hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Mugg...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Mugg...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 21/11/2005 :  08:32:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er forsåvidt også "opplært" til å skylle/ spyle gjørmete ben for å forebygge mugg, men er ikke lenger hellig overbevist om at dette er metoden i alle tilfeller.
Mye spyling/ skylling av benene på spesielt kalde dager vil føre til en reduksjon av det naturlige fettlaget og huden vil sprekke opp. Man får aldri vekk alle de fine sandkornene som sitter igjen på benet, så når man begynner å gni benet tørt etter vasking vil man få en fin "sandpapireffekt". Fint å da tilføre fuktighet i form av x antall kremer, men man gjør strengt tatt huden en "bjørnetjeneste" ved at den selv ikke produserer fuktighet.
Mugg er ikke en betennelse i kodeleddet som Oleo skriver, men mugg kan utvikles til en betennelse som opptrer i området ved kodeleddet.

Jeg personlig foretrekker å børste av gjørme for deretter å sjekke for evt. rifter/ sår.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 21/11/2005 :  14:19:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja...dette er et tema med noen få spørsmål men med tusen svar så det beste er vel bare for den aktuelle som lurte på dette å lese alt som har blitt skrevet her og prøve også gjøre seg opp en mening selv.

Jo..mugg er en kronisk betennelse i kodebøyningen. Og rekovalensen etter et kraftig mugg angrep er opptil 6 månder. Man har forskjellig mugg fra de forskjellige bakteriene men det arter seg ofte likt men mugg er ikke slik navnet skulle tiltro, at det er sopp.

Litt av poenget med å spyle er jo at den skal tørke men da er ren. Helt riktig at dersom man bruker håndkle så kan man lage rifter, men å smøre salve på en våt eller gjørmette kode er noe meningsløst. Men....som sagt, tusen svar men dette fungerte for oss og min hest selv om hun og ble behandlet av veterinær pga lymfangitt. Det er tiden etter at angrepet er behandlet som er veldig viktig, så man kan godt se på dette som forbyggende.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 21/11/2005 :  14:42:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har bare lyst til å kommentere litt ang. grønnsåpe:
Jeg er sykepleier, og en stor del av min arbeidshverdag består av stell av sår på mennesker. Ofte gamle mennesker med leggsår som har vanskeligheter med å gro. I veldig mange tilfeller kommer pasienter hjem fra besøk hos sin fastlege med en sårprosedyre som består blandt annet av vask med grønnsåpe. Dette fordi det har vært allment kjent i lange tider at grønnsåpe har gode rensende egenskaper ved vask av sår. Vel.. Like ofte er det slik at pasientens sårprosedyre ikke fungerer. Såret gror fremdeles ikke/blir verre. Neste steg er da et besøk på sårpoliklinikken for vurdering. Der blir grønnsåpen fjernet fra prosedyren i absolutt alle tilfeller. Forklaringen lyder på at bruk av grønnsåpe er en gammeldags måte å behandle hudlidelser på som man nå har gått bort i fra. Grønnsåpen tørker ut huden og ødelegger den naturlige balansen i huden som vi er så avhengig av for å være rustet mot div bakterier/virus. Det finnes såper som er svært godt egnet til bruk på sår og hudlidelser, men disse har en ph-verdi som er tilpasset slik bruk. Når man skal bruke grønnsåpr på sår, skal det være apoteket sin type. Dette er en helt annen såpe enn den furunålsduftende såpen vi kjøper i butikken. Den skal brukes på gulvene dine og ikke i sår på hest/menneske. Så selv om legen/veterinæren anbefaler bruk av vanlig grønnsåpe ville jeg nok ikke tatt dette for god fisk..

Når det gjelder mugg er jeg så heldig at min hest aldri har vært angrepet av dette, tross fire høye, hvite sokker og gjørmete paddocker. Jeg vil likevel anfefale å bruke en annen type såpe til vask av muggangrep, f.eks lactasyd eller Barnengens flytende såpe (apoteket sin "grønnsåpe"). Jeg tror også at stadige muggangrep skyldes ofte en ubalanse i foringen og at en skikkelig gjennomgang her kan gjøre noe med problemet.
Gå til toppen av siden

Flira

Skrevet - 21/11/2005 :  14:45:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har noen et bilde av mugg?Er enkelte hester med disponert enn andre?Mi går på gjørmete underlag på høsten og våren,men jeg finner ikke slik ru skorpe som dere beskriver.Heldig kanskje? Gå til toppen av siden

_Emperador

Skrevet - 22/11/2005 :  00:58:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse_Emperador  Svar med kopi av melding
hei hei

jeg har selv en frieser, som da har mye hovskjegg og lett utsettes for mugg når det er fuktig ute..

jeg fikk mugg på min hest nå i høst, var kjemperedd for fotskabb, men det var mugg.. etter følgende behandling var muggen borte på 2 uker : vask kodeleddet med jodvann, tørk godt, og smør på vaginal krem ( kjøpes på apoteket) denne kremen dreper bakteriene, og er mild mot huden :-) mitt tips da, men det funker!!
Gå til toppen av siden

Idtulla

» VIP

Skrevet - 26/11/2005 :  20:00:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min hest har så godt som alltid mugg pga grisete luftegård, men så bor eg i bergen da... nesten alle hester har jo mugg her...

Grønnsåpe funker kjempebra! Jeg pleier å sette hele foten oppi en bøtte me varmt vann og grønnsåpe og masere!

Sojaolje ska vist også være bra! har ikke prøvd d så mye.. d tørker ut muggen..

