hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Oslo Horse Show deltager hadde traver som mor!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Oslo Horse Show deltager hadde traver som mor!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 17/10/2005 :  12:16:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Satt og fulgte med TV sendingen fra Oslo Horse Show på lørdag hvor det ble opplyst at den ene hesten som deltok hadde en traver som mor!!! Nå husker jeg hverken hva rytteren eller hesten het men den var fuks eller rød og jeg tror hindrene var 160.
Synes dette var en artig opplysning fra kommentatorene og at det viser at travhesten faktisk er ganske allsidig!:)

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 17/10/2005 :  14:07:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Ikke for å bryte entusiasmen, men det der sier egentlig lite om allsidigheten til traveren - siden hesten faktisk har en far som er en annen rase. ;-) Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 17/10/2005 :  15:23:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja nå bryter du entusiasmen, Formosossima.

Hesten er alikevel 50% traver, og det er STORT at en med 50% travgener kan yte en slik prestasjon.

Er veldig enig i at travhesten er allsidig!

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 17/10/2005 :  16:09:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Ja, det er stort at en med 50% traverblod kan yte en slik prestasjon, men det er fortsatt bare 50% - og denne hesten har aldri sett en travbane. :-) Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 17/10/2005 :  16:24:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Det har iallfall deltatt en fransk traver på et tidligere tidspunkt. Det som var "moroa" var jo at problemet med å få den i galopp var langt større enn problemene med å få den over hinderet.

Klart dette viser at det eksisterer hester av traverslekt med kapasiteter utover det vi anser som vanlig...Det eneste jeg ikke skjønner er denne fanatismen for å til enhver tid fortelle alle andre hvor fantastiske hester av traverslekt er. Jeg ser svært sjelden at eiere av x-gallopører som forteller hvor fantastisk allsidige deres hester er.
Feks er vel Favoritas en fullblodshingst (eller tuller jeg veldig nå???), og Opal har så langt ikke fortalt noen av oss at dette er samme rase som hennes fort-fort-hest og at det viser at hennes hesterase både kan løpe fort, gå dressur og hoppe _veldig_ høyt!

I Spektrum i helga var det 189 hester, pluss at det var flere innom for nasjonal konkurranse i dressur og show. I denen gjengen syns jeg i grunnen at Fonzie gjorde det som er mest a-typisk for sin rase. Jeg har sett flere hester av traverslekt hoppe hinder, men det er første gangen jeg har sett en shettis gjøre ting som piaff!

Mitt poeng til syvende og sist er at om dere hadde vært veldig overbevist selv om at deres hester er så utrolig allsidige (noe jeg vet de er), så hadde dere ikke hele tiden behøvd å predikere det for oss...Jeg liker hester med personligheter som passer min, uavhengig av rase!!

Ellers er jeg i grunnen enig med Formosissima, denne hesten er 50% traver, den har ikke sett en travbane, og hva den har arvet fra hvem vet vi ikke...Den kan jo ha arvet traverens enorme vilje til å løse problemer, mens den har arvet ridehestens fantastiske galopp (noe som vil telle enormt masse i denne sammenhengen)

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 17/10/2005 :  17:02:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
ehem Guro, Fonzie var vel hunden, var det ikke? Shettisen (Som sjarmerte meg i senk og ikke akkurat dempet lysten min på en shettis) heter Mango.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

LiseLorentzen

» VIP

Skrevet - 17/10/2005 :  17:24:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiseLorentzen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLiseLorentzen  Svar med kopi av melding
Tror ikke det var en traver med, men di kommenterte at Tonys hest hadde travernavn tror jeg.. Ikke skyt meg om jeg tar feil da! Men tror det var noe sånnt.
Ta en titt på: http://www.freewebs.com/ametyst86

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 17/10/2005 :  17:43:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Tone: Jeg sjekket http://www.oslohorseshow.com fordi jeg ikke husket navnet på ponnien, og der står det at den heter Fonzie og at hunden heter Mango. Men siden jeg ikke fikk med meg det som ble sagt under showet i helga kan jeg godt ta feil *rødme*

Hvilke av Tony Andre Hansens hester hadde "travernavn"??

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 17/10/2005 :  17:52:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Joda, det stemmer det. ET Royal Volo eller noe slikt er det den heter, og Volo er en traverslekt. Red en som het Volo Arabelle litt før (for øvrig datter av Rex Rodney). Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 17/10/2005 :  18:11:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Guro: hæ? Jeg husker ikke altså, ble så bergtatt av den lille ponnien som gjorde piruetter og piaff på lange tøyler at jeg ikke hørte etter så mye. Men siden det står på hest.no, så er det vel rett, så da trekker jeg meg!

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 17/10/2005 :  18:16:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja, det er stort at en med 50% traverblod kan yte en slik prestasjon, men det er fortsatt bare 50% - og denne hesten har aldri sett en travbane. :-)

Opprinnelig postet av Formosissima

Men husk den har fortsatt hele 50% traver i seg og det kan hende at de "gode spranggenene" kom fra traversi`a av slekta.
Galopp med forbeina og trav med bakbena, er det så nøye så lenge de kommer seg helskinnet over?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 17/10/2005 :  18:40:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Den har, dersom det er sant, 50% traverblod. Det er ingen traver.
Ja, i høye klasser teller gangartern, iom. at det er meningen at man skal komme seg kjapt og smidig gjennom. :-)
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 17/10/2005 :  18:43:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Den har, dersom det er sant, 50% traverblod. Det er ingen traver.
Ja, i høye klasser teller gangartern, iom. at det er meningen at man skal komme seg kjapt og smidig gjennom. :-)

Opprinnelig postet av Formosissima

jeg er i "fleipemodus" i dag, hint, hint

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 17/10/2005 :  19:20:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og jeg kan ikke annet enn å le av hele denne debatten...

