hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Valg av linje på vgs.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 Valg av linje på vgs.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Ina_R

Norway

Skrevet - 27/11/2005 :  14:40:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Ble rådgiveren sint fordi du ville gå naturbruk..
Fy altså. Har begynt å tenke på idrettsfag jeg nå. Med skyting.

Er jeg ute på bærtur eller er idrettsfag idrett med allmen på siden? *Er ikke helt inne på dette*

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 27/11/2005 :  15:00:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Idrettsfag er allmen med 5 timer mer i uken (tror jeg).
Idrettsfag tar mange på 4 år i stedet for tre, siden det er mange flere timer enn allmen. Og mange jeg kjenner går fra idrettsfag til allmen fordi det blir for mye..

Men idrettsfag er nok kjempegøy, så om man fikser litt ekstra arbeid er det verdt det :)

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 27/11/2005 :  17:45:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg valgte allmenn, og angrer ikke!:)

Var vel egentlig ikke noe særlig alternativ for meg, da jeg ville bo hjemme(p.g.a hest), og ikke tenkte på noen studieretning innen noen av de yrkesfaglige linjene.

Hvis du ikke har tenkt å gå videre på noen av de yrkesfaglige linjene, vil jeg fraråde å velge en av de. Dvs. hvis du ikke har tenkt å bli f.eks. frisør, bør du ikke gå formgivning.
Dette er fordi allmenn påbygg er et veldig tøft år, og det kan være vanskelig å komme inn. Du blir også hengende et år etter.

Hvis du ønsker "studiekompetanse sammen med noe morsomt", foreslår jeg allmenn+et år på folkehøyskole, f.eks. med hest. Eller evt. et år i utlandet.

Jeg stortrives på allmenn, her går alle vennene mine, og det er ikke så "tørt" som det virker:)

Men dette var min mening..Lykke til med valget uansett:)
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 27/11/2005 :  19:50:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvis du ikke har tenkt å gå videre på noen av de yrkesfaglige linjene, vil jeg fraråde å velge en av de. Dvs. hvis du ikke har tenkt å bli f.eks. frisør, bør du ikke gå formgivning.
Dette er fordi allmenn påbygg er et veldig tøft år, og det kan være vanskelig å komme inn. Du blir også hengende et år etter.

Du blir ikke hengende etter hvis du velger naturbruk! Du trenger ikke noe påbyggår for dette! Det er treårig skole på lik linje med allmenn, og du får akkurat like mange poeng som hvis du skulle gått allmenn, og de samme rettighetene å komme inn på ting videre etterpå.

Naturbruk er fasktisk en av de få linjene utenom allmenn som gir studiekompetanse etter tre år! Men det som var positivt for mitt vedkommende var at jeg slapp en del realfag, og fikk ha fag jeg interesserte meg i i stedet for (bla.a husdyrfag teori og praksis, naturforvaltning, hagebruk, jordbruk, osv...) Dette hjalp meg å få et høyere snitt enn hvis jeg i stedet skulle gått almenn.

Velg akkurat det du har lyst til du, ikke hør på andre enn deg selv!

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 27/11/2005 :  21:56:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg skjønner ikke hvorfor dere tror man blir hengende etter - yrkesfagene er 2 år, så velger man om man vil ut i lære eller man vil ta påbygg. Tar man påbygg bruker man 3 år, samme som ved allmenfag..
Velger man å gå ut i lære har man et yrke etter 4 år og kan i løpet av den tiden ta påbygg, da har man brukt ett år ekstra, men har til gjengjeld et yrke, i sterk kontrast til elevene som går allmen!

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 27/11/2005 :  21:59:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Velg akkurat det du har lyst til du, ikke hør på andre enn deg selv!

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

Jeg må bare presisere dette én gang til, det er så utrolig viktig!

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2005 :  07:55:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg skjønner ikke hvorfor dere tror man blir hengende etter - yrkesfagene er 2 år, så velger man om man vil ut i lære eller man vil ta påbygg. Tar man påbygg bruker man 3 år, samme som ved allmenfag..
Velger man å gå ut i lære har man et yrke etter 4 år og kan i løpet av den tiden ta påbygg, da har man brukt ett år ekstra, men har til gjengjeld et yrke, i sterk kontrast til elevene som går allmen!

Opprinnelig postet av lino

Enig! Går man ut i lære, er man ferdig utdannet etter 4 år, kan vifte med et fagbrev, og så fortsette med å ta studiekompetansen til slutt. Går du tre år med allmenn, så står du der med generell studiekompetanse, og hva får man brukt den til? Greit å ha hvis du vil fortsette å gå på skolen, men hvis du ikke er så glad i skolen, vil jeg heller anbefale to år skole, og to år lære. Selv går jeg på landbruks skole, gikk helse og sosial i fjor, men trivdes ikkeno særlig der etterhvert. ( Ble delvis tvingt av mamma til å ha helse og sosial på 1. valg, og landbruk på 2. valg, selv om jeg egentlig ville ha bytta om på de to). Så nå går jeg vk1 landbruk og naturforvaltning, med fordypning i hest, og kunne ikke ha hatt det bedre! Har to praksis dager i uka, en dag med arbeidsøkter, og 2 dager med teoretiske fag. Neste år søker jeg på vk2 allsidig landbruk, og står etter 3 år med utdanning som agronom, veldig greit synes jeg!

