hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Slaktepris
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Slaktepris
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bustetrollet

Skrevet - 11/10/2005 :  15:57:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har vært med på nødslakt en gang, og aldri mer, om de bruker den metoden de brukte på oksen vår !

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 11/10/2005 :  16:14:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Vi har foretatt nødslakt en gang - og jeg synes det var greit. Ok - jeg fikk ikke med meg stort - jeg satt jo der og gråt så tårene sprutet, men jeg syntes hesten virket rolig hele tiden, og alt gikk egetlig veldig fort, og det var humant etter min mening. Vi begravde hesten vår (vi kremerte henne først). Det var det som var naturlig for oss, å begrave henne. Hun var jo liksom en av oss i familien.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 11/10/2005 :  21:53:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den nøslaktinga jeg så et lite glipp av var det forferdligste jeg har sett med et levende dyr !
Oksen hadde skada en framfot, nødslakta kom med lastebilen med heisekrana på. Oksen som lå inne i fjøset da, stakkaren. Denne nødslakteren gikk inn i fjøset, dro oksen til rett ved utgangen, satte sammen begge bakføttene og heiste oksen LEVENDE opp ned opp i krana. Oksen hang der, sprellet og til slutt så kom tunga ut, oksen gidde opp og pusta som bare det ! Så hadde de en donk de hadde innvolla oppe i.. Skjærte opp oksen, som fortsatt levde, alt rant ut. Oksen fikk krampe og sprelte helt til nødslaktenheiste oksen ned på lasteplana på lastebilen..

Herregud ! den kvelden var jeg og min søster dritt kvalm. Og vi som skulle spise taco den kvelden, snakk om å få den ødelagt.. Jeg var kanskje en 11 - 12 år og søstra mi 6 - 7 .. Om det er slik nødslakt foregår idag, så skal det ikke skje noe mer her på gården..

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 12/10/2005 :  15:34:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Den nøslaktinga jeg så et lite glipp av var det forferdligste jeg har sett med et levende dyr !
Oksen hadde skada en framfot, nødslakta kom med lastebilen med heisekrana på. Oksen som lå inne i fjøset da, stakkaren. Denne nødslakteren gikk inn i fjøset, dro oksen til rett ved utgangen, satte sammen begge bakføttene og heiste oksen LEVENDE opp ned opp i krana. Oksen hang der, sprellet og til slutt så kom tunga ut, oksen gidde opp og pusta som bare det ! Så hadde de en donk de hadde innvolla oppe i.. Skjærte opp oksen, som fortsatt levde, alt rant ut. Oksen fikk krampe og sprelte helt til nødslaktenheiste oksen ned på lasteplana på lastebilen..

Herregud ! den kvelden var jeg og min søster dritt kvalm. Og vi som skulle spise taco den kvelden, snakk om å få den ødelagt.. Jeg var kanskje en 11 - 12 år og søstra mi 6 - 7 .. Om det er slik nødslakt foregår idag, så skal det ikke skje noe mer her på gården..

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Huff da... Sånn var det ikke hos oss.. Det tok en pistol og drepte med bare ett skudd. Hesten var død med det samme. Enkelt og greit. Når jeg ser din beskrivelse av nødslakt, så tenker jeg automatisk: Hvordan greier folk å gjøre dette med et levende dyr...??

Lene.

Norway

Skrevet - 12/10/2005 :  15:57:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Dette er ikke nødslakt........!!!!! Hvis dette er tilfelle er det rett og slett hårreisende,og burde vært anmeldt til Mattillsynet!

Men,det jeg muligens tror du har sett,er nok heller en okse som ble nødslaktet inne i fjøsen,og som fremdeles hadde kramper når den ble heist ut... Ved nødslakt blir dyret skutt på stedet,enten med en liten avlivnings-pistol,eller med det man kaller "skytemaske". Men dyret kan ha endel kramper en god stund etterpå,og ofte ser det ut som det både trekker pusten og på prøver komme seg løs...men dyret er dødt fra det sekund kulen treffer.

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 12/10/2005 :  16:05:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nope, jeg tror ikke det Lene.. Jeg var inne i fjøset og satt ved oksen helt til denne slaktebilen kom. Og det ble ikke avført noe skudd eller noe, for jeg så med mine egene øyne at oksen ble dradd bort til døra og heist ut levende..
Jeg vet at dyret kan ha krampe, ja.. Blodet som forårsaker det, når det fortsatt er varmt..
Ja, det er hårreisende !

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 12/10/2005 :  16:08:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nope, jeg tror ikke det Lene.. Jeg var inne i fjøset og satt ved oksen helt til denne slaktebilen kom. Og det ble ikke avført noe skudd eller noe, for jeg så med mine egene øyne at oksen ble dradd bort til døra og heist ut levende..
Jeg vet at dyret kan ha krampe, ja.. Blodet som forårsaker det, når det fortsatt er varmt..
Ja, det er hårreisende !

Oioi.. Det hørtes overhodet ikke bra ut..

Kopi av melding:
Dette er ikke nødslakt........!!!!! Hvis dette er tilfelle er det rett og slett hårreisende,og burde vært anmeldt til Mattillsynet!

Enig der Lene! det der kan umulig karakteriseres som nødslakt...

SøbergPrinsen

» VIP

Norway

Skrevet - 12/10/2005 :  21:37:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSøbergPrinsen  Svar med kopi av melding
Huff! Utrolig fælt det du har opplevd Kristine! :(

Har vært med på nødslakt av hest en gang...gikk fort og greit for seg, boltepistol, ett skudd og hesten var død. Nå stod jo jeg forøvrig borti veien og grein så jeg nesten ikke visste hvor jeg var, men fikk nå med meg det meste.
Har sett slakting av okser på slakteri, det foregår på samme måte som hest. Det var helt greit det også. Ikke noe unødvendig stressing eller jaging av dyrene.

Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 12/10/2005 :  23:24:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Jeg har også vært med på nødslakt av hest èn gang(mora til åringen min)
Dette var for nesten 3mnd siden.

Det verste var at mamma og jeg måtte holde hesten! Var jo ikke klar over at jeg måtte det, så det var rett og slett grusomt. Uff, bare høre et smell å se hesten dette om og ligge der å sprelle.... Tømte henne for blod gjorde han å, fysj!
Det gikk forsåvidt veldig greit for seg, men er no av det verste jeg har opplevd. Liker ikke sånt i det heletatt.

Rart å ha sett hesten gå rundt å være lys levende, å bare noen sekunder etterpå er den død...

R.I.P Axlaine...
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.