hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bukking?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Bukking?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

xasup3

» VIP

Skrevet - 03/11/2005 :  13:11:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du har ridd den samme hesten i to år uten at dette har skjedd tidligere så er det jo litt merkelig at hesten begynner å teste deg ut etter to år? Dette er jo en eldre hest og man skal ikke utelukke at han kan oppleve smerter fra et sted...Eldre hester forandrer jo kroppsfasong(de blir feks ofte svaiere i ryggen) også slik at sal osv ikke passer lengre...Forkalkniker, gikt(som ofte kan gi utslag ved kulde) osv.....Jeg ville nok ikke tatt det for god fisk at hesten "tester" deg ut med slik oppførsel...

Prøv å ri på rolig turer og se om den samme adtferden oppstår da. Øk gradvis intensiteten. Undersøk om adtferden oppstår når du øker treningsmengeden. Økt belastning gir somregel mer smerte...Hvis hesten min hadde bukket når jeg gallopperte mot stallen, men ikke når jeg gallopperte i motsat retning, så ville jeg sluttet å galoppere mot stallen i en periode for å unngå dette. Det kan bli en tillært vane..

Hvor ofte blir denne hesten ridd?Gamle hester blir ofte stive hvis de blir ridd sjelden. Det beste man kan gjøre(hvis hesten ikke har smerter) er å ri den litt hver dag..

Får håpe du finner ut av dette....lykke til!Du har iallefall fått mange gode råd!
Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 04/11/2005 :  00:08:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk takk. Er vært veldig godt å høres andre meninger, utrolig mange responser Jeg er enig i det du sier, det virker jo veldig rart å skulle begynne å teste meg nå. Eieren sier han er helt fin, men for meg er det ganske tydlig at noe ikke stemmer, selv om hun har sjekket ham så tror jeg neppe det var en dyrlege som gjorde det. Så om det er noe som ikke lett lar seg oppdage, så er det nok verre for henne å se det. (Hun sørger for at han ris eller hvertfall får beveget seg hver dag og ikke blir stiv.) Men jeg tenkte å avtale time med privatlæreren min, har ikke gjort det paga forfatningen han har vært i, så kan jeg i hvertfall få lærerens mening om hesten. (ridelæreren er utdannet ridelærer samt driver med aromaterapi på hester, så hun burde kunne mye om fysikken til hesten). Så får jeg se hva hun mener :)

(Sluttet med å galloppere mot stallen som du foreslo, fant også ut at det blir fort en uvane)

Jeg tenkte å ta det rolig med ham fremover, slik jeg har gjort de siste ukene. Men eieren vil ri ham hardt for hun mente det ikke var noe i veien og at han bare trengte å få beveget seg mer. Så vi får se

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 04/11/2005 :  19:33:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
rart eieren ikke er interessert i å gå litt dypere i dette når du forteller henne at du faktisk har problemer med hesten og at du tror det skyldes at noe er galt. og som sagt her før, hesten skal neppe teste deg ut når du har ridd den i to år.

er eieren en sånn som gjerne vil spare på utgifter ang veterinær? virker nesten sånn...

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 04/11/2005 :  21:50:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vet ikke helt, koster en sjekk veldig mye eller? Gå til toppen av siden

xasup3

» VIP

Skrevet - 07/11/2005 :  09:41:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja det kan jo koste en del, men for å være helt ærlig så hadde jeg spandert det på min "gamle" hest for å sørge for at han/hun hadde det bra. Kostnadene kommer helt an på hva undersøkelsen omfatter. På så gamle hester så gjelder ikke vetrinærforsikringen heller tror jeg(gjensidige). Den utløper for hester fra de er 15 år gamle og 20 år for Lippizaner, araber og islanshester. Det kan man evt sjekke opp med forsikringsselskapet sitt.

Dett er ca. priser men min vet tar ca 600,- bare for oppmøte(honorar som det så fint kalles), 300 for bøyeprøve også kommer det 25% moms på dette. Må man røntge er det ca 400,- pr bilde. En helrøntgensjekk av alle 4 ben(og ledd) tror jeg koster ca 3500,-. Så ja det koster....

Man kan jo ringe sin vet. å høre ca hva slags undersøkelser som kan være nødvendig og ca hva det vil koste.
Gå til toppen av siden

xasup3

» VIP

Skrevet - 07/11/2005 :  09:43:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
røntging av ryggsøyle(rygg og nakke) og bekken har jeg ikke priser på... Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 16/11/2005 :  14:41:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det som er litt trist å være forrytter at jeg ikke kan bestemme noe som helst, bare kan håpe på at eieren tar forslagene mine til vurdering. Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 16/11/2005 :  15:31:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
En hestemassør tar ikke så mye og kan ihvertfall utelukke eventuelle muskulære problemer som årsak til adferdsendringen. (Ligger på 3-400.- for førstegangsbesøk.)
Derfor kan det være en billigere løsning å ta kontakt med en slik før man evt. ringer veterinær.

Forøvrig har du ikke andre pressmidler enn å true med å si opp avtalen med eieren...

Lykke til!

Hilsen Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Kikki+Asterix

» VIP

Norway

Skrevet - 19/11/2005 :  18:22:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKikki+Asterix  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKikki+Asterix  Svar med kopi av melding
Hesten jeg er hestepasser for er en valakk på 4 år, han bukker litt på tur i galoppen. Og etterpå følger det med et hyl, dette tror vi for det meste bare er gledes ting, men vi merket for litt siden at han hadde vondt i ryggen så nå har han fått ny sal som passer han perfekt =D Men det er noen bukk nå også, så tror dere at han nå bare har fått det som en liten uvane?
Asterix<3 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.58 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.