hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hjelp, elgen er løs
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Hjelp, elgen er løs
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lyngen

Skrevet - 04/10/2005 :  14:13:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rir mye på tur i skogene rundt her. Og tenker en sjelden gang på å treffe elg. Elgen som bor i skogen ved stallen er stort sett fredelige skapninger, som jeg meget sjelden ser.
Men så har vi de i naboskogen, som vi ble jaget av for ett par år siden(dvs elgku med to store kalver, som kom løpende mot oss i mørket for å utforske hva vi var, tror jeg).
Og så har vi den tredje skogen, hvor jeg nå rir en del lenger turer i. Her om dagen hørte jeg en elg komme gjennom skogen for å finne ut hva vi var, men stoppet opp når jeg begynte å plystre. Og der red jeg igjen i går, og så STORE elgspor som ikke hadde vært der dagen før. Resultatet var at jeg satt å plystra (og det er ikke pent å høre på) i nesten to timer, i skrekk for å møte elg.
For jeg så på tv på søndag, og der var det et naturprogram hvor de sa at elgen har brunst sessong første og andre uka i oktober. Og man vet jo da at elgoksen ikke er til å tulle med.
Min store skrekk er å komme tuslende bortover en sti, hvor det plutselig står en gedigen elgoksen midt i stien.

Lene.

Norway

Skrevet - 04/10/2005 :  15:50:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke ri i skogen i den perioden elgen er i brunst,da... ;)

Lett for meg å si,bor på vestlandet,og største dyret vi kan møte på er hjorten,som forøvrigt er mye mer sky enn elgen... *Takk og pris!*

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 04/10/2005 :  16:01:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg møtte elg for litt siden jeg og.. Eller jeg gjode det med vilje da, egentlig.. Jeg red ned på et jorde der elgen har vært til faste tider hver dag i flere uker. Så kom jeg gåenes litt før med Rosita så kom elgene og de bare sto og tittet rart på oss først, så snudde de og sprang inn på veien. Og der måtte bilene stoppe og jeg hørte bare tuting..
Engentlig litt pur jævelskap fra min side.. En ting jeg tenkte på etterpå hvar at kanskje elgene trodde Rosita var en elg, så kanskje legene har kommet for og hilst på Rosita..

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 04/10/2005 :  16:29:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Vel, Glittra & Miss pleier ofte å stå og snuse på elgene. Elgene river ofte ned gjerdet deres om sommeren, og en gang jeg kom ut, skvatt jeg til. Det var skumring, og der så jeg 5 skapninger ute på jordet. Ja, en av dem var lys (fjordingen Glittra) og en av dem var bitteliten (det måtte være Miss), men de 3 andre var høye og mørke... Det viste seg at hestene sto der og beitet i full harmoni med ei ku, en årsgammel okse og en mindre ku. Det var litt av et syn..

Det eneste man må vokt seg for når det gjelder elg, er elgokser i brunsttida, og ku med små kalver. Disse kan være aggressive, men ellers er elgen sky og rolig.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2005 :  16:52:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Lett for meg å si,bor på vestlandet,og største dyret vi kan møte på er hjorten,som forøvrigt er mye mer sky enn elgen... *Takk og pris!*

Opprinnelig postet av Lene.

Bor også på vestlandet, og trodde som deg, at her finnes ikke elg...men det gjør visst det likevel.

Har sette elg en gang, og fikk nettopp høre at det faktisk finnes elg opptil flere steder rett rundt her som jeg bor...
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 04/10/2005 :  20:11:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Bor også på vestlandet, og trodde som deg, at her finnes ikke elg...men det gjør visst det likevel.

Har sette elg en gang, og fikk nettopp høre at det faktisk finnes elg opptil flere steder rett rundt her som jeg bor...

