hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Farlige beitekamerater..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Farlige beitekamerater..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Mari^_^

Norway

Skrevet - 30/10/2005 :  11:21:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Ponnien jeg steller går på et bratt beite sammen med 3 travere. Når jeg skal hente ned ponnien for å ri henne, må jeg gå langt opp i bratte skråninger. Problemet her er at de 3 traverene (særlig en diiger valakk) angriper ponnien når jeg kommer. Jeg lurer på om de kanskje er veldig misunnelige..? Jeg har prøvd mye. Jeg har prøvd å "dekke" ponnien, og jeg ha prøvd å slippe henne igjen, for så å lokke med meg alle 4 ned til grinda. De angiper henne uansett, og hun søker ly og trygghet hos meg. Dette fører til at de angriper meg. Jeg har bl.a. fått et kraftig spark i kneet, og har faktisk blitt svært usikker på disse kjempene. De 2 hoppene er kjempesnille, men den store valakken hisser de opp. Han er roten til disse problemene.

Hva skal jeg gjøre? Skal jeg prøve å jage dem vekk når de skal til å angripe?

www.hestene.no
Redigert av - Mari^_^ den 30/10/2005 11:22:34

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 30/10/2005 :  12:15:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oi... De virker ikke til å ha mye respekt for folk om de ikke viker for deg. Jeg har også en hest som er veldig lav i rang, og jager nesten alltid på de andre hestene for å slippe frem, men jeg har aldri blitt angrepet for det. Jo, en gang, da jeg hentet en skolehest på Mære, men hesten som hoppet mot meg angret seg raskt på det...

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 30/10/2005 :  14:36:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde problemer med en stor vallak da hesten min ble lånt bort til rideskole,og gikk sammen med alle de andre skolehestene. Å komme seg til porten var et h..,min turte ikke å gå forbi og den andre gikk til angrep på de hestene som skulle ut av porten. Han turte ikke å prøve seg på meg,men det ble litt mye å holde styr på hesten min,porten og "problemet" vårt. Til slutt fikk jeg nok,tok med meg taugrima og tauet,og fikk han til å respektere meg uten at jeg skulle ha inn hesten min. Til slutt hadde han såpass mye respekt for meg at han ba pent om å få komme inn i området mitt. Når jeg tok med meg hesten min,skjønte han at jeg bestemte at hesten min skulle forbi. I en hesteflokk kan lederen bli god venn med en hest som står lavt i rang,og passer på vennen sin. De andre hestene vil da respektere den som står lavt i rang dersom lederhesten er der og forsvarer den. Det er ikke så greit når den som står lavt i rang ikke får viket for den dominante lederen. Men! De skal respektere mennesket,uansett. Det tryggeste hadde nok vært å dele innhegningen,latt de gått to og to sammen. Hester bør få gå i flokk,men det kunne kanskje gjort hverdagen enklere for deg og hesten. Er du usikker på hva du skal gjøre,vil jeg anbefale å få hjelp av noen andre på stallen. Du må for all del ikke bli skadet! Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 30/10/2005 :  15:17:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Takk.

Jeg skal lufte saken for eieren hans. Spørre dem hvorfor de har en riv, ruskende gal valakk gående der, han blir jo ikke brukt til noe. De prøvde å selge han, men ikke engang NH metoder osv. bet på han. Han er i mine øyne rett og slett GAL! Idag kom han stormende igjen, og nå så jeg rett og slett ingen annen utvei enn å skremme han vekk, fordi han kunne, om han hadde fått skikkelig "tak", skadet meg skikkelig med sine sterke, skodde bakhøver..

