hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Snytt for gleden av å vinne
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Konkurranseridning/stevner
 Snytt for gleden av å vinne
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lucinda:

Norway

Skrevet - 06/11/2005 :  20:52:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Starta stemne i dag. LB:1 og LA:1 dressur og etterpå 80 cm sprang. Av startfeltet i LB såg eg att eg hadde sjangs til å vinne dersom hesten gjekk opp mot sitt beste.

Da eg var ferdig var eg ikkje heilt fornøyd. Vi fatta feil galopp, som dog blei raskt korrigert, vi hadde litt nesten travinnslag i skrittøkninga og forpartsvendingane blei så som så, også rygginga. Men ellers var hesten ganske fin.

Blei litt skuffa da eg fekk 3 plass (ikkje plassert) og 57 %. Vel ferdig med det, eg skulle starte meir så eg såg no ikkje så nøye på protokollen der og da.

Men så satt eg meg ned og kikka på protokollen i lag med ei venninne etterpå. Og da syntest eg det var litt rart når eg hadde så mange 7 ere og ein 8 er og masse 6 ere på slutten. Korleis kan dette bli 57% tenkte eg.

Så eg rekna over. Og da viste det seg att sekreteriatet ikkje hadde telt med dei siste 14 poengene som eg fekk for rytters sits osv. Desse var nemleg ikkje blitt ganget ut med 2 og ført opp i sum så sekreteriatet hadde oversett dette.

Ergo viste det seg att eg hadde ein klar første plass i klassen med 62,8%

Ja det er jo gøy å vinne, eg fekk jo førstepremiesløyfe ved stemneslutt. Men det er likevel ikkje den samme gleda når man ikkje får motta førsteplassen når man skal og får ri æresrunde osv.

Ja slikt kan skje det er eg klar over og det blei retta opp så det er jo greit. Men gleden ved å vinne blei på ein måte litt borte.

Redigert av - Lucinda: den 06/11/2005 20:59:05

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 06/11/2005 :  21:19:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Ja,jeg forstår deg faktisk veldig godt...
Når jeg har vunnet stevner å sånn syns jeg det er veldig stas å ri først i æresrunden å sånn,det hører lissom med.
Så det er klart da føler du mer at du har vunnet:)

Men gratulerer med 1plassen uanz...
Er sååå gøy å vinne.

Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 06/11/2005 :  21:44:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Ja, skjønner deg veldig godt. Slikt er kjedelig...

Grattis med 1. plass til slutt da

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 07/11/2005 :  00:09:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Er like kjipt motsatt... Det skjedde med meg og Araberen min... Var på vårt andre stevne i ridehus... Og hun er ikke særlig glad i ridehus... Men med noen treninger kom vi oss igjennom programmet selvom hesten var spent som en gitar streng. Første gangen i ridehus fikk vi bare hilset dommer og da vi kom til første hjørne bare rygget hun så vi ble jo fort eliminert.

Ble stilt opp og jeg kom på en 2. plass og var først fornøyd over endelig gjennomført program i ridehus, og at det i tillegg holdt til en 2. plass var jo strålende!! Selvom det bare var 4 med (alle fikk sløyfer og alle deltakere skulle på premieutdeling) var det veldig surt å få vite etterpå at jeg kom på siste!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 08/11/2005 :  21:57:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
usj, irriterende. viser bare at man må være litt oppmerksom selv på poeng og prosenter..

men så bra at det gikk fint allikevel :) 62,5 på tross av noen tekniske feil betyr vel at det generelle inntrykket var ganske bra.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 08/11/2005 :  23:30:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
usj, irriterende. viser bare at man må være litt oppmerksom selv på poeng og prosenter..

men så bra at det gikk fint allikevel :) 62,5 på tross av noen tekniske feil betyr vel at det generelle inntrykket var ganske bra.

