hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Poblemhest? Slakt? NÆI!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Poblemhest? Slakt? NÆI!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Bustetrollet

Skrevet - 25/10/2005 :  23:02:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fikk litt lyst til å fortelle om hvilken beskjed jeg fikk etter ei ulykke med Rosita og vogna.

En mann som har ridd inn flere Nordlandshester/andre hester sa bare at jeg måtte sende henne til slakt, for hun kom aldri til å bli bra. Han mente hun kom til å bli et nervevrak og helt gal når hun kom over støntet hun gjorde med vogna. Å at hun aldri kom til å akseptere mennesker igjen.

Hmm, skaffa meg problemhest?

Det var faktisk ikke så langt unna at jeg vurderte og sende henne. Men så klarte jeg å bestemme meg for å ikke gi opp! Har heller ikke gjort det.

Kan ikke si noe annet en at jeg har et englebarn med litt fark i seg

Er |----------------------| <-- SÅÅ utrolig gla for at jeg ikke gjorde det

Ingen hest kunne erstatet Rosita..

Jeg synes det er litt dummt av en voksen mann å si slikt, selv om han sikkert ville det godt. Han kunne heller gitt noen tips ..

Supermaja

» VIP

Skrevet - 26/10/2005 :  09:51:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei... Skjønner på en måte han mannen, for veldig ofte blir ikke hesten seg selv etter en hendelse. Kommer an på alvorlighetsgrad... MEN man må ikke gi seg uten å ha prøvd... Har du kjørt henne etter ulykken? Det gjelds å bare ta det pent ikke presse hesten, men tilvenne på nytt litt etter litt... Om ikke det skulle funke med kjøring, kan man alikevel få en god ridehest. Så det bør ikke være noen automatikk i det, å slakte hesten om den har vært utfor no.....

Men vurderingen må tas om hesten blir generelt mer nervøs og viser tydelig at den blir "kjørt" i hodet, og bærer preg av hendelsen. Men ettersom jeg forstår har jo både du og Rosita det bra, og er i fremgang?!?!?

MVH
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 26/10/2005 :  10:17:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har du kjørt henne etter ulykken? Det gjelds å bare ta det pent ikke presse hesten, men tilvenne på nytt litt etter litt...
Opprinnelig postet av Supermaja

Dette er sikkert et dumt spørsmål da jeg overhodet ikke har greie på kjøring; men er det ikke ofte sånn at hester som har vært utsatt for kjøreulykker aldri bør kjøres med etter dette?

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 26/10/2005 :  10:56:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Tja.. En noe destruktiv og bombastisk uttalelse om en hest som har hatt en ulykke, kanskje? ;-)
Min hest nummer to selveid, var en "problemhest" som ikke kunne kjøres og var redd vann og en milliard andre ting. Han ble ikke slaktet med andre ord, men heller solgt til ei som ville ha ridehest og ikke traver...

Skal si jeg koste meg med den hesten!

At 1 menneske (eller to-tre) mener en hest bør slaktes betyr ikke nødvendigvis at det er riktig...
Det er lov å bedømme selv... :-)

For å si det sånn så finnes det utrolig mange grunner til at folk mener slakt er løsningen med en hest. Enhver bedømmer det utfra sin egen mening, erfaring og kunnskap.
Noen kaster armene i været og gir opp på forhånd, mens andre gnir seg i hendene og tar tak i en liten ting om gangen...
Mye handler altså om innstilling...

Og ellers er det litt opp til hesten hvor lang tid det tar.

Hilsen Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 26/10/2005 :  14:41:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har du kjørt henne etter ulykken?

Har kjørt med vogna EN gang etter ulykken og aldri mer sier jeg bare.
men vi kjører slede for fullt på vinterne da. Har jo intet problem der.

Kopi av melding:
Om ikke det skulle funke med kjøring, kan man alikevel få en god ridehest. Så det bør ikke være noen automatikk i det, å slakte hesten om den har vært utfor no...

Ja, men en mann som ikke kjenner hesten synes jeg ikke burde si: Bare ta å slakt henne, hun blir ingen god hest alikevell.

En om det hadde vært en mindre jente som har hørt dette. De ser jo oftest opp til de store og flinke, så da hører man jo også på rådene(selv om ei lita jente kanskje ikke har klart å få hesten til slakt).

Kopi av melding:
Men ettersom jeg forstår har jo både du og Rosita det bra, og er i fremgang?!?!?

Jaja, vi har det bra vi. Altid fremgang.

Kopi av melding:
Dette er sikkert et dumt spørsmål da jeg overhodet ikke har greie på kjøring; men er det ikke ofte sånn at hester som har vært utsatt for kjøreulykker aldri bør kjøres med etter dette?

Jeg synes ikke man burde kjøre hesten etter en ulykke. Har jo litt erfaring med det. Ikke noe å anbefale. Mange som sier at jeg må prøve å kjøre med ei annen vogn. Men jeg vet rett og slett ikke om jeg tørr.. Vil ikke utsette henne noe mer en nødvendig liksom.

Redigert av - Bustetrollet den 26/10/2005 14:43:26 Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 26/10/2005 :  20:50:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva slags ulykke? Kan du fortelle om den?