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 30/10/2005 :  19:50:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Dette er nok en liten "sjef" som gjerne også bestemmer over tobeinte såvel som firbeinte. Det at du "skremmer" ham er slett ikke slemt, så det kan du godt gjøre. Jeg var på kurs med Peer W. Vogel en gang, og han mente at å skikkelig skremme en hest som angrep faktisk var en av de mest effektive metodene. Ved å skremme hesten skader du den ikke på noen måte, men oppnår kanskje nok respekt til at du kan hente ponnien din i fred.
Det er mange måter du kan få ham vekk på, og en måte jeg synes er veldig grei å bruke er den jeg lærte av Vogel: Vann! Vann er fullstendig harmløst, men jeg har enda ikke møtt den hest som ikke har stoppa brått i angrepet når den har fått en dose vann i fleisen. Ta med deg ei lita bøtte el.l, og når han kommer mot deg, ja da slenger du vannet (selvfølgelig ikke bøtta, hehe) på hesten. Evt grus eller snø fungerer også. En hest SKAL ikke løpe på et menneske!! Såpass respekt bør de absolutt ha!

Redigert pga skrivefeil..

Redigert av - Anniken B. den 31/10/2005 18:26:42 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 30/10/2005 :  20:27:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dette er nok en liten "sjef" som gjerne også bestemmer over tobeinte såvel som firbeinte. Det at du "skremmer" ham er slett ikke slemt, så det kan du godt gjøre. Jeg var på kurs med Peer W. Vogel en gang, og han mente at å skikkelig skremme en hest som angrep faktisk var en av de mest effektive metodene. Ved å skremme hesten skader du den ikke på noen måte, men oppnår kanskje nok respekt til at du kan hente ponnien din i fred.
Det er mange måter du kan få ham vekk på, og en måte jeg synes er veldig grei å bruke er den jeg lærte av Vogel: Vann! Vann er fullstendig harmløst, men jeg har enda ikke møtt den hest som har stoppa brått i angrepet når den har fått en dose vann i fleisen. Ta med deg ei lita bøtte el.l, og når han kommer mot deg, ja da slenger du vannet (selvfølgelig ikke bøtta, hehe) på hesten. Evt grus eller snø fungerer også. En hest SKAL ikke løpe på et menneske!! Såpass respekt bør de absolutt ha!

Opprinnelig postet av Anniken B.

Vann var et bra tips!! Men når det kommer 3 stk. dundrene mot deg - hvem skal du sprute på..? jeg tror jeg kommer til å skremme valakken mest. det er han som lager alle problemene, og han er rett og slett farlig.

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 31/10/2005 :  15:26:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette høres ut som om denne hesten er verre enn jeg fikk inntrykk av først. Jeg synes ikke det hørtes så lurt ut med ei bøtte vann,tror nok du tiltrekker deg hestene med det. Mine tenker i hvertfall mat.
Vi hadde en diger vallak på sommerbeitet før,han var tidligere mishandlet og slo når noen kom for nær. Han var rett og slett så psykisk ødelagt at han ikke oppførte seg som en normal hest. Det var kun eieren som han fungerte sammen med. Han gikk uprovosert til angrep på meg og en kamerat midt ute på beitet,da hadde jeg heldigvis et skikelig tau som jeg fikk slått han unna med.
Oppfører vallaken seg sånn foreslår jeg at du lar være å ha ponnien din inne hos han,eller får hjelp av noen som virkelig har greie på adferd.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 31/10/2005 :  16:21:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Tror ikke han er psykisk ødelagt. Han hyler etter oppmerksomhet, og blir skikkelig missunnelig når jeg kommer for å hente ponnien. Siden han er skodd, og dobbelt så stor som henne, så kan han skade henne når han oppfører seg sånn. Det er også stor sjanse for at han faktisk kan skade MEG.

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 31/10/2005 :  17:31:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fikk inntrykk av at han var litt gal,men han er kanskje bare dominerende og du er litt redd han? Jeg får liksom ikke helt tak i hva som er vanskelig. Ser ikke helt poenget med at du skal skremme han,som du sier. Er du rolig,bestemt og selvsikker ovenfor ham tror jeg det virker bedre. Selvfølgelig skal du si ifra dersom han kommer for nær,da ville jeg ha bedt han fjerne seg.
Kan problemet være at han er frustrert over å bare stå,uten å bli stelt og mosjonert? Jeg tror ikke hester føler misunnelse.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 31/10/2005 :  18:26:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
For å være ærlig, så vet jeg ikke helt hva som feiler han. Han er snill når man koser med han alene, men han klikker med en gang noen andre koses med, og flyr på den det gjelder, og da gjør han ikke forskjell på hest og menneske. Han hisser opp resten av flokken, og kan da være direkte farlig.

