hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bukking?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Bukking?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 22/10/2005 :  02:03:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en 23 år gammel halvblods/araber på for to ganger i uken som jeg har ridd på i gallopp på jordet i sommer og høst. Det har aldri vært noe problem med ham, og alltid vært lett å stoppe, men nå de siste gangene (ikke hver gang) så har det hendt at han har bukket litt, eller plutselig løpt fra kort gallopp til full gallopp. Det har han ikke pleid å gjøre, jeg har alltid selv bestemt om vi skal ri i full eller kort gallopp. I dag bukket han ikke direkte (bortsett fra at han skvatt av en bil som bråkte skikkelig og tok et lite bukk), men da jeg fattet gallopp fra skritt ien liten bakke, tok han hode veldig langt ned (noe jeg ofte er vant med at betyr bukk like etterpå). Jeg tar opp hodet og driver han frem og tar ham ned i skritt igjen etterpå før jeg igjen tar en ny runde på jordetfor å ikke avslutte dårlig. Han rir alltid raskere i retning av stallen, og det er der jeg må holde ham igjen, rir jeg motsatt vei kan jeg ri i kort galopp uten problemer. Det jeg lurer på er vel om hvorfor en så gammel og snill hest får en slik uvane, både med å øke galloppen uten at jeg vil det og at han tar ned hodet. (Har aldri problemer med å stoppe ham, får ham alltid ned i skritt etter at han har begynt å løpe for fort) Den gangen han bukket skikkelig med meg så tror jeg det var på grunn av at gjorten var i så dårlig forfatning at den røk og var sikkert ubehagelig, men etter det har jeg ridd med annen gjort. jeg har jo blitt nervøs etter den gangen han bukket med meg og lurer på om det kan komme av det at han prøver seg nå, jeg er ikke nervøs når jeg rir i motsatt retning av stallen for da har han aldri prøvd seg på noe tull og da gjør han ingenting. Frustrerende at det må bli til at jeg må skritte på ene delen av jordet for å unngå dette

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 22/10/2005 :  19:20:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Legger han på ørene når han bukker eller virker han lykkelig?

Det er mye som kan spille inn... Ubehag er oftes det vanlige problemet. Hester får jo også perioder de er litt mer vrang, gjerne for å prøve ut rytter. Og nå blir det jo kaldere ute og hestene blir mer spreke...
Ponnien min er rar, han er mørke redd... Så rir jeg når det er mørkt er han mer stressa... Tror også han sliter med høst og vinter depresjoner for om høsten og vinteren stresser han fryktelig hjem fra tur.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 23/10/2005 :  02:33:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ah..der ga du meg noe å tenke på, har ikke tenkt over å se på kroppsspråket hans. Går jo så fort, men mener å huske at han har lagt på ørene, og virket irritert. Men det var bare den gangen jeg brukte den forrige gjorten som røk. Nå i det siste så tror jeg han har vært mer på grunn av at han vil løpe litt, for når jeg tar ham ned i skritt da så er han veldig gira og har lyst å løpe mer og virker ikke plaget av noe. Men det er sef sikkert fordi det er mot stallen Men at han er sprekere tror jeg stemmer for han, har mer energi nå. Selv når jeg ikke rir mot stallen, har han mer krefter enn han har hatt før når jeg har ridd samme strekningen.
Uff..tenker for mye rett og slett jeg , er ekspert på å prøve å tolke enhver ting hesten gjør annerledes enn han pleier
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 23/10/2005 :  12:40:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
har du sjekket om han kan ha vondt noen steder? sitter salen som den skal? øm i ryggen? osv, det kan være så mangt som spiller inn her, og når han plutselig helt uten videre får en slik uvane, bør en ta kontakt med dyrlegen.
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 24/10/2005 :  15:33:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Enig med Anne, husk også at hester blir friske om høsten når det blir kaldt. Den snilleste hest kan våkne og bukke og sprette litt på denne tiden :)

Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 24/10/2005 :  16:26:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Begynner å ane at noe ikke er helt som det skal nei. Red ham i dag i ridehuset og da var det legging på øra og sterk vifting med halen når jeg travet og gallopperte. Nesten så han stoppa i travet for å bukke. Jeg tok av salen og sjekket, men fant ingenting som kan har irritert slik. Tenkte å be eieren sjekke ham fysisk (ikke så veldig god på hestefysikk selv). Når jeg festet salen på ham så ristet ham skikkelig på ryggen, akkurat som bare det å ha den på var plagsomt. :( Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 24/10/2005 :  21:53:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
dersom hesten har smerter når du rir vil den en stund prøve å "holde" seg, altså ikke gjør noe ut av det. dette kan føre til at han holder pusten som igjen kan føre til bukking fordi han må få utløp for det.

er han slik når eieren rir også?

hvis hesten er gammel kan kulden også virke inn på ledd og muskler ved at de blir stivere. egentlig på unge og det...se bare på oss selv, blir vi kalde blir vi stive...

håper du finner ut av det iallfall!

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 24/10/2005 :  22:37:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Begynner å ane at noe ikke er helt som det skal nei. Red ham i dag i ridehuset og da var det legging på øra og sterk vifting med halen når jeg travet og gallopperte. Nesten så han stoppa i travet for å bukke. Jeg tok av salen og sjekket, men fant ingenting som kan har irritert slik. Tenkte å be eieren sjekke ham fysisk (ikke så veldig god på hestefysikk selv). Når jeg festet salen på ham så ristet ham skikkelig på ryggen, akkurat som bare det å ha den på var plagsomt. :(

Opprinnelig postet av Nefertiti

Ut ifra hva du skriver her så virker det ihvertfall som om det er noe som plager hesten.
Kanskje salen ikke passer? Har du prøvd å ri han uten sal? For å se om det er den det er noe galt med.
Kanskje han er øm i ryggen? Sånn at han trenger behandling for det å trenger en hvileperiode fra ridningen.

Jeg ville nok undersøkt han.
Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 24/10/2005 :  23:02:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ringte eieren og hun skulle se på ham i morgen. Rart at salen ikke skulle passe da. Han har jo alltid brukt den så lenge jeg har hatt ham på for. Sist jeg red ham barbak som er et par uker siden så drev han med det å bråstoppe i galoppen og ta hodet ned som om at han ville jeg skulle tryne over. Jeg har ikke videre god balanse og humpet noe verre, men trodde det bare var for å være frekk at han gjorde det og tenkte ikke vidre over at det kunne være noe annet. Pratet om det til dressurlæreren min etterpå og hun sa bare at eldre hester finner på mye rart for å slippe unna jobbing. Så jeg tenkte ikke mer over det. Eieren har ikke merket noe spesielt bortsett fra at han ristet på ryggen. Men så tror jeg hun har ridd mer på rolig turer og det var i trav og gallopp han reagerte. Men så ille som det var i dag har det ikke vært før. Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 26/10/2005 :  08:03:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Rart at salen ikke skulle passe da. Han har jo alltid brukt den så lenge jeg har hatt ham på for.

Dette er ikke alltid så rart, hester forandrer muskelaturen etter hvordan de blir brukt...
Si for eksempel at du har en hest som bare blir brukt til tur ridning, så kanskje man får inn en forrytter som begynner å ri litt dressur med hesten, da forandrer musklene seg raskt! Og man må garantert ha ny sal etterhvert... Kanskje man til og med må bytte sal flere ganger.

Dette skjedde med Araber hoppa mi etter jeg begynte på privat timer i dressur med henne, så la hun seg ut så mye over manken at nå klarer jeg ikke finne noen sal som passer.

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 26/10/2005 :  09:12:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Slik irritasjoens-bukking skyldes som oftest vondt i ryggen/bakparten.
Og vond rygg får 90% av hestene pga. beinskader/hovproblemer som forplanter seg til ryggen fordi de ikke blir oppdaget eller behandlet i tide.
Det blir det vi kaller sekundære symptomer/skader.
Jeg ville fått en veterinær til å sjekke beina og øvrige ledd og musklatur.