Opprinnelig postet av eligj

Ja var fornøyd med det generelle inntrykket

Fekk 7 på gangarter, 7 på schwung 6 på lydighet og 7 på Rytters sits og holdning.

fekk 3 er på øvelsen der vi fatta feil galopp som eg korrigerte med ein gang, 4 på rygging (hesten har gått veldig av i rygging og holdt i det siste og vi var i dag avgårde og trakk to store ulvetenner, håper dette vil løyse problemene med dette da vi ikkje har hatt så store problemer tidlegare med att hesten går så til di grader av tøylen berre man tar litt for mykje tak)

Og det blei 5 ere på begge forpartsvendingene der hesten var "fryktelig seig" ellers berre 6 ere 7 ere og en 8 er, på mellomtrav faktisk.

Protokollen ligger forøvrig på min nettside som pdf fil for den som eventuelt er interessert i å sjå den.

Kan også legge til att denne dommeren ikkje er noko "snill" dommer.

Rei for samme dommer for 14 dager siden der eg rei LB:4 og LA:1. Da gjekk ikkje hesten noko bra (var anspent, muleg desse ulvetennene som skapte problem). Fekk 56 % i LB av denne dommeren, mens DD2 dommeren gav meg 58%. I LA fekk eg 54% av DD2 dommeren og 49% av denne dommeren. I tillegg fekk eg 55% av ein annaen DDA dommer i LA klassen.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 09/11/2005 :  00:06:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

<klipp>

Opprinnelig postet av eligj

I bunn og grunn er det dommers hovedansvar å se til at poengsummene er korrekte. Samtidig er det også viktig at klubben stiller med utregnere som vet hva det vil si å regne ut en protokoll. F.eks. skal en på de aller fleste programmene gange hver karakter i allment inntrykk med 2. Av og til forekommer det også enkeltøvelser i programmet med denne "egenskapen". En utregner bør være våken nok til å reagere dersom protokollen har blitt sluppet uferdig fra dommer ved en glipp. Feilridninger er også en ting som fraviker litt fra ordinær en og en karakter per øvelse..

Det har opptil flere hanger jeg har opplevd forekommet at dommere har levert fra seg protokoller uten at alle øvelsene har fått tildelt karakter. Dette er i første rekke en alvorlig feil fra dommerens side. Da er det ekstra viktig at utregnerne har fått en grundig opplæring i hvordan øvelsene skal være fylt ut. At man har øvelser og karakterer som skal ganges med to, og feilridninger. Rett og slett hvordan en fullstendig protokoll skal være.. Mitt inntrykk er at mange klubber annser utregner for å være en enkel jobb som man kun trenger en villt fremmed kalkulatortrykker til å trykke deg frem.. Det er faktisk feil. I tillegg til innsikt i hvordan protokollen skal være kreves det en viss nøyaktighet og evne til å se at dette antagelig stemmer eller ei. Det er mange som ikke er skarpe i hoderegning, eller taster løs på kalkulatoren alt for raskt. Vel så vanlig som feilregning i form av manglende karakterer eller misforståelse av protokollen, er en sløv og slurvete utregner som ikke gjør leksa si. Det beste er å ha to utregnere, og alltid dobbelsjekke summen før den publiseres.

Jeg har vært dommerskriver/utregner på stevner før hvor karakterer faktisk har uteblitt fra protokoller. Som oftest har man rukket å fikse opp i dette før protokollen har vært utdelt eller resultatet har vært lest opp. Grunnet våken utregner/dommerskriver som har sett dette i tide. Men jeg har også startet på stevne hvor en hel øvelse har blitt glemt på opptil flere ryttere i samme klasse (ikke på meg), dommer har ikke oppdaget det, utregner har ikke oppdaget det, og rytterne har ikke selv oppdaget det før de har kommet hjem. At man kommer så langt med protokollen er veldig alvorlig..