lucky june

Norway

Skrevet - 31/10/2005 :  20:51:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
tror nok denne vallaken anser seg som lederen og skal passe på hoppene. hvis ponnien din ser på deg som leder istedefor han så skal han kanskje "lære" dere hvem som er sjef.
hadde problemer med å få tak i hesten min da den gikk på felles beite for lederen i flokken skulle passe så godt på alle og ringet inn hestene så fort noen kom. og hesten min turte ikke trosse "sjæfsgampen" derfor ble den heller ikke angrepet

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 01/11/2005 :  18:30:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
tror nok denne vallaken anser seg som lederen og skal passe på hoppene. hvis ponnien din ser på deg som leder istedefor han så skal han kanskje "lære" dere hvem som er sjef.
hadde problemer med å få tak i hesten min da den gikk på felles beite for lederen i flokken skulle passe så godt på alle og ringet inn hestene så fort noen kom. og hesten min turte ikke trosse "sjæfsgampen" derfor ble den heller ikke angrepet

Opprinnelig postet av lucky june

Mulig det, men hva kan jeg gjøre for å unngå å bli "banket" av dene valakken hver gang?

lucky june

Norway

Skrevet - 01/11/2005 :  19:09:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg ville tatt med meg eieren og overbevist denne vallaken om at du er sjef. først trene alene med han i andre situasjoner, så på beite med han alene, så kanskje med han og din ponni og innen da burde han ha forstått. vil anbefale horsemanship. det syns jeg er helt ideelt på alle måter. og siden det er et språk hesten skjønner vil de fleste hester respondere på det.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

lykkeluna

Norway

Skrevet - 03/11/2005 :  23:16:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
eg ville ha laget et lite beite til ponnien din vedsiden av di andre hestene. ingen vits å risikere liv å helse når det skal være på denne måten .en ting er å sette seg i respekt å en anna ting er når det ikke hjelper.å det verste vist du blir utrygg... det er eiern sitt ansvar å oppdra hesten. :)
hanne Gå til toppen av siden

lykkeluna

Norway

Skrevet - 03/11/2005 :  23:23:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
:) var ikke helt færdig... karnsje du skal prøve ( vist du tør å intet anna nytter) å komme ridende i full galopp inn på beitet styre rett mot den skumle valakken,hyle å rope ,hender i været.. trur han får fart i ræva å springer avgårde å karnsje ponnien å du kommer litt høgere i rangen ... men vær forsiktig:)
hanne Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 04/11/2005 :  11:53:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Først og fremst syns jeg det er litt viktig å prate med noen om dette. Hvis hesten alt har truffet deg når den sparker er det jo langt fra bra. Det kan jo være som du sier at vallakken rett og slett er litt understimulert og ikke syns noe særlig om at du kommer og henter noen fra hans flokk og ikke han.

Hvis du har muligheten kan du jo få noen til å bli med deg når du skal hente ponnien din, som kan holde vallakken mens du tar ut ponnien fra beitet. Det er jo ikke en evigvarende løsning iom at du må ha noen med deg for å få gjennomført den. Men jeg syns det er en betraktelig bedre løsning enn å være livredd for å bli sparket.

Også en siste lille ting fra sikkerhetsfantasten meg: Om det er slik at denne hesten sparker, så ha for all del på deg hjelm når du henter ponnien din!! Syns ikke det er verdt å risikere noe jeg. Hvis han alt har truffet deg i kneet så har han store sjanser for å kunne treffe andre steder også!

Oi, dette hørtes ut som om jeg prøver å skremme deg skikkelig, men det er ikke meninga altså. Jeg bare vet hvordan det er å være liten og ha store dominante hester på beite, og det er ikke artig :( Også har jeg etterhvert skjønt at jeg skal leve av "hodet mitt", og da er det veldig fint å ikke ødelegge innholdet mer enn nødvendig.

Forresten er det en søt ponni du har hvis det er den som er på bildet ditt :)

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.