hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Mørkesyn(?)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Mørkesyn(?)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Maren&Grandezza=)

» VIP

Skrevet - 14/11/2005 :  21:21:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
jeg lurer litt på hvordan det er med hesters syn i mørket? fungerer det slik som vårt, eller? er det noen som kan hjelpe meg litt med å svare på det?

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 14/11/2005 :  22:23:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Hester har mye bedre nattsyn enn oss. Dette kommer av at de har samme type reflekshinne bak i øyet som f.eks katter har. Denne hinna gjør at alt lys som kommer inn i øyet reflekteres og forsterkes og hjelper hesten til å se bedre. Hester ser faktisk ikke så mye dårligere i mørket enn på dagen.
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 15/11/2005 :  20:51:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Har også hørt at hester har mye bedre mørkesyn enn oss mennesker. Men hvorfor er det da så mange hester som er mørkredde? Gå til toppen av siden

Maren&Grandezza=)

» VIP

Skrevet - 17/11/2005 :  18:51:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar! Godt det er noen som vet!
Hvis en hest er mørkredd, vil jeg tro den er en generelt nervøs hest på tur, hvis det er som Anikken sier at hester ser nesten like godt om netta om dagen. Det kan jo hende at hvis rytter er redd ved ridning i mørket, at dette kan smitte over på hesten. Hester føler jo lett engstelse og frykt igjennom rytterens oppførsel.
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 17/11/2005 :  20:42:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Nei, min hest er mørkeredd, men det er ikke jeg, jeg trives best i mørket. Han er ikke nervøs ellers. Og de må jo se på en annen måte i mørket, det kan ha noe med saken å gjøre..
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 17/11/2005 :  23:09:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan det være at de fleste rovdyr jakter om natten? Ellers tror jeg også at i enkelte tilfeller kan rytterens redsel smitte over. Jeg er ikke spesielt tøff i en mørk skog om natten...
Renate
Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2005 :  08:37:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
I stallen vår har vi en liten runde der hesten ¨må klatre litt i og som er e lite utfordring i dagslys også. Nå i det siste har jeg ridd denne runden litt etter det har blitt mørkt, og det eneste som har skjedd er at hesten har lært at det går ann å ta det me ro, og hun har blitt kjempeflink til å løfte beina. Hesten mi er en typisk buldoser som går rett på, og ingen hindring er for stor etter hennes mening. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.