeg trener travere,og mener jeg gjør en god jobb med dem jeg trener.
Det å diskutere når man skal begynne treningen av en hest,er ufattelig vanskelig,om enn ikke umulig... For det det hele dreier seg om,er å se an hver enkelt hest,hvert individ... Og av de traverne jeg har trent,har alle bortsett fra to, vært klar til den treningen tidlig...
Disse to andre,ble ikke innkjørt før de var henholdsvis to og nesten tre...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 07/12/2005 :  12:48:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg sier da heller ikke at ALT jeg skriver er fordi noen andre har påstått noe annet... Jeg bare skriver jeg...alt refereres ikke til andre utsagn.

Men...jo, har vært i miljøet selv og vet at både åringer og to-åringer blir brukt mer enn hva jeg mener er riktig for et så ungt dyr....

Du skriver også at travsporten er tøff for hesten, men at man har valgt den sporten så da får en gjør det beste ut av det. Det er da et valg man tar. Hvis man velger dette men samtidig vet at dette er en tøff påkjenning for hesten min....hva er da årsaken til at man velger det alikevel?

Når jeg skrev om en unghest drømmeliv så er det MANGE som kan si at: Min hest går ute og har et ikke slik... Ja, det er flott, det finnes ingen regel uten unntak.. Men jeg har jobbet på store senter og staller og vet at dette er hverdagen for mange hester, både dressur, sprang, trav og galopp... Jeg sikter til store senter og anlegg som du sier men det er da ikke uten betydning... Det er jo realiteten til en stor prosent av Norges hester... Og det plager hjetet mitt

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 07/12/2005 13:05:16 Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 07/12/2005 :  13:49:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du skriver også at travsporten er tøff for hesten, men at man har valgt den sporten så da får en gjør det beste ut av det. Det er da et valg man tar. Hvis man velger dette men samtidig vet at dette er en tøff påkjenning for hesten min....hva er da årsaken til at man velger det alikevel?

Ja si det... jeg tror nok at det er spenningen og sportsånden som er drivkraften til de fleste av oss. Det å kunne trene mot et mål og se resultater av all tiden og arbeidet en faktisk legger i hesten sin.... Det at hest og trener samarbeider som et team og det å bli kjent med hestens fysikk og være den som utvikler den videre..

Travsporten er en av de mest ekstreme innen hestesport ja, men jeg vil ikke si den er verken er verre eller bedre enn andre grener som krever mye av hesten, f.eks sprang eller for ikke å snakke om feltritt...

Nå er det slik at de fleste av oss trener mot et mål. De som har hest kun for å ri for gøy og ikke har andre mål enn å ri på tur og dulle rundt i stallen har jo vanskeligere for å se valgene til oss som trener mot mål, og har den sportslige drivkraften... Jeg ser ikke ned på dem som har hest for å ha en turkamerat... men for min del er det å ha et sportslig mål noe av drivkraften med det å holde hest.. (Selvfølgelig sammen med rekreasjonsdelen og kontakten med dyr..)

Det som Lene skrev her.....:

Kopi av melding:
Men en ting jeg stusser litt på,det er da ingen som mener hestene skal trenes som åringer? Det kommer jo litt an på hvordan du definerer begrepet trening. For min del er det en naturlig del av opplæringen som unghest at de får på vogn tidlig...men det betyr ikke at den blir trent utover det å trekke en vogn et par ganger før beitesesong. Det som her er meningen er å tillvenne hesten vognen,og la den tusle litt rundt med den.

....er viktig å huske på. Jeg tror mye av grunnen til uenigheten her inne er at vi har forskjellige meninger og oppfatninger av hva trening er..
Å kjøre unghesten et par ganger før beitesesong vil jeg definere som miljøtrening. Dette er på ingen måte trening som tøye noen som helst fysiske eller psykiske grenser for unghesten...
Jeg tror faktisk en del ikke er klar over hva denne miljøtreningen innebærer, den blir "stemplet" som negativ fordi det dreier seg om å faktisk ha på en vogn... Men jeg tror faktisk at mange hadde forandret mening når de hadde kjent i real life på hvor "tung" denne vogna faktisk er. Og sett hvordan hesten blir "kjørt". Her er det snakk om max 10 minutt spasering i eget tempo, og selvfølgelig uten noen som sitter i sulkien....