Opprinnelig postet av batta

ÆÆÆÆ...ikke si sånt...! Jeg som trekker meg om vi kommer inn på beiter der det er kyr...
Men hvor holder du til da,og hvor er det obesrvert elg? Bor jo rett utfor Bergen,og har aldri hørt om at det sett elg her i nærheten...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Selameyjan

Skrevet - 04/10/2005 :  21:14:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Datteren min møter elg i Sørkedalen stadig vekk, både hester og elger tar dette helt med ro.

Jeg har også møtt elg i boligfeltet der jeg bodde da jeg var barn. Ikke vet jeg hva den gjorde på på asfaltveien, langt fra skogen, men agressiv var den ikke.

Akkurat nå hadde jeg imidlertid helst sett at hun holdt seg langt unna skogen, fordi det er elgjakt. Nå har jeg blitt forsikret om at elgjakten her i Oslo-området foregår i siviliserte former, men jeg skal likevel være lykkelig når skogen er fri for menn med våpen.

Noen som vet når elgjakta er over?
Rir dere i skogen mens den står på?

www.selkie.no Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 04/10/2005 :  21:59:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir i skogen lell om det er elgjakt jeg ja.. Jeg sitter jo å snakker med Rosita hele tiden, så har vi også et inngjernt område som skogen er inne i..

Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  00:10:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av batta

ÆÆÆÆ...ikke si sånt...! Jeg som trekker meg om vi kommer inn på beiter der det er kyr...
Men hvor holder du til da,og hvor er det obesrvert elg? Bor jo rett utfor Bergen,og har aldri hørt om at det sett elg her i nærheten...

Bor i nærheten av Stavanger. Elgen jeg så, så jeg et stykke herfra, en sommer på hytta (som ligger lengre sør, innover i landet, mot vest-agder).

Men pappa fortalte nettopp at det er observert elg i skogene rett rundt oss, det var jeg absolutt ikke klar over... Tror likevel ikke det er så mye elg her, er jo ingen elgjakt her i området, og det må jo bety at det ikke er flere enn at man vil beholde dem som er...
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  00:45:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Er det lurt å ri i skogen i denne perioden i det hele tatt nå da? vet ikke hvordan det er hos dere andre, men hjemme hvor hestene mine står, er det mange fine turområdet i skog og mark å ri på. Men alle de er foreløpig utelukket et tid fremover nå, pga. hjortejakten er i gang. Og jeg har mang en gang blitt advart og hørt historier om jegere som har skutt feil.. Noen skyter jo på hva enn som rører på seg! Så holder meg unna skogen til det er pause i jakta vertfall. Farlig å ri ut her hvor jeg bor nå vertfall.
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  11:04:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er det lurt å ri i skogen i denne perioden i det hele tatt nå da? vet ikke hvordan det er hos dere andre, men hjemme hvor hestene mine står, er det mange fine turområdet i skog og mark å ri på. Men alle de er foreløpig utelukket et tid fremover nå, pga. hjortejakten er i gang. Og jeg har mang en gang blitt advart og hørt historier om jegere som har skutt feil.. Noen skyter jo på hva enn som rører på seg! Så holder meg unna skogen til det er pause i jakta vertfall. Farlig å ri ut her hvor jeg bor nå vertfall.

Opprinnelig postet av anne,spot,gina&aromayo

Mange jegere får panikk, og skyter på hva det måtte være. Ri derfor med rød vest eller eller helst et ridedekken i sterkefarger. Egentlig burde man passe seg for å ri i jaktområder - man kan forstyrre både jeger og hund, og sinte jegere er ikke noe digg...

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 05/10/2005 :  11:07:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
En jeg kjenner ble jo skytt på jakt, pga. at han rørste på seg, og den som skøt viste ikke hvor den andre var. men han skøyt lell ja !

Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  11:51:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Mange jegere får panikk, og skyter på hva det måtte være. Ri derfor med rød vest eller eller helst et ridedekken i sterkefarger. Egentlig burde man passe seg for å ri i jaktområder - man kan forstyrre både jeger og hund, og sinte jegere er ikke noe digg...

