hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan overtale foreldre?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Hvordan overtale foreldre?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

Mari^_^

Norway

Skrevet - 29/10/2005 :  16:12:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvilke grunner har de for å ikke la deg kjøpe hest egentlig?

Opprinnelig postet av TinkerBell

Ingen... Har ihvertfall ikke fått høre noen..

7500 i året er ganske billig det ja, så det er ikke der det ligger..

www.hestene.no Gå til toppen av siden

LilleMint

» VIP

Norway

Skrevet - 01/11/2005 :  14:14:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLilleMint  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLilleMint  Svar med kopi av melding
jeg fikk hest pga mamma's intresse:)
- Jasmine og Ponniene - Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 01/11/2005 :  14:38:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Heldig du da.. Foreldrene mine er ikke interessert i hest.. Mamma er redd, men pappa syns hester er helt greit, men er ikke interessert, dessverre..
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 01/11/2005 :  15:48:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Heldig du da.. Foreldrene mine er ikke interessert i hest.. Mamma er redd, men pappa syns hester er helt greit, men er ikke interessert, dessverre..

Opprinnelig postet av *Ina&Løkken*

Pappa er kjempeinteressert i hest (fjordhest), mens mamma synes hest er ok.

Flere i familien mener det at jeg bør konsentrere meg om skolen isteden for å ha hest, men jeg greier ikke å konsentrere meg på skolen liksom. Lengter etter en hest!! Er sikker på at jeg vil ha mer å gi på skolen om jeg har en hest stående i stallen. Dessuten kan jeg da ha noe å gjøre på fritiden også, ikke bare kjøre traktor og trene liksom. Nå er traktoren tom for drivstoff - og jeg er overtrent etter for mye trening.. Jeg trenger en hobby (Les: jeg trenger en hest!)

LilleMint

» VIP

Norway

Skrevet - 01/11/2005 :  18:59:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLilleMint  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLilleMint  Svar med kopi av melding
hehe..C",)
- Jasmine og Ponniene - Gå til toppen av siden

AAndreA

Skrevet - 03/11/2005 :  11:50:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er en god grunn i seg selv, å vise dem at du har startet en debatt som nå er på 4 sider': )
Hjalp du ofte til med din gamle hest?
Kanskje er de redde for å måtte stå igjen alene med den, når du en kveld skal på fest..
Jeg ville ha hest, var 13, så pappa bygde stall og kjøpte hest, men fy posen jeg har dårlig samvittighet for dette 10 år senere, når jeg ser hvor mye foreldrene mine har hjulpet meg for at jeg skulle få ønsket oppfylt..
Skal du betale hesten selv, lurer jeg på hvor pengene kommer fra?
Man tenker kanskje ikke så rasjonelt når man er liten, men det kommer en dag da studielånet er på godt over 100tusen, og de siste pengene som egentlig skulle vært til mat har gått med til den siste husregningen..
Dessuten må du kanskje skaffe deg en jobb?
Det går mye tid med på å skaffe seg penger, også må man kanskje til innkjøp av nye klær, også skal man kanskje ha sertifikat etterhvert..
og hva med den sydenturen som alle venninnene dine skal på?
man ser virkelig ikke hva foreldre gjør for deg før man flytter ut og må kjøpe seg egne doruller..
du sier dere har god økonomi, men kanskje vil faren din bruke de pengene han selv har tjent gjennom et langt liv på seg selv for en gangsskyld.. kanskje har han egentlig lyst på en ny tv..
og når du har bestemt deg og finner ut at du vil satse på å få ønsket oppfylt, kanskje er løsningen å ta litt mer ansvar istedenfor å mase..
ta frem støvsugeren, plukk opp sokkene og bruk oppvaskkosten..
driver man med hest blir det mye sagflis i huset..
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 03/11/2005 :  18:06:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg synes det er en god grunn i seg selv, å vise dem at du har startet en debatt som nå er på 4 sider': )
Hjalp du ofte til med din gamle hest?
Kanskje er de redde for å måtte stå igjen alene med den, når du en kveld skal på fest..
Jeg ville ha hest, var 13, så pappa bygde stall og kjøpte hest, men fy posen jeg har dårlig samvittighet for dette 10 år senere, når jeg ser hvor mye foreldrene mine har hjulpet meg for at jeg skulle få ønsket oppfylt..
Skal du betale hesten selv, lurer jeg på hvor pengene kommer fra?
Man tenker kanskje ikke så rasjonelt når man er liten, men det kommer en dag da studielånet er på godt over 100tusen, og de siste pengene som egentlig skulle vært til mat har gått med til den siste husregningen..
Dessuten må du kanskje skaffe deg en jobb?
Det går mye tid med på å skaffe seg penger, også må man kanskje til innkjøp av nye klær, også skal man kanskje ha sertifikat etterhvert..
og hva med den sydenturen som alle venninnene dine skal på?
man ser virkelig ikke hva foreldre gjør for deg før man flytter ut og må kjøpe seg egne doruller..
du sier dere har god økonomi, men kanskje vil faren din bruke de pengene han selv har tjent gjennom et langt liv på seg selv for en gangsskyld.. kanskje har han egentlig lyst på en ny tv..
og når du har bestemt deg og finner ut at du vil satse på å få ønsket oppfylt, kanskje er løsningen å ta litt mer ansvar istedenfor å mase..
ta frem støvsugeren, plukk opp sokkene og bruk oppvaskkosten..
driver man med hest blir det mye sagflis i huset..

