hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva slags neserem?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hva slags neserem?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Mari^_^

Norway

Skrevet - 13/11/2005 :  12:09:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Welsh hoppa jeg har på fòr har en vanlig trinse med et tredelt bitt (med kule i midten), men jeg fikk anbefalt å skaffe meg neserem. Hun går kjempefint på tøylen, men slenger en del med hodet/setter hodet til værs. Noen ganger gaper hun også litt for å komme unna bittet. Hva slags neserem kan evt. være aktuell for henne da?
www.hestene.no

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 13/11/2005 :  13:56:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding

Først og fremst bør du sjekke munnen hennes, for tannspisser og sår o.l. jeg vil anbefale deg og ikke bruke nesereim. at hesten din gaper, kan være at hun bare prøver å vise deg at du drar for hardt i tøylene og at det er ubehagelig.
prøv heller å være nøye med å ta og gi. Begynn forsiktig ta litt og litt hardere helt til du får respons, da slipper du opp igjen med en gang sånn at hun skjøner at det var riktig det hun gjorde. Jobber du mye med dette, tror jeg du slipper at hun gaper å vrir seg unna bittet.

lykke til

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 13/11/2005 :  14:28:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Takk for svar!! Tennene er sjekket, og de var helt iorden, det samme var bittet, ifølge dyrlegen passet bittet perfekt.

Brukte engelsk neserem før. Rir henne mye på slakke tøyler, og hun er like tullete med hodet da. Hun brukes for det meste til terrengriding (hoppe over naturhinder) samt turridning. En av sprangtrenerne anbefalte kryssneserem til henne, men jeg vil helst ri henne uten neserem. Derfor ble jeg glad for svaret ditt, mariie!

Redigert p.g.a. skriveleifer

www.hestene.no
Redigert av - Mari^_^ den 13/11/2005 14:30:42 Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 13/11/2005 :  16:22:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kasting på hodet og gaping er et tegn på at noe er galt. Har du prøvd et annet bitt? Selv om bittet passer perfekt, kan det være hesten ikke trives med det fordet... Nesereim er iallefall ikke løsningen.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 13/11/2005 :  16:50:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kasting på hodet og gaping er et tegn på at noe er galt. Har du prøvd et annet bitt? Selv om bittet passer perfekt, kan det være hesten ikke trives med det fordet... Nesereim er iallefall ikke løsningen.

Opprinnelig postet av kristy

Jeg byttet fra vanlig trinsebitt til tre-delt. Hun trives godt med det, dyrlegen og treneren mener at det bare er på trass, dette med gaping/kaste på hodet.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 13/11/2005 :  17:30:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest gjør aldri noe på trass... Uansett hvor gæli det er, så er det alltid en grunn for det. Og da skylder vi dyra å finne ut hvorfor de gjør som de gjør.

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 13/11/2005 :  17:37:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
En hest gjør aldri noe på trass... Uansett hvor gæli det er, så er det alltid en grunn for det. Og da skylder vi dyra å finne ut hvorfor de gjør som de gjør.

Opprinnelig postet av kristy

Du sier noe der... Men det er ihvertfall ikke bittet det er noe galt med. Men om dere skal anbefale en rem: hannoveransk, engelsk, aachengrime eller kryssneserem? Som sagt så blir hun brukt mest i terrengritt. Skal vi starte stevne med henne burde hun ha neserem sa arrangøren.

Eikdokka

Norway

Skrevet - 13/11/2005 :  17:45:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg ville ikke ha puttet på en nesereim i dette tilfellet. Hesten prøver bare å si ifra at det er noe den er missfornøyd med.

Har du prøvd mange forskjellige bitt?
Kanskje det er noe med salen som gjør at den kaster på hodet?
Kanskje den har en låsning som er ubehagelig?

Det er ALLTID en grunn til at en hest oppfører seg unormalt, det kan være bare en bitteliten ting som irriterer den eller at den faktisk har skikkelig vondt.

Therese
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 13/11/2005 :  17:50:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg ville ikke ha puttet på en nesereim i dette tilfellet. Hesten prøver bare å si ifra at det er noe den er missfornøyd med.

Har du prøvd mange forskjellige bitt?
Kanskje det er noe med salen som gjør at den kaster på hodet?
Kanskje den har en låsning som er ubehagelig?

Det er ALLTID en grunn til at en hest oppfører seg unormalt, det kan være bare en bitteliten ting som irriterer den eller at den faktisk har skikkelig vondt.

Opprinnelig postet av Eikdokka

Takk for svar. Jeg har bekymret meg, og hesten er undersøkt av dyrlege opptil flere ganger. Hun fungerer perfekt med rytter, men hun gjør dette en gang iblant, særlig når hun er sur og sliten etter en økt.

