hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor ofte og mye burde man pusse hesten?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Hvor ofte og mye burde man pusse hesten?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

*NiNa*
» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2003 :  11:42:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt en del forskjellig om akkurat dette.
Har bl.a. hørt at hestens pels blir "ødelagt" av for mye pussing.
Selv elsker jeg å pusse og stelle med hesten, det er en veldig fin måte og komme i kontakt med hesten på... Og jeg ser jo at hesten liker det.
Har aldri opplevd at pelsen ser ut til å bli noe dårligere, men så pusser jeg ikke helt ekstremt mye heller da. Liker bare at hesten min er velstelt når jeg skal ut:)

Husk å besøke min VIP

Zanik
» VIP

Skrevet - 30/05/2003 :  14:52:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Du skal vel børste den før du rir og bare pusse lett over etter du har ridd.
Så kan du ta show shine i man oh hale 1-2 ganger i uka.
Hilsen meg
Gå til toppen av siden

Zanik
» VIP

Skrevet - 30/05/2003 :  14:54:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Du skal vel børste den før du rir og bare pusse lett over etter du har ridd.
Så kan du ta show shine i man oh hale 1-2 ganger i uka.
Hilsen meg
Gå til toppen av siden

*NiNa*
» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2003 :  16:02:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
Jeg vet jo at jeg skal børste og pusse hesten skikkelig før jeg skal ut på tur bla. for å unngå gangsår osv.., men det jeg egentlig lurte på er om noen vet om det å børste hesten for mye er skadelig for pelsen?

husk å besøke min VIP

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 01/06/2003 :  16:05:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt, og lest og jeg tror at om vinteren er dette med pussing mest "farlig" iallfall om hesten din går ute, og ikke er pakket inn fra topp til tå. Dette er da fordi den mister det naturlige fettlaget den har innerst mot kroppen om den vaskes og pusses for ivrig. Dette fettlaget er med på å regulere hestens temperatur. (egentlig holde den varm tror jeg..)

Unnskyld for at det her blir mye tror.
Jeg vil dermed anta at noe av denne lærdommen og "faren" blir borte når vi barberer og pakker inn hesten. Vi prøver da kunstig å regulere hvor varm/kald hesten skal være, og således får vi en mer "lettstelt" pels, og hesten utvikler heller ikke det samme fettlaget innerst ved huden.

Derfor vil jeg anta at dette ikke er så viktig om sommeren da hesten gjerne ruller seg i kald jord/sand osv.

Tror kanskje det er som du *NiNa* skriver at stort sett så er det kjekk dulling, og ikke minst så bringer det hest og rytter nærmere sammen...Tror altså ikke det er skadelig på noen måte å børste for mye så framt hesten din ikke er en "ute-hest".

En strøtanke er jo også at børsting med eksempelvis stivbørste kan umulig være så hardt mot pels og fettlag som pussing med gummiskrape og massasjebørste. Men man ser jo gjerne at hesten virkelig koser seg når man masserer den med en sånn massasjebørste, og jeg tror nå det er viktigere enn om pelsen ikke beholder alt fettet..

Rett meg gjerne hvis jeg er heeelt på jordet her nå!!

Guro

Gå til toppen av siden

*NiNa*
» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2003 :  18:54:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
Joooo! Det var det jeg hadde hørt ja:) Bare hadde glemt grunnen til hvorfor og i hvor stor grad osv... Takk skal du ha Guro

Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 15/09/2003 :  10:43:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser at de som skriver på forumet her sier at det er viktig å pusse godt før dere drar ut på tur,og pusse lett over etterpå??
Det viktigste er faktisk å pusse hesten godt etter man har trenet de/vært på tur for da har de blitt svette.
Før man drar ut er det selvfølgelig koselig å ha en blank fin hest,men det viktige er at hodet (pga hodelaget),salleiet og gjordleiet er rene.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2003 :  14:27:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det viktigste er faktisk å pusse hesten godt etter man har trenet de/vært på tur for da har de blitt svette.

er det ikke omvendt?? når hesten blir svett så legger pelsen seg slik at varmen kan få komme inn til huden, og den innerste pelsen skal få tørke raskt... etter jeg har ridd så har jeg begynt å se etter, og vanligvis er den innerste pelsen helt tørr ...

men, det kan være at du pratet om barberte hester... er enig i at de kan børstes godt etterpå da, så det ikke ligger noe eventuell skitt og gnager under dekkenet...

før jeg saler på så børster jeg salleiet, hodet og gjordleiet helt rent, får jeg ikke til det å spyler jeg det rent og venter en halltime til hun har tørket... selvfølgelig børster jeg resten også, men er det noen flekker som ikke vil bort så bryr jeg meg ikke så hardt om dem...

jeg børster altså ikke så mye, koser heller med den litt hver dag for å bygge bånd til den... etter jeg har ridd så børster jeg ikke i det hele tatt, steller bare hovene... har en benk i boksen (innebygd i veggen) så jeg setter meg ofte der og leser eller småprater litt hvis jeg gir henne noe å spise etterpå

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2003 :  18:16:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Pusser ganske lenge og nøye både før og etter trening. Ser ikke ut til at pelsen har tatt noen stor skade av det. Det med fettlaget er i og for seg ikke noe stort problem for meg - bruker dekken!