Har selv traver, og kjøpte den nettopp derfor...fordi jeg intresserer meg for trav,og gjerne vil ha en hest som faktisk kan gå løp!
Hvorfor denne voldsomme fokuseringen på hva traveren kan utenom å løpe...? Traverne er avlet for dette...og kan ikke på mitt bare liv se hvorfor ikke det skal være godt nok?
Joda,det lar seg godt gjøre å omskolere traveren,og det lar seg også gjøre å kombinere en løpskarriere med annen type rindning(Som Norne)...men det går da an innen andre raser også?
Ikke misforstå meg...jeg vet godt at traveren blir sett ned på i enkelte miljøer...men det blir da andre raser også i andre miljøer? Må jo helt ærlig innrømme at jeg hadde vel flirt litt om det plutselig hadde stått en "stor brun" i trening på stallen jeg hører til på travbanen...Ikke pga av selve rasen...men "hva har den her å gjøre?"
Er klar over at travere kan egne seg til mye,og at traveren i seg selv er en allsidig hest...men,i fare for å gjennta meg selv,det er da andre raser også?
Hvorfor fokusere på at traveren skal være så forbaska allsidig...er det ikke mulig å sette pris på den for det den er? Og vil man omskolere traveren sin innen dressur,eller sprang eller hva det nå måtte være...så gjør det da,men uten å fortelle "gud-og-hvermann" at "Seeeeee! Det er en traver!!! Er det ikke uuutrolig?!?" Klart folk da tenker med seg selv,at denne traver-hesten må jo være litt av et "dyr",siden det plutselig blir en så stor prestasjon at den faktisk klarer det samme som så mange andre...både fjordinger,shettiser(OHS),"store brune",osv,osv
Poenget er jo at en traver blir trent for å løpe fort,og når den ikke skal det lengre,så må den omskoleres fra bunnen...noe som tar tid,men er fullt ut mulig. Mens de "store brune" blir trent fra begynnelsen av til dressur/sprang.
For det er da nettopp det som er problemet her...alle skal på død og liv presse traveren inn i en ramme som passer dem,istdet for å heller sette pris på det den er...en forbasket flott løpshest,som kan fungere bra innen andre grener også...som så mange andre raser...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 17/10/2005 :  19:29:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og jeg kan ikke annet enn å le av hele denne debatten...

Har selv traver, og kjøpte den nettopp derfor...fordi jeg intresserer meg for trav,og gjerne vil ha en hest som faktisk kan gå løp!
Hvorfor denne voldsomme fokuseringen på hva traveren kan utenom å løpe...? Traverne er avlet for dette...og kan ikke på mitt bare liv se hvorfor ikke det skal være godt nok?
Joda,det lar seg godt gjøre å omskolere traveren,og det lar seg også gjøre å kombinere en løpskarriere med annen type rindning(Som Norne)...men det går da an innen andre raser også?
Ikke misforstå meg...jeg vet godt at traveren blir sett ned på i enkelte miljøer...men det blir da andre raser også i andre miljøer? Må jo helt ærlig innrømme at jeg hadde vel flirt litt om det plutselig hadde stått en "stor brun" i trening på stallen jeg hører til på travbanen...Ikke pga av selve rasen...men "hva har den her å gjøre?"
Er klar over at travere kan egne seg til mye,og at traveren i seg selv er en allsidig hest...men,i fare for å gjennta meg selv,det er da andre raser også?
Hvorfor fokusere på at traveren skal være så forbaska allsidig...er det ikke mulig å sette pris på den for det den er? Og vil man omskolere traveren sin innen dressur,eller sprang eller hva det nå måtte være...så gjør det da,men uten å fortelle "gud-og-hvermann" at "Seeeeee! Det er en traver!!! Er det ikke uuutrolig?!?" Klart folk da tenker med seg selv,at denne traver-hesten må jo være litt av et "dyr",siden det plutselig blir en så stor prestasjon at den faktisk klarer det samme som så mange andre...både fjordinger,shettiser(OHS),"store brune",osv,osv
Poenget er jo at en traver blir trent for å løpe fort,og når den ikke skal det lengre,så må den omskoleres fra bunnen...noe som tar tid,men er fullt ut mulig. Mens de "store brune" blir trent fra begynnelsen av til dressur/sprang.
For det er da nettopp det som er problemet her...alle skal på død og liv presse traveren inn i en ramme som passer dem,istdet for å heller sette pris på det den er...en forbasket flott løpshest,som kan fungere bra innen andre grener også...som så mange andre raser...

Opprinnelig postet av Lene.

* bøye seg i støvet for superfantastiskflott innlegg* - og det var ikke i fleipemodus

Edit for å få med at det hadde vært en ennå mer spektakuler nyhet om en tobent deltager av OHS hadde en traver som mor....

Bill Dorrance

Redigert av - Horton & Renate den 17/10/2005 19:32:10 Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 17/10/2005 :  22:21:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Renegate, vi har jo diskutert dette med allsidighet av travere før, og vet jo hvor du står hen. Regner med det første innlegget ditt var skrevet ironisk?? Syns det var litt dumt du skrev det på denne måten, det ble litt forvirrende..

Syns det var kjempeflott av en halvt-traver å hoppe 160-bane jeg. Syns det er flott å prestere slikt uansett hvilken hest det skulle være, men det er enda mer fascinerende med en hest som ikke er avlet for sprang.

Hvorfor skal noen alltid våære så negative?? Syns det er dumt at en ikke skal kunne se beundrende på dette i stedet for å fokusere på at "den var jo bare halvt traver daa...." Den har aldri vært på travbanen, sant nok, men det har foreldre og besteforeldre, og den har travhestgener.

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 17/10/2005 22:23:49 Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.