Dere skulle bare visst hvor utrolig mye en får igjen for å gjøre dette et par ganger før beitesesong... Hester husker enormt godt. De er faktisk det dyret i verden som har nest best hukommelse (bare elefanten husker bedre). Når hesten har hatt på vogn et par ganger i f.eks mai, og så blir sluppet på beite og får gå der og bare ha fri fra f.eks mai til oktober, husker den igjen kjøringen når den blir tatt inn fra beitet. Og den husker det som noe positivt, noe den har vært med på før, noe som den mestret, og noe som ikke var verken tvang eller store utfordringer for den....

I frykt av at dette skal utvikle seg til en "trav mot ridehest" -debatt tør jeg skrive under på Lenes påstand:

Kopi av melding:
Av dem jeg kjenner med hest,er det nok trav-folkene som bruker mest tid i stallen

Min erfaring er også at ingen hester får så god oppfølging som travhestene... Og ingen bruker så mye ressurser, tid, penger og energi på forebyggende og behandlende pleie som de som trener dem... Er det så mye som en liten mistanke om at noe er galt blir dyrlegen tilkalt...

Nedkjøling, kjølende linimenter, akupunktur, kiropraktikk, osteopati, massasje, laser, you name it..alt for å forebygge skader, ingen bruker så mye penger og tid på dette som travhestfolk, tør jeg påstå. Dyrlegen min, som behandler hestene våre sier stadig til meg at det jo litt skader på travhester
ja, men han han er sikker på at hadde mange ridehestene fått like god oppfølging som travhestene, hadde en garantert kunnet finne veldig
mye feil og skader på dem også..

Til slutt må jeg bare svare på en setning fra Frøya:

Kopi av melding:
Et annet moment ved å kjøre så tidelig er bitt. Bruker der hodelag med bitt på åringer?

Jepp! Ser ingen problem å venne til åringen bitt.... Det tror jeg faktisk majoriteten her inne er enige i...?? Legger til at det selvfølgelig er viktig med et mildt bitt som passer hesten.. Og at åringen ikke har bittet altfor
lenge i munnen om gangen... det er jo ikke akkurat snakk om timer...

Eikdokka

Norway

Skrevet - 07/12/2005 :  16:41:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Må bare få si at dette er den beste debatten på lenge
Saklig og veldig bra skrevet av flere her!

Therese
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 07/12/2005 :  22:58:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Tone og Svarten: I det innlegget ditt hvor du henviser til disse veterinærene står det at unghester skal trenes mye for å styrke skjelett og sener. Hva som da er mye er jo nokså relativt. Det du beskriver i de siste innleggene, karakteriserer jeg ikke som mye. Jeg kan heller ikke se at det skal ha noen betydning for styrking av skjelett og sener å tusle litt rundt med en lett sulky noen minutter nå og da. Så jeg er ening at det ikke er noe problem rent fysisk. Det er nå du skriver at det er vanlig at åringer legger seg ned ved innkjøring (og ikke om de blir kjørt inn senere? Det er i hvertfall slik jeg oppfatter det) at jeg blir skeptisk. Det ville jeg tatt som et signal på at det ble for mye psykisk (og kanskje fysisk dersom det var grunn til det). Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 08/12/2005 :  00:22:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja...man kunne nok diskutert i det endeløse om slike ting som dette. Og, det er nyttig å diskutere litt...da åpner det seg en litt mer nyansert verden for alle parter.

Jeg hører til ridehest kategorien i denne debatten...men må også bare tilføye å si en ting når det gjelder kjøring kontra ridning.. Heller belaste en ung hest ved trekk-kraft enn å belaste en ung hest med bære-kraft.

