hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Setter hode til været
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Setter hode til været
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Bustetrollet

Skrevet - 25/10/2005 :  23:07:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må bare takke deg igjen jeg, Anne. Prøvde det du sa helt i starten av tråden og det funka
Hun begynnte og sammle seg faktisk, i trav, som jeg aldri har prøvd eller har gjort før. Jaja .. Da vet jeg i allefall hva jeg skal jobbe med

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 27/10/2005 :  15:29:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Hei! Det var jammen meg kjekt å høre ;) Da ordnet det seg jo da! Flott!
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 27/10/2005 :  16:00:58  Vis profil  Svar med kopi av melding

Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 28/10/2005 :  20:10:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Du missforstår, anne,spot,gina&aromayo! Eg bruker det på bana for å trene opp musklane hennar, eg held så klart ikkje stramt el.

Kopi av melding:
En ting til: At hestene deres går i såpass høyreist, kan også bety at den rett og slett ikke er vant til å gå i form, den har ikke fått trent om muskulaturen den må bruke for å gå i riktig form.

Problemet med Victoria er at ho ikkje VILL gå i form, kvifor må du nesten spørrje henne eg kjøpte victoria med.

Kopi av melding:
Syns bare at det hørtes rart ut, hvordan vet du at hun går riktig på tøylen, bare ved hjelp av glidetøyler? Hesten må jo trenes opp først for å kunne gå riktig på tøylen, den kan ikke gå riktig av å bare ha bli ridd med glidetøylene.

Eg har sett på når andre har ridd med taumane på Victoria, og då går ho i form. Etter at eg har brukt glidetaumane no i litt over ei veke (har ikkje fått ridd kvar dag), går ho fint uten glidetaumar. Og eg skal begynne å ride uten glidetaumar. Sjøl då victoria var i kjempe god form, gjekk fint på bittet på treningar osv, "skapte" ho seg når eg trente henne. Når ho er på trening med henne eg kjøpte hesten med, går ho heilt fint. Men det er når eg trener, eller krev noko av henne, at ho ikkje vil. Ho vil ha viljen sin, for det er det ho har fått dei siste åra.

Kopi av melding:
For all del, du må ikke ri med strikk hvis hensikten er at den skal slutte å stikke/steile, hvis du er nødt til å ri med hjelpetøyler for å unngå at hesten steiler med deg, er det martingal som skal brukes! Bruke strikk til dette er FEIL!

Nei, så klart ikkje! Eg brukar det som ein hjelpetaume når eg trener henne, då når ho skal søke ned. Problemet er at med ein gong ho kjenne er at eg "legger press" (usikker på korleis eg skal uttrykke med skriftelig her), hiv ho opp med hovudet og blånektar å ta det ned til eg har gitt ho frie nok taumar. Dette er absolutt ikkje fint, og eg har fått mange rare spørsmål på treningar og stevner.
Eg brukar forttøy med martingal, og eg veit kvifor og til kva det skal brukast til.

Kopi av melding:
men man skal ikke uten videre sette på hesten hjelpetøyler uten å være 100% sikker på at hesten ikke har vondt noen steder! Det at hesten uten videre begynner å gå høyt med hodet, kan være at den prøver å fortelle oss noe!

Der er fleire som har sett på ryggen hennar, og ho eg kjøpte victoria med har også sett på den. Der er ingen som finn noko feil. Det er ikkje vits i å spørre dyrlegane her i distriktet, for dei har så og seie ikkje peiling på kva dei snakkar om (etter MI meining).

Ann Lajla

Ann Lajla

www.annlajlabrungot.piczo.com :)

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 29/10/2005 :  11:06:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
vet ikke hva du har lært, men jeg har lært at man skal slippe trykket på hjelpetøylen så fort hesten søker ned, dvs da er ikke tøylen i funksjon.
jeg har ikke vært borti noen som rir en hel treningsøkt med hjelpetøyler i funksjon.

