hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Setter hode til været
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Setter hode til været
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

lucky june

Norway

Skrevet - 09/11/2005 :  21:01:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Nå traver hun slik på slakk tøyle. Mere normalt eller ?

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

jepp, jeg vil påstå det ja men nå har jeg ikke sett hvordan hun så ut før da.
men så lenge tøylene er slakke og hun ikke er anspent så syns jeg ikke dette ser så galt ut.
og du er da så flink til å trene

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 09/11/2005 :  21:21:33  Vis profil  Svar med kopi av melding

Nja, var vel omtrent slik hun så ut før =p
Måtte klippe bort resten, for sitsen min med bunad er det ingen andre en jeg som skal se ;)

Gå til toppen av siden

Dikselen

» VIP

Skrevet - 09/11/2005 :  23:06:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med å å trene "lange tøyler" da? Dvs.fra bakken? Da unngår du belastning fra rytteren(om hun ikke er sterk nok til å "samle" seg), hesten lærer å bære seg selv uten ekstra vekt fra rytteren.
Om du trener på den måten fra bakken - i f.eks trav(du skal da kunne gå ved siden av hesten mens den traver) - hva skjer da? Jo, hesten begynner å samle seg naturlig - for å kunne trave så sakte så vil den naturlig søke mer ned og komme "mer i holdning" - vanskelig å trave sakte med hodet til værs! Ihvertfall min erfaring med hesten min, en x-traver... Og det er uten hjelpemidler som hjelpetøyler og strikk..
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 09/11/2005 :  23:15:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
hm .. det har jeg ikke tenkt på. Smaart!
men hvordan få hesten til å trave, pisk ? Kjenner jeg Rosita rett, så stopper hun opp får å skritte istede.

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 10/11/2005 :  11:56:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
få se sitsen din med bunad da

hvis du tror hun kommer til å stoppe for hvert skritt i trav så begynn med å få henne til å trave så lenge du vil. deretter kan du jobbe i trav.

bruk pisk du, men bruk den med måte

men det er også kanskje noen som kan hjelpe deg på ridesenteret?

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 10/11/2005 :  13:54:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå nei du, sitesn min med bunad skal ingen andre se nei=p

Nja, får se om jeg skal finne meg en pisk å se om jeg får det til om hun er bedre i høvene sine(ble beskjært litt mye av hovslageren, så hun er litt øm på den ene framfoten, ikke bra!).

Redigert av - Bustetrollet den 10/11/2005 13:55:31 Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 10/11/2005 :  18:40:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hmm... hvis hun har en slik bakgrunn kan jo det også virke med på å gi henne mindre lyst til å søke ned.

Håper vertfall at det order seg

Ja, det er det eg trur. At ho rett og slett ikkje VIL/tørr å søke ned. Men no i det siste har ho blitt kjempe flink. Trente seinast for to timar sidan, då gjekk ho kjempe fint på bittet, må vere det beste ho har gjort så lenge eg har hatt ho. Utruleg fornøyd med framgangen, berre synd eg ikkje får lov å starte nokren stevne no når ho går så bra.. Men men, får ta det att neste år..

Kopi av melding:
, virker som om hun har kommet til et godt hjem nå vertfall :)!

Tusen takk..

Ann Lajla

www.annlajlabrungot.piczo.com :)

Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 10/11/2005 :  19:58:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Oxhovd Viktoria=o):
Høres jo ut som dere er godt igang da! Kan fortelle at merra jeg hadde i vinter ikke hadde verdens beste forutsetninger for å gå i rund form hun heller, lang og relativt rett i kroppen som hun var. Men med mye tålmodighet og bøy og tøy er det utrolig hva som går seg til!
Høres ut som du er fornuftig synes jeg, er ikke alle som tar seg tid til å grave fram alt i fortida til hesten for å faktisk finne ut HVORFOR den er som den er. Applaus til deg for det! Virker som det bedrer seg for hvert innlegg du skriver, så da er dere vel snart over den verste kneika!
Lykke til videre!

