hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Mugg...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Mugg...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Tina D

» VIP

Skrevet - 05/11/2005 :  17:30:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syntes det funker kjempe greit med vanlig grønnsåpe. Maser område med grønnsåpevann slik at mugget blir mykt og deretter pell det av slik at det ikke sitter noe igjen. Skyll bena etterpå. Gjør dette hver dag til alt er borte. Viktig at hesten står tørt etter på.
Det er selvførgelig mange måter mann kan fjerne mugg på,men dette er det som fungerer best for meg også er prisen til å leve med.
Lykke til.
Mvh Tina og Senta
Gå til toppen av siden

HurricaneGirl

Skrevet - 05/11/2005 :  18:58:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
No he ej vaska han, klipt av hårlaget der muggen er (dyrlegen sa at ej skulle gjere det) og så smurt godt på med blåspray.

Til dere som lurte på hvordan mugg ser ut: det ligner på flass!
Gå til toppen av siden

nationalgame

Skrevet - 06/11/2005 :  14:05:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tenker mye på å forebygge. Min hest har ikke hatt mugg på så lenge jeg kan huske. Jeg spyller beina og tørker med rent håndkle. GRØNNSÅPE er ikke brukende til noen ting mener jeg. Bakteriene stor koser seg i grønnsåpe.
Må ikke legge bandasjer på fuktige bein.
Gå til toppen av siden

Tina D

» VIP

Skrevet - 06/11/2005 :  21:44:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig i at man kan forebygge endel,men for min del som ikke kan dra opp i stallen bare på kveldstid,så kan nettopp dette med mugg oppstå på denne årstiden. Må bare få sagt at grønnsåpe er IKKE farlig å bruke. Bakteriene koser seg ikke mer når mann bruker grønnsåpe!! Har en hest på stallen som kom med mugg på hele kroppen,eieren vasket hesten med grønnsåpe hver eneste dag,og hvet dere hva...det ble borte. En annen ting,etter en fødsel så har mann gjerne blitt litt syd nedentil,hvis det setter seg betenelse i dette så får man faktsik beskjed om å sette hele rompa oppi en balje med grønnsåpevann..hmm.. En ting som er sikkert er jo at det er mange som vil gjøre det beste for hesten sin slik at den ikke har det vondt og det er mange måter å gjøre det på. Jeg hadde ikke brukt grønnsåpe på min lille hvis det ikke hadde vært bra. Ting trenger ikke å bli så avangsert. mvh Tina og Senta Gå til toppen av siden

Marianne S

» VIP

Skrevet - 06/11/2005 :  22:50:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil bare si meg enig med TinaD her, grønnsåpe er fullstendig ufarlig.
Grønnsåper er perfekt til sårvask og til fjerning av mugg.
Jeg vil påstå at det er det mest effektive og allsidige middelet vi har på stallen.
Jeg skulle gjerne vite hvor påstanden om at bakterier storkoser seg i grønnsåpe kommer fra? Dette er jo bare tøys.
At grønnsåpe blir brukt til blistring på traverstaller er en annen ting. (Hvis vi snakker om å legge på bandasjer på våte hestebein.)

Det viktigste er å være bevisst på å forebygge og behandle mugg så fort det dukker opp.

Lykke til med jobben!

mvh Marianne.
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 07/11/2005 :  09:57:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vil bare si meg enig med TinaD her, grønnsåpe er fullstendig ufarlig.
Grønnsåper er perfekt til sårvask og til fjerning av mugg.
Jeg vil påstå at det er det mest effektive og allsidige middelet vi har på stallen.
Jeg skulle gjerne vite hvor påstanden om at bakterier storkoser seg i grønnsåpe kommer fra? Dette er jo bare tøys.
At grønnsåpe blir brukt til blistring på traverstaller er en annen ting. (Hvis vi snakker om å legge på bandasjer på våte hestebein.)

Det viktigste er å være bevisst på å forebygge og behandle mugg så fort det dukker opp.

Lykke til med jobben!

mvh Marianne.

Opprinnelig postet av Marianne S

Joda,forsåvidt enig i det! Bruker selv grønnsåpe til en hel masse,også mugg....
Men,det er endel hester som reagerer på grønnsåpen,den kan bli for sterk,og noen er rett og slett allergisk mot det... Dette var tillfelle med min forrige hoppe. Hun fikk litt mugg i koden pga fuktig beite,og jeg behandlet det som vanlig(som jeg har gjort før på andre hester) med grønnsåpe,vasket godt,spylte lenge med rent vann,og masserte så all såpen skulle forsvinne. Tørket med håndkle,og satte henne inn i boks med masse ren spon... Dagen etter stod hun på fire "tømmerstokker" med mugg til under magen... Ringte vetrinær,som kunne fortelle meg at denne gangen kom muggen som en allergisk reaksjon på grønnsåpen...
Dermed måtte jeg til med vetrinærens eget "mugg-middel" som stinker ut stallen i ukesvis etterpå...
Så klart,om hesten reagerer negativt på grønnsåpen,at det blir for sterkt på huden ol,så vil det nok lettere komme mugg,ettersom hudens beskyttelses-systen kommer i ulage. På min allergiske hoppe fikk jeg beskjed om å bruke laktasyd. Men på hester som tåler dette,er jo grønnsåpen genial til det meste

Kopi av melding:
No he ej vaska han, klipt av hårlaget der muggen er (dyrlegen sa at ej skulle gjere det)

Ang klipping/barbering i kodene,så er det jo greit nok så lenge hesten allerede har utviklet masse mugg...da er det for å komme bedre til,og klare å holde tørt...men om hesten kun har litt,ville i allefall ikke jeg klippet noe som helst,ettersom hovskjegget er den naturlige beskyttelsen mot skitt i koden,og når hårveksten vokser ut igjen(da spes ved barbering...) så har det en tendens til å bli sårt i kodene ettersom de korte hårene kan stikke og irritere.