hesten min har siste årene vært jevnlig sjekket av veterinær uten at det er noe galt så hun har ikke smerter og hun kan gå i holdning uten hjelpetøyler. det som er med henne er at det er en traver og det hender seg hun viser ganske tydelig, når hun da er i det hjørnet er som regel hodet høøyt oppe å da er det bare å glemme å prøve å få henne til å gå i holdning. jeg er ikke sånn som pakke på alt som er å få tak i bare for at hesten min skal se ut som går på tøylen også i virkeligheten så knekker hun bare.
det med hodet høyt tror jeg er litt fordi hun har gått med sjekk på travbana.

jo forresten, en feil er det med hesten min, ho ser litt dårlig. sorry:/

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 29/10/2005 :  17:05:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
hmm?
Kopi av melding:
vet ikke hva du har lært, men jeg har lært at man skal slippe trykket på hjelpetøylen så fort hesten søker ned, dvs da er ikke tøylen i funksjon.
jeg har ikke vært borti noen som rir en hel treningsøkt med hjelpetøyler i funksjon.

meint til meg? Det er dette eg gjer, hjelpetaumen er uansett ikkje stram, og dei "heng" når ho søker ned.

Ann Lajla

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 29/10/2005 :  21:19:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei, var ment til anne,spot,gina... som skrev at hun ikke skjønte vitsen med å bruke hjelpetøyler hvis de ble regulert så de ikke var i funksjon. husker ikke ordrett hva hun skrev nå men...
jeg mener din bruk er riktig, så lenge du er sikker på at hesten går i riktig form med tøylene.

Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 30/10/2005 :  15:08:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Ok, takk..

Ja, er ganske sikker på det området der..

Ann Lajla

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 30/10/2005 :  19:26:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du missforstår, anne,spot,gina&aromayo! Eg bruker det på bana for å trene opp musklane hennar, eg held så klart ikkje stramt el.

Kopi av melding:
En ting til: At hestene deres går i såpass høyreist, kan også bety at den rett og slett ikke er vant til å gå i form, den har ikke fått trent om muskulaturen den må bruke for å gå i riktig form.

Problemet med Victoria er at ho ikkje VILL gå i form, kvifor må du nesten spørrje henne eg kjøpte victoria med.

Kopi av melding:
Syns bare at det hørtes rart ut, hvordan vet du at hun går riktig på tøylen, bare ved hjelp av glidetøyler? Hesten må jo trenes opp først for å kunne gå riktig på tøylen, den kan ikke gå riktig av å bare ha bli ridd med glidetøylene.

Eg har sett på når andre har ridd med taumane på Victoria, og då går ho i form. Etter at eg har brukt glidetaumane no i litt over ei veke (har ikkje fått ridd kvar dag), går ho fint uten glidetaumar. Og eg skal begynne å ride uten glidetaumar. Sjøl då victoria var i kjempe god form, gjekk fint på bittet på treningar osv, "skapte" ho seg når eg trente henne. Når ho er på trening med henne eg kjøpte hesten med, går ho heilt fint. Men det er når eg trener, eller krev noko av henne, at ho ikkje vil. Ho vil ha viljen sin, for det er det ho har fått dei siste åra.

Kopi av melding:
For all del, du må ikke ri med strikk hvis hensikten er at den skal slutte å stikke/steile, hvis du er nødt til å ri med hjelpetøyler for å unngå at hesten steiler med deg, er det martingal som skal brukes! Bruke strikk til dette er FEIL!

Nei, så klart ikkje! Eg brukar det som ein hjelpetaume når eg trener henne, då når ho skal søke ned. Problemet er at med ein gong ho kjenne er at eg "legger press" (usikker på korleis eg skal uttrykke med skriftelig her), hiv ho opp med hovudet og blånektar å ta det ned til eg har gitt ho frie nok taumar. Dette er absolutt ikkje fint, og eg har fått mange rare spørsmål på treningar og stevner.
Eg brukar forttøy med martingal, og eg veit kvifor og til kva det skal brukast til.

Kopi av melding:
men man skal ikke uten videre sette på hesten hjelpetøyler uten å være 100% sikker på at hesten ikke har vondt noen steder! Det at hesten uten videre begynner å gå høyt med hodet, kan være at den prøver å fortelle oss noe!

