hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Blodprøve?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Blodprøve?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

remina

Skrevet - 19/10/2005 :  14:24:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
dette spørsmålet passer sikkert ikke inn her,men man kan jo spørre om alt mellom himmel å jord så..

Når man er hos legen,så er det noen ganger dem tar en blodprøve som dem sjekker senkningen??
Hva slags blodprøve er det egentlig? hva sjekker dem da?

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2005 :  15:52:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Senkning er en prøve som gjenspeiler at blodets fysiske egenskaper forandres ved forskjellige sykdommer eller forandringer i kroppen (ser hvor mye de røde blodcellene synker sammen i løpet av en time). Blodets sammensetning av celler og proteiner påvirkes av om man er syk eller frisk. Når man måler "senkningen" ("blodsenkningen"), er det slike generelle forandringer i blodet man registrerer, eks økt antall hvite blodlegemer ved sykdom (brukes ofte ved kroniske betennelsestilstander).

SR ble tidligere brukt mye som et infeksjonsmål, men er i dag delvis erstattet av en prøve som kalles CRP (C-reaktivt protein) ved akutte infeksjoner, man kan da til en viss grad avgjøre om det er en bakteriell eller virus infeksjon (mhp antibiotika behandling, som kun virker dersom det er bakterielt)

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 19/10/2005 15:54:34 Gå til toppen av siden

remina

Skrevet - 19/10/2005 :  16:05:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
du hadde peiling,hehe..
ble litt vanskelig å skjønne dette.
betyr det att hvis man har en sykdom(alle slags sykdommer,f.eks:lungebetennelse,kreft) å alt sånn så syns det på den prøven?
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2005 :  18:52:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Tja, senkning måler de røde blodcellenes sedimentasjonshastighet (SR=senkning, hvor fort blodet renner nedover gjennom et "rør") i plasma, ulike stoffer som dannes i immunforsvaret (eks antistoffer) ved skade/sykdom er faktorer som øker senkningen, mens økt andel røde blodceller gir økt viskositet (seighet), noe som fører til at senkningen avtar.

Det gir indikasjon på om det foreligger en betennelse (spes kroniske betennelser som leddgikt), men om det gir noe svar på mange ulike sykdommer vet jeg ikke helt (men tror ikke det).

Er ingen spesialist på feltet, så spør legen din, så får du nok kanskje mer riktig svar:)

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 19/10/2005 :  23:31:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Vet du hva senkningen ligger på hos et friskt menneske?
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

remina

Skrevet - 19/10/2005 :  23:33:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
nope.. vet ikke.
Men crp er vel nesten det samme tror jeg...?? å den skal ligge under 10 tror jeg.
Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 19/10/2005 :  23:45:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alt under 20 er normalt.

Tok mange crp prøver i sommer, da jeg var mye syk etter fødselen.
Gå til toppen av siden

remina

Skrevet - 19/10/2005 :  23:50:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok.. var du mye syk etter fødselen?
Det er nemlig jeg å.
Hadde du problemer med ryggen etter fødselen?
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 20/10/2005 :  10:12:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Natalie_S: Du ser ut til å vite mye om dette (studerer ikke du medisin?). Jeg har nå tatt to blodprøver for kikhoste (begge viste at jeg har det, for øvrig), men de tar da så lang tid å dyrke frem eller hva det er de gjør. Den ene tok to uker, den andre akkurat en uke. Hvorfor tar det så lang tid? Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 20/10/2005 :  13:44:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vondt i ryggen ja. JA det skal jeg si deg!
Kommer akkurat fra kiropraktor nå.
Låsning i bekkenet. Men jeg har bekkenløsning noe som gjør at det er lett å få låsning.

Har du det samme?

Hadde også mye infeksjoner etter fødselen. Gikk på 2 pencelin kurer. (var så dårlig at jeg trodde jeg skulle dø) Inn og ut til kontroll på sykehuset den første måneden etter fødselen. Hadde omtrent feber hele tiden.

Også fant jeg ut at jeg hadde bekkenløsning. Sterke Smerter i symfysen. Deretter masse ryggplager........
Gå til toppen av siden

remina

Skrevet - 20/10/2005 :  15:47:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja,jeg har kjempe vondt i ryggen.. vondt oppover hele ryggraden jeg.. å særlig om natta. Er så vondt så jeg tror jeg skal dø noen ganger.. Hvor i ryggen har du vondt da? nederst i ryggen bare? Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 20/10/2005 :  16:37:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja jeg har det bare i korsryggen og nedover.

Men jeg kjenner masse smerter i ryggen, hvis det har kommet en låsning. Og det har jeg nå! Men siden jeg har løsning tar det lengre tid å bli bra........