Vil ikke legge utstyr på en skitten hest. Jeg vil heller ikke gå i fra en hest som er tjafsete og full av svettemerker. Foretrekker at hesten er ganske plettfri. De få gangene den har vært skikkelig svett har jeg spylt den med lunket vann - og lagt på teppe. Sommer som vinter. Når hesten har tørket bytter jeg dekken.

Mye stell og mye dill kanskje, men jeg synes det er verdt det. Har ikke noe mer fornuftig å ta meg til. Ang. stell etter trening så synes jeg vel det er like viktig som før. Når hesten svetter følger det med en del "dritt" ut.

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 16/09/2003 :  00:57:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Man børster hesten for å få igang blodsirkulasjonen og for å få den ren...blodsirkulasjonen gjør blt.at hesten får litt sunnere og mere blank pels da hårrøttene stimuleres.Tror aldri du kan børste hestens pels så den blir ødelagt, da har du dårlige børster i såfall..Men hver gang du pusser så fjernes noe av fettlaget som er i pelsen,men det er nok ikke skadelig så lenge man ikke pusser i dagevis..

Man anbefaler å pusse hesten i minimum 20 minutter hver dag om hesten blir regelmessig ridd.For at blodsirkulasjonen skal komme igang er det ikke nok med "5 minuttern"..Personlig er jeg mer nøye med å pusse før jeg rir enn etter pga.det med blodsirkulasjonen og at man setter på utstyr og da skal det være rent.
Gå til toppen av siden

kinebreland

» VIP

Skrevet - 07/10/2003 :  10:22:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når man pusser hesten fjerner man fettlaget i pelsen som beskytter mot vær og vind og insekter. Så går hesten mye ute uten dekken om høsten/vinteren bør man være forsiktig med å pusse for mye. Om sommeren bør man pusse så lite som mulig for å ikke få et stort insektproblem. I ridehestmiljøer hører jeg at "man skal pusse hesten tørr" etter trening. Dette er feil fordi porene i huden da er åpne og det man oppnår er å gni skitt inn i porene på hesten noe som kan føre til hudproblemer. Dessuten så er den beste belønningen for hesten å la den få være i fred. Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 09/10/2003 :  12:21:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
hey =)
Jeg børster hesten min før jeg skal ut å ri,og etter...evt. før hun skal inn i boksen på kvelden...
Børster hun 1 gang daglig uansett...
Hvor lenge varierer,men hun blir vertfall rein!

*** =) Trine =) ***
Gå til toppen av siden

*Orch|dee*

Norway

Skrevet - 22/11/2003 :  19:32:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Orch|dee*  Svar med kopi av melding
Det er vel vanlig å børste hesten før og etter at du har ridd... Og kanskje bruke pelsglans i blandt... Gå til toppen av siden

tøffe_n

Skrevet - 18/12/2003 :  22:46:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hørt at man aldri skal pusse hesten når den er våt/svett, for da krøller pelsen seg og tørker, slikt som det skal
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 24/12/2003 :  21:20:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Heisann, mye saklig og nyttig info her men jeg har en liten apropos med hensyn til kosedelen av pussingen...
Hvis vi ser bort ifra hvor "ren" hesten skal være så synes jeg at hesten selv kan regulere hvor mye det skal pusses utover det ;)
En hest som er ganske kilen og tynnhudet synes den sikkert at det er greit at vi holder oss til et minimum, mens andre igjen elsker å bli klødd og gredd i timesvis.
Jeg gjør ren hesten min både før og etter ridning. Så er det hun som "avgjør" hvor mye mer det blir. De fleste hester har såpass tydelig kroppsspråk at det er klart om de gjerne vil kløs og masseres en stund til, eller om det holder så snart man har gjort det aller nødvendigste.
Så lenge de tillater oss å pusse overalt dersom vi ønsker det så synes jeg det er helt OK om de signaliserer at "her kiler det" eller "ikke så hardt/lenge".
Så er det også desto koseligere når de helt klart setter pris på å bli stelt med og ikke anser det som noe de må finne seg i :)

Redigert av - elx den 24/12/2003 21:21:28 Gå til toppen av siden

AnnaogTommy

» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2004 :  16:01:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnnaogTommy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnnaogTommy  Svar med kopi av melding
hey!
jeg børster hestene etter hvor mye tid jeg har.. men alltid før og etter jg har ridd... eter je har ridd får jeg bort alle svette markene pga viss ike kan hesten få hudproblemer... vis sjeg ikke får dem bort og har dårlig tid, tar jeg et håndkle\svamp og vann å gnir littt der herten er svett... du skal ikke børtste hetsen så massse før den skal på feks sommerbeite... da forsvinner fettlaget hestentrenger for og holde vann osvute.....:d

Team Sandnes, jepp. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 2.84 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.