hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Jeg driver å selger en hest... (?)...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Jeg driver å selger en hest... (?)...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Supermaja

» VIP

Skrevet - 06/10/2005 :  10:37:53  Vis profil  Svar med kopi av melding

Jeg har solgt, en hest til ei jente som har hatt han en stund på fôr. For å være snill (dumsnill) har jeg latt henne få hesten på avbetaling. Første avbetaling kom altfor sent, og hun meldte ikke fra om dette. Nå når det er tid for nye avbetaling, hender det samme. Enda jeg har snakket med henne, forklart at det er viktig å få pengene innen fristen osv... Vært hyggelig så langt. Men nå er tålmodigheten min snart slutt. Enda, etter en uke forfall er ikke pengene på konto. Hun tar ikke telefonen når jeg ringer, svarer ikke på meldinger. Hva gjør jeg? Jeg har alt i kontrakt, og retten på min side.
Skal jeg ta kontakt med advokat? Kommer det ikke til å ta lang tid da? Jeg vil enten ha pengene mine nå eller hesten tilbake...
Skal jeg melde fra noe annet sted? Eller rett og slett hente hesten tilbake?

Hjelp meg....

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 06/10/2005 :  10:54:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Send mld eller e-mail hvis hun ikke tar tlf og tru med at hvis ikke pengene er på konto innen x antall timer så kommer du og henter tilbake hesten med en gang. Da burde hun få opp farten litt... Minn henne på at dere faktisk har en skriftelig avtale.
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 06/10/2005 :  10:59:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk.
Men jeg har prøvd å "true" henne med det... Kanskje jeg bare skal dra å hente han da?
Lill: si fra om du veit om noen som er intr. i en fantastisk godgutt da... Må finne han et nytt hjem i tilfelle..
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 06/10/2005 :  11:04:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det er din hest så lenge alt ikke er betalt :-) Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 06/10/2005 :  11:05:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ofte dumt å selge hest på avbetaling.Da har de jo som regel ikke råd til hest i utgangspunktet, men skal bare HA..

Ring eller send et rekomandert brev i posten først hvor du sier at du kommer og henter hesten tilbake om hun ikke har pengene klare når du kommer.
Så ville jeg dratt å besøkt henne personlig.(Greit å se hvordan ståa er med hesten også)
Snakk med henne og ta så med hesten hjem om hun ikke hoster opp resten av pengene der og da.(Eller du føler du bør ta hesten vekk derfra uansett)
Gi henne tilbake det du har fått av delbetaling så har du retten på din side.

En ting er at kjøper ikke har råd til selve summen for hesten.Hva med for,veterinær,hovslager og annet utstyr? Derfor er det i utgangspunktet en veldig dårlig start at kjøper ikke har råd til hesten engang og må ta den på avbetaling..Ikke bra..

Redigert av - xxxx den 06/10/2005 11:09:08 Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 06/10/2005 :  11:07:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er din hest så lenge alt ikke er betalt :-)

Jo greit nok det, men hva er etisk riktig? Jeg bryr meg om hesten, og trenger pengene. Har tre andre hester og om jeg henter han hjem har jeg nesten ikke tid til han. Samtidig som at jeg vil være sikker på at han har det bra... Trodde hun var flink, seriøs og snill og god. På en måte ei venninne. Men når penger kom inn i bilde har alt forandret seg. Hvem skal jeg ta hensyn til? Har jeg vært tålmodig nok? Eller skal jeg vente i evig?
Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 06/10/2005 :  11:09:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det med tilbakebetaling..... Hva med det som står i kontrakta? At så lenge hun bryter noen vilkår tilbakebetales ikke det som er betalt.... Skal jeg fortsatt betale henne tilbake? Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 06/10/2005 :  11:10:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, da har du jo sikret deg på det punktet.
Ikke vent lenger, hun tar deg jo ikke seriøst.

Redigert av - xxxx den 06/10/2005 11:11:21 Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 06/10/2005 :  11:13:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har vært ute for det samme som deg for noen år siden. Folk høres så seriøse ut pr tlf, og også når man møter dem. Man får følelsen av at hesten får det bra, og det er jo det viktigste for de fleste av oss når man selger hest. Men det betyr ikke at man skal gi dem bort!!!
Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt med henger, og kommet uten å si ifra at jeg skulle komme. Hun vet jo såklart at hun har brutt kontrakten.

Grunnen til at jeg ikke ville sagt ifra at jeg kom, var at det gjorde jeg, og hesten var ikke der da jeg kom.. Gikk 4 mnd før jeg klarte å spore han opp. Så jeg er nok litt paranoid...
Ta med summen hun har betalt deg, og trekk gjerne fra transport utgifter.
Lykke til.
Gå til toppen av siden

DeeDee

» VIP

Skrevet - 06/10/2005 :  11:20:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt med henger, og kommet uten å si ifra at jeg skulle komme. Hun vet jo såklart at hun har brutt kontrakten.

Grunnen til at jeg ikke ville sagt ifra at jeg kom, var at det gjorde jeg, og hesten var ikke der da jeg kom.. Gikk 4 mnd før jeg klarte å spore han opp. Så jeg er nok litt paranoid...
Ta med summen hun har betalt deg, og trekk gjerne fra transport utgifter.
Lykke til.

Opprinnelig postet av Cesar

Helt enig med Cesar her!Ta med deg henger og hent hesten.Om hun ikke har råd til å betale kjøpesummen,har hun nok hvertfall ikke råd til å ha hesten heller!Dvs fôr,stall-leie,vet.regninger,skoing++.(som In Nancyville allerede har listet opp)Hvem vet da hvordan livet til hesten blir..
Gå til toppen av siden

Sarha

Skrevet - 06/10/2005 :  11:47:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det verste med slike folk er at mange av dem absolutt har pengene, men ikke gidder betale.
Tyveri, og mangel på respekt!
Kjenner noen som skulle være "snille" akkurat som debattstarter.
De viste ikke engang hvor kjøperen hadde hesten, så saken ble veldig langdryg, med telefoner, mailer og brev som ikke ble besvart.
Til slutt kom pengene da...

Jeg ville aldri solgt hest på avbetaling.
Ser ikke poenget med å være andres bank!
For har man ikke penger, får man enten låne, eller la vær å kjøpe hest!

Håper det løser seg for deg Supermaja!
Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 06/10/2005 :  11:54:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det som er er at jeg har kjent henne som forrytter til to av hestene mine i drøye to år. Og hun har vært ganske flink med dem.Hun bor på gård og driver "rideskole" i tillegg. Har da andre hester som blir brukt der. Siden hesten jeg skal selge er 4 år, har den ingenting i rideskolen å gjøre. Det også er kontraktbelagt.

Tja, kanskje jeg skal hente hesten da.. Litt usikker... Men veldig irritert og lei..
Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 06/10/2005 :  12:00:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sånn går det når jeg ikke leser nøye nok. Du skal såklart ikke betale tilbake når det står i kontrakten. Da ansees dette som håndpenger.
Om du kjenner henne og nødig vil bli uvenner? Som dere sikkert blir om du henter hesten, kan du jo gi henne en frist til om du føler det bedere?

Men jeg hadde nok hentet hesten. om hun ikke kan overholde avtale hadde det i det minste vært å forvente at hun tok kontakt og forklarte situasjonen så dere kanskje kunne funnet en løsning..
Men det mest provoserende jeg kan tenke meg er når folk da blir stumme..
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 06/10/2005 :  12:04:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Supermaja: Hva hadde du igjen for å være snill..
"Gi dem fingeren ,og de tar hele hånden".

Dette er et godt eksempel på det.Nå sitter du der; irritert og lei deg med masse ekstra mas.

Selg aldri hest på avbetaling åkke som. Det fører ikke noe godt med seg,.. som du ser.

Redigert av - xxxx den 06/10/2005 12:09:24 Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 06/10/2005 :  12:09:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner jo det nå "nacy......". Men nå skal det jo sies at jeg ikke er en erfaren hesteselger. Jeg pleier som regel å hestene så lenge de lever.... Men man lærer så lenge man lever.

Skal jeg ta med pengene hun har gitt for han allerede? Selv om hun ikke har krav på dem i kontrakta? Eller?
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 06/10/2005 :  12:11:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke sett deres kontrakt selv i sin helhet, men utifra det du skriver her burde det være unødvendig da å ta de med seg.
Du har jo vært føre var i kontrakten og den skal jo telle ved tvister som dette.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.