hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Farlige beitekamerater..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Farlige beitekamerater..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Mari^_^

Norway

Skrevet - 05/11/2005 :  12:19:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Først og fremst syns jeg det er litt viktig å prate med noen om dette. Hvis hesten alt har truffet deg når den sparker er det jo langt fra bra. Det kan jo være som du sier at vallakken rett og slett er litt understimulert og ikke syns noe særlig om at du kommer og henter noen fra hans flokk og ikke han.

Hvis du har muligheten kan du jo få noen til å bli med deg når du skal hente ponnien din, som kan holde vallakken mens du tar ut ponnien fra beitet. Det er jo ikke en evigvarende løsning iom at du må ha noen med deg for å få gjennomført den. Men jeg syns det er en betraktelig bedre løsning enn å være livredd for å bli sparket.

Også en siste lille ting fra sikkerhetsfantasten meg: Om det er slik at denne hesten sparker, så ha for all del på deg hjelm når du henter ponnien din!! Syns ikke det er verdt å risikere noe jeg. Hvis han alt har truffet deg i kneet så har han store sjanser for å kunne treffe andre steder også!

Oi, dette hørtes ut som om jeg prøver å skremme deg skikkelig, men det er ikke meninga altså. Jeg bare vet hvordan det er å være liten og ha store dominante hester på beite, og det er ikke artig :( Også har jeg etterhvert skjønt at jeg skal leve av "hodet mitt", og da er det veldig fint å ikke ødelegge innholdet mer enn nødvendig.

Forresten er det en søt ponni du har hvis det er den som er på bildet ditt :)

Guro

Opprinnelig postet av Guro

Takk for svar! Skal ta med meg noen til å holde han når jeg skal opp å ri i dag eller i morgen. Han er jo EGENTLIG veldig søt og snill, men det er bare når vi koser med han for å si det slik...

Ponnien på bildet er den ponnien jeg steller, og som dere ser: Hun er ikke stor, så når en diger kaldblodsvalakk på 160 kommer dundrende mot henne, er det vel ikke rart hun blir redd...

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 05/11/2005 :  17:25:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Uff.. Idag gikk han til angrep på en kalv, og slo han nesten ihjel!!

Jeg lurer på hva jeg kan gjøre for å "dempe" han litt?? om det ikke skjer noe med han snart, så havner han på slakterbenken..

PiratMia
» VIP

Skrevet - 06/11/2005 :  18:13:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
altså.. jeg ville bytta jorde der hesten min stod.. også ville jeg snakka med eierene om det, og sagt at de burde gjøre noe med det, for han er farlig! og det er dem sitt ansvar å oppdra hesten. anbefaler at de begynner å bruke han mer på tur og slikt, så han får mer stimul.
om han kan få ut noe av energien med tur-ridning så hadde det vært bra! også prøve å lære han at det er de tobeinte som er sjefen! bruk NH, anbefales... (ikke at jeg er noen ekspert, men det er hva jeg ville gjort)

ERROR: dette inlegget kan være skrevet rett fra levra, selv om levra noen ganger burde holdes for seg selv! Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 07/11/2005 :  16:11:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
PiratMia: Takk for svar. Ridning sier du? Problemet er bare at eierne har ikke håndtert denne gutten, så han er 4-5 år og ikke innridd. Ponnien er bare fòrhesten min, så jeg kan ikke flytte henne.

Men jeg var litt sammen med han igår, og bare strøk han over hele kroppen og koste. Da roet han seg litt. Han prøvde seg med spark og biting, men jeg inntok da en dominerende stilling ("Jeg er sjefen, ikke kom innenfor mitt område!") og da vek han litt unna. Videre var jeg mer positiv til han, og han ble straks mer åpen til meg også. Men han er fortsatt stor, sterk og voldsom...

lucky june

Norway

Skrevet - 07/11/2005 :  21:23:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Han prøvde seg med spark og biting, men jeg inntok da en dominerende stilling ("Jeg er sjefen, ikke kom innenfor mitt område!") og da vek han litt unna.

Opprinnelig postet av Mari^_^

det er veldig bra! syns du er tøff og flink som tørr å ta tak i dette! men ikke la det gå helsa løs. for øvrig syns jeg ikke du skal flytte ponnien, syns de som har en lei hest som går til angrep skulle flyttet hesten sin.

håper iallfall du finner en løsning på det. syns nå egentlig litt synd på vallaken å jeg da... er jo tydelig a han ikke er mannevond så lenge han liker bli kost med. er vel kanskje et resultat av at han er litt usikker hvis han aldri har hatt grenser før. akkurat der er hund hest og unger ganske like etter min erfaring...

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 08/11/2005 :  14:32:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Han prøvde seg med spark og biting, men jeg inntok da en dominerende stilling ("Jeg er sjefen, ikke kom innenfor mitt område!") og da vek han litt unna.

det er veldig bra! syns du er tøff og flink som tørr å ta tak i dette! men ikke la det gå helsa løs. for øvrig syns jeg ikke du skal flytte ponnien, syns de som har en lei hest som går til angrep skulle flyttet hesten sin.

håper iallfall du finner en løsning på det. syns nå egentlig litt synd på vallaken å jeg da... er jo tydelig a han ikke er mannevond så lenge han liker bli kost med. er vel kanskje et resultat av at han er litt usikker hvis han aldri har hatt grenser før. akkurat der er hund hest og unger ganske like etter min erfaring...