Hibitane er veldig effektivt.. (heter faktisk vaginakrem no.. kjøpte for ikke så lenge siden)..

Vanligvis bruker jeg å smøre på spenol når eg kommer i stallen.. d e MYE bedre enn helosan! et MUST i en hver stall.. senere når spenolen har trekt inni er alle skorper vekk... da sprayer jeg på Bluespray. det er kjempeeffektivt!! min hest hadde alvorlig mugg som alltid kom tilbake, men blåspray har tatt d! og du er ikke nødt til å gjøre d hver dag heller siden blåsprayen ligger utenpå muggen i mange dager! d beskytter også mot fuktighet! husk alltid å fjerne skorper først.. de må aldri plukkes av uten at de er myknet opp først! dette er veldig vondt for hesten! Spenol er best!

hvis hesten har masse mugg oppover beina, kan man ta på bandasjer om natten og legge plastik under. da vil muggen/skorpene løsne pga svette, og man kan vaske beina me f.eks grønnsåpe... =)
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 02/12/2005 :  00:39:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jo..mugg er en kronisk betennelse i kodebøyningen

Vennligst ikke korriger meg før du har korrigert ditt tidligere innlegg for feil....

Du skriver:

Kopi av melding:
Mugg er ikke sopp, men en betennelse i kodeleddet.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 02/12/2005 :  11:22:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
??
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 02/12/2005 :  11:44:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
??

Opprinnelig postet av oleo

Det er forskjell på betennelse i kodeleddet som du skriver i ditt første innlegg og betennelse i kodebøyningen som du skriver i ditt andre innlegg.

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 02/12/2005 :  17:36:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner ikke hvorfor du ikke skrev kodebøyningen selv, fremfor å skrive kodeleddet to ganger...hvis du selv mente at det sitter kodebøyningen....som det jo gjør.

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 02/12/2005 :  19:10:58  Vis profil  Svar med kopi av melding

Når noe står inne i en slik:

Kopi av melding:
.......

betyr det at det er sitat hentet fra noen andre, i dette tilfelle deg..

Du skrev at mugg er betennelse i kodeleddet, noe jeg korrigerte deg på.
Deretter korrigerer du meg for dette for deretter å forandre ditt utsagn til betennelse i kodebøyningen.

Er ting litt klarere nå?

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 03/12/2005 :  11:16:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt lite å gjøre??

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 03/12/2005 :  13:12:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eh...

Litt nøye på at det faktisk er en forskjell på betennelse i kodeleddet og betennelse pga mugg kanskje.

Men det er kanskje ikke så viktig eller?

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 03/12/2005 :  13:34:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Når noe står inne i en slik:

Kopi av melding:
.......

betyr det at det er sitat hentet fra noen andre, i dette tilfelle deg..

Du skrev at mugg er betennelse i kodeleddet, noe jeg korrigerte deg på.
Deretter korrigerer du meg for dette for deretter å forandre ditt utsagn til betennelse i kodebøyningen.

Er ting litt klarere nå?

Opprinnelig postet av Renegate

Hehe...begynner å bli litt latterlig men ok.

Du må lese rekkefølgen en gang til...for det er ikke slik du beskriver.

Jeg skriver at mugg er en betennelse i kodeleddet(som jo var feil beskrevet) du sier at det ikke er en betennelse i kodeleddet men en det kan utvikle seg til en betennelse som kan opptre rundt kodeleddet.(disse linjene er litt av poenget i diskusjonen i dag)
Jeg svarer, jo mugg er en kronisk betennelse i kodebøyningen, så svarer du at jeg ikke skal korrigere deg når jeg selv skriver feil, så svarer jeg deg igjen med hvorfor du selv ikke skrev kodebøyningen i det andre innlegget fremfor å poengtere to ganger i samme innlegg at det er i kodeleddet, da begrunner du d med at du referer til det jeg skrev med å lage en klamme, som jeg nå har gjort, tatt en kopi av ditt innlegg, hvor du da viser hva du mener med din klamme(altså eks på kopi fra mitt innlegg) ...men det er jo hele poenget... Du gjorde jo aldri det... Du referer ikke til mitt svar, du korrigerer det...til selv å si kodeleddet, fremfor å si kodebøyningen som du nå mener er det riktige å si fremfor kodeleddet...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 03/12/2005 13:42:31 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 03/12/2005 :  17:58:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hehe...begynner å bli litt latterlig men ok.

Du sier noe der...

For det første ser jeg ikke hvor jeg har skrevet kodeleddet to ganger i samme innlegg foruten der hvor jeg referer/ sakser ditt innlegg hvor du kommer med feilopplysningen at mugg er en kronisk betennelse i kode leddet.
Hadde forsåvidt vært mye enklere om du fra starten av hadde innrømmet feil i ditt innlegg som du jo gjør her:

Kopi av melding:
Jeg skriver at mugg er en betennelse i kodeleddet(som jo var feil beskrevet)

Litt av poenget mitt i denne diskusjonen var å få frem det fakta at mugg ikke er en betennelse i kodeleddet, men en betennelse i området rundt kodeleddet eller kodebøyningen( kall det hva du vil så lenge det ikke er fare for store feiltolkninger).
Trekker meg fra debatten da jeg føler at mitt poeng kanskje har blitt oppfattet av de fleste og jeg har liten interesse av å diskutere din tolkning av mine innlegg og det fakta at du ikke helt har fattet konseptet med å sakse/ klippe.

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.