Opprinnelig postet av AAndreA

Takk for svar!

Tok ansvar? Vel, pappa hadde hesten i 6 år før jeg ble født. Etter det overtok jeg mer og mer. Har hatt det fulle ansvar (med stallarbeid, ridning osv) siden jeg var 8 år, og savner det!! Fikk selvfølgelig masse hjelp fra pappa. I tillegg til at jeg hadde egen hest jobbet jeg som hestepasser for 2 andre hester.

Jeg har sommerjobber (iår tjente jeg 19000 + at jeg tar diverse småjobber). Selvfølgelig er jeg avhengig av noe hjelp fra foreldrene mine, men siden jeg har stall-leie på kun 7500 året burde jeg greie det selv, om de kanskje hjelper meg litt med kjøpesummen (kan jo alltids bruke konfirmasjonspengene..)

Når det gjelder andre utgifter som f.eks. turer, klær, sertfikat har jeg en egen konto for det, der jeg får en liten sum hver måned fra besteforeldre osv., som skal brukes til det formålet. Ikke noe problem

Jeg savner virkelig en hest.. Kan jo ta på meg mer ansvar - vaske huset mer og sånt - men vet ikke om det vil hjelpe..

Redigert p.g.a. trykkleifer

www.hestene.no
Redigert av - Mari^_^ den 03/11/2005 18:08:11 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 24/11/2005 :  16:49:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Vel, jeg har ikke klart å rikke dem hverken hit eller dit.... Er jo så stusselig nå når det er mørkt og kaldt, å ikke få sitte i stallen sammen med hesten sin..

lino

» VIP

Skrevet - 24/11/2005 :  17:26:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Har du ikke hest på for da?
Jeg vet det ikke er det samme (og jeg er kanskje slem som sier dette), men historien er full av folk som har fått egen hest mens de har vært like gamle som deg, så har de begynt på videregående og det tar MYE mer tid enn ungdomskolen (for de fleste) også har det blitt for mye, og da er det hesten det går ut over..

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 25/11/2005 :  16:52:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har du ikke hest på for da?
Jeg vet det ikke er det samme (og jeg er kanskje slem som sier dette), men historien er full av folk som har fått egen hest mens de har vært like gamle som deg, så har de begynt på videregående og det tar MYE mer tid enn ungdomskolen (for de fleste) også har det blitt for mye, og da er det hesten det går ut over..

Opprinnelig postet av lino

Har en veldig søt ponnis på fòr, men jeg er for lang til å ri henne...

