hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Valg av linje på vgs.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 Valg av linje på vgs.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

lino

» VIP

Skrevet - 25/11/2005 :  20:49:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Du har vel ikke begynt på videregående ennå?
Karakterene dine fra ungdomskolen har ingenting å si, jobb hardt og du har sikkert mulighet til å bli hva du vil :) *leke bestemor*

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2005 :  23:49:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Enig med Lino, du kan bli akkurat det du vil!!!
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2005 :  19:34:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
nei, skal begynne neste år. Til våren/sommaren får eg eit føl + dei to hoppene eg har. (søstra mi skal ha følet, men det er usikkert om kor det blir om ho skal ut i praksis-plass. Så eg regner med at eg må ha følet til hausten/vinteren). Jobbe hardt gjer eg uansett, men eg når aldri heilt opp...

"Du kan bli akkurat det du vil "
-ikkje alltid, om du ikkje har dei rette karakterane...
Men eg skal i vert fall prøve...

Ann Lajla

www.annlajlabrungot.piczo.com :)

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 26/11/2005 :  21:03:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Rådgiveren hos oss ble sinna på meg da jeg sa at jeg ville gå naturbruk.. Da ble jeg sjokka.. Trodde rådgivere skulle støtte opp om hva eleven ville bli, men NEI.. Har etter masse press fra rådgiver og kontaktlærer (som seff også har lurt med seg mamma og pappa på det valget) bestemt meg for å gå almenn, med vekt på samfunnsfag og økonomi, og vil studere jus videre. Skal ha hest som valgfag, om jeg finner en hest å bruke til det..
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 26/11/2005 :  21:07:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ok..:) Snittet mitt er 4.8 då. Eg synast ikkje at det går and å ha for gode karakterar.. men det er mamma si meining da..

Takk for svar..:)

Opprinnelig postet av Oxhovd Victoria=o)

Jeg får heller ikke lov til å søke på det jeg vil, p.g.a. "for gode karakterer". Har 5,2 i snitt, men har jobbet hardt for det....

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2005 :  21:24:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Står fortsatt på mitt, om at man kan bli det man vil, men selvsagt må man jobbe for det:) Jeg hadde ikke gode nok karakterer til å komme inn på medisin rett fra vgs jeg heller, derfor sanket jeg ekstrapoeng på andre studier først, tar selvsagt noen ekstra år (for mitt vedkommende tok det 5år, siden jeg gikk et profesjonsstudium, og de endret reglene for opptak til medisin mens jeg gikk der, så jeg måtte gå det helt ferdig for å få de 12 poengene jeg trengte), men jeg har det ikke travelt med å komme ut i jobb jeg, blir nok av det likevel, nyter studetilværelsen jeg;) Men lykke til folkens, hva enn dere velger:)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 26/11/2005 :  21:41:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Rådgiveren hos oss ble sinna på meg da jeg sa at jeg ville gå naturbruk..

Hæ? Hvorfor????
Syns det er dumt å legge seg opp i den enkeltes valg av utdanning jeg. Hvis rådgiveren ble sinna fordi han ikke mente det var bra nok, kan jeg opplyse om at hvis du går VK2 naturforvaltning (som jeg gjorde..) får du studiekompetanse, og du får også (valgfri) mulighet til å ta 2MX mattematikk, dessuten har vi som gikk naturforvaltning en ekstra vanskelig biologi/kjemi (3NA) som faktisk er høyere nivå enn på vanlig allmenn. Dette får du ekstrapoeng for.

Du kan komme inn på akkurat de universitetene og høyskolene du vil hvis du har VK2 naturforvaltning, en i klassen min kom rett inn på veterinærstudiet og han er ferdig utdannet veterinær nå. Selv har jeg tatt psykologi på Universitetet i Bergen, og er nå til våren ferdig med sykepleierutdanningen. Så det er ingenting som hindrer deg i å bli det du vil, om du velger retningen naturbruk! Pass bare på å ta VK2 Naturforvaltning det siste året..

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 26/11/2005 :  22:06:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Rådgiveren hos oss ble sinna på meg da jeg sa at jeg ville gå naturbruk..