Der er fleire som har sett på ryggen hennar, og ho eg kjøpte victoria med har også sett på den. Der er ingen som finn noko feil. Det er ikkje vits i å spørre dyrlegane her i distriktet, for dei har så og seie ikkje peiling på kva dei snakkar om (etter MI meining).

Ann Lajla

Opprinnelig postet av Oxhovd Victoria=o)

Nå er jeg litt "pirkete" her, men hvis dyrlegene hos deg ikke har god nok peiling, har du jo heller ikke god nok garanti for at hesten din ikke har vondt noen steder!
Det virker jo meget mistenkelig at hesten din ikke vil gå i form, har ikke studert hesten din, men noen hester har vanskelig for å gå i form pga. sammensetningen av hals/nakke, hester med såkallt "sauenakke" f.eks kan føle stort ubehag med å gå i form, og bør derfor ikke ris i form.

Men sånn er nå det, ang Lucky June: At hesten din går slik siden den har vært traver er forståelig, den har jo fått det som en vane etter å ha gått som travhest. Men en må også være klar over at en x-traver som har gått i slik høy form, heller ikke har fått trent opp de musklene den skal for å kunne gå i riktig form. Det spiller jo også en stor rolle i hvorfor hesten går med hodet til værs ;)

Syns bare at en skal være forsiktig med å bruke hjelpetøyler hvis hesten kaster på hodet, eller går med hodet rett til værs.. Det kan være så mangt den prøver å fortelle oss, og da må vi så absolutt lytte til den!

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 31/10/2005 :  09:35:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig med deg anne Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 31/10/2005 :  17:15:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Synes denne diskusjonen begynner å ta form av en krig mellom hjelpetøyler / ikke hjelpetøyler isteden for å hjelpe stakkars Kristine.. Når det er sagt, så ble jeg litt opphengt i denne diskusjonen, og må nok si at jeg heller mot Annes meninger her, selv om jeg også har brukt hjelpetøyler, MEN: på en voksen og erfaren hest som et hjelpemiddel til å bygge muskler! I Kristines tilfelle er det snakk om en UNG hest, og jeg mener at hjelpetøyler ikke under noen omstendighet skal brukes for å LÆRE en hest å gå til tøylen! Dette må komme av langsiktig trening som bygger opp hestens overlinje gjennom allsidig og løsgjørende trening. Hvis en bruker hjelpetøyler til å "lære" den unge hesten å gå til tøylen, så lærer du den egentlig bare "bøy nakken din, ellers får du vondt!", og det er vel ingen tjent med? Du vil heller ikke få lært hesten det du vil, det å gå til (foretrekker å si "til" framfor "på"..) tøylen.
Det var vel egentlig det jeg hadde å si om hjelpetøyler..
Når det gjelder problemet ditt, så har Anne gode forslag synes jeg! Ri løsgjørende, serpentiner, volter som du øker og minsker, vendinger, tempovekslinger osv, alle disse øvelsene oppfordrer hesten til å søke fram og ned for å få støtte. Oppi alt dette: glem ikke FRAMDRIFTEN. All motoren sitter bak, bruk den! Ri godt fram, bøy og tøy, og prøv hele tiden å gjøre treningen allsidig og morsom, en ung hest skal synes det er GØY å trene, og det skal vi også! Kos dere masse i de fine årene dere har mens Rosita er unghest, unghester er fulle av liv og sjarm, nyt det!

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 31/10/2005 :  20:33:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
anne,spot,gina,aromayo(langt navn så jeg håper det blir riktig:) tror egentlig vi er enige men snakker litt rundt, jeg er iallfall enig med det du sier. og som jeg mener å huske at jeg skrev tidligre, enten her eller et annet sted, hvis det er sånn at hesten min går med hodet i været en dag så gjør jeg en øvelse jeg vet hun klarer, roser henne og anser meg som ferdig med trening den dagen. jeg setter ikke på henne hjelpetøyler da. og hun kan gå fint i form uten hjelpetøyler, selv om hun en og annen gang kan være litt mer ustabil.

viktigste for meg er at jeg og hesten min trives sammen, at vi har det gøy sammen og at det vi driver med ikke er til skade eller plage for hesten min. selv om det selvsagt er bra for ryggen at hun ris riktig. men stritter hun imot mener jeg at det er bedre å la henne gå litt fritt mot for å bare krangle med henne om at hun SKAL gå i holdning.