Før brukte hun engelsk neserem, men jeg tok den av fordi jeg bare red tur. Nå har lillesøs rotet den bort. Ridelæreren min anbefalte kryssneserem fordi han mente det var vanlig i terrengritt, men jeg tenkte å spørre om deres råd først. jeg er takknemlig for at dere har svart som dere har, det er lærerikt å få flere innspill. Jeg lover å jobbe med henne.

Eikdokka

Norway

Skrevet - 13/11/2005 :  19:09:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Kan anbefale deg å få en equiterapaut (øh.. hvordan skrives det?) til å se på hesten
Desverre er ikke alle dyrleger så flink på hest som de burde.

Og hvis det "bare" ligger i hodet på hesten kan du prøve å bli flinkere å finne på nye ting.
Gjør noe nytt, og kanskje gjør noen øvelser som hesten synes er gøy, og ikke krevende.

Håper du finner ut av det Mari.

Therese
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 13/11/2005 :  20:01:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om du så absolutt må ha nesereim, så vil jeg anbefale en lav nesereim. Den holder bittet på plass uten å presse på jekslene, som høyre nesereimer gjør. Men uansett så bør du lytte til hesten å alltid spørre den om den trives med det utstyret du bruker.

Har du prøvd uleddet trinsebitt? Det er det bittet Lolita trives best med. Kan hende du har bittet for høyt eller lavt? Det utgjør mye. Ville prøvd å eksperimintert en del jeg, sett hva hesten trives best med.

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 13/11/2005 :  20:21:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje hun har hatt et feil bitt, vond tann eller noe tidligere, og at dette rett og slett er blitt en vane å protestere litt selv om alt er ok nå. Gammel vane vond å vende vet du... Så da hadde jeg bare ridd videre, korrigert henne mildt når hun gjorde det, og helst prøvd å komme henne i forkjøpet. Personlig liker jeg best brede nesereimer med pull-back.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 13/11/2005 :  20:46:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Takk. Jeg har prøvd disse bittene, og av dem stortrives hun med tre-delt trinsebitt: Vanlig, todelt trinsebitt, rett trinsebitt, bitt med D ringer, muffebitt, hackmore og eierne hennes red henne på pelham (HALLO!! Pelham greier vi oss godt uten!!).

Har stilt noe på bittet iløpet av perioden fra sommerferien og frem til idag. Tror jeg har funnet ut at bittet nå sitter bra. Før satt det litt for høyt oppe, noe som irriterte henne. Men da jeg kjøpte nytt hodelag og stilte det, gikk det bedre.

Så dere synes jeg skal kjøpe en lav neserem og se hvordan det går?

Cinderella=)

» VIP

Skrevet - 13/11/2005 :  21:53:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
om du vil prøve med en neserem, vil jeg anbefale en lav neserem... men du skriver at bittet ditt er tredelt med kule i midten... jeg bruker vanlig tredelt på min hest og veil annbefale det!

Kan anbefale deg å få en equiterapaut (øh.. hvordan skrives det?) til å se på hesten
Desverre er ikke alle dyrleger så flink på hest som de burde.

det er faktisk sant!

hestehilsen fra Elisabeth og Ella;)
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 14/11/2005 :  11:23:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Hvis hun "tuller" med hodet når hun er sliten så er det kanskej en måte for henne å si at "nok er nok" på. At hun ikke syns det er noe særlig stas å skulle jobbe mer nå.
Nå vet jo ikke jeg hvor god form hun er i, men det kan jo hende iallfall om hun ikke er i knallform. Viktig å huske på at også hester kan bli stive og støle og få melkesyre:)

Ellers syns jeg selv at å bruke kryssnesereim "fordi det er vanlig" ikke er noen god grunn.
Hvis du vil lese litt selv, og ikke bare høre på alle her som syns at nesereim er "helt dust";), så kan du jo lese det Maja har skrevet her: Nesereimer
Eller så kan du lese her

Det som står i linkene over er heller ingen fasitsvar, men det kan jo i det minste gi deg en liten ide om hva du er ute etter :)

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning

Redigert av - Guro den 14/11/2005 12:43:24 Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 14/11/2005 :  11:26:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Først og fremst bør du sjekke munnen hennes, for tannspisser og sår o.l. jeg vil anbefale deg og ikke bruke nesereim. at hesten din gaper, kan være at hun bare prøver å vise deg at du drar for hardt i tøylene og at det er ubehagelig.
prøv heller å være nøye med å ta og gi. Begynn forsiktig ta litt og litt hardere helt til du får respons, da slipper du opp igjen med en gang sånn at hun skjøner at det var riktig det hun gjorde. Jobber du mye med dette, tror jeg du slipper at hun gaper å vrir seg unna bittet.

Å hvor et godt svar :P jeg er enig med de andre som har skrevet her, nesreima lukker munnen hennes, men det vil ikke løse noe. en lav nesreim i så fall, verste du kan bruke er engelsk og achen som skaper belastningskader.

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.