hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Setter hode til været
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Setter hode til været
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 01/11/2005 :  19:52:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå er jeg litt "pirkete" her, men hvis dyrlegene hos deg ikke har god nok peiling, har du jo heller ikke god nok garanti for at hesten din ikke har vondt noen steder!

-Nei, det er sant. Men det er ikkje berre veterinærar som har sett på/kjennt på ryggen hennar heller, det er folk som har hatt problem med ryggen på sine hestar, ol. Det er liksom ingen feil med ryggen, som me finn då. Eg har hatt to salar, dei eine blei for liten, så me bytta sal. Denne salen sitt perfekt, ingen merker el. Men eg lurer litt på om den andre ikkje passa heilt frå starten av, for i ettertid har Victoria skjerpa seg betraktelig (dei 3-4 månadane) me har hatt salen. Så det at ho hadde vondt då skal eg ikkje seie noko imot..

Ja, eg synest også det er veldig mistenkeleg. Dommaren på merrasjået (ei dame som var henta inn frå Starum) sa at eg måtte trene mykje på volte, siksak-trening, åttetal, ja alt som gjor sånn at ho bøyde seg. Det gjor eg så klart til vanleg også, og det hjalp litt. Eg har ridd for instruktør, det hjalp litt, eg har trent ho med dobbel-longering og det har hjulpe litt. Men det er når eg kjem oppå ryggen og krever noko av henne, eller "strammar" taumane (til vanleg, passelig lange taumar), ikkje stramt i det heile i den forstand, det er då ho ikkje vil. Kunne tru det gjekk på psyken..

Kopi av melding:
sammensetningen av hals/nakke, hester med såkallt "sauenakke" f.eks kan føle stort ubehag med å gå i form, og bør derfor ikke ris i form.

-ja, men eg trur ikkje Victoria har det. Men eg er ikkje heilt sikker på kva du meiner, for eg har aldri høyrt det "navnet" før. Men eg synast det er litt rart at ingen har kommentert det i så tilfelle...

Ann Lajla

Ann Lajla

www.annlajlabrungot.piczo.com :)

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 01/11/2005 :  21:24:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvis du er sikker på at det ikke er noe galt med hesten ville jeg latt det ligge litt jeg. ikke fokusere så mye på akkurat det at hun skal gå til tøylen. jeg (og sikkert mange andre) har gått i den fella at vi blir for opphengt i at vi skal få det til og da går det som regel ikke. vi blir overtent og gir ut feil signaler til hesten, men vi merker sdet ikke selv.
i mitt tilfelle var det galoppfatning. jeg var så bestemt på at vi skaulle få det til uten at vi måtte trave i superfart først men det gikk ikke. jeg bestemte meg for å la det være en stund (før raseriet tok overhånd og jeg ble urettferdig)og heller la henne trave fort først. men da fatta hun galopp uten problemer:-/

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 03/11/2005 :  20:05:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Eg har no jobba med det i ei år, og enda ikkje fått det til. Victoria blir ikkje trent så veldig hardt no, sida ho er drektig, men eg jobbar jamnt med ho på å gå i form. Eg er ikkje sånn som absolutt SKAL ha det til der og då, eg veit at då skjer alt seg og me endar opp "inni" veggen, enten med hovudet eller rompa først. Og der står ho til eg gir ho "frie" taumar.
Etter at eg begynnte med glidetaumane, har ho bøyd seg mykje lettare. No kan eg ride på bana og på volte uten at ho prøver å sloss. Så framgongen er der!

Ann Lajla

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 03/11/2005 :  21:29:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
kan du ri på bane og volte nå og da uten hjelpetøyler da? og at hun oppfører seg som når du bruker hjelpetøyler...
Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 05/11/2005 :  20:04:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Eg forstod ikkje heilt kva du meinte. Men etter at eg har ridd ein del med glidetaumar, har ho blitt lettare og bøye (då har eg også trent litt med dobbel-longering). Og eg har ridd ho på bana, og ho bøyar seg ganske bra. No rir eg som regel utan glidetaumar, og ho går ganske bra. Men det er ikkje perfekt, eller "feilfritt", men det kan nesten ikkje samaliknast med sånn me strevde tidlegare..
Ann Lajla

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 06/11/2005 :  14:04:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
men du svarte alikevel:) trodde du red med hjelpetøyler hele tiden, derfor lurte jeg på om hun gikk fint uten også og det svarte du på nå.

lykke til! framgangen er der så lenge man er tålmodig å trener

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 06/11/2005 :  20:56:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kommer med et aldri så lite innspill igjen jeg ;) Har sett litt på bildene av Victoria, og etter hva mine øyne ser, så virker det som om hun har en rett hals. Hester med rett hals, akkurat som med "sauenakke"(halsen ser noe svai ut), har det fysisk vanskelig for å gå i riktig samlet form, i forhold til hva andre hester har faktisk! Siden hesten din har strittet såpass mye i mot, og du har vært nødt til å bruke hjelpetøyler, ville jeg nesten ha lurt litt på om det kan hende at hesten din sin hals er mer rett en normal, og at det derfor er ubehagelig for den å samle seg, og derfor syns det er mer behagelig å gå med hodet høyt/rett ut.

