hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ridende påkjørt bakfra!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Ridende påkjørt bakfra!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Martine:o)

Skrevet - 16/10/2005 :  18:19:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.budstikka.no/redaksjonelt/nyheter/article.jhtml?articleID=214208

Fører hadde ikke giddet å skrape ruten for frost, og med solen i øyne kjørte hun rett inn i hesten bakfra, den brakk begge bakbena tvers av og måtte skytes på stedet. Helt fryktelig! Smeden min var en av de første på stedet og hjalp til.

Dette med at bilførere kjører fort forbi hester er en utbredt ting her jeg rir (rett ved dette skjedde). Tenk om hesten plutselig skvetter til å hopper ut i veien. Bilen har ingen mulighet til å stoppe i stor fart, i mindre fart har den i hvert en mulighet.

Vil bare understreke at denne hesten som ble avlivet var 100%trafikksikker og gikk rolig i veikanten. Stakkars både rytter og eier.

Bustetrollet

Skrevet - 16/10/2005 :  19:04:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
*måper* Går det an ? Herregud da..

Om det var meg som hadde blitt nedkjørt så har det iikke vært så rart=S med alle dissa folka som har sammdrift og store traktorer og lastebilder kommer susende forbi med 90 km. i tima.. Slike skulle ikke fått liov til og ha kjøretøy!

Gå til toppen av siden

LiseLorentzen

» VIP

Skrevet - 16/10/2005 :  19:13:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiseLorentzen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLiseLorentzen  Svar med kopi av melding
Dette er jo bare helt for j.... slikt skulle ikke kunne skje rett og slett! Jeg blir så sint og opprørt når jeg hører om slikt.
Ta en titt på: http://www.freewebs.com/ametyst86

Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 16/10/2005 :  20:52:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff dette var ille ja. Var med pånnisen på ridekurs på Øvrevoll lørdag og det var jo rimelig trist når man viste at det lå en død hest inne i hengeren på midtbanen. Dama som kjørte på hesten hadde ikke stoppa med en gang heller, men kjørt avgårde med heten slepende under bilen. Greit at uhell kan skje men sånn rent instinktivt så bråbremser jeg når jeg ikke ser en "pøkk" pga sol midt i mot - og iallefall bør man jo merke det når man treffer en hest. Lurer på om sånne mister lappen for det synes jeg absolutt de burde... En annen ting er at i området rundt Øvrevoll bør man jo kanskje forvente å møte hest...

Ufattelig trist iallefall at sånt skjer på noe så trivielt som en skrittetur...
Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 16/10/2005 :  21:09:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
veldig brutalt,men desverre er det ikke menge bilister som tar hensyn.
synes at det er utrolig at det ikke skjer flere ulykker..
er så mange bilister som ikke tar litt hensyn.
man burde selfølgelig ikke gå i trafikken hvis u ikke har en sikker hest..
men fy flate så noen bilister skulle ha fått så det holder noen ganger.
synes det skulle vert obligatorisk med dyr i trafikken når man tar lappen,men desverre må det nok flere ulykker til før det skjer
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 16/10/2005 :  21:22:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Uff, så ille
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 16/10/2005 :  22:10:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
utrolig mange hensynsløse bilister.
senest idag ble jeg omtrent kjørt kloss ned av en bil som kom i sikkert nærmere 70-80, og det var i 30 sone!!
ikke la han seg over i motsatt kjørefelt engang så jeg kjente lufttrykket på beina. ekkelt!

heldigvis har jeg trafikksikker hest, men jeg hadde ikke blitt overrasket om hun hadde reagert for jeg skvatt sjøl å

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Ixnay

» VIP

Norway

Skrevet - 16/10/2005 :  22:21:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIxnay  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Huff dette var ille ja. Var med pånnisen på ridekurs på Øvrevoll lørdag og det var jo rimelig trist når man viste at det lå en død hest inne i hengeren på midtbanen. Dama som kjørte på hesten hadde ikke stoppa med en gang heller, men kjørt avgårde med heten slepende under bilen. Greit at uhell kan skje men sånn rent instinktivt så bråbremser jeg når jeg ikke ser en "pøkk" pga sol midt i mot - og iallefall bør man jo merke det når man treffer en hest. Lurer på om sånne mister lappen for det synes jeg absolutt de burde... En annen ting er at i området rundt Øvrevoll bør man jo kanskje forvente å møte hest...

Ufattelig trist iallefall at sånt skjer på noe så trivielt som en skrittetur...

Opprinnelig postet av Opal

Enig med deg Opal!

Ja, bør absolutt miste lappen, gjør vel sikkert ikke det

"Hva du enn sysler med i livet, gjør ditt beste, men glem ikke at uerstattelig er ingen" Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 17/10/2005 :  11:46:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
*huff* ufattelig at slik kan skje...

selv bremser jeg som Opal sier når jeg ikke ser noe... bremser også opp, og leger meg helt over på motsatt side av veien når jeg møter på hest...
håper føreren mister lappen!
å enn den stakkars jenta... og ikke minst hestens eier! enn å få telefon fra politiet om at hesten ble påkjørt og måtte avlives... huff...

det er desverre ikke alle som bremser ned når de møter hest langs veien...

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Signe-Malin

» VIP

Skrevet - 17/10/2005 :  22:05:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSigne-Malin  Svar med kopi av melding
off a meg...Føreren MÅ jo skrape ruten for frost før han kjører...Hadde føreren skrapet ruten for frost så hadde føreren kanskje ikke kjørt ned hesten bakfra og at den måtte blitt avlivet...Synest veldig synd på rytteren og hesten.

