hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ridende påkjørt bakfra!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Ridende påkjørt bakfra!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Opal

» VIP

Skrevet - 19/10/2005 :  18:17:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Oi, dette hørtes brutalt ut! Kjørte i full fart med uskrapa bilrute og endte med hesten på slep under bilen?
Det er en MYE mildere versjon jeg har lest tidligere, og forbausa meg da over hvordan noen kunne ri midt i veien, og hvordan rytter og hest ikke reagerte på at det kom en bil i 20-30 km/t bak de.
Jeg leste nemlig at dette var på en liten vei, og føreren kjørte sakte, og hesten plutselig gikk ut i veien (vimsete hest)..
FÆLT er det uansett!

Opprinnelig postet av *Showjumping*

Snakket med henne som både eide og red hesten da den ble påkjørt på lørdagen. De var ute på en pen og pyntelig skrittetur. Dama som kjørte bilen kan umulig ha sett noe som helst for de andre som så hendelsen satt bare og lurte opå om hun ikke skulle bremse snart.....

Som bilfører er man vel ansvarlig dersom man kjører på noe/noen uansett ettersom man alltid skal kjøre slik at man kan stoppe foran enhver påregnelig hindring..
Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 19/10/2005 :  18:26:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja absolutt, men forbauser meg enda over hva hest og rytter gjorde mitt i veien, og hvorfor ingen reagerte når det kommer bil bak?! Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2005 :  19:32:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Man må jo erstatte biler om hesten sparker for å ta ett eksempel.

Opprinnelig postet av *Showjumping*

Nei, faktisk så må man ikke det. I enhver ulykke/uhell som innbefatter hest og bil, slipper hest/hesteeier ansvar. Syns egentlig dette er ganske sykt, da det finnes endel ryttere som ikke burde vært i trafikken, og som er skyld i ulykken ene og alene. Likevel får bilfører skylden. Det hjelper ikke engang om bilen står parkert.

Eneste tilfellet der hesten får skylda tror jeg er dersom bilen står parkert i garasje på privat eiendom.
Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 19/10/2005 :  23:01:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oi så rart. Veit i hvertfall om et tilfelle hvor hesten rygga inn i bilen og når ryttern merka at den var på vei rett inn i bilen, smacka hun til med pisken så den bukka. Bileiern krevde erstatning, og det er jo fullt forståelig, er jo ikke hans skyld at hesten bulka bilen - ikke rytteren heller på en annen side.. Jeg mener å huske at det ble avvist av forsikringa og at rytteren måtte betale..

Men ok det var kanskje et dårlig eksempel! Dere skjønte poenget ! ;) :P
Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2005 :  08:22:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Når jeg holdt på med min "sak" trålet jeg gjennom internett for å få tips fra andre liknende saker! Da kom jeg over en hendelse der det hadde vært to personer som skulle krysse en vei på et gangfelt. Bilen stoppet og stod helt i ro under hendelsen. For da hestene skulle krysse veien, sparket den ene hesten til bilen. Det ble da skader for over 10 000 kr på bilen, men det var likevel bilførers ansvar. For det heter seg nemlig slik at bilfører er ansvarlig for å "parkere" bilen på et sikkert sted!

Tror seriøst ikke bilførere er klar over alt ansvaret, for da tror jeg nok de ville passert f.eks hester ganske så mye mer forsiktig! For uansett hva som skjer i en ulykke mellom bil og hest, er det bilførers ansvar! ...og tenk hvis det skjer noe med rytteren, i hverstefall kan bilfører bil tiltalt for uaksomt drap

Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/

Redigert av - pre-arab den 20/10/2005 08:24:21 Gå til toppen av siden

Marita.Fighter

Skrevet - 11/11/2007 :  20:27:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette Skjedde med meg her om dagen og !! På Fredag faktisk!!