Det skal sies at dommere også er mennesker, og det er menskelig å feile. Selv om man terpes inn at man alltid skal kryssjekke protokollene før man leverer dem fra seg på dommerkurs, så skjer det før eller siden at en dommer glemmer en øvelse. En annen ting kan være at protokollen er skrevet på en misvisende måte. At utregner f.eks. tror at karakteren 8 er den totalt karakteren i en av allment inntrykk karakterene, og ikke en enkeltkarakter som ganget med 2 er 16. Selv pleier jeg alltid å utfylle totalen slik at misforståelser her ikke skjer, men det er ikke alltid dommeren gjør det. I hui og hast kan ofte også dommerskriver overse dette, og resultatet falle feil ut av den grunn.

PS: Det er egentlig bare 30 minutters "klagefrist" for feilregning i protokollen (dvs 30minutter etter kunngjøring av endelig resultat, se §173 b i KRI). Vær klar over det når du mottar den, og pass på å få tak i den innen denne tiden dersom du undres over resultatet og mistenker at det kan være noe feil. Man bør forsåvidt sjekke uannsett da, men man har vanligvis en ide om hvor i verden man har havnet.

Uannsett.. Det beste er at alle passer på dette. Også rytter som til slutt får protokollen. Men også utregnere og skrivere som burde fange dette opp før protokollen sendes videre. Og.. Selvfølgelig er det også dommerens ansvar. I bunn og grunn er faktisk ansvaret dommerens hovedansvar.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 09/11/2005 00:11:26 Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 12/11/2005 :  11:58:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uff, så kjipt da! Skjønner godt du er skuffa... Det er jo en ganske alvorlig tabbe da!

Slike feiltakelser skal jo ikke skje! Men dressurdommere er jo ikke feilfrie de heller da....så slikt kan jo skje, selv om det er dumt. Håper de fikk seg en påminnelse da, slik at de er mer nøye i fremtiden.. Hvilke rutiner er det egentlig for utregning av poeng? Er det et krav om at to personer skal kontrollere? (Er ikke helt inni dressurdømming, men det burde vel vært regnet ut av en, og kontrollert av en annen etterpå, mener jeg).

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 12/11/2005 :  15:06:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Uff, så kjipt da! Skjønner godt du er skuffa... Det er jo en ganske alvorlig tabbe da!

Slike feiltakelser skal jo ikke skje! Men dressurdommere er jo ikke feilfrie de heller da....så slikt kan jo skje, selv om det er dumt. Håper de fikk seg en påminnelse da, slik at de er mer nøye i fremtiden.. Hvilke rutiner er det egentlig for utregning av poeng? Er det et krav om at to personer skal kontrollere? (Er ikke helt inni dressurdømming, men det burde vel vært regnet ut av en, og kontrollert av en annen etterpå, mener jeg).

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

No var dette ein tabbe som sekreteriatet gjorde, ikkje dressurdommeren. Men når det er sagt så fikk eg fortalt etterpå att dommeren meinte det var eg som skulle komme på første (da dei skulle foreta premieutdeling), men han foretok seg ingen sjekk da, sjølv om han blei litt forundra over att eg ikkje kom til plassering. Det burde han gjerne gjort. For som Spoff seier det er også dommers ansvar.

No var det veldig mykje på dette stemnet som ikkje fungerte. Veldig mykje rot og tull. Heilt tydeleg att stemnearrangøren var svært urutinert og att det meste var dårleg planlagt. Sånn er det.

Og som Spoff seier så er klagefristen egentleg 1/2 time etter att resultata er offentleggjort så arrangøren trengte egentleg ikkje godkjent min protest, men dei gjorde dette likevel.

ein slik situasjon er jo ikkje gøy for nokon. heller ikkje dei som likevel ikkje vant klassen. Dog dei som først fekk 1 og 2 plass blei ikkje fratatt sine sløyfer. Eg fekk berre ein i tillegg. Det er greit å gjere i slik situasjon. Men dei har jo lievel fått noko dei egentleg ikkje slulle hatt og er nok ikkje så gøy det heller.

