hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva slags neserem?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hva slags neserem?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Molly

» VIP

Skrevet - 14/11/2005 :  13:33:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er enig med andre her om å få en equiterapaut til å se på hesten da de gjerne kjenner på muskulaturen også Trenger ikke være store greier... Har hatt ET selv på hesten og det er en god følelse etterpå at hesten er gjennomgått og har ikke noe muskulært e.l.

Ang. nesereim så ville jeg og ha brukt en lav/hannoveransk(hvis du MÅ ha en!?) Tullinga med hodet kan være hennes måte å si fra på at nå er hun sliten eller har fått melkesyre i beina, ikke noe godt! Trente en traver for mange år siden som begynte å stoppe på banen under løp etter ca 1600m da han hadde kjent melkesyre EN gang- ble ikke mer traver men en super allsidig ride/hobbyhest

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 14/11/2005 :  15:55:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Takk for svar nok en gang. Spurte treneren en gang til, men han holdt fortsat på kryssneserem. Hun gikk en stund med engelsk nesereim, noe hun ikke trivdes med. Har nå gått ca. 1 år uten neserem.

Jeg har nå anskaffet en lav neserem, og vil nå se om hun trives med det. Hvis ikke, vil hun bare bli ridd uten neserem.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Selameyjan

Skrevet - 14/11/2005 :  16:03:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vet egentlig ikke så mye om dette, så visst det er feil får noen korrigere.
Men jeg ser av vip`en sin at hesten er født i 1999, for en ponni er det ganske ungt, kanskje du rett og slett krever litt for mye av henne?
Du skriver at hun går fint på tøylen, og et annet sted at hun "tuller". Kanskje det er akkurat det hun gjør?

Datteren min rir en ponni som er like gammel, han går også kjempefint på tøylen, men ikke bestandig. Når han er på fremmede steder kaster han på hodet, fordi han er redd for diverse ting. Når han er hjemme virrer han av og til med hodet for å få med seg det som skjer rundt ham.
I modenhet minner han meg veldig om min 8-åring av menneskerasen, som kan så mye i teorien, men konsentrasjonen er ofte er problem i praksis.

Hvis du ikke har grunn til å tro at ponnien din har vondt noe sted, og prøver å fortelle deg det, så er kanskje du må gjøre å få henne til å slutte å tulle.
Ikke med å tvinge henne på noen måte, men ved å trene dressur.
Hun vil hun sikkert konsentrere seg bedre ettersom hun blir eldre og får mer erfaring.

Datteren min rir med en nesereim som sitter veldig langt oppe, men den hindrer ikke hesten i å gape eller virre med hodet, så en slik vil uansett ikke løse problemet ditt - jeg tror poenget med den er at bittet skal ligge mer stabilt i munnen.

www.selkie.no Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 14/11/2005 :  17:32:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og hvis det "bare" ligger i hodet på hesten kan du prøve å bli flinkere å finne på nye ting.
Gjør noe nytt, og kanskje gjør noen øvelser som hesten synes er gøy, og ikke krevende.

Opprinnelig postet av Eikdokka

enig her selv om jeg alikevel tror det er en grunn til det.

selv måtte jeg bytte både bitt og sal før hesten min begynte å fungere.

håper det ordner seg, er iallfall fint at du tar tak i det istedefor å bare kjefte på ponnien

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 14/11/2005 :  17:37:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Takk for svar. Hun er 6 år, men jeg bruker henne bare til turriding og litt terrengritt (lette hinder). Kanskje jeg krever for mye? Jeg vet ikke helt. Jeg har ridd henne inn helt selv, uten hjelp, og siden jeg er "bare" 15 år er det klart at ikke alt blir 100% perfekt. Jeg bruker NH metoder, og jobber mye fra bakken. Jeg rbuker mye tid til å lytte til henne, og siden vi har vært sammen de siste 3 årene, så tror jeg att jeg kjenner henne ganske godt. Jeg kan lese henne utifra adferden hennes, og hun er helt klart min beste venn. Jeg setter pris på de gode svarene jeg har fått, for jeg vil henne det beste.

lucky june

Norway

Skrevet - 14/11/2005 :  17:50:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
og siden jeg er "bare" 15 år er det klart at ikke alt blir 100% perfekt.
Opprinnelig postet av Mari^_^

er ikke dermed sagt at ting blir helt perfekt hvis du er 30 år heller

syns det er bra det du gjør jeg, og folk kan mene hva de vil, jeg mener hersemanship metoden er den beste måten.

og du har jo trener så da får du jo hjelp.