hadde jeg virkelig ville hatt en hest som hele tiden skulle gått til tøylen er nok kaldblodstraver feil rase:)

også veldig enig med anniken b, ikke bruk hjelpetøyler på unghester for æ lære de til å søke ned og til tøylen. og ellers det andre egentlig.

er enig med alle som mener det samme som meg:)

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 01/11/2005 :  10:19:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
[quote]Synes denne diskusjonen begynner å ta form av en krig mellom hjelpetøyler / ikke hjelpetøyler isteden for å hjelpe stakkars Kristine.. Når det er sagt, så ble jeg litt opphengt i denne diskusjonen, og må nok si at jeg heller mot Annes meninger her, selv om jeg også har brukt hjelpetøyler, MEN: på en voksen og erfaren hest som et hjelpemiddel til å bygge muskler! I Kristines tilfelle er det snakk om en UNG hest, og jeg mener at hjelpetøyler ikke under noen omstendighet skal brukes for å LÆRE en hest å gå til tøylen! Dette må komme av langsiktig trening som bygger opp hestens overlinje gjennom allsidig og løsgjørende trening. Hvis en bruker hjelpetøyler til å "lære" den unge hesten å gå til tøylen, så lærer du den egentlig bare "bøy nakken din, ellers får du vondt!", og det er vel ingen tjent med? Du vil heller ikke få lært hesten det du vil, det å gå til (foretrekker å si "til" framfor "på"..) tøylen.
Det var vel egentlig det jeg hadde å si om hjelpetøyler..
Når det gjelder problemet ditt, så har Anne gode forslag synes jeg! Ri løsgjørende, serpentiner, volter som du øker og minsker, vendinger, tempovekslinger osv, alle disse øvelsene oppfordrer hesten til å søke fram og ned for å få støtte. Oppi alt dette: glem ikke FRAMDRIFTEN. All motoren sitter bak, bruk den! Ri godt fram, bøy og tøy, og prøv hele tiden å gjøre treningen allsidig og morsom, en ung hest skal synes det er GØY å trene, og det skal vi også! Kos dere masse i de fine årene dere har mens Rosita er unghest, unghester er fulle av liv og sjarm, nyt det!

[i]
Opprinnelig postet av Anniken B.

[/quote]

Jeg vil bare føye til at jeg for all del ikke lager debatt mot hjelpetøyler her, fordi jeg har ikke noe i mot å bruke hjelpetøyler! MEN, jeg har noe i mot å bruke dem som første utvei, istedet for å jobbe med hesten UTEN først.
OG; jeg har i min tid sett mer feilbruk av hjelpetøyler, enn riktig! Nå går jeg ikke ut her å sier at de i denne debatten gjør det, men jeg vil bare gjøre folk klar over hva det innebærer. Fordi det er som vi vet mange som ikke har vært klar over hvordan de skal brukes, ja; de har ikke engang vært klar over hvorfor hesten har oppført seg som den gjor, men alikvel begynnt å ri den med div. hjelpetøyler, hvorfor overse problemene, man SKAL sjekke hesten ordentlig først!

Nå hadde jo Kristine fått hjelp i svaret mitt her ovenfor, det skreiv hun jo. Så det er jo det viktigeste ;) Samt å gi etter når hesten viser tegn til å søke ned.

Så for all del; jeg er INGEN motstander av hjelpetøyler, men jeg leter alltid etter en utvei først, og prøver å finne ut om hesten prøver å fortelle meg om den har vondt noen steder først ;)!

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 01/11/2005 :  13:06:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Men da er vi jo egentlig enige da Anne? Var ikke på noen måte ment som kritikk, du hadde jo kjempefine svar, bare syntes diskusjonen hadde spora litt av fra den opprinnelige tråden..
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 01/11/2005 :  17:30:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Ingen problem, ingen uenighet ;) Var ikke slik at det skulle virke som om den skulle spore av, men det hender jeg får litt off topic når jeg virkelig engasjerer og brenner for noe ;)!

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.58 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.