Bare en tanke, hvis du hadde hatt mulighet til å bruke equiterapaut, ville jeg ha hørt med henne om halsen hennes er for rett.

edit pga. et feil ord

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina

Redigert av - AnneSpotGinaOgHuldra den 07/11/2005 23:47:36 Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 06/11/2005 :  22:27:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
trodde du red med hjelpetøyler hele tiden, derfor lurte jeg på om hun gikk fint uten også og det svarte du på nå.

-ok, ja eg svarte på det eg trudde var spørsmålet.. hehe.:p

til anne, spot, gina&aromayo:
åja. Ja, ho har ein veldig fint og rett hals, men eg synast det er litt rart at dei ikkje bemerka det på utstillinga. Eg meiner på at dei sa at ho hadde "rett ansatt hals", er ikkje heilt sikker. Skal finne resultat-papira i morgon, eg er så sliten i dag..
Eg har gravd litt i bakgrunnen til Victoria, for det var ikkje mykje me fekk vite når me kjøpte henne. Eg har snakka med ein del folk som gjekk på FFHS då Victoria var der med sin "Tilbakeståande" eigar. Ho var ikkje snill med Victoria, ho reiv og sleit i kjeften for å få henne med på bittet, og sagde heile tida. Til slutt blei det så gale at Victoria sprang ut og steilte og gjor kva ho ville, ho blei til slutt "farlig", som eigaren sa. Ho ville ikkje ride henne til slutt. Heldigvis kom der ei anna jente og gav eigaren 20 000,- eller noko sånn og tok over Victoria. Ho trente henne opp og fikk veldig god hjelp av dei eg kjøpte henne av (som vidarformidla henne då jenta slutta på FFHS).

Me har komt fram til at dette er grunnen til at Victoria er uvillig til å gå på bittet. Men når eg jobbar med henne så bøyer ho seg, og på treningar bøyer ho seg. Men det er når eg trener åleine, eller uten instruktør.. Men det har forbedra seg betraktelig.. nesten ikkje til å kjenne att..

Ann Lajla

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 07/11/2005 :  22:59:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
hmm... hvis hun har en slik bakgrunn kan jo det også virke med på å gi henne mindre lyst til å søke ned.

Håper vertfall at det order seg, virker som om hun har kommet til et godt hjem nå vertfall :)!

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 07/11/2005 :  23:13:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hester med rett hals, akkurat som med "sauenakke"(halsen ser noe svai ut), har det fysisk vanskelig for å gå i riktig samlet form, i forhold til hva andre hester har faktisk!

Snakker du her om underhals?
Isåfall er ikke det en stopper for at den senere med riktig trening( hesten får søke ned og frem til bittet før man begynner å kreve en mer samlet form )skal kunne gå i riktig form, om ganasjene derimot er for trange vil den ikke kunne gå i riktig form uten at dette blir ubehagelig for hesten, og den må derfor ris i en mer åpen form.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 07/11/2005 :  23:27:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Underhals? tror vi er inne på samme ting her, har vel kanskje et annet ord for det. Sa ikke noe om at det ikke var umulig, men at det er fysisk ubehagelig for noen hester, så den bør ikke ris i form dersom man ikke vet helt hva man skal gjøre med dette, det kan ende opp med å gjøre vondt verre. Den blir jo veldig spent og senket i ryggen av å gå med en slik hals, og da gjør jo kroppsbygningen til hesten det vanskelig for den å gå riktig uten å føle ubehag. Ellers er jeg enig i at riktig ridning, men også hjelp av eventuelt equiterapaut o.l kan hjelpe hesten til å trene bort underhals/sauenakke.

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 08/11/2005 :  00:03:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Underhals vil si at hesten bygger muskler på undersiden av halsen ved feil bruk av ekstrautstyr som f.eks strikk ( som er noe forb...dritt), og/ eller at den for tidlig blir bedt om å gå i for samlet form ifht. nivået den er på, og dem jobber mot bittet fremfor å gå til bittet.

Jeg vil først og fremst anbefalt bakketrening på en hest med underhals da den mest sannsynlig spenner kroppen med rytter, noe som fører til ubehag både for rytter og hest.
Hva med noen uker med f.eks leieturer, hvor begge kan slappe av og "senke skuldrene".

Ellers så er det mye gode tips innen horsemanship

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 08/11/2005 :  00:26:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kan også på det varmeste anbefale TTEAM-metoder til å få "has" på slike halser! :)

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 08/11/2005 :  07:11:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Hva med noen uker med f.eks leieturer, hvor begge kan slappe av og "senke skuldrene".
Opprinnelig postet av Renegate

kan anbefale dette for alle. god mosjon for oss og avslappende for hesten.

mener fortsatt at det er viktig og ikke bli for opphengt i å få hesten til tøylen men få fokus over på noe annet når man trener. rir man hesten riktig(med tanke på egen sits og bruk av hjelpere) vil holdningen komme av seg selv.

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 08/11/2005 :  21:19:21  Vis profil  Svar med kopi av melding

Nå traver hun slik på slakk tøyle. Mere normalt eller ?

Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.