Arrangøren summerte ikkje nedover protokollen for kvart poeng. Det er vanleg å gjere for da ser man mykje lettere om noko mangler eller ikkje. Kven som ikkje hadde summert ut den siste karakteren der veit eg ikkje. Skriveren til dommeren burde vel gjort det og dommeren burde vel passa på att det blei gjort, men sekreteriatet burde uansett klaert å fange det opp dersom dei viste kva dei dreiv med.

Håper dei har fått seg ein "lærepenge" til neste gang no da så dei husker å sjekke protokollen skikkeleg neste gang. Dog kjem eg også til å være påpasseleg med å rekne igjennon med ein gang neste gang.

Det som gjorde att eg ikkje reagerte veldig på å først bli plassert på 3 plass var jo att eg hadde 4 moment i programmet som eg var missfornøyd med fordi vi feila litt der. Hadde eg ikkje hatt det så hadde eg nok reagert meir.

Gå til toppen av siden

CarOline^^

» VIP

Skrevet - 01/12/2005 :  00:14:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke lest igjennom ALT som står her, men jeg har iallfall fått ett lite innblikk av hva det står her.

Jeg skjønner at det er veldig kjedelig når dommerne bommer på slike ting, men allikevel så virker det som om du er ALTFOR rettet mot å VINNE, ikke selve GLEDEN med å være med på et stevne. Jeg vet ikke hvor ofte du har startet eller hvordan dommerne dømmer der du starter, men det som er fantastisk med selve ridningen og startingen, er at man ALLTID har en ny sjanse til å gjøre det bedre og "kick some ass!" neste gang. Det var jo tross alt bare en "Lett"-klasse, og du har all den muligheten for å starte den samme klassen på nytt, så dette er en "episode" man egentlig bare kan le av og glemme, og dermed heller trene bedre til neste stevne slik at du da kan vise hva du er god for. Du har nok helt sikkert MANGE av ganger igjen å vinne på. Dette er jo bare en liten filleting som har skjedd av kanskje hundrevis av andre stevner fremover. ;))

Jeg mener det at hvis man hele tiden har store forventninger om å vinne, bli som regel skuffelsen mye større enn hva den egentlig behøver å bli.

Startet du tre klasser med den samme hesten DEN dagen? Eller er det jeg som er langt ute på jordet her? Hehe. Han/hun måtte da ha blitt UTROLIG sliten.

Mvh. Caroline Lund
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 01/12/2005 :  00:34:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
hehe, Caroline - jeg lurer på om du hadde sagt det samme dersom denne feilen hadde blitt gjort i noen av de store konkurransene med noen kjente ryttere!
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 01/12/2005 :  00:34:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
CarOline^^

Eg starter stemner fordi eg ønsker å vinne. Det er ein del av oss som gjer det og det må vi få lov til. Eg er eit konkurransemenneske. Ja det var berre ein lett klasse. Hesten min er tross alt berre 5 år enda og kun ridd i 1 år så man kan vel ikkje akkurat forlange noko meir.

Men sånn sett så tru eg ikkje du heilt oppfatta poenget mitt her. Eg snakker om att det ikkje er like gøy når man mottar førstepremien etter stemneslutt uten hest, som det er når man får førstepremien på premieseremoni med hest som får sløyfe på hodelaget sitt. Hesten min digger det. Ho blei jo snytt ho også

Ja eg starta samme hest i 3 klasser på ein dag, for det er nemleg lov. Ikkje noko drømmesituasjon siden to av klassene var dressurklasser som for vår del krever litt meir oppvarming enn sprang på 80 cm. Men sånn er det når stemnet blir arrangert på ein dag og man ønsker å starte både sprang og dressur. Hesten er dessuten i god form så den klarer det fint.

