hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvorfor kupere??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Hvorfor kupere??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*prime*

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  15:21:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*prime*  Svar med kopi av melding
Jeg her et spørsmål som jeg har spekulert på SÅÅÅ lenge! Er kjempeglad for at jeg fant denne siden, og spørre og greve om alt jeg lurer på!

Så spørsmålet mitt er hvorfor man skal kupere?? Det gjelder både hunder og hester! Har lest at de skulle være så pent og blablabla... Men jeg syntes de bare er stygt! Satt og så på utenlanske sier en dag her.. Og veit dere hva? Der plutselig så jeg en schæferhund uten ører! Og jeg lover dere... Det var stygt!

X-er er ikke gode å ha!

Mari^_^

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  18:18:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Det ble (blir?) gjort på arbeidshester/brukshester for at halen ikke skal være i veien under abeid. Da gjøres det på halen.

På hunder har jeg aldri skjønt poenget, men det er sikkert noe positivt med det, siden det har utviklet seg.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  18:22:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
jeg skal faktisk svare deg seriøst her...

Kuperte haler og ører inngår i standarden for en del raser. Ørekupering har vært forbudt i Norge i lang tid, halekupering siden 1988. Europarådets kjæledyrkonvensjon fra 1992 forbyr ørekupering, og i en resolusjon fra 1995 oppfordres hundeklubbene om også å fjerne instruksjoner om halekupering fra rasestandardene. Naturlig hale og ører BØR favoriseres, men ikke alle plasser blir dette favorisert, men det og aksepteres stort sett også i land der kupering fortsatt er tillatt.

I Norge foretas imidlertid et annet inngrep som ofte er begrunnet i rasestandarden; rutinemessig amputasjon av sporer eller ulveklør på unge valper. Sporer eller ulveklør er overtallige tær som sitter innvendig litt opp på foten, og som kan være med eller uten knokkelforbindelse. Noen rasestandarder sier at slike klør er uønsket, diskvalifiserende eller skal fjernes like etter fødselen. I noen tilfelle kan denne ekstra tåa skape problemer ved at kloa kan hekte seg fast. I andre tilfelle er ikke problemene større enn for tå nr. 1 på frambeina, "tommelen", som de aller fleste hunder har. Denne kloa må klippes hyppigere enn andre klør fordi den slites mindre når hunden beveger seg. Hos pudler fjernes gjerne tå nr. 1 på frambeina, fordi den er i veien under klipping. Hunder med ulveklør eller sporer vil kunne risikere lavere premiering enn en hund som har fått dem fjernet kirurgisk.

Begrunnelsen som brukes av oppdretterne for å fjerne ulveklør og sporer er sjukdomsforebygging. Tåa amputeres for å unngå risiko for seinere rivskader. Tilsvarende argumentasjon er brukt for å forsvare halekupering, spesielt på jakthundrasene Vorstehhund og Breton, da en lang hale vil kunne skades lettere enn en kort når hunden løper i tett vegetasjon. (vet om en engelsk setter som måtte kupere en liten del av halen pga skade den påførte seg under jakt) Ulveklør er imidlertid ønsket hos enkelte raser, som Pyreneer og Briard. Hos Norsk lundehund regnes overtallige tær som et rasekarakteristikum.

en annen rase som ofte får amputert ører og hale er rottweiler, pittbull, amstaff, dvergpincher og dobbermann, dette gjøres for at hundene ofte skal se litt mer sinte/agressive/skumle ut...

Hunder har i de siste årene blitt en motefaktor... (se på hvor mange som har skaffet seg "veskehunder"), det samme kan sies om kupering, kupering er mange plasser en motesak, desverre...

var på proffhendler kurs med ei dame som hadde pitbull (lovlig) denne var kupert, både ører og hale... hun fortalte meg at alle plassene denne hunden var kåret (var int. champ.) hadde dommerne foretrukket pitbuller som var kupert...

selv synes jeg kupering er feil om det gjøres for at eieren vil følge moten... men om hunden kuperes for å redusere sannsynligheten for skader/sykdom eller liknende, synes jeg det er greit...

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  18:27:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Oi da, det var jo et kjempebra svar!!
www.hestene.no Gå til toppen av siden

*prime*

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  16:57:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*prime*  Svar med kopi av melding
det var et supert svar!Genialt rett og slett! Takk for den laange forklaringen.. Den hjalp meg og fårstå..

Bay the way... Det med arbeidshester er dårlig gjort! Stakar de når fluene plager de!

X-er er ikke gode å ha! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.