hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - OPPFORDRING!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 OPPFORDRING!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 29/10/2005 :  17:55:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Oppfordrer alle til å engasjere seg i denne saken:

http://www.equs.no/presse.htm

http://www.equs.no/forum/viewtopic.php?t=359

Send brev/mail til Komunen/politiet!

~Finn årsaken, Da har du løsningen~

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 29/10/2005 :  19:34:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Skjønner ikke at folk har så mye i mot hester... Før bilen kom var vi jo avhengig av hestene. Er dette all takken hesten får for å ha slitt for menneske i så mange år?

Nå leste jeg ikke hele, men om de trener og kjører hurtig så skjønner jeg egentlig godt at folk blir litt redde... Det går jo veldig fort... Hadde jeg møtt en traver i full fart fordi meg på en vei hadde nok jeg blitt litt skremt også...
Men å true med å avlive hestene er jo veldig drøyt da...
Må vel gå ann å få en enighet... At de har en time eller to som de får lov å trene der per dag eller noe i den duren...

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 29/10/2005 :  20:37:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Har fulgt med på denne saken siden det er i nabobygda vår, men tviler på at de kommer til en enighet slik det ser ut nå.
Forstår jo at han er frustrert som møter en slik truusel mot seg og hestene sine, men forstår også veldig godt de andre som bor der. Ikke kjekt og få en svær hest på panseret sitt heller...
Her hjemme har jeg selv måtte vri ponnien min ut i grøfta da der kom en kaldblodstraver i fullt firsprang, eieren hadde null sjanse om og senke farten eller styre unna ( smal grusvei ). Så jeg kan jo godt forstå de som bor på veien da, ikke en plass og trene trav på... Men håper at de kan finne en løsning alle kan leve med.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 29/10/2005 :  21:45:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
forstår begge parter, men å avlive hesten pga at eier trosser regelverket syns jeg er å trekke det litt langt
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Embla_Avaldia

» VIP

Norway

Skrevet - 29/10/2005 :  21:51:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEmbla_Avaldia  Svar med kopi av melding
Jeg leste ikke alt som stod på linken øverst, men å avlive hestene??? Har folk gått helt fra vettet? True med bank?! Hva feiler det folk? Herregud da... Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 29/10/2005 :  22:58:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor har så utrolig mange folk så mye imot hester?

Det er kanskje best for alle om vi trener dem på motorveien?

Folka som sperret veien har etter min mening utrolig lite å ta seg til. Det er rett og slett tragisk...Er det mulig..

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 29/10/2005 :  23:06:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvorfor har så utrolig mange folk så mye imot hester?

Det er kanskje best for alle om vi trener dem på motorveien?

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

Mener du seriøst at det er ok og trene travhester på trafikkert grusevei som daglig brukes av bilister og myke trafikkanter?
Jeg er enig i at det er og gå for langt og stenge veien med traktorer og biler slik det er blitt gjordt her, men hvirfor ikke bruke travbanen til trening? De trenger jo ikke kjøre SÅ langt for og komme til travbane i Egersund da..
Der har jo skjedd trafikkulykker i denne saken pga treningen på grusveien..

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 29/10/2005 :  23:13:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Har bare en ting å si, og det er at dette er typisk rogalandspolitiet. De tar hensyn til folk som flytter derfra for å komme bort fra sentrum av byene, men folk som alltid har bodd der driter de i. Folk må tåle litt, og de kan ikke forby folkene og kjøre hestene sine på den veien når den faktisk tilhører deres eiendom og når de ikke har noen andre alternativer til å trene hestene uten å måtte kjøre dem i henger for å få trent dem. Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 30/10/2005 :  02:04:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Der har jo skjedd trafikkulykker i denne saken pga treningen på grusveien.."

De sa at det ikke hadde skjedd noe mer enn to nestenulykker hvor ingen mennesker ble skadet i den første artikkelen. Er det noe som ikke har blitt nevnt?

"Mener du seriøst at det er ok og trene travhester på trafikkert grusevei som daglig brukes av bilister og myke trafikkanter?"

Det mener i allefall jeg. Hvis jeg husker rett, så sa de at de ikke har hurtigkjøring på denne veien? (Jeg leste bare første artikkel, så rett meg hvis jeg tar feil! ) Da ser jeg ingen hindring i å bruke den. Selv om den daglig brukes av kjøretøyer og myke trafikanter. Du sier "men hvorfor ikke bruke travbanen til trening?" Greit nok det, men alle hester har da godt av variasjon. På alle måter. Det vet jo du og.Trener de på travbanen hele tiden har jg en følelse av at hesten raskt ville gått lei. Det er en offentlig vei, offentlig betyr jo at alle kan bruke det.

Men dere, misforstå meg rett. Jeg vil ikke se verken hester eller mennesker skadet, men hester har da like mye rett til å bruke denne veien som bilister. En bil i 80 km/t er mye farligere enn en hest i 30.

(Jeg har som sagt bare lest første artikkel, så kom gjerne med rettelser hvis det er noe jeg ikke har fått med meg.)

Mvh. Marie

Edit fordi mine kopier av tidligere postete meldinger ikke funket.