Takker for meg. Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 11/11/2005 :  20:55:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvorfor ikke prøve cannesten? den er jo beregnet på sopp. mye av det vi mennesker har i 1.hjelpskrinet vårt kan også være i stallen.
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 12/11/2005 :  10:03:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har en hest på stallen som kom med mugg på hele kroppen,
Opprinnelig postet av Tina D

Dette høres ut som regneksem og ikke mugg
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 13/11/2005 :  00:47:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hvorfor ikke prøve cannesten? den er jo beregnet på sopp. mye av det vi mennesker har i 1.hjelpskrinet vårt kan også være i stallen.
Opprinnelig postet av lucky june

Veterinærene skriver ut noe som heter muggliniment eller noe slikt. Det består faktisk av bakteriedrepende (tror det er noe jod-basert) og canesten (pluss noe annet snadder). Dette fungerer ganske bra, men det er sterke saker, så jeg tror de kun bruker det på hester som er plaget med skikkelige muggsår og infeksjoner.

Grunnen til at det er både muggdrepende og bakteriedrepende, er vel at mugg kan forårsakes av forskjellige typer infeksjoner, enten sopp eller bakterier, og man vet som regel ikke hva det er i hvert tilfelle. Denne cocktailen er laget for å ta rotta på alt mulig..
Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 13/11/2005 :  12:44:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Hesten min reagrer alergisk og får blemmeliknende sår og skikkelige hevelser hvis jeg bruker grønn såpe på han...Og hvertfall hvis jeg bruker det på så ol. Jeg bruker kun laktacyd...
Det man får annbefalt til sårvask ol av grønnsåpe er den man får kjøpt på appoteket litt annerledes den grønnsåpen der, enn den man kjøper i daglivare....

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 13/11/2005 :  17:50:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Grønnsåpe er absolutt ikke egnet til hester, men det er da min mening
Therese
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 13/11/2005 :  18:50:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Vi har hatt litt mugg på to av hestene, å rådførte oss med dyrlegen om hva vi kunne gjøre for å bli kvitt dette.
Han sa vi kunne vaske med grønnsåpe, å så smøre med hibitane.
Nå lager ikke apoteket her hibitane lenger, så vi har smurt med sinksalve isteden å det har fungert veldig bra.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 20/11/2005 :  21:19:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mugg er ikke sopp, men en betennelse i kodeleddet. Vet at noen anbefaler canesten men denne mener jeg har lik effekt som en hvilken som helst annen mykgjørende krem.
Det de fleste tror er selve muggen er skorpene som ligger i kodebøynigen men dette er inngangen til at bettenelsen oppstår. Derfor skal ikke disse skorpene, på lik linje med andre skorper, pelles av med mindre de er så løse at de faller av ved vask.
Jeg er litt ambivalent når det gjelder grønnsåpe. Jeg mener ganske bestemt at man kan bruke grønnsåpe, da fra apoteket, men det som gjør at grønnsåpe kan slå feil er at den ikke blir skylt av igjen. Tror også Lactasyd er en fin såpe til dette området pga ph verdien og surhetsnedbytende egenskaper. Hibiskrubb er en kirurgisk desinfisernede såpe som er ganske sterk, men den gjør nok jobben sin best dersom den er utvannet. Min anbefalig etter å hatt en hest med mugg som utviklet seg til raspe(spredning oppover hasen og ryggen)som igjen lagde lymfangitt(mild blodforgiftning)er først forebyggende:

Spyle med rent vann hver dag, la det få tørke opp med jevne mellomrom, smøre med mild mykende krem, spenol eller hibitane.

dersom hesten har fått mugg:

Vaske med lunkent vann med egnet såpe som ikke er for sterk, skylle godt av. La bena få tørke godt opp. Smøre med zink preparat, helst Aselli som da også er desinfiserende. Zink er vannavstøtende og på sommeren holder fluene seg unna.

Dette er mitt råd da....
Lykke til.
Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  21:35:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Jeg har også en hest me mugg nå,det går et stykke oppover bena.
Er bare redd hun skal få lymfangitt av det.
Men har fått en del råd her inne nå da!
Men noen som vet om det hjelper på å klippe/barbere bena der muggen er?

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 21/11/2005 :  01:06:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det går jo litt begge veier det å barebere bena. Pelsen rundt beskytter jo koden og den myke huden i det området, men samtidig så blir det mye fukt og det tørker senere på en hest med mye hovskjegg. Min hest, en kalblodhest, hun har nesten slik frieser ben...MASSE hovskjegg men jeg har ikke klipt hun nå, jeg spyler henne ren hver dag slik at om det er sår så har jeg mulighet til å se det, også smører jeg med mykgjørende krem. Hun har klart seg veldig fint hittil i år.
Som du sikkert vet så starter jo alltid et mugg angrep ved at det har vært et lite sår eller en rift som igjen blir en betennelse, som da utarter seg slik vi ser det. Så, pelsen vil jo beskytte mot kvister, sten, røtter, slag og spark... Men, er skaden først skjedd kan det vel sikkert være griet med litt mindre pels slik at det er lettere å stelle og tørke.
Dersom hesten din har mugg oppover bena, kalles det raspe, altså spredende mugg. De blir ofte veldig hoven og tykk i bena, noe som ofte går ned igjen etter lett arbeid, men sjeldent halthet. Kan ha feber. Hør med veterinæren din om hun er slik, da har man mulighet til å behandle før det går lymfangitt i systemet.
Lykke til...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.89 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.