hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Valg av linje på vgs.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 Valg av linje på vgs.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Mathilde=)

» VIP

Norway

Skrevet - 19/11/2005 :  17:41:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMathilde=)  Svar med kopi av melding
Jeg må også bestemme meg for hvilken skole jeg skal gå på nå, og er ganske usikker...

Jeg har sånn nesten bestemt meg for Steinerskolen her hvor jeg bor, jeg vet bare ikke hvilken linje. Steinerskolen er en privatskole da, som finnes mange forskjellige steder. De har en helt annen læringspedagogikk, og er i det hele tatt veldig annerledes enn vanlige skoler, det er bare det at det er ganske dyrt.... Ca. 20 000 kr i året. Men man kan få stipend og det dekker hele beløpet tror jeg. Her er hjemmesiden til den i Oslo som jeg tenker på: http://www.oslo-bysteinerskole.no/

Hvis jeg begynner der skal jeg begynne på Billedkunstlinja (tegning, form og farge) eller Humanistlinja (allmenn), jeg vet bare ikke hvilken...

Men noe av greiene på Steinerskolen er ihvertfall at de ikke har karakterer (later som, de har sånn M, S greier, men sånne lange skriftlige kommentarer ved siden av) før i 3, de har hovedfagsperioder hvor de jobber med det samme faget/temaet de to første timene av dagen i noen uker, leksene er å skrive silkebøker om temaet man holder på med (pene innføringsbøker), og de har ikke vanlige skolebøker omtrent.

Billedkunst er heller ikke helt likt tegning, form og farge; man lærer gamle kunster også, som kalligrafi, steinhugging () og bokbinding, i tillegg til moddellering i gips og leire, trearbeid/sløyd, tegning, maling, kunsthistorie og fotografering + noe mer, er ikke helt sikker på hva... Der har du mellom 13 og 19 timer kunstfag i uka!

Humanistlinja er for dem som er interessert i samfunn, historie, språk og litteratur. Det er altså en slags allmennlinje, men i tillegg så har man 5 timer kunst i uka, og det har man ikke i det hele tatt på vanlig allmennlinje.

På Humansist får man spesiell studiekompetanse, og på billedkunst generell, begge etter 3 år. Det er også andre linjer der; musikk, data, naturfag (realfaglinje) og en slags media og kummunikasjonslinje hvor mån får studiekompetanse istedenfor yrkesskompetanse.

Hjemmesiden er forresten ikke helt oppdatert så hvis du er interessert burde du få tak i en brosjyre. Blant annet er Media og kommunikasjonslinja helt ny neste år så den står det ikke om på hjemmesiden, også får man språkfag (fransk/tysk/spansk) på Billedkunstlinja også.

Bare spør hvis du lurer på noe, selv om jeg ikke er akkurat ekspert....

Hest - Styrke, utholdenhet, eleganse
Katt - Mystikk, eleganse, selvstendighet
Ulv - Utholdenhet, mystikk, eleganse

Finnes det noe mer fasinerende?
Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2005 :  20:14:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Hei.

Er førstegongs-søkjar eg også, men har ingen peiling på kva eg skal gå.
Eg skal/må gå ein plass der eg kan få studiekompitanse, men vil ikkje gå vanleg allmenn. Eg har kjempe lyst å gå hestelinja, men mamma sei at "eg har for gode karakterar" (søstra mi gjekk der, og ho ligg i gjennomsnitt 1-2 karakterar lavare enn meg). Draumen er å bli veterinær, men det veit eg at eg ikkje har, og alle sei at det er 90% sjangse for at karakteren din fell med ein heil karakter i løpet av dei tre åra...

Nokren råd?

Det største hadde vert å gått Fjordane Folkehøgskule eit år, men der kjem eg sikkert ikkje inn... Ikkje til våren.

Ann Lajla

Ann Lajla

www.annlajlabrungot.piczo.com :)

Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 22/11/2005 :  20:31:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Går det an å ha for gode karakterer?
Det som danner grunnlaget for dine karakterer er din egen innsats. Mange går ned i snittkarakter på videregående sammenliknet med fra ungdomskolen, men dette skylles jo selvsagt at pensum på vgs er vanskeligere, det stilles strengere krav og man må som elev yte mer.

Jeg sier: gå det dere har lyst til!
Jeg valgte allmen fordi foreldrene mine ville det, og endte opp med et helt jævlig år jeg ikke fikk noe ut av, fordi jeg alt var skolelei da jeg gikk ut fra ungdomskolen..

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2005 :  21:12:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Ann Lajla; For å kunne søke på veterinærthøyskolen må du nok gå allmenn, med realfag (2MX/2MY/3MZ og 3KJ, dvs 2.års matte og 2.-og 3.års kjemi)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 22/11/2005 21:13:58 Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 23/11/2005 :  13:46:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Ok..:) Snittet mitt er 4.8 då. Eg synast ikkje at det går and å ha for gode karakterar.. men det er mamma si meining da..