- Marie & Lipdonn -
Redigert av - LilleMarie den 30/10/2005 02:12:00 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 30/10/2005 :  07:57:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ja de sier at der ikke har vært mer enn to nestenulykker, men det er ikke hva som blir sagt. Vet at en ikke skal høre på alt som blir sagt, men etter selv og ha nesten blitt nedløpt av traver på grusvei er jeg imot dette. Da kan de heller bruke grusveier som ikke blir brukt av bilister o.l.
Og de bruker da ikke bare og " luntetrave " på ei trening vel? Nå kan jeg kun snakke ut i fra hva som ble gjordt her hjemme i bygda vår, og han som trente her mente også at det var et roligt trav han brukte. Men Gud hjelpe meg!! Jeg møtte ham to ganger da jeg var med ponnien og vognen på tur, og han hadde null kontroll. Vi endte i grøften begge gangene, og den ene gangen nesten i sjøen.
Om det er slik trav som menes her også forstår jeg godt folk er redde.

Men det at politiet kom til og avlive hestene om de så dem på veien igjen forklarer vel bare hvor lite glad politiet er i hester? Det er ikke første gang denne politien har gitt uttrykk for at hester ikke hører hjemme på veier i det heletatt... Idiotisk og useriøs oppførsel mener jeg!

Men det er vel best at jeg ikke blander meg for mye opp i denne saken her, dette er et problem ( travteningen på grusveier som er i bruk ) som irriterer ganske mye, og det blir ikke bedre om jeg sitter her og irriterer meg MER over det ;o)

Men ikke glem at der finnes to sider av saken, har ikke sett så nøye på Johansens side men har han lagt ut de aller første artiklene om denne saken tro? Der hvor beboerne får sagt sin side av saken ( de aller første artiklene ). Mulig jeg tar en titt senere, men de har sin versjon de også.

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 30/10/2005 :  09:14:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Hva med å sette opp et skilt: "Se opp for hester".. Sånn rød trekant med hest inni... Det finnes flere steder i mitt nærmiljø.
Ellers synes jeg det er merkelig at det kun er kjøring som er ulovlig, ikke ridning. Synes det vitner om at det er enkeltpersoner de er ute etter...

Eller ha et fast tidspunkt på dagen hvor de kan trene? Kan da umulig være masse trafikk på en grusvei midt på dagen...

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 30/10/2005 :  10:12:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Han kom jo med et forslag om de kunne komme til en enighet der de fikk et par timer på seg pr. dag til og trene hestene sine på veien, men det papiret hadde visst kommunen knøvlet sammen og kastet... ( tror det stod på forumet hans som der er link til i første innlegg )

Tone_

Skrevet - 30/10/2005 :  11:21:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Mener du seriøst at det er ok og trene travhester på trafikkert grusevei som daglig brukes av bilister og myke trafikkanter?
Jeg er enig i at det er og gå for langt og stenge veien med traktorer og biler slik det er blitt gjordt her, men hvirfor ikke bruke travbanen til trening? De trenger jo ikke kjøre SÅ langt for og komme til travbane i Egersund da..
Der har jo skjedd trafikkulykker i denne saken pga treningen på grusveien..

JA, jeg mener helt seriøst at dete er helt greit å trene travhester der! Spesielt når de ikke har andre alternaltiv!! Veien er ikke veldig traffikert.

Bitten&Betty

» VIP

Norway

Skrevet - 30/10/2005 :  12:39:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBitten&Betty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBitten&Betty  Svar med kopi av melding
Må si jeg er mest enig med Bente71 her. Synes ikke det er riktig å drive slik kjøring på denne veien, og det er ikke bare rolig kjøring det er snakk om. Har hørt i fra flere at tempoet er ganske "heftig" til tider. Å det at det ikke finnes andre treningsmuligheter er heller ikke 100% sant. De har jo Tengs travbane rett nedi veien!! I tillegg reagerer jeg på at de skriver at de ikke kjører fort på veien... Dersom de ikke har andre treningssteder å bruke, hvor trener de tempo da??? Litt rart syns nå jeg...

Men jeg er enig at saken er blitt feil håntert av politi og kommune... De kunne sikkert komt fram til en bedre løsning dersom d hadde ønsket å legge litt mer ressurser inn i saken (og kanskje latt en litt mindre innhabil politimann håndtere det???). Også VELDIG feil og tåpelig å drive med slikt "borgervern" som her. De som er så vanvittig i mot denne kjøringen der oppe, kunne i d minste la politiet orden opp selv! Uansett er det synd at veien er blitt stengt for hest og vogn, da blir det ikke mulig for oss andre å kjøre tur der heller...
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 30/10/2005 :  13:21:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hææ ? Skal vi ikke bare true med å avlive hestene når man rir på en privat vei?
Jeg rir veldig ofte på privat grus vei. Og jeg har aldri hørt at de ikke har likt det. Når jeg treffer noen så får jeg enten et smil eller et hei.
Vi får også opp til flere ganger daglig en hest med sulkey igjennom gården. Jeg synes det er kjempe trivelig.

Men når man har hest selv, så blir saken litt anderledes.

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 30/10/2005 :  13:23:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
I tillegg reagerer jeg på at de skriver at de ikke kjører fort på veien... Dersom de ikke har andre treningssteder å bruke, hvor trener de tempo da??? Litt rart syns nå jeg...

Det du mener er tempo er, tolker jeg som du mener hurtigkjøring. Ikke tempoarbeid. Tempoarbeid skal jo ikke gå fort.

De reiser 7-8 mil til Forus travbane 1-2 ganger i uka og kjører hurtigarbeid. Ser dem hvertfall ofte på Forus. Så de reiser ofte inn dit.

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.