Edit for å legge til:
PS. Rosita ser nok litt bedre ut Kristine! En nordlandshest med kort hals er uansett ikke det letteste å ri til i rund form, men tipset om lang tøyle dressur synes jeg du skal følge opp! Kjempefin trening!

Redigert av - Anniken B. den 10/11/2005 20:13:31 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 10/11/2005 :  20:03:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja .. prøvde litt lange tøyle i mørket idag, å det virka bra, faktisk.. men jeg skal prøve det i dagslys imorgen.

Hva skal jeg arbeide vidre med når jeg har trent en del å sammle Rosita ved langetøyle da?

Nja, blir bra forberedelse til dressurkurset i starten av desember dette

Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 10/11/2005 :  20:15:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Tømmekjøring, evt tømmekjøring på volter (dobbellongering) er også kjempefin trening for å få hesten til å løfte ryggen. Som regel mye lettere for dem å gjøre det uten at vi sitter og humper rundt oppå toppen.. Variert trening er bra, litt ridning, litt lang tøyle, litt longering, litt tømmekjøring osv.
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 10/11/2005 :  20:50:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Trente seinast for to timar sidan, då gjekk ho kjempe fint på bittet, må vere det beste ho har gjort så lenge eg har hatt ho.
Opprinnelig postet av Oxhovd Victoria=o)

gratulerer!! nå er det bare å se framover

lykke til!

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 11/11/2005 :  19:19:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dagens rapport fra treninga: Gikk ganske bra, bortsett fra at det holdt på å renne over! Rosita begynnte å hoppe å sprette, var litt motvillig. Men så tenkte jeg så, at jeg skulle ikke sjenne på henne, heller bare rose når det gikk bra. Funka det men hun klarte jo å gå rolig i trav uten å sammle seg, mens jeg gikk .. Skal jeg bare få henne til å trave eenda saktere da eller ?
fant ut at det var mye bedre å trene på veien en på åkeren=p

Men hva skal jeg arbeide vidre med når hun begynner å gå bra i trav da ? Alt taes imot med takk :)

men jeg lurer litt på hvor jeg skal gå ovenfor hesten. Ved siden av rompa, eller lengere bak enn det ?

Redigert av - Bustetrollet den 11/11/2005 19:20:22 Gå til toppen av siden

Dikselen

» VIP

Skrevet - 11/11/2005 :  23:53:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så fint at du har prøvd å gå lange tøyler!
Jeg må presisere en ting - jeg er ingen ekspert på det området, har kun trent det med min hest og hatt undervisning av Anne Grundvig.
Tror egentlig jeg ville anbefalt deg og tatt noen timer med henne om du ikke bor for langt unna(hun reiser rundt på østlandet, holder helgekurs i hele Norge med jevne mellomrom).
Uansett - å trave veldig sakte for hesten er kjempetungt, du kan ikke kreve for mye i begynnelsen. Det er også viktig at hesten synes det er moro, at den får en pause(og evt.belønning) når den har vært flink. Hesten skal heller ikke "piskes" fram, pisken er der for å understreke signalene, ikke for å straffe hesten.
Jeg vil anbefale deg å starte arbeidet først i skritt. Lær hesten å følge sporet. Lær den kontraversader(mykgjørende og styrkende). Når du starter med trav så begynn først med selve fatningen - at hesten skal starte å trave - dette bruker du en kommando til - "trav"/"trave". Trenger du forsterkning så tapper du hesten LETT med pisken som en forsterkning - til hesten gjør overgangen. Hesten vil nok ikke være sterk nok til å trave sakte veldig lenge, den må bygges opp, det tar tid.
Mitt beste tips er å gå inn på: http://www.klassiskdressur.com/. Der kan du både lese om prinsippene, har mulighet til å se når kurs blir avholdt, bestille hefte om "Lange Tøyler" osv og du vil få den beste hjelp! Jeg kan egentlig bare bidra med hva jeg selv har erfart, kunnskapen sitter i en annen ende:)

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 12/11/2005 :  01:13:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar, Dikselen

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 12/11/2005 :  11:14:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Bare en liten ting, det er umulig å få svar på mail fra Anne (?) på Klassiskdressur.com!!

Jeg vil ha det heftet!!

Therese
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.