Når det er sagt så kan ingen si at noen som har en tur hest ikke har noen mål, det kommer bare an på hva akkuratt den turrytterens mål er.. Et mål kan defineres. Et mål er ikke bare å komme først i målstreken...men også komme over målstreken ved å bli en god og tenkende rytter, å ha en god kommunikasjon, å ha usynlige hjelpere, og ha en hest som trives under deg og deres arbeid. Dersom man har litt konkurranse instinkt, som man gjerne kan ha selv om det ikke går så fort som i trav...eller galopp.så kan det hende etterhvert at ting utvikler seg til å bli et enda større mål, nemlig å vise hele verden hvor mye man har jobbet, hvor mange del-mål man har hatt og hvor god tid man har hatt for å komme dit...dit hvor en dyktig dommer sitter å skal bedømme om hesten ser harmonisk og fjærlett ut..at den trives med sin medflytende rytter og dens milde hånd...og usynlig signaler...
Bla bla bla....

Ok, men en kan og si noe så enkelt i ens miljø om alle andre miljøer...at i min gren bruker vi mye mer tid i stallen enn i andre grener...
Det vil jeg si om mitt miljø kontra andres miljøer og...

Jeg syns ikke jeg gjør annet enn å være i stallen jeg, kose, stelle, trene på bakken, pusle rundt, skravle i 2 timer i ny og ne... ri litt, pusse litt mer, smøre litt, vaske litt, kose mer, ta en kaffe, se på at noen røyker, kose litt, blande mat, måke litt, spise litt rett i koppen, ta en kaffe til...feie, kose...fore.. Og slik går det... Er det rart tiden flyr..

Fra spøk til alvor...
Du sier at veterinæren sier at dere har mye skader...hvorfor det når dere ikke gjør annet enn å kjøler, kjøler mer, smører linimenter, akupunktur, laser, patier av alle slag....??
Ikke at jeg er i mot alternativ medisin...for all del...
Men hvis man trenger alt dette så mye og så ofte...at du tilbringer så mye tid i stallen for å gjøre alt dette, mye mere enn ridehest kategorien....for at hesten ikke skal bli en ikke god hest... Kan det da være noe i at hesten ble brukt litt hardt da den var ung?? at noen ikke tok hensyn og respekterte den individuelle hestens egentlige behov?at noen ble egoisiske?? At noen erfarne i gamet sier at, hvis du ikke gjør alt dette så kommer hesten din aldri til å holde... Eller er det bare slik at denne sporten er så hard mot hestens kropp at det må til??

Er ikke imot hverken det ene eller andre grenen... jeg er bare imot å avansere pizza grandiosa.. Grandis er grandis...m ost og skinke. Pronto.
Jeg er bare ikke enig i at hester trenger å bli brukt så unge...som jo var utganspunktet i hele debatten vi er i nå...
Generelt syns jeg de fleste har for dårlig tid og mye hastverk.....i alle grener.
Miljøtrening kan være alt og bra så lenge hesten ikke blir belastet mer psykisk og fysisk enn hva den individuelle hesten er klar for...
Eksemplet med hesten hele debatten dreide seg om, altså Ylla...som ALDRI FØR hadde steilet eller trasset før den aktuelle dagen som til slutt endte med kolaps, etter fem min kamp for å gå fremover...er for meg et tegn på at denne hesten har ikke blitt sett eller hørt tidligere...

Natta...

Fröya

Norway

Skrevet - 08/12/2005 :  09:26:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Jeg må presisere at jeg på ingen måte er i mot innkjøring av unghester (men da litt eldre enn 1 år). Jeg mener faktisk at alle hester burde kjøres inn før de ris inn. Dette fordi at kjøring styrker ryggmuskulaturen på en måte som gjør den bedre rustet til å rides på. Og ja, kjøring belaster ikke unghesten på samme måte som ridning. Det er derfor jeg vil kjøre inn min egen åring til høsten (som toåring) og ikke begynne med ridning før den er 4. Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.32 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.