hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Setter hode til været
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Setter hode til været
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Bustetrollet

Skrevet - 12/11/2005 :  11:21:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eg satt å tenkje på å betille det hefte eg å, men eg har brukt så aaalt for mykje penger i den uka her, så eg veit ikkje ka eg ska gjøre ..

Gå til toppen av siden

Dikselen

» VIP

Skrevet - 12/11/2005 :  12:32:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kan sjekke ut med henne neste gang hun er hos oss om hun fortsatt selger heftet jeg(eller om siden hennes fortsatt er "oppe")!

Hilsen Gro:)

Gå til toppen av siden

Dikselen

» VIP

Skrevet - 12/11/2005 :  12:32:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kan sjekke ut med henne neste gang hun er hos oss om hun fortsatt selger heftet jeg(eller om siden hennes fortsatt er "oppe")!

Hilsen Gro:)

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 12/11/2005 :  14:17:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Det hadde vært flott

Regner med vi er noen stykker som ønsker seg det heftet nå..

Therese
Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 12/11/2005 :  21:57:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Høres ut som du er fornuftig synes jeg, er ikke alle som tar seg tid til å grave fram alt i fortida til hesten for å faktisk finne ut HVORFOR den er som den er. Applaus til deg for det! Virker som det bedrer seg for hvert innlegg du skriver, så da er dere vel snart over den verste kneika!
Lykke til videre!

Tusen takk. Eg har høyrt litt no og då, og sida eg visste så lite blei eg veldig tent på å grave litt i fortida. Eg har snakka med folk som gjekk på skulen då ho var på "sitt verste", så det er sånn eg har høyrt det meste. Syns det er veldig spennande eg..
Ja, det har bedra seg betraktelig, kan ikkje samaliknast. Eg og søstra mi reid ilag i dag, å ho la merke til kor fort Victoria reagerte å prøvde å søke ned. Søstra mi har hatt problem sjølv med å få Victoria til å gå i form, så ho meinte dette såg bra ut.
Eg er veldig glad for å få høyre frå folk kor bra og fint det går framover, for dette "prosjekte" hadde eg eigentleg gitt opp. Men, motivasjon frå trener/viderselger/oppigjen-treneren til Victoria har hjulpet veldig.

Tusen takk..:)

Ann Lajla

www.annlajlabrungot.piczo.com :)

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 23/11/2005 :  00:48:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er jo en stund siden denne debatten var mest aktuell men skriver alikevel et innlegg.
Jeg går rett på sak, håper en tåler det.

Som alle andre her har poengtert så må hesten være sjekket for spenninger, låsninger, tenner, høver, tilpasset sal og bitt. Må liksom bare si det alikevel.

Når jeg ser på bildet av hesten og dens rytter så ser jeg en rytter i ubalanse og en hest som forsøker å gjenvinne sin egen balanse.
Når jeg ser på det andre bildet av hesten, så ser jeg en hest med muligens trange ganasjer.

Da kan det vertfall være to grunner til problemet.
En hest som må jobbe for sin egen balanse klarer ikke jobbe riktig. Mitt råd er: Vri om hoften, sitt så du kjenner alle ben, to rompe ben og skrittet. legg hele over og underskjenkelen litt lengre bak, strekk ut senen i akilesen og vend tåen frem og ikke ut til siden. rett opp ryggen uten å bli svai, bær deg med rygg og mage, se frem og la armen fra fingrene og opp til albuen tilhøre hesten, resten tilhører deg. Viktig: Ha like tøyler med et jevnt likt trykk. Rolige hender, ikke lirking. Se voltesits på hest.no, Jacob Kilelland. Husk også å ikke legge salen for langt frem da den blokkerer mye av skulderfriheten. Da har du litt å jobbe med..Må alltid starte med seg selv vet du...

Trange ganasjer gjør det vanskelig å stille hodet i loddplan, det er rett og slett ikke nok plass til kjeven foran muskelen. Samt at dette kan rett og slett gjøre hesten tung-pustet da presset fra kjevene mot halsen blokkerer en stor del av luftrøret..Dette vare bare noe jeg syns jeg kunne se...

Mitt råd for ridningen:
Tren på å vike for tøyletrykk og trykk med over/underskjenkel
Jobb mye med stilling, få hesten til å bøye seg godt i hjørner, gjerne med lang hals men riktig stilt.
Lag rammer for stillingen med utvendig støtte, tøyle og over/under skjenkel. Bli lang i bena, (prøv å trå helt ned til bakken om du kan)kom rundt hesten og la hesten få følelsen av å bøye seg rundt din innvendige over/under skjenkel. (lat som det er en stokk som er festet i bakken som hesten skal gå rundt)Sitt litt ekstra godt på innvendig seteben men ikke dra med deg salen. Gi konstant og sterkt overdreven ettergift på innvendig tøyle så fort du merker noe som helst ettergivenhet fra hesten. Utvendig tøyle holder du for å ikke miste henne, men vær ufin overdreven med den innvendige tøyle(legg hånda lang frem på halsen hennes til å begynne med, så strax hun responerer, om det så er kun for et mikrosekund....så kan du prøve igjen(har du da vært flink med like tøyler hele tiden vil hesten fort koble dette)
Etterhvert som hesten har skjønt ettergift belønningen vil du merke når du ikke gir nok etter, hode går opp og skulderen gjerne rett ut. Da har du ikke vært flink nok med ettergiften. Etterhvert som du venner deg til å gi etter i samme sekund som hun responerer så vil det bli mere og mere rafinerte signaler som skal til. Til slutt sitter du med kun en lukke, åpne effekt i fingrene. Derfor er det så viktig at tomlene skal peke oppover...og ikke innover eller nedover. Som min ridelærer sier, du skal drikke te, ikke helle te.

Kan anbefale lange tøyle dressur på det sterkeste jeg også... Helt fantastisk trening....og hesten elsker det.

Dette er mine råd da...
Håper du kan ha glede av noe.
Lykke til.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 23/11/2005 00:54:45 Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2005 :  20:48:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Var denne meint til meg eller alle?
Ann Lajla

www.annlajlabrungot.piczo.com :)

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 24/11/2005 :  23:31:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nja... Det var vel i utganspunktet ment til hun som startet debatten...men du hadde vel litt problem i samme rettning selv....så kanskje du kan ha glede av noe av det jeg skrev. På en frisk og noe grunntrent hest vil det være unødvendig å bruke hjelpeutstyr, som glidetøyler osv. Slike problemer grunnes i nesten alle tilfeller rytteren. Da må alle faktorer som nevnt ovenfor vdr rygg,tenner, bitt og sal være i orde. Er man sikker på at slike ting er i orden og man fremdeles har problemer så bør en starte med seg eller evetuelt gå noen steg tilbake å trene på grunnleggende ting, før man benytter seg av snarveier...som slike hjelpemidler er i mine øyne. Man må jobbe på det stedet hesten befinner seg psykisk og fysisk, ikke det stedet man skulle ønske man var.
Dette er ment rent konstruktivt, ingen kritikk...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.53 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.