Gå til toppen av siden

Selameyjan

Skrevet - 14/11/2005 :  17:52:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oi! Jeg uttrykte meg visst litt uklart.
Jeg mener ikke at du gjør noe galt.
Det jeg prøver å si at man kanskje ikke kan forvente at en ponni på 6 år går på tøylen hele tiden. At det ikke er noe å bekymre seg over, så lenge du merker en positiv utvikling i treningen.
Ponnien er antagelig ikke gammel nok til å konsentrere seg hele tiden.

Kanskje du kan finne ut grunnen til at hun kaster på hodet ved å få noen til å se på deg mens du rir. Jeg tror man ofte kan se om hesten kaster på hodet fordi den er ukonsentrert, eller fordi den er redd for noe den ser eller hører, eller fordi den skremmes eller føler ubehag av rytterens signaler.

Mari^_^

Norway

Skrevet - 14/11/2005 :  18:08:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
og siden jeg er "bare" 15 år er det klart at ikke alt blir 100% perfekt.
Opprinnelig postet av Mari^_^

er ikke dermed sagt at ting blir helt perfekt hvis du er 30 år heller

syns det er bra det du gjør jeg, og folk kan mene hva de vil, jeg mener hersemanship metoden er den beste måten.

og du har jo trener så da får du jo hjelp.

Opprinnelig postet av lucky june

Takk for det!! Har måttet høre MYE negativt, og alle jeg møter bare le av meg når jeg sier at alt denne hesten kan, er det jeg som har lært den. Jeg HADDE trener, men han har pensjonert seg som ridelærer, så nå bare gir han meg noen råd nå og da. Jeg er glad han hjelper meg - men han har mange rare meninger også.

Mari^_^

Norway

Skrevet - 14/11/2005 :  18:12:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Oi! Jeg uttrykte meg visst litt uklart.
Jeg mener ikke at du gjør noe galt.
Det jeg prøver å si at man kanskje ikke kan forvente at en ponni på 6 år går på tøylen hele tiden. At det ikke er noe å bekymre seg over, så lenge du merker en positiv utvikling i treningen.
Ponnien er antagelig ikke gammel nok til å konsentrere seg hele tiden.

Kanskje du kan finne ut grunnen til at hun kaster på hodet ved å få noen til å se på deg mens du rir. Jeg tror man ofte kan se om hesten kaster på hodet fordi den er ukonsentrert, eller fordi den er redd for noe den ser eller hører, eller fordi den skremmes eller føler ubehag av rytterens signaler.

Opprinnelig postet av Selameyjan

Jeg rir svært sjelden denne hesten selv - siden jeg er 170 cm. høy og hun bare 117 cm. Jeg jobber mye med henne fra bakken, og hun blir ridd av min yngre søster på 11 år. Jeg har med meg hjelp til å "analysere" arbeidet vårt en gang iblant, og det har fungert bra. Jeg krever ikke at hun skal gå på tøylen, men hun gjør det av fri vilje, svært ofte når vi rir på tur, faktisk! Hun kommer ikke til å bli startet i dressur, men skal brukes i det bare som trening. Hun går de aller enkleste klassene i terrengritt (med bittesmå hinder og lette baner ).

Selameyjan

Skrevet - 14/11/2005 :  19:21:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, jeg mener ikke å kritisere i det hele tatt.

I det første innlegget sier du at hesten går kjempefint på tøylen, men at hun kaster på hodet av og til. Og så spør du hvilken nesereim du kan løse det problemet med.
Jeg prøvde bare å foreslå at det kanskje ikke var noe problem som måtte løses i det hele tatt, siden hesten er så ung.
Antagelig kommer hun til å søke bittet frivillig ofte dess mer du jobber med henne.

Og da trenger du sikkert ikke nesereim, hvis verken du heller hun liker det. Egentlig tror jeg ikke man trenger nesereim i det hele tatt hvis man ikke rir med kandar, men det er vel like greit å venne hesten til dette hvis man skal ri høyere dressurklasser.
Men egentlig så vet jeg lite om dette, så jeg skulle vel ikke skrevet noe i det hele tatt, men jeg mente i hvert fall ikke å si at du gjorde noe feil.

