hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hesten min biter og sparker...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Hesten min biter og sparker...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 30/10/2005 :  19:04:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fullblodshoppa mi har etterhvert blitt en skikkelig merr, hun kan finne på å bite etter meg og sparke bak når jeg tar på mage´gjortene på dekkenet og når jeg strammer (dvs strammer den ikke, setter den bare på 1. hullet, hun har ikke vondt i ryggen, sjekket med vet. og salen passer bra sier saltilpassern..) gjorten på salen. Hun biter også etter meg når jeg fester nesereima (ikke stramt, tennene er sjekka).. Skikkelig sur..

Har prövd å väre steng med henne, si NEI! Har prövd å ikke bry meg om det og har prövd å gi henne godbit når jeg tar på gjorten. Ingenting hjelper.. Det kan nok väre at hun til tider ikke ser meg som leder, men behöver noen bra tips til hva jeg skal gjöre for å få det bedre.. Vil jo ikke ha en mannvond hest heller...

Pliiis hjelp

Feltritt - Tre ganger så gøy!!!

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 30/10/2005 :  19:27:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Høres ut som du og merra di har forskjellig oppfatning av hvem som bestemmer... Synes du bør trene litt basic oppførsel rett og slett, ta henne med i leietau og tren på lydighet. Kan også hende at et kurs i NH kan hjelpe dere på vei?
En annen ting er: får hun nok stimuli ellers? Går hun mye ute? Hester kan bli smågretne av sånne ting også, som ikke nødvendigvis har så mye med deg som person å gjøre. Men noen må hun jo ta det ut på, og da er jo du den som er nærmest.

Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 30/10/2005 :  21:23:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Tror nokk hesten din vil fortelle deg at det er noe som er ekkelt.
Ingen hester gjør noe for å være slem, det er bare oss mennesker det er noe galt med, det er vi som gjør feil.

Er du sikker på at det ikke er smerter så er det en mulighet for at han er usikker eller redd? Har den opplevd noe nyt i det siste? nye omgivelser? Nytt utstyr? Det er ikke for å være frekk det er sikkert.
men det kan jo være mye, respekt mangel eller at den ikke stoler på deg er også et alternativ. begynn med bakketrening å ha tolmodighet med henne, hun har en grunn for at hun gjør det hun gjør.

Det er ikke alt en lege kan se, få en annen lege til å ta en titt for å være sikker.

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 31/10/2005 :  20:45:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
er enig med missy...hesten har nok en grunn. tenk nøye over holdningen din og det du gjør når du er med hesten din. mener ikke at det er noe du har gjort, men etter at hun har begynt med det kan det hende du også har forandret deg litt. da er det ekstra viktig at du tenker over deg selv. og også hvis hun mangler respekt for deg.
jeg har en hest på for nå som er litt uenig med meg om hvem som er sjef...den andre hesten min er det ikke noe problem med, men når jeg driver med den nye merker at jeg må være veldig bevist på alt jeg gjør og veldig obs på meg selv.

hvis du har ensporet trening kan det kanskje være hun er lei den? egentlig vanskelig å uttale seg så lenge jeg ikke ser hesten så det jeg har skrevet er bare ting jeg har erfart før.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 01/11/2005 :  08:10:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Leste litt på vip`en din akkurat.
Er det samme hesten du forteller om her på mix- debatt som du skriver på vip`en din har hatt mye problemer med høvene og bena generelt?
Om det er tilfelle ville jeg nok ha sjekket opp grundig med hovslager og/ eller veterinær ifht. at hun kan ha smerter i bena og at det er dette som resulterer i en slik uakseptabel oppførsel.
Ville nok sjekket dette før jeg begynte å korrigere oppførselen.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 02/11/2005 :  06:49:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Leste litt på vip`en din akkurat.
Er det samme hesten du forteller om her på mix- debatt som du skriver på vip`en din har hatt mye problemer med høvene og bena generelt?
Opprinnelig postet av Renegate

Ja, samme hest. Men veterinären sier at hun ikke har vondt i ryggen.. Dessuten burde det jo ikke väre ubehagelig å sette på magegjortene på et dekken?? For hun biter og sparker av det og
Og har hatt en "hestetannlege" som har sjekket tennene hennes, så hun har jo ikke vondt der (siden hun pröver å bite meg når jeg setter på nesereima...)

Nå må jeg legge til at hun er ganske fölsom og kilen i gjortleie/magen så det er vel litt av greia..

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 02/11/2005 :  09:29:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har fått med meg at du har sjekket både rygg og munn på hesten din, men smerter og/ eller ubehag i bena kan også gi utslag i en slik oppførsel.
Hun trenger ikke nødvendigvis ha vondt i ryggen selv om hun reagerer negativt på at du legger på sal osv.
Hesten vet at etter at du har lagt på salen så skal hun jobbe, og har hun hatt vondt i bena når hun har jobbet noen ganger vil hun reagere med negativ oppførsel når du legger på sal, strammer gjorden osv.
Dette er ikke en veldig lang og komplisert tankerekke for en hest å utføre så lenge hendelsesforløpet: sal/ hodelag- jobbe- vondt i bena har blitt presentert noen ganger.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 02/11/2005 :  18:25:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig med renegate.. Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 05/11/2005 :  18:48:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Aha..Er med der... Jobber henne ikke nå, skritter bare i skogen 30 min om dagen.. Får håpe det bedrer seg.. Og hun har jo fått behandling i beina og vet. sier at hun ikke har smerter. Så har vi flytta til nytt stall også, og de to siste dagene har det ikke värt så mye sur hest.. Rir også uten neserem sånn at hun skal slippe å bli sur når jeg strammer den (for da er jo ikke nóe rem som skal strammes)
Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

thiriana

Skrevet - 18/11/2005 :  06:48:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, leste innlegget ditt nå... Vanskelig å uttale meg på en hest jeg selv aldri har møtt, men ved egen erfaring så hadde jeg vært mer sammen med hesten. Ikke bare være der for å ri, men også pusle litt rundt ho, kose med ho, slik at ho forstår at du ikke bare skal ri, men at ho forstår at du hører hjemme i stallen du også.... Klem Gå til toppen av siden

Maren&Grandezza=)

» VIP

Skrevet - 19/11/2005 :  15:35:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også drevet/driver med hester som har denne oppførselen. det er både synd og ubehagelig. jeg er enig i at det ofte kan komme av smerter hos hesten, og ikke ren ondskap. men slike problemer må man ta tak i og undersøke, slik at oppførlselen kan endres. for jeg vet av erfaring at sinte hester er lite gøy å holde på med. slik oppførsel kan jo faktisk bli farlig hvis det går for langt. Håper du finner ut av det! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.