Redigert av - xxxx den 26/10/2005 09:15:00 Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 26/10/2005 :  23:45:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Åj..her lærte jeg noe nytt av dere begge (må definetivt lese mere om hestestell og slikt..) men om de har fått vondt i ryggen på grunn av vondt/skadet ben/hov, vil de ikke halte eller noe slikt? Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 27/10/2005 :  12:40:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Åj..her lærte jeg noe nytt av dere begge (må definetivt lese mere om hestestell og slikt..) men om de har fått vondt i ryggen på grunn av vondt/skadet ben/hov, vil de ikke halte eller noe slikt?

Om det er to bein som er vonde ser man ikke at de halter... Mange hester er veldig hardføre og viser ikke lett smerte...

Norlandshesten min snublet på tur en gang fordi han tråkket på skoen sin (opp en veldig bratt bakke) og jeg trodde han bare snublet siden det var ulent.. Red hele veien hjem med 2cm skjev sko uten å merke noe som helst på ponnien... Hoven i kodeleddet dagen etter stakkar, men haltet enda ikke... (Fikk meg en stor overraskelse der så jeg er blitt 1000 ganger flinkere til å gå av å sjekke... Har dårlig samvittighet enda)

Har du prøvd å klemme på ryggen krysset hans å se om du selv klarer å finne noen ømme steder? Stryke fingerne langs ryggraden hans og sjekke om han ømmer? Stryk gjerne over bein også og kjenn om du merker om han er spesielt varm eller hoven.
Med en gang hestene mine er litt rare er det full kroppsvisitering med en gang...

Kom til å tenke på det, andre grunner til ubehag kan faktisk mange tilfeller være tennene...

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 27/10/2005 :  15:01:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
men om de har fått vondt i ryggen på grunn av vondt/skadet ben/hov, vil de ikke halte eller noe slikt?

Nei,smerte er jo i forskjellige grader og hester reagerer forskjellig også utifra hvilket onde de har.
De kan ømme og stikke uten at du verken merker eller ser noe. Kanskje du bare synes den er litt stiv og kantete i galoppen på ene hånda en dag..

Dyrleger har et bedre øye enn oss når det gjelder slikt, og derfor har de også en fasit halthets-skala fra 0-4.

Hester halter ikke skikkelig om det ikke er veldig vondt eller akutt.
(Som sømstikk,hovknusning, tråkke over osv.)
Men de kan gå å ha det veldig ubehagelig lenge uten at rytter forstår det.

Andre belastningsskader som ikke er akutte kan være diffuse helt frem til det er mer forverret.Da har som oftest hesten avlastet til ryggen/for- eller bakparten og derfor viser den det feks. med bukking,piske med halen, slå hodet i været/av bittet eller vil unngå å jobbe/bøye seg ordenlig på volter osv.

Redigert av - xxxx den 27/10/2005 15:10:52 Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 27/10/2005 :  19:39:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for informasjonen:) Venter fortsatt på svar fra eieren om hun fant noe i veien med ham. Hun sa hun skulle ringe meg på tirsdag, men da jeg ikke hørte noe fra henne sendte jeg sms, men det tar ofte lang tid før jeg får svar Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 02/11/2005 :  23:36:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fikk tlf fra eieren i går og hun hadde ikke funnet noe i veien med verken hesten eller utstyret. Likevel når jeg red ham på mandag, så var han skikkelig merkelig som han har vært tidligere. Tullet fælt i både travet og galloppen. Rister på hodet og tar den ned, skraper med hoven i holdt. Samt at galloppen føltes skikkelig snodig ut. Han har jo aldri gjort dette før, og jeg lar ham sjeldent få lov til å tulle, men når jeg er usikker på hva om hesten har vondt eller om han prøver å sluntre unna, så er jeg jo sefølgelig ikke like streng. Men siden eieren ikke har merket noe spesielt når hun har ridd ham, så må det vel være at han utnytter at jeg tror at han har det vondt, dermed rir jeg jo ikke slik jeg vanligvis gjør. Bah..vet ikke hva lengre jeg, har jo hatt hesten i to år nå uten at noe slikt har hent, og jeg har rir jo mye bedre nå enn jeg har gjort før paga alle privattimene jeg tar på ham. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.