Signe-Malin

Signe-Malin
Gi en hest det den trenger,
og den vil gi deg hjertet sitt til gjengjeld!

http://www.tutteliten.piczo.com
Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2005 :  09:20:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Sukk, er det mulig???

Miste lappen burde de, det er helt klart... Erstattning og kanskje? Ikke for bilen, men den stakkars hesten og ikke minst eieren. Huff

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2005 :  09:29:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Det er faktisk HELT utrolig hvor hensynsløse bilistene kan være! Tror de fleste ikke vet hvor stort ansvar en har som bilfører! Kjører en på en hest som går løs, står midt i veien - uansett - så er det bilfører som er ansvarlig og må erstatte alle skader! Men det kan likevel ikke erstatt tapet av hesten og heller ikke veies opp i mot lidelsene dyret blir påført!

Mistet selv en islandshest for noen år siden i en trafikkulykke Hestene hadde klart å bryte seg ut av innhegningen og løpt ut på riksveien. To av hestenele truffet (begge mine) og islandshesten brakk den ene bakbeinet rett av og måtte slaktes på stedet! Det stakkars dyret måtte likevel lite i over en halv time i påvente av at nødslakteren skulle komme seg ut å gjøre ende på livet dens! Den andre hesten gikk det heldigvis godt med (utrolig nok), han hadde havnet over taket på bilen, men slapp unna det med et lite rift på hasen som måtte syes og fikk en heller dårlig opplevelse!

Jeg var selv bortreist når dette skjedde, og fikk ikke telefon fra dyrlegen før etter at islandshesten var slaktet - det var mildt sagt helt grusomt Er for min egen del glad for at jeg slapp å stå der sammens med min kjære ponni å se på mens den lidet seg gjennom en smertefull halvtime i påvente av slaktebilen!

Om en kan kalle det hell i uhell, så klarte jeg etter MYE brevskrivning og telefoner med bilførerens forsikringsselskap å få full erstatning for alle de økonomiske tap ifm skadene hestene mine var blitt påført! Men i denne saken ble jeg først stilt til ansvar for to vraka biler og en personskade (nakkeskade), og jeg var i en periode ganske bekymret, da hestene ikke var forsikret! Det eneste jeg kunne gjøre var å slå hardt tilbake og kreve full erstatning for mine tap! Hadde ikke advokat på saken og gjorde alt selv, det tok nesten et halvt år, men jeg fikk full medhold på alle punkter!

Konklusjonen var at bilføreren ihht veitrafikkloven skal vise aktsomhet og kjøre etter føre, forhold og sikt, og dermed kunne stoppe for enhver hinder som måtte befinne seg på veien (i denne saken løse hester)! Tror faktisk det eneste dyret hvor bilfører ikke er ansvarlig, er hvis det er løse hunder som blir påkjørt (pga båndtvang)! Jeg kan jo legge til at dette var midt på vinteren og det var både mørkt, snøfokk og glatt ute, og hendelsen fant sted i en 80 sone! Hestene hadde heller ikke refleks på seg, men dette hadde ingen betydning for førerens ansvar!

Nå er jeg glad for at jeg har hestene mine på et sted hvor det er lite trafikk! For har hestene mine stått ved en sterkt trafikkert vei, hadde ikke jeg kune slappet av! For det er fort gjort at noen hester kan komme seg løs!

Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/
Gå til toppen av siden

Pjuus

» VIP

Brazil

Skrevet - 18/10/2005 :  11:44:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePjuus  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePjuus  Svar med kopi av melding
Har vært borti dette selv en gang! Bare at det gikk fint med hesten! Heldigvis!

Sometimes I just wanna hide cause it's you I miss </3
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 18/10/2005 :  13:42:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Husker det var et program på TV en gang, en dokumentar, om en jente som var ute og red, og ble truffet bakfra av en trailer. Hesten ble delt i to, og hun så foten sin ligge noen meter bortenfor (noe sånt i allfall). Hun er multihandikappet i dag, men helt klar i toppen. Så vidt jeg vet driver hun fortsatt med hester, men bare kjøring. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 18/10/2005 :  14:57:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rosita var jo med i en ulykke med vogn pga. av en billist som kjørte og bremsa så steinen spratt på beina til Rosita, som hun ikke likte ! Vogna og pappa rulla rundt i en skråning .. Heldig gikk det bra med Rosita, uten en skramme, men pappa fikk et kakk i hodet, så han var på sykehus i noen dager !

Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 19/10/2005 :  16:49:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oi, dette hørtes brutalt ut! Kjørte i full fart med uskrapa bilrute og endte med hesten på slep under bilen?
Det er en MYE mildere versjon jeg har lest tidligere, og forbausa meg da over hvordan noen kunne ri midt i veien, og hvordan rytter og hest ikke reagerte på at det kom en bil i 20-30 km/t bak de.
Jeg leste nemlig at dette var på en liten vei, og føreren kjørte sakte, og hesten plutselig gikk ut i veien (vimsete hest)..
FÆLT er det uansett!

Syns absolutt at fører skal miste lappen om det er slik at hun har kjørt i full fart, og bare det å ikke skrape ruta si får man jo bot for..
Hester som er forsikra får dekket sånn som det her, men jeg syns uansett at fører skal gi en erstatning til eier som dekker hestens verdi. Man må jo erstatte biler om hesten sparker for å ta ett eksempel.

Innmari synd at biltilsynet ENDA ikke har lært seg å ha med HEST I TRAFFIKKEN, som en del av teorien!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.