Opprinnelig postet av Welsh_lover

Dette føler jeg meg pliktet til å svare på.
Og NEI, det er slett ikke mange jegere som skyter i panikk, og det er heller ikke mange som skyter uten å vite hva de skyter på. Dette hører til sjeldenhetene.
Det er strenge regler for hvor lang avstand man har lov å skyte på, og man må ta en skyteprøve hvert år før man får lov å dra ut på jakt!
Men siden jegere og jakt er et veldig utsatt tema, fordi de faktisk bærer på skytevåpen, hører man alltid om ting når det går galt! Og det er ikke ofte, med tanke på hvor mange jegere som fins i Norge!

Tilbake til tema; Jeg har møtt på elg flere ganger, men nå man kommer skikkelig nærme, så står de fleste og trykker. Og hestene ser jo ikke elgen, med mindre den rører på seg!
Hvor vi skal flytte nå, er det mye elg, så jeg er spent på hvordan det kommer til å gå

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  21:11:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
fint du svarte på dette Beat! selv tok jeg jegerprøven for 2 år siden, og det er strengt med avstand og at man skal se hva man skyter på... man skal ikke skyte om det er hundringer i hveien (selv om det bare er greiner) på grunn av at dette kan føre til at kula endrer retning og kan resultere i skadeskyting... MEN, det finnes jo noen få jegere som skyter alikevell... men dette er kun få jegere, men om dette skjer blir det blåst opp i media...

men, tilbake til temaet...
engang jeg red i skogen, så begynnte jeg å tenke på enn om det kommer en elg nå...? enn om en elg angriper?
det endte med at jeg satt å gaula og sang... og bare så det er sagt, jeg synger helt for*ævlig!! høres nok ut som en blanding av en kasterert hannkatt og en kjønnsforvirret hane... *bare for å sette det litt på spissen...
så ikke noe elg jeg...;) hehe...;)

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Lyngen

Skrevet - 06/10/2005 :  08:50:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å ikke ri i skogen er uaktuelt, å ri på asfaltveiene er for kjedelig og det blir det nok av når mørket kommer. Og jegerne er stort sett bare koslige, så lenge man oppfører seg sivilisert.
Min største skrekk er som sagt å møte en stor diger sint elgokse, eller elgku med kalver.

Satt en gang å gævla (sang) midt i jaktsessongen for jeg hørte noe bak oss. Ups, der kom det en jeger. Han var ikke sur, men hadde sikkert vondt i hode, for det var ikke videre pent.
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2005 :  00:23:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Welsh_lover

Dette føler jeg meg pliktet til å svare på.
Og NEI, det er slett ikke mange jegere som skyter i panikk, og det er heller ikke mange som skyter uten å vite hva de skyter på. Dette hører til sjeldenhetene.
Det er strenge regler for hvor lang avstand man har lov å skyte på, og man må ta en skyteprøve hvert år før man får lov å dra ut på jakt!
Men siden jegere og jakt er et veldig utsatt tema, fordi de faktisk bærer på skytevåpen, hører man alltid om ting når det går galt! Og det er ikke ofte, med tanke på hvor mange jegere som fins i Norge!

Tilbake til tema; Jeg har møtt på elg flere ganger, men nå man kommer skikkelig nærme, så står de fleste og trykker. Og hestene ser jo ikke elgen, med mindre den rører på seg!
Hvor vi skal flytte nå, er det mye elg, så jeg er spent på hvordan det kommer til å gå

Opprinnelig postet av beat

sant nok, har ikke tatt jegerprøven selv, men har vært med på jakt hver år, så vet at de fleste er forsiktige! Men en kan aldri vite! Mange som tyvjakter i området jeg bor, og det har skjedd ulykker ja! Noen jegere er ikke like "trygge" som de burde være

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.75 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.