Eg svingte inn på en stor plass(bussstasjon) og var forbi den kvite stripa og så kom det en bil bak oss ca. 10 m bak og så i det eg sto ca slik: Den hvite vei stripa -> |/ Den skrå streken er hesten min og dne bene er den hvitestripa og bilen kjørte i ræva på hesten min. Hesten min kvakk til og spente ut men bilen kjørte videre og traff ikke! Bilen kjørte videre og sakket ikke ned en gang! Hesten min har en liten hevelse nå men det går heldigvis fint!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 11/11/2007 :  21:30:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
En ting er at man kan klandre sjåførene for endel ting. Men jeg har faktisk to ganger denne høsten fått hester rimelig tett opptil meg, før jeg har sett dem, når jeg har vært ute og kjørt. Begge tilfellene var i høstmørket, hvor jeg kjørte på svingete, mørk vei, hvor det i tilfelle 1 dreide seg om en hest som ikke hadde reflekser i det hele tatt, og hvor det i tilfelle 2 var en hest med kun tynne refleksbånd på beina som man nesten ikke så. Tilfelle 2 var også en dag det regnet endel, noe som gjørde at sikten for meg var ennå dårligere.

Takk og lov var dette hester som ikke hoppet til siden fordi jeg kom kjørende nærmere enn jeg ellers ville gjort. Og takk og lov for at rytterne hadde de skrittende på skuldern av veien, litt lengre ut enn jeg pleier å kjøre. Men samtidig skjedde begge tilfellene på relativt smal vei, og det hender hesten hopper til siden.. Eller man faktisk også møter bil i mot, som gjør at man legger seg litt lengre ut. Jeg synes iallfall begge tilfellene var svært uforsvarlig, og jeg ville aldri i verden funnet på å ri ut slik selv. Mye refleksflate anbefales! Reflekser på beina er fint, men det er ikke alltid dette ene og alene er det som fanger blikket raskest. iallfall ikke når det er mørkt, og man har vindusruta full av regnvann som en febrilsk forsøker å skyve vekk ved å ha vindusviskerne på full guffe.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 11/11/2007 :  23:12:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her er det faktisk motsatt.
Alle bilistene slakker opp, de blir da hilst med smil og vink.
Som Spoff sier er refleks alfa omega, jeg har permanent reflex på alt utstyret mitt nå om vinteren uansett fult dagslys eller ikke.
På hodelag, tøyler, brøste, stigbøyler, freflexdekken, på alle 4 beina og halen.
I tillegg rir jeg i neongul jakke med refexer over det hele og har også på hjelmen.

Som bilist selv vet jeg hvor vanskelig det KAN være å se...

Slakker de ikke opp rir jeg midt ut i veien, har trafikksikker hest, men da MÅ jeg jo vite atd e ser meg først.
Trist ulykke.

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2008 :  23:40:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eller man gjør som min gamle ridelærer sa og gjorde: Hester ses på som kjørende (altså kjøretøy!), har da rett på å bruke den ene veifilen. Biler som passerer nærmere enn nødvendig får et smell av pisken i taket/panseret/ruta.... Det hendte det smalt i pisken hans da han "oppdro" bilførere... De hensynsfulle bilførerne fikk alltid smil og vink tilbake:-)
Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 07/01/2008 :  16:37:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
var en som nevnte at de burde få med hest i trafikken i teorien på kjøreskolene, MEN! dette er allerede med...en hel side var dedikert til hest i trafikken når jeg tok lappen for snart 4 år siden...

og ellers synes jeg det må utvises skjønn når ulykker skjer, dersom noen måker ned en ekvipasje en mørk kveld som tasser rundt på hovedveier uten reflekser, ja da skjønner jeg godt at de ikke blir sett! Men på den annen side, bilfører skal kjøre aktsomt og være i stand til å stoppe for hindringer!

Refleks er DØDSviktig, men dessverre er det de som ikke bruker det. Noen synes det ser "teit" ut, men det er teitere å være handicappet eller død.

En annen ting er at folk flest ikke har peiling på hest. De skjønner ikke at en hest kan skvette selv om den er godt vandt med noe, de skjønner ikke at hester er uforutsigbare dyr, og de fleste bilister er vertfall ikke klar over ansvarsforholdene dersom de meier ned hester/ryttere.
Gå til toppen av siden

aany94
» VIP

Skrevet - 08/01/2008 :  20:11:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
at det går an!!! Såå trist for den som eide hesten da:O:O
Han MÅ jo miste lappen! xO
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.