Hæ? Hvorfor????
Syns det er dumt å legge seg opp i den enkeltes valg av utdanning jeg. Hvis rådgiveren ble sinna fordi han ikke mente det var bra nok, kan jeg opplyse om at hvis du går VK2 naturforvaltning (som jeg gjorde..) får du studiekompetanse, og du får også (valgfri) mulighet til å ta 2MX mattematikk, dessuten har vi som gikk naturforvaltning en ekstra vanskelig biologi/kjemi (3NA) som faktisk er høyere nivå enn på vanlig allmenn. Dette får du ekstrapoeng for.

Du kan komme inn på akkurat de universitetene og høyskolene du vil hvis du har VK2 naturforvaltning, en i klassen min kom rett inn på veterinærstudiet og han er ferdig utdannet veterinær nå. Selv har jeg tatt psykologi på Universitetet i Bergen, og er nå til våren ferdig med sykepleierutdanningen. Så det er ingenting som hindrer deg i å bli det du vil, om du velger retningen naturbruk! Pass bare på å ta VK2 Naturforvaltning det siste året..

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

Jeg ble litt sur da ja... Men det jeg synes er ugreit er at lærerne mine har involvert mamma og pappa såpass og "terpa" inn i dem at jeg bør "bruke evnene mine..." Tenk om jeg har lyst til å jobbe i et fjøs eller på et hotell eller noe da, og ikke sitte og stirre på et kontor?? Visst er det bra med høy utdanning, men det er vel opp til hver enektl hva som er bra utdanning?

Hilsen 10.klassing som er heelt forvirra nå...

lino

» VIP

Skrevet - 27/11/2005 :  00:31:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Ok, å nekte deg å velge linje selv på videregående er ULOVLIG og noe som provoserer meg veldig!
Du er ferdig med grunnskolen og har rett til å velge linje selv!
Hadde jeg vært deg hadde jeg levert søknaden med naturbruk (eller hva du måtte ønske) og gitt f... i hva lærere og foreldre sier, de har ikke engang rett til å se den!

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 27/11/2005 :  12:22:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ok, å nekte deg å velge linje selv på videregående er ULOVLIG og noe som provoserer meg veldig!
Du er ferdig med grunnskolen og har rett til å velge linje selv!
Hadde jeg vært deg hadde jeg levert søknaden med naturbruk (eller hva du måtte ønske) og gitt f... i hva lærere og foreldre sier, de har ikke engang rett til å se den!

Opprinnelig postet av lino

Vurderer å gjøre det ja, men er veldig forvirret... Er jo frist den 1.mars, så jeg må bruke tiden godt på å tenke meg om...

lino

» VIP

Skrevet - 27/11/2005 :  12:31:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Dessuten, en undersøkelse vi fikk utdelt da jeg gikk på videregående konkluderte med at elever fra allmenfag presterer dårligere på universitetet enn elever som har gått yrkesfag..
Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 27/11/2005 :  12:35:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dessuten, en undersøkelse vi fikk utdelt da jeg gikk på videregående konkluderte med at elever fra allmenfag presterer dårligere på universitetet enn elever som har gått yrkesfag..

Mye mulig det, men læreren min mener at jeg er bedre rustet når jeg har gått almenn.. Huff, jeg aner ikke jeg... Uansett hva jeg ender opp som så skal jeg iallefall drive med hest på fritiden..

lino

» VIP

Skrevet - 27/11/2005 :  13:17:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Det sier mange lærere, rett og slett fordi de mangler kunnskaper om hvilke muligheter man har etter å ha gått yrkesfag.
Dessverre er det fremdeles litt sånn i Norge at det å gå yrkesfag er mindre verdt enn allmenfag!

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 27/11/2005 :  13:25:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det sier mange lærere, rett og slett fordi de mangler kunnskaper om hvilke muligheter man har etter å ha gått yrkesfag.
Dessverre er det fremdeles litt sånn i Norge at det å gå yrkesfag er mindre verdt enn allmenfag!

Det er kjipt at yrkesfag fremstilles som mindre verdt... Jaja..

lino

» VIP

Skrevet - 27/11/2005 :  13:42:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jepp, jeg ble også presset til allmenfag av samme årsaker som deg, jeg var for "smart" til noe annet. Allmenfag var grusomt kjedelig for meg..
Da jeg byttet linje (hs) fikk jeg større utfordringer og muligheten til å utvikle meg på andre plan enn bare det faglige..

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.