Takk for svar..:)

Ann Lajla

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 23/11/2005 :  13:58:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Syns heller ikke det går an å få for gode karakterer;) Og med realfag får man i tillegg realfagspoeng (kan få max 4 (men de fleste tar kun 3 realfag, og får dermed 3 tilleggspoeng), itillegg til fordypningspoeng (som også er max 4), dvs med et snitt på 4,8 får du da 5,6 (da er du på god vei til veterinærstudiet;))
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 23/11/2005 :  17:25:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hestelinja er hvettfall å anbefale.
gått på hestelinje selv..lærerikt om hest, men samt andre vikitge fag...
men det er jo vanlige fag..men det blir ikke så kjedelig når man har hest på timeplanen ;)

Gå til toppen av siden

Lisa__Moen

» VIP

Skrevet - 23/11/2005 :  17:59:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisa__Moen  Svar med kopi av melding
Jeg går GK Naturbruk på Ål Vgs. Avd. Lien, det er absolutt å anbefale! Kjempe morsom linje med mye hest... Skolen er også kjempe bra. Er mange stallplasser her og det er få elever. Anbefales!!!

R.I.P Roberto Bada</3

Gå til toppen av siden

akj

Skrevet - 23/11/2005 :  22:57:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siden det ikke er alle som er klar over at man får studiekompetanse av å ta "hestelinja", vil jeg presisere det her.

Går man på skole med studieretning Naturbruk, kan man velge VKI LN med hest andre året. Tredje året kan man velge naturforvaltning og få generell studiekompetanse eller gå ut i lære på hest.

Noen av naturbruksskolene gir også spesiell studiekompetanse (tilpasset veteriærstudiet) på tre år.

Ta en titt på www.naturbruk.no og se om du finner en skole nær deg. Et godt alternativ til allmenn - med mye praksis og øvelser i tillegg til teori.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 23/11/2005 :  23:15:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg gikk linjen naturbruk, med naturforvaltning og studiekompetanse det 3. året. Gikk på Lyngdal jordbruksskole.

Jeg syns det var deilig å komme vekk fra byen og de allmenne fagene,(hadde jo disse og, men kombinerte det med landbruksfag) ..og ut i fjøset og stelle med dyrene, være i skogen, hagebruk, naturbruk, osv... i tilegg hadde jeg med meg hesten min (skolen har stall) og jeg hadde hest i valgfag noen timer i uka. Da fikk vi lære mye om gammeldags gårdsdrift, pløye/horve med hest, bruke hest i skogen, kjøre tospann, ri i gammeldags damesal, + vanlig rideundervisning.

Vil ikke anbefale den nye hestelinja som er blitt så populær...den gir hverken studiekompetanse eller noen brukendes utdannelse/tittel...

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2005 :  21:10:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Syns heller ikke det går an å få for gode karakterer;) Og med realfag får man i tillegg realfagspoeng (kan få max 4 (men de fleste tar kun 3 realfag, og får dermed 3 tilleggspoeng), itillegg til fordypningspoeng (som også er max 4), dvs med et snitt på 4,8 får du da 5,6 (da er du på god vei til veterinærstudiet;))

-Oj, visste ikkje at det var sånn. Men eg meiner å ha høyrt at om du går folkehøgskule får du også poeng..? Men kansje eg klarer det då, for eg meiner å ha lest at kravet på Vet.høgskulen er 5.3 i karakter...

Men er det nokon som veit om du berre treng å bestå, eller kva minimun karakterane i 2MX/2MY/3MZ og 3KJ, (dvs 2.års matte og 2.-og 3.års kjemi) er?

Om du går 2 år på f.eks. Gjermundnes vidargåande (hestelinja f.eks). Og vel å ta Allmen-påbygging, får du ikkje studiekompitanse då? Søstra mi sei so, og ho går der...

Ann Lajla

Ann Lajla

Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 24/11/2005 :  21:20:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Alle som tar allmenpåbyging får studiekompetanse, men det finnes noen treårige linjer hvor man ikke får det, og hestelinjen har vel ett tredje år som ikke gir studiekomp. men som man kan velge bort til fordel for påbygg?

Og folkehøyskole gir 3 studiepoeng.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2005 :  21:43:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Åja, ok..
Ann Lajla

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2005 :  17:34:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

-Oj, visste ikkje at det var sånn. Men eg meiner å ha høyrt at om du går folkehøgskule får du også poeng..? Men kansje eg klarer det då, for eg meiner å ha lest at kravet på Vet.høgskulen er 5.3 i karakter...

Men er det nokon som veit om du berre treng å bestå, eller kva minimun karakterane i 2MX/2MY/3MZ og 3KJ, (dvs 2.års matte og 2.-og 3.års kjemi) er?

Ann Lajla

Opprinnelig postet av Oxhovd Victoria=o)

Laveste beståtte karakter er 2 uansett fag, men i realfag får man automatisk 0,5 karakter bedre pga tilleggspoeng. Allmenn fag gir generell studiekompetanse, men realfag gir i tillegg spesiell studiekompentanse (som er krav for å gå eks veterinær, medisin, siv.ing o.l.). Veterinærhøyskolen hadde ifjor en primær vitnemålsgrense (dvs vitnemål rett fra vgs) på 58,5, og ordinær grense (etter å ha fått ekstrapoeng etter folkehøyskolen, høyere utdanning o.l.) på 66,6.

Mvh Natalie

Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2005 :  20:20:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
OJ! Då har eg ingen sjangsar.. Jaja, får finne meg ein "annan jobb" då...

Ann Lajla

Ann Lajla

Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.69 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.