hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Å ri på dyrket mark
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Å ri på dyrket mark
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 24/10/2005 :  19:06:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er en ting jeg irriterer meg over,og det er alle de som rir på innmark uten å spørre grunneier nå om høsten. Mange ryttere tar seg til rette på det som er av jorder,noe som ikke er lovlig.

Det er ikke så ålreit når man har gjenvekst på jordet,eller floghavreproblemet blir stort fordi det blir mye hestetrafikk.

Mange bønder liker å bli spurt,og synes det er hyggelig å si ja.
Jeg har sjelden fått nei når jeg har spurt.
Er det bare jeg som reagerer på dette,er det ikke normal folkeskikk å spørre om lov ?

En annen ting er ridning i plantefelt. Har plantet et par felt der det har blitt ridd mens trærne var under halvmeteren. Det sier seg kanskje selv at mye ble tråkket ned. For det første er det ikke lov å ri i slike plantefelt,men skjønner ikke folk at de ødelegger for de som legger ned mye tid og penger?

Jeg er veldig glad i hester og ridning,og vil gjerne at omgivelsene mine skal få et positivt inntrykk av hestefolk.

Bustetrollet

Skrevet - 24/10/2005 :  21:09:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om man rir litt på kanten av dyrkamark så skal det jo ikke skade, men om man rir midt på i full fres, så har jeg selv reagert !

Jeg er jo så heldig at min far eier/leier de fleste jordene rundt meg, men noen ganger utnytter jeg meg av andre sine jorder ja. Men da går jeg bare i kanten. Ofte jeg rir på naboenes åkere, men jeg kjenner jo de fleste naboene, og de vet hvem jeg er, så jeg tror ikke det vil ta noen skade om jeg rir på kanten

Men så har vi jo slike problemstillinger da. Du rir en hest, den skvetter ut i kanten av veien, som uheligvis var en åker. Og der får du kjeft av eieren. Hørt flere ganger folk har klaga på det.

Men ja, er enig med Kine. man burde spørre om lov før du begynner og legge ut på andres åkere, uansett om det er gjenlegg eller ikk !

Redigert av - Bustetrollet den 24/10/2005 21:10:54 Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 24/10/2005 :  21:10:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Ja, det er irriterendes. Enten pleier jeg å spørre om lov selv, med mindre jeg rir på tur med andre hestefolk som har fått klarsignal til å ri på jordene. Det er jo en grunn til at ridning og ferdsel på innmark ikke er lov, uten å ha fått tillatelse først. Kan jo tenke seg, hadde man bodd i et vanlig bolighus, og det plutselig hadde begynt å gå turgåere eller ridende gjennom hagen, så hadde de nok ikke blitt så veldig glade nei. (for å dra den litt langt..).

Litt OT, Men det du nevner med floghavreproblemer, det er ikke ett så stort problem som folk skal ha det til. For at det skal bli floghavre, som er en egen, uønsket sort i åkeren, må hesten først og fremst bli foret med havre, og denne havren må inneholde floghavre, noe den sjelden gjør. Hvis det så skulle være at denne havren inneholder floghavre, så må frøet pasere helt gjennom hele tarmsystemet til hesten, noe som veldig sjelden skjer. Og så må jo selvfølgelig hesten drite på jordet for at dette frøet skal havne i åkeren. Så, sjansen for at bonden får floghavre i åkeren, fordi en hest går der, er forferdelig liten!

Edit for å legge til at hvis dette gjelder åker som ikke er tresket, eller akkurat er sådd eller akkurat har spirt, så mener jeg at det er en selvfølge at man skal holde seg unna jordene. Greit nok å ri i kantene, men ikke midt utpå en sådd åker. Ville ikke gjort det på jordene hjemme her en gang. Men er det på høsten/vinteren, etter innhøsting, ser jeg ikke at det er noe i veien for å ha det litt gøy med å rase rundt på jordene, eller bruke dem som snarveier til andre turstier:)

Wenche & Amber

Redigert av - Wenche=) den 24/10/2005 21:13:54 Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 25/10/2005 :  11:55:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
jeg rir en del på dyrka mark, men ALLTID med tillatelse, og marka tillhører stallen der hestene står... ellers så kjenner jeg alle bondene som eier markene rundt her...
markene som tillhører "stallen" er det også laget ride/kjørestier rundt....

vi har også fått beskjed om at på sensommeren/høsten har vi lov til å ri på havreåkerene (etter de er høstet) men ikke der det dyrkes gress... dette pga at havreåkerne skal uansett såes på nytt mens gressåkrene gror av seg selv... så havreåkerne kan ikke ta skade av det, men det kan gressåkrene...

ble litt rotete dette, men håper dere skjønner hva jeg mener...:)

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.