Mari^_^

Norway

Skrevet - 14/11/2005 :  19:34:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja, jeg mener ikke å kritisere i det hele tatt.

I det første innlegget sier du at hesten går kjempefint på tøylen, men at hun kaster på hodet av og til. Og så spør du hvilken nesereim du kan løse det problemet med.
Jeg prøvde bare å foreslå at det kanskje ikke var noe problem som måtte løses i det hele tatt, siden hesten er så ung.
Antagelig kommer hun til å søke bittet frivillig ofte dess mer du jobber med henne.

Og da trenger du sikkert ikke nesereim, hvis verken du heller hun liker det. Egentlig tror jeg ikke man trenger nesereim i det hele tatt hvis man ikke rir med kandar, men det er vel like greit å venne hesten til dette hvis man skal ri høyere dressurklasser.
Men egentlig så vet jeg lite om dette, så jeg skulle vel ikke skrevet noe i det hele tatt, men jeg mente i hvert fall ikke å si at du gjorde noe feil.

Opprinnelig postet av Selameyjan

Jeg også tenkte på dette med tilvenning. Jeg kom til å tenke på at jeg kan ri henne med neserem når vi trener sprang, men ikke ellers, slik at hun blir litt vant med det.

lucky june

Norway

Skrevet - 14/11/2005 :  20:21:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
råd fra pensjonert ridelærer er verdt mye det
bare synd du har måtte høre mye negativt
både her og andre innlegg du har hatt viser da at du har mye omløp i toppen.

det selameyjan skrev om at ponnien er ung er nok mye riktig.
har vært borti det selv med en welsh. hun kunne kaste på hodet eller gjøre noe annet rart når hun ble psykisk sliten. og det ble hun mye fortere enn fysisk. når vi red tur var det aldri noe problem, kun dressur.

men du finner nok ut av dette tror jeg.

lykke til å stå på!!

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 15/11/2005 :  16:10:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
råd fra pensjonert ridelærer er verdt mye det
bare synd du har måtte høre mye negativt
både her og andre innlegg du har hatt viser da at du har mye omløp i toppen.

det selameyjan skrev om at ponnien er ung er nok mye riktig.
har vært borti det selv med en welsh. hun kunne kaste på hodet eller gjøre noe annet rart når hun ble psykisk sliten. og det ble hun mye fortere enn fysisk. når vi red tur var det aldri noe problem, kun dressur.

men du finner nok ut av dette tror jeg.

lykke til å stå på!!

Opprinnelig postet av lucky june

Tusen takk!! Det hjelper på med positive kommentarer! Vi er unge og uerfarne både jeg og Miss - så vi skal nok finne ut av dette sammen. Uansett må man vel begynne et sted - det har alle gjort. Jeg fikk ihvertfall svar på mitt spørsmål om neserem her, noe som var viktig for meg! Takk!

oleo

» VIP

Skrevet - 19/11/2005 :  02:34:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må si jeg syns det er mye konstruktivt i denne debatten, kankje en av de bedre her for øyeblikket.

Noen ting å tenke på vdr ditt problem:

som nevt tidligere, tenner må være i orden, få gjerne en tannlege til å komme, de aller fleste veterinærer har altfor dårllig utdanning på dette området. Resten av kroppen må også føles bra, høver likeså... Mange hester får kroniske plager som stammer fra dårlig tannstell, dette lar seg være spenninger i kjeven, stiv nakke, øm rygg, osv. Sal og hodelag må være tilpasset...panneremmen må være romslig, og sidestykkene korrekt tilpasset. En kan trygt gå bort ifra rideskole regler som 3 rynker i munnviken, dette er like inviduelt som hestenes utseende. Og...neseremmen hindrer hesten din i å vise hva som er ok og ikke, da også hvor mye du tar i tøylene.