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2005 :  15:53:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg valgte allmenn, og angrer ikke!:)

Var vel egentlig ikke noe særlig alternativ for meg, da jeg ville bo hjemme(p.g.a hest), og ikke tenkte på noen studieretning innen noen av de yrkesfaglige linjene.

Hvis du ønsker "studiekompetanse sammen med noe morsomt", foreslår jeg allmenn+et år på folkehøyskole, f.eks. med hest. Eller evt. et år i utlandet.

Jeg stortrives på allmenn, her går alle vennene mine, og det er ikke så "tørt" som det virker:)

Men dette var min mening..Lykke til med valget uansett:)

Opprinnelig postet av Marte&Don:)

Akkurat det sier mamma også Vi diskuterte ganske heftig i går... Mamma og pappa mener ingenting anet enn allmenn har noe verdi, og det provoserer meg litt... Men, allikevel er det jo gode poeng du kommer med Marte.. Ender vel opp med allmenn jeg også

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Mathilde=)

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2005 :  16:34:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMathilde=)  Svar med kopi av melding
Uff, det er et vanskelig valg....

Heldigvis er rådgiveren på skolen min veldig opptatt av at man IKKE SKAL TA ALLMENNFAG hvis man ikke fra før trives med teoretiske fag og er flink i det

Det gjør det ikke så veldig mye lettere for meg da, siden jeg er god i det meste som er teoretisk, og hadde et snitt på 5,1 våren i 9 klasse uten å streve for mye for det, men allikevel egentlig har mest lyst til å drive med praktiske ting

Jeg er ikke spesielt god i praktiske fag heller, ganske middels, mens jeg er best i klassen i alt utenom KH, gym og musikk....

Men jeg jobbet i en stall i arbeidsuka, og det var en helt vidunderlig følelse å komme i stallen tidlig om morgenen mens hestene fortsatt sov, og så begynne å fore Hvis hver morgen kunne begynne sånn....

Uff, hva skal jeg gjøre? Hva ville dere gjort?

Hest - Styrke, utholdenhet, eleganse
Katt - Mystikk, eleganse, selvstendighet
Ulv - Utholdenhet, mystikk, eleganse

Finnes det noe mer fasinerende?
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 28/11/2005 :  19:46:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
En viktig ting å tenke på er at det er bare du som kan ta det valget!
Uansett hva alle andre sier må du velge det DU ønsker, det er snakk om DIN utdannelse! Ja, man kan gå om igjen dersom man velger feil, men det er kjipt. Jeg føler at det året jeg gikk på allmen er fullstendig bortkastet, selv om jeg hadde et snitt på 5,4 da skoleåret var over.

Jeg har ingenting i mot allmen i seg selv, men jeg har noe i mot rådgivere og andre voksenpersoner som presser elever til å velge linjer de ikke ønsker, måtte det være allmen eller yrkesfag!

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 29/11/2005 :  16:14:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Tror det blir idrettsfag til meg i første omgang. Videre får vi se. Har litt lyst til å gå økonomi og administrasjon. Er ganske god i matte, og har nå elevbedrift på skolen hvor jeg er assisterende direktør. Kunne godt tenkt meg å jobbe med en blanding av dette kanskje.

Går i 9, og har snitt på rundt 5 (med tanke på prøver, og hva jeg har fått høre jeg ligger ann til)
er ikke den beste på skolen, men ikke dårligste på skolen heller.

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 29/11/2005 :  17:00:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke lest hele tråden jeg nå da. Men linjene blir endret mye til vi skal søke på skole. Vet ikke om det er slik i hele landet, men det må det være!

Ingenting som blir hetende Gk1 med Vg(vidregående kurs)1 istede.
Ingenting som blir hetende vk1 heller, men vg2.
Ingenting som blir hetende vk 2, men vg3 istede.

Så linjene får nye navn osv.

Som sagt, vet ikke om dette blir over hele norge, men det er jo rart om det bare blir slik å trøndelag og da.

Gidda heller ikke å lese hele tråden, kanskje noen har nevnt det før, men pytt pytt..

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 29/11/2005 :  19:06:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Hadde en lengre samtale med kontaktlærer/rådgiver her om dagen.. Tror nok at jeg ender opp på almenn, med samfunnsfag og økonomi og hest som valgfag!
www.hestene.no Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 29/11/2005 :  19:39:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Dette er en ny reform Kristine.
De som begynner på GK neste høst er de siste som går etter den reformen vi har nå, som heter Reform 94 eller noe slikt. L97 affekterte ikke videregående, i alle fall ikke i noen stor grad.

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 29/11/2005 :  19:51:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dette er en ny reform Kristine.
De som begynner på GK neste høst er de siste som går etter den reformen vi har nå, som heter Reform 94 eller noe slikt. L97 affekterte ikke videregående, i alle fall ikke i noen stor grad.
Opprinnelig postet av lino

nope.. Eller, jeg begynner i allefall etter den nye reformen, Vg1.

Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.52 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.