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 01/12/2005 :  00:37:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Og for å presisere. Feilen som blei gjort her var føsrt og fremst pga urutinert sekreteriat, men kan nok også lastast skriver til dommer og dommer som har ansvaret i så måte.

Gå til toppen av siden

LivJorunn

Skrevet - 01/12/2005 :  12:11:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe,må seie eg kjenner meg att i det du seier Lucinda. Det same skjedde jo meg på stemne på Breim i april... Og det kan skje når som helst og kor som helst. Ros til deg som klarte å ordne opp i kaoset;)

Det er ikkje det same å få sløyfa etter stemneslutt, og vertfall ikkje å vite at andre har tatt med seg sløyfer og pengepremiar heim som dei ikkje skulle hatt. Å stå på ei premieutdeling og motta heder og ære er heilt spesielt! Det har både med konkurranseinstinkt og glede å gjere.

Det skulle nesten ha vore ein eigen person på stemna som var ansvarlege for at alt vart rett, som ikkje hadde andre oppg. Det er lett å gjere feil i stressa situasjonar.

Mitt beste råd er å sette seg ned å regne gjennom protokollane med ein gong(!) ein får dei. Det gjer eg alltid no. Då er det lettare å oppdage feil i tide for klagefristar og sånn. Men syns elles at dei fleste arrangørar er flinke til å rette opp slike tabbar, og at sløyfene blir gitt til rette vedkommande.

I cupsamanhengar er det særlig viktig at poenga blir rett, med tanke på at då er det samanlagt resultat over fleire stemne som tel. Personleg synast eg at klager på slike ting bør bli godtatt sjølv om klagefristen er ute. Og rett resultat sendt NRYF(D-stemne og høgare). For slike feil kan ikkje eigentlig lastast rytteren, det er sekretariatet sitt problem.
Gå til toppen av siden

LivJorunn

Skrevet - 01/12/2005 :  12:17:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forresten: dere som har dommerutdannelse her: når ein karakter manglar på dommarskjemaet (tom rute), kva karakter skal ekvipasjen då få på den øvinga? Min instruktør(som også er dressurdommar aspirant og aktiv konkurranserytter) seier at det er ei generell oppfatning blandt dommarar at dersom dei har glemt å fylle inn ein karakter så skal ekvipasja få 7 på den øvinga. For at ekvipasja ikkje skal "lide" for dommaren sin tabbe. Gjer dere det også slik, eller er det opp til kvar enkelt å "velge" karakter? Kva kriterier skal ein i såfall gå ut frå? Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 01/12/2005 :  14:27:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hehe,må seie eg kjenner meg att i det du seier Lucinda. Det same skjedde jo meg på stemne på Breim i april... Og det kan skje når som helst og kor som helst. Ros til deg som klarte å ordne opp i kaoset;)

Det er ikkje det same å få sløyfa etter stemneslutt, og vertfall ikkje å vite at andre har tatt med seg sløyfer og pengepremiar heim som dei ikkje skulle hatt. Å stå på ei premieutdeling og motta heder og ære er heilt spesielt! Det har både med konkurranseinstinkt og glede å gjere.

Opprinnelig postet av LivJorunn

Ja Liv Jorunn. Den episoden kjem eg nok seint eller aldri til å gløyme og det har nok ført til att når vi i klubben arrangerer stemner så blir tankane mine så vanvittig konsentrert rund det å ha kontroll på sekreteriatet att eg ikkje får ridd skikkelig sjølv.

Den feilen som skjedde da, eller dvs alle feila som skjedde da det ergrer meg så vanvittig. Og beviser att ikkje kven som helst kan sitte i sekreteriatet og rekne protokoller. Men no har eg begynt med opplæring av nokon som kan ta sekreteriatet og klubben har kjøpt horse pro så det går litt greiare no. Men eg orienterer alltid dei i sekreteriatet godt om eventuelt manglande karakterer, sjekke, dobbel sjekke osv. For det er eg som får skylda dersom noko går galt.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.58 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.