Mange hevder at tredelt er et bra bitt, og generelt sett så er det nok mange hester som liker det men prøv rett trinse bitt med små faste ringer. Faste ringer gjør dette bittet rolig da ringene ikke roterer, samtidig er et slikt bitt konstruert med slik tynde jevn over på en stang at hesten klarer/trenger ikke selv å flytte bittet oppover, ergo, der det ligger blir det liggende. Tykkelsen på bittet er ganske smalt, men et smalt bitt trenger ikke være skarpt på en hest med liten munn, og motsatt, et tykkt bitt er ikke mildt i en munn som er liten. Noen hester får tykke trinsebitt i munnen helt uavhengig om det er tilpasset hestens munn og gane... En hest kan gape villig og eieren fatter dette i sammenheng med at hesten trives med det. Så kommer en tannlege etter noen år og kan fortelle at grunnen til at hesten alltid åpner munnen er fordi hesten selv legger bittet rett fremfor de første jeksler, slik at alt trykk og slitasje rammer tennene. Hester gjør ikke alltid hva som er best for de selv. Noen ganger så hjelper det ikke å prøve et nytt bitt i 5 minutter, det kan hende at hesten trenger en dag eller to.

En annen ting som få kanskje ikke vet/tenker over er foret.
Gir du pellets så bløt det opp, tørr pellets lager karies. Trenger ikke være grøt, bare mykt. Og karies på hest er ikke like greit å behandle som på mennesker, men tannverk er like vondt...
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 19/11/2005 :  10:43:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Må si jeg syns det er mye konstruktivt i denne debatten, kankje en av de bedre her for øyeblikket.

Noen ting å tenke på vdr ditt problem:

som nevt tidligere, tenner må være i orden, få gjerne en tannlege til å komme, de aller fleste veterinærer har altfor dårllig utdanning på dette området. Resten av kroppen må også føles bra, høver likeså... Mange hester får kroniske plager som stammer fra dårlig tannstell, dette lar seg være spenninger i kjeven, stiv nakke, øm rygg, osv. Sal og hodelag må være tilpasset...panneremmen må være romslig, og sidestykkene korrekt tilpasset. En kan trygt gå bort ifra rideskole regler som 3 rynker i munnviken, dette er like inviduelt som hestenes utseende. Og...neseremmen hindrer hesten din i å vise hva som er ok og ikke, da også hvor mye du tar i tøylene.

Mange hevder at tredelt er et bra bitt, og generelt sett så er det nok mange hester som liker det men prøv rett trinse bitt med små faste ringer. Faste ringer gjør dette bittet rolig da ringene ikke roterer, samtidig er et slikt bitt konstruert med slik tynde jevn over på en stang at hesten klarer/trenger ikke selv å flytte bittet oppover, ergo, der det ligger blir det liggende. Tykkelsen på bittet er ganske smalt, men et smalt bitt trenger ikke være skarpt på en hest med liten munn, og motsatt, et tykkt bitt er ikke mildt i en munn som er liten. Noen hester får tykke trinsebitt i munnen helt uavhengig om det er tilpasset hestens munn og gane... En hest kan gape villig og eieren fatter dette i sammenheng med at hesten trives med det. Så kommer en tannlege etter noen år og kan fortelle at grunnen til at hesten alltid åpner munnen er fordi hesten selv legger bittet rett fremfor de første jeksler, slik at alt trykk og slitasje rammer tennene. Hester gjør ikke alltid hva som er best for de selv. Noen ganger så hjelper det ikke å prøve et nytt bitt i 5 minutter, det kan hende at hesten trenger en dag eller to.

En annen ting som få kanskje ikke vet/tenker over er foret.
Gir du pellets så bløt det opp, tørr pellets lager karies. Trenger ikke være grøt, bare mykt. Og karies på hest er ikke like greit å behandle som på mennesker, men tannverk er like vondt...

Opprinnelig postet av oleo

Takk for et kjempebra svar!!

Nå fikk jeg en del å tenke på ja.. Jeg rir henne en del bare med grime. Da er hun likedan - så jeg tenkte litt på det idag: Gapingen hennes minner veldig om gjesping, noe hun gjør støtt og stadig. Hun smatter og slikker seg veldig rundt munnen når jeg er sammen med henne også. Det at hun vrir seg unna er kanskje p.g.a. at hun er trøtt. Lillesøster red henne en kort tur, og da gikk hun på tøylen og viste ingen sympton til hverken gaping eller det å kaste på hodet.

Hun blir fòret kun med rundballe, høy og litt havre.

Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.