Opprinnelig postet av lucky june

Strengt tatt har ingen tatt i ham siden i sommer. Han blir bare rutinemessig stelt, og nå går han på høstbeite uten tilsyn. Jeg har kjent han siden han var føll og derfor vil jeg hjelpe han....

Mari^_^

Norway

Skrevet - 08/11/2005 :  18:41:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Idag tok jeg på han en grime og et leietau. Han vinglet fra side til side og tullet, og hadde åpenbart ikke respekt. Var konsekvent på å holde han utenfor mitt lille "private" område, så han fikk ikke gni seg på meg osv. Gikk med en pisk inn mot han, og strøk den forsiktig inntil han når han tullet.

Burde jeg bruke flere økter på å "håndtere" han litt? bare leie han rundt med de andre på slep? Tør ikke å ta han ut. Er det flere tilittsoppbyggende ting jeg kan gjøre med grime, leieta og evt.en pisk?

siljeho

Norway

Skrevet - 08/11/2005 :  19:16:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høres ut som dette hesten er ganske sjalu spør du meg og som du sier skriker han etter oppmerksomhet.kanskje ikke så rart hvis han ikke får så veldig mye oppmerksomhet. når han blir sur for at dere koser med andre hester, sier vel det sitt egentlig. Hvor er eieren blant annet sier jeg. Jeg synes du burde ta flere økter med han. Siden hesten vek unna deg når du inntok den dominerende stillingen, er jo det fremskritt. Så bare fortsett!Lykke til!
Mvh Silje Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 08/11/2005 :  20:13:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Høres ut som dette hesten er ganske sjalu spør du meg og som du sier skriker han etter oppmerksomhet.kanskje ikke så rart hvis han ikke får så veldig mye oppmerksomhet. når han blir sur for at dere koser med andre hester, sier vel det sitt egentlig. Hvor er eieren blant annet sier jeg. Jeg synes du burde ta flere økter med han. Siden hesten vek unna deg når du inntok den dominerende stillingen, er jo det fremskritt. Så bare fortsett!Lykke til!

Opprinnelig postet av siljeho

Takk for det. Som jeg sa er eierne veldig fraværende, og de har prøvd å selge han, uten hell.

Skal jobbe litt med han til helgen igjen. Kan jo skrive her om det skjer noe nytt!! =)

lucky june

Norway

Skrevet - 08/11/2005 :  21:06:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Takk for det. Som jeg sa er eierne veldig fraværende, og de har prøvd å selge han, uten hell.

Skal jobbe litt med han til helgen igjen. Kan jo skrive her om det skjer noe nytt!! =)

kanskje ikke så rart de ikke får solgt han...

syns det er kjempefint av deg å ta deg av han. syns synd på han jeg også

ja skriv om det skjer noe nytt! håper det er positivt nytt da!!

lykke til! og syns eieren burde gi deg en stor takk!!!

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 08/11/2005 :  21:46:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er mye enig i Lucky Junes tidligere innlegg.
Dette høres ut som en litt hingstete valakk som derfor er sjef og forlanger oppmerksomheten først ved å alltid ta initativet.
Kanskje den ble kastrert litt sent?

Den bør få seg en real smekk (en tur ned på rangstigen..),men ikke "pirkes" på- det kan bare provosere frem noe enda verre.
Slike hester må overraskes og en må vise skikkelig "brystkasse" med bestemte skritt face to face.
Så fort den viser tegn til å underkaste seg snur man ryggen til slik at den forstår at den har gjort rett. At man er like blid etterpå er også viktig.
Mange av oss har lett for å bære det "sinna" uttrykket og kroppsspråket med oss når vi håndterer minuttene videre, selv om hesten har gjort rett der og da. Det er dumt,det kan provosere slike typer..

Ikke start noe du ikke vet med 100% sikkerhet du kan fullføre.
Slike hester er ikke noe å spøke med (hingstete,passer på).
Be noen om hjelp tilstede hvis du føler deg usikker.
Jeg skjønner godt du er bekymret for ponnien din og deg selv.
Lykke til!

Redigert av - xxxx den 08/11/2005 21:58:55 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 12/11/2005 :  14:03:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Vel, nå trenger jeg ikke bekymre meg mer. Han ble sendt til slakt idag, p.g.a. at han angrep en ku. De var trist, men kanskje det beste?

R.I.P. Brutus.

www.hestene.no
Redigert av - Mari^_^ den 12/11/2005 19:10:07 Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 12/11/2005 :  17:05:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Trist, men som du sier, kanskje det beste.. Ikke så lett når de er sånn.
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 13/11/2005 :  00:37:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
stakkar, jeg syns det er litt urettferdig hva kan man forvente av en hest når ingen gidder ta vare på han og lære han noe?
syns iallfall det var snilt av deg å prøve!

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 13/11/2005 :  11:53:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
stakkar, jeg syns det er litt urettferdig hva kan man forvente av en hest når ingen gidder ta vare på han og lære han noe?
syns iallfall det var snilt av deg å prøve!

Opprinnelig postet av lucky june

Synes det jeg også.. Satt i den tomme boksen hans og gråt, men jeg kunne ikke gjort noe.. Jeg trøster meg med at jeg prøvde...

Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.