Jeg personlig har vært borti eller erfart av andre at det er kun vi mennesker som setter grenser. Kanskje man ike setter hesten i vogn igjen fordi en selv er redd, mens kanskje hesten er klar for det? Men det er veldig vanskelig å si i dette tilfelle, når jeg ikke veit hva som skjer. Men veldig ofte kan hesten vennes til ting på nytt. Etter et uhell, vil ikke hesten nødvendigvis være ødelagt foran vogn for det?!?!?!
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 26/10/2005 :  21:02:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva slags ulykke? Kan du fortelle om den?
Opprinnelig postet av Supermaja

Kjørte vogn, så var det litt små glatt(?). Så kom det en bil imot. Bilen bramsa, for vi kom visst brått på, Det ble sånn gruse-bremse-lyd og det spratt stein på bena til Rosita. Rosita snudde seg rundt, og hoppet ned en litt bratt kant, både vogn, kusk og hest rulla rundt. Kusken fikk vogna i hodet, falt jo av vogna og besvimte. Rosita ble jo redd og sprang hjem til stallen, men hun kom jo seg ikke inn i stallen med vogna, så hun snudde og sprang ned i bygda. Noen naboer så det, og de hentet henne og kjørte henne helt hjem og selte av henne..

jeg tror ikke jeg skal sette noe vogn bak henne nei. Hun blir stessa og redd bare hun ser vogna så.

Redigert av - Bustetrollet den 26/10/2005 21:04:12 Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 27/10/2005 :  10:21:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uff så gæli..... Nei er helt enig i din vurdering, å ikke pine hesten foran vogna igjen... Dette var jo virkelig ille..
Men uansett, den mannen tar alle under en kam! Ikke bra. Tydelig at hester med uhell i fortiden kan duge veldig bra på eventuelle andre områder.
Lykke til
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 27/10/2005 :  15:16:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, det er tragisk .. Enkelte ting vi kunne gjort anderledes har vi kommet på idag! Men det er jo forsent..
Men om jeg får en god ridehest så er jeg gla jeg. Har egentlig aldri vært så begeistret for vogn kjøring. Men vi kan jo bruke henne som kjøre hest om vinteren da. Litt rart at det går kjempe fint og tømmekjøre og slikt. Men med en gang hun får øye på den vogna, så klikker hun nesten !!

Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 27/10/2005 :  19:36:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Hun forebinder vel hele hendelsen med vogna, ikke med det å bli kjørt. Hørtes veldig skummelt ut, men du får bruke henne som kjørehest om vinteren. Er kanskje ikke så lurt å prøve på nytt..
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 28/10/2005 :  00:37:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Litt rart at det går kjempe fint og tømmekjøre og slikt. Men med en gang hun får øye på den vogna, så klikker hun nesten !!

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Sånn var hesten jeg hadde på skolen i fjor også. Vet ikke om hun hadde vært ute for noen ulykke med vogn noen gang, da hun kun har vært i Norge i 4år eller noe (læreren min kjøpte henne fra Island, og vet lite og ingenting om forhistorien til hesten derfra), og det har ikke skjedd noe med hesten her i Norge.

Hesten var helt fin å tømmekjøre, men så snart det kom ei vogn i nærheten (om den sto i ro eller var bak annen hest hadde ikke så mye å bety), ble hun nervøs og småredd. Hadde som mål å få kjørt inn noen av hestene på skolen i fjor, og det fortsetter sikkert årets elever med, men tror nok det komme til å ta lang tid før denne hesten kan gå med vogn bak seg.

Men det skal sies at jeg syns vi kom ganske langt med hesten likevel. Gikk masse tur sammen med annen hest med vogn, og det er hun ikke redd lengre. Vogna som står i ro, er heller ikke skummel lengre, så lenge hun ikke må bort til vogna. Begynte å trene med løse kjeker mot slutten av året (bare holdt en lang trestokk langs hestens side/evt. dro den etter meg mens jeg leide hesten), men det trengs nok mye mer trening før hesten er trygg på dette.

Når det er sagt, er det jo ikke nødvendig å kunne kjøre med hesten i det hele tatt. Er jo mange hester som aldri har vært foran en vogn, men som fungerer fint som ridehester likevel. Men i tilfelle med hesten "min", var det iallefall veldig greit å få hesten tilvendt hest med vogn/vogn som bare står der, da det gjør ting litt tryggere å kunne ri forbi ei vogn uten at hesten danser sidelengs (ja, så ille var det i begynnelsen)
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 29/10/2005 :  11:23:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten min er ikke lenger kjørbar etter at vi hadde en ulykke. hadde kanskje gått bra hadde det ikke vært for at biler begynte å kjøre etter henne og tute å sånn for å skremme henne vekk fra veien. hun går bra med sele og tømmekjøring og sånn, men med en gang ho kjenne at ho sitt fast med sele så får ho panikk. for min del spiller ikke kjøringa no stor rolle bare at ho godtar sele da vi bruker tømmekjøring som litt av treninga.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 29/10/2005 :  12:32:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hesten min er ikke lenger kjørbar etter at vi hadde en ulykke. hadde kanskje gått bra hadde det ikke vært for at biler begynte å kjøre etter henne og tute å sånn for å skremme henne vekk fra veien.
Opprinnelig postet av lucky june

Seriøst ? Er det virkelig mulig ?

Jaja .. Den som "lagde" ulykken til Rosita stoppet ikke eller noe når det skjedde.. Selv om bilen har god oversikt over ulykkesplassen, så kjørte den bare vidre.

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 29/10/2005 :  21:51:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
jepp var en som kjørte etter henne og tuta for å få henne ut av veien. hesten løp opp en smal avkjøring snudde på toppen og kon ned i 110 men da hadde smartingen satt bilen sin på tverra for å sperre. så da gikk både bil og vogn til h*****e. så hvis du trenger bildeler så si fra:) han har ikke giddet å henta de.
var flere som hadde sett det som skjedde og hesten hadde visst hatt utrolig flaks som ikke ble påkjørt. da hun løp inni bilen som sto på tverra falt hun ned på kne og skled ut i veien rett foran en bil som måtte svinge ut i grøfta.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.