Jeg ville ha tatt en tur til kiropraktor. Han ser hvis det er en låsning.
Hvis du ikke har vært der før, tar de en røntgen først.

Jeg har hatt låsninger i nakke og skuldre (før)

Behandlingen tar bare 2 sekunder.
Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 20/10/2005 :  16:45:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har smerter i korsryggen og nedover. Han knekker bare på et sted. Så jeg spurte hvorfor jeg har vondt nedover også. Han sa at smertene forplanter seg både oppover og nedover..

Myk seng eller hard seng er heller ikke bra.
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2005 :  16:51:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Angående normalverdier for senkning, fant dette i norsk elektronisk legehåndbok:

Normalverdiene for denne prøven er satt opp ut i fra gjennomsnittlige verdier, noe som gir rom for individuelle variasjoner. Enkelte har konstant høyere verdier enn det som fremgår av normalverdiene, uten at dette er uttrykk for noe galt. Normalområdene er:
Menn
0-50 år: under 13 mm
Over 50 år: under 20 mm
Kvinner
0-50 år: under 21 mm
Over 50 år: under 30 mm

Angående CRP, fant jeg dette:
CRP står for C-reaktivt protein. Proteinet produseres i leveren, og har en viktig funksjon i forbindelse med betennelsesreaksjoner i kroppen.

For at kroppen skal kunne kjempe mot infeksjoner og betennelser trenger den spesielle stoffer som gjør at reaksjoner blir satt i gang, og som gjør at reaksjoner starter på det rette stedet. CRP er et slikt stoff. Man vet ikke med sikkerhet hvilke funksjoner proteinet har, men man vet at det deltar i prosessen og at det kan brukes som et mål på hvor kraftig en infeksjon er.

Når brukes CRP?
CRP brukes som et mål på betennelse. Det kan påvises høye verdier i blodet 6-12 timer etter at en infeksjon har startet. Indikasjonene for å ta prøven er:

-Misstanke om infeksjon forårsaket av bakterier, også hos gravide
-For å skille mellom virusinfeksjon og bakterieinfeksjon
-Oppfølging av sykdom for å følge sykdomsutviklingen. CRP vil synke raskt etter hvert som infeksjonen tilheler
-Etter operasjoner for å oppdage kompilkasjoner

CRP skal normalt være under 5 mg/L, både for menn og kvinner. Ved hurtigtester i allmennpraksis skal CRP være under 25.

Hvordan vurderes resultatene?
Det er bare forhøyet verdi som har betydning. Tilstander hvor høye verdier er vanlig, er:

Bakterieinfeksjoner gir verdier høyere enn 60 mg/L. Hurtigprøver med verdier høyere enn 50-100 tyder på bakteriell heller enn viral årsak til infeksjonen
CRP er ofte forhøyet ved Crohns sykdom (kronisk tarmbetennelse), leddgikt, urinveisinfeksjon hos barn og etter operasjoner (topp etter 3 dager, synker tilbake til normalt etter ca 7 dager)

Formosissima: Ja, studerer medisin (men har bare såvidt startet 2.år, så jeg kan igrunn ikke så mye). Aner ikke hvorfor det å dyrke frem bakteriekulturer skal ta så lang tid (jeg måtte vente i 6 uker en gang), skal ha mikrobiologi etter jul (da skal jeg spørre om det;)). En mulig årsak kan jo være at denne bakterien har lang fordoblingstid (eks tarmbakterien E.coli mener jeg å huske har en fordoblingtid på 20min, men andre typer kan ha mye lenger enn dette (men at det skal ta ukesvis forstår jeg ikke helt).

Mvh Natalie

Redigert av - Natalie_S den 20/10/2005 20:03:46 Gå til toppen av siden

remina

Skrevet - 20/10/2005 :  18:34:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Linki:
oki.. har du konstant vondt eller? jeg får nemlig vondere utpå kvelden,å på natta er det verst.
Du klarer ikke å prøve å forklare hvordan smertene dine er,er det vondt når du bøyer deg?
er det vondt hele tiden eller kommer å går det?
Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 20/10/2005 :  19:03:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen ganger er det bedre også verre.....
Om natten kan det gjøre veldig vondt å ligge.

Vondt å bøye seg ja! Det er som noe stopper opp når du bøyer deg. Pluss smerter.

Låsninger kan komme at du er stresset, anspent, løtfet feil osv..

Til og med hester får låsninger....

Hmmm hvordan skal jeg forklare smertene... tannverk?

Alt det du sier høres ut som låsninger i ryggen. Du vil kunn ta noen behandlinger også er du frisk!

Første gang jeg fikk låsning i ryggen var jeg 22 år.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.