hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hva burde jeg delta i ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Konkurranseridning/stevner
 hva burde jeg delta i ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

nutte

Norway

Skrevet - 06/12/2005 :  19:18:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har en ponni som jeg har veldig lyst til å delta med noe i, men vet ikke hva..*sukk*. han har hoppet rekk på 1.10 og bane på 80 hjemme, men blir ganske nervøs når jeg har han med på sprangtimer på rideskolen... så tror ikke det er så lurt å starte sprang... dressur tror jeg heller ikke er så lurt for oss.. men har hørt noe om bruksridning, som hadde vært ganske gøy, men er det noen som vet om det arrangeres i vestfold/telemark området? eller er det noen som kan anbefale en "ridegren" jeg kan delta i?
Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det!

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2005 :  19:36:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Hei. Syns ikkje at du burde starte om ikkje du føler deg trygg i verken sprang eller dressur. Tren meir, gjerne ilag med andre. Få folk til å sjå på. Alt for å bli vand med det. Når du føler deg trygg på hest og sprang/dressur-program kan du starte.

Lykke til.

Ann Lajla

www.annlajlabrungot.piczo.com :)

Gå til toppen av siden

nutte

Norway

Skrevet - 06/12/2005 :  20:17:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok takk:) men er det noen som vet om det blir startet brukshestridning i telemark/vestfold? bare for å se hvordan det er å sånn...
Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det! Gå til toppen av siden

Lita<3

» VIP

Skrevet - 08/12/2005 :  22:29:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Distanseritt? Da får du miljø trening og blir vandt til å vere på stevner... Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2005 :  23:28:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Jeg har startet brukshest ridning... Og om hesten din blir nervøs på stevner tror jeg ikke brukshest ridning er tingen... Her blir jo hestens lydighet og tolerans testet veldig...

Man skal jo ri forbi blaffrende pressening osv... Tror nok ikke jeg hadde tatt med hesten min på noe sånt på vårt første stevne... Er bedre at hesten får en god opplevelse på stevnet enn at du risikerer at den blir skremt...

Nå vet jeg ikke hvorfor dressur ikke er noe for dere, men det var det første jeg startet og er veldig glad for det. På dressur stevner går ting som regel rolig for seg og sånt er kjekt å begynne med for nervøse hester. Er liksom ikke så veldig mye hesten trenger konsentrere seg om annet enn å følge med på deg. Er ikke så mye rart på banen om du skjønner.
Og hvordan resultatet blir trenger man ikke tenke så mye på første gangen og iallefall ikke om man har en nervøs hest. Da er det bare å konsentrere seg om at det skal være en positiv opplevelse for hesten.

Distanse er jo også en gren der det "ikke skjer så mye" om du skjønner... Så det kan jo være fint å starte med. Har selv hatt lyst til å være med på et ritt men har synes de har vært for lange for meg. Vil gjerne begynne med et kort et, bare sånn for å se hvordan ting er. Alle de korte som jeg har tittet på er leie klasser... Eller så arrangeres de milevis unna.

For meg var iallefall dressur rett gren å begynne å konkurrere i. Siden jeg var nervøs selv og det hjalp jo ikke akkurat på den stressa hesten. Men jeg har ikke hatt noe formeninger om hvordan karakterer eller plasseringer, har bare vært glad om jeg kom meg igjennom hele programmet og har blitt positivt overrasket over hvor bra det egentlig gikk en del ganger.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

nutte

Norway

Skrevet - 09/12/2005 :  00:00:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
dressur har jeg liksom alltid vært litt redd for å ikke greie som programmet, og hesten min fatter ikke alltid galopp når jeg ber om det.. og om han blir vrang på banen.. er litt sånn redd for at det skal sje da.. men vet jo at trening gjør mester... tusen takk for forslag.. skal tenke på dressur, men som sagt er jeg redd for å gjøre feil på dressurbanen... han er ikke så redd for ting som traktorer, preseninger,vann o.l. det var derfor jeg tenkte på brukshest ridning.
Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det! Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 09/12/2005 :  11:52:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
dressur har jeg liksom alltid vært litt redd for å ikke greie som programmet, og hesten min fatter ikke alltid galopp når jeg ber om det.. og om han blir vrang på banen.. er litt sånn redd for at det skal sje da.. men vet jo at trening gjør mester... tusen takk for forslag.. skal tenke på dressur, men som sagt er jeg redd for å gjøre feil på dressurbanen... han er ikke så redd for ting som traktorer, preseninger,vann o.l. det var derfor jeg tenkte på brukshest ridning.

Opprinnelig postet av nutte

Siden du er redd for å huske programmet og hesten din sliter litt med galoppen går det jo ann å starte LD... Bare for å få stevne trening og se hvordan det går på stevne. Så kan du jo høyne klassen etterhvert.
Vet mange her inne er veldig i mot at erfarne ryttere skal starte LD, men jeg synes det er opp til arrangør å bestemme hvem som kan starte klassen og ikke ved å lukke klassen.
Startet selv LD på mitt første stevne med Araber hoppa mi, som også blir litt usaikker og veldig ukonsentrert på fremmede steder. Og dessuten galopperte hun ikke noe særlig med rytter enda da... Ingen som klaget på at jeg startet der da... Var kun ei som ble sur for at jeg slo henne, men sånn er det alltid. Hadde ikke trodd jeg skulle få noe annet enn siste plass på det stevnet.. Men det ble en 9. av 17 startende og det er ikke så dårlig til å være vårt første stevne...

Du finner LD programmene her:
http://www.rytter.no/t2.asp?p=23486

Lykke til

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 09/12/2005 :  13:37:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Når man er kjempenervøs så syns jeg det veldig greit å safe litt, det skal være gøy å starte (det er viktig å huske at man konkurrerer mot seg selv...blabla..klisjeer, men viktig å huske på :-))
Om han "ikke alltid hører på galoppsjenkel" kan det jo være greit at du er rolig når dere skal gjøre det iallfall :-) Derfor kan du prøve deg på en LD på ditt første stevne, når dere begge er nervøse!

Ellers eksisterer det jo både 40 cm og 60 cm klasser i sprang, disse er ofte clear-round, og da gjelds det jo bare å komme rundt uten å gjøre noe rart :-) (sier dressurtanta Guro som knapt nok hopper noe som helst).

Kanskje det å trene litt på å være alene på banen kan hjelpe dere til å bli mindre nervøse? Eller å få noen som kan hjelpe deg litt på oppvarminga osv. også kan hjelpe til litt, sånn at du har noen til å berolige dere begg :-)

Lykke til iallfall:-)

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

nutte

Norway

Skrevet - 10/12/2005 :  02:22:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
tusen takk for forslag.. setter pris på det!
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.