Skjønner pointet ditt, med skole og sånt, men jeg skal ha hest som valgfag/fordypningsfag, og jeg er innstilt på masse strev. Jeg har billig stall-leie og de som har stallen tar seg av alt (stell, fòring og utslipp) unntatt ridning.

lino

» VIP

Skrevet - 25/11/2005 :  17:31:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Kan du ikke få en annen hest på for?
Jeg sier ikke at du ikke er instilt på arbeidet og alt det der. Men la oss si du har en hest på for, dersom du ser det ikke går kan den leveres tilbake (hard og brutalt). Kjøper du derimot din egen hest kan han ikke leveres tilbake den dagen du ikke klarer ansvaret mer!

Nå er du 15 år. Å eie en hest er ikke en forpliktelse i 2 år fremover. Vanligvis ikke i 5 år heller. Du ville nok kjøpt en hest rundt 10 år, dermed forplikter du deg i 10 år fremover, til du er 25. Det er MYE som skal skje i løpet av de 10 årene, og du vet ikke hvilke veier du kommer til å gå i mellomtiden. Ja, du ka ha planlagt - det gjør vi alle. Men du vet ikke 100% sikkert, så mye kan skje i løpet av den tiden..

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 25/11/2005 :  19:57:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kan du ikke få en annen hest på for?
Jeg sier ikke at du ikke er instilt på arbeidet og alt det der. Men la oss si du har en hest på for, dersom du ser det ikke går kan den leveres tilbake (hard og brutalt). Kjøper du derimot din egen hest kan han ikke leveres tilbake den dagen du ikke klarer ansvaret mer!

Nå er du 15 år. Å eie en hest er ikke en forpliktelse i 2 år fremover. Vanligvis ikke i 5 år heller. Du ville nok kjøpt en hest rundt 10 år, dermed forplikter du deg i 10 år fremover, til du er 25. Det er MYE som skal skje i løpet av de 10 årene, og du vet ikke hvilke veier du kommer til å gå i mellomtiden. Ja, du ka ha planlagt - det gjør vi alle. Men du vet ikke 100% sikkert, så mye kan skje i løpet av den tiden..

Opprinnelig postet av lino

Joda. Hest på fòr er vanskelig her - de fleste som settes ut er hester som er til salgs, og som "venter på kjøpere". Har hatt flere på fòr, men de har bare blitt tatt tilbake p.g.a. interesse fra kjøpere.

Som alle andre her i verden, så vet jeg ikke 100% sikkert hva som kommer til å skje meg i fremtiden, men jeg tor nok at jeg ville ha taklet en hest. Jeg har familie med hestekunnskap, kommer fra gård, og har en hesteinteressert lillesøster. Familien min har hatt hest i 20 år, så det er ikke noe problem akkurat.

lino

» VIP

Skrevet - 25/11/2005 :  20:50:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Men det er vel der problemet ligger: at foreldrene dine ikke har lyst å bli sittende med ansvaret dersom du ikke klarer det.
Jeg mener ikke å være slem altså, selv om det nok virker slik.

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2005 :  13:52:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Hehe. Mange som er i samme problem tror jeg. Kjenner endel som driver og maser på foreldrene. For meg har det alltid hjulpet å slutte og mase. Maste om kanin men så slutta jeg og vips hadde jeg masse kaniner, maste om hund og hva fikk jeg til bursdagen min, joda en hund. Hest har jeg ønsket meg alltid omtrent, men jeg har alltid holdt litt tilbake fordi jeg har tvilt på om jeg virkelig ville ha hest. Plutselig en dag stod jeg med en spranghest og en sprangponni var på vei fra danmark. Fikk beskjed om at hestene når som helst kunne bli solgt, så hvis jeg ikke gidder hest mer kan jeg si ifra på dagen omtrent og trenger ikke se hestene mer. Synes dette er veldig greit. Har en egen hest og en ponni jeg og to søsken deler på (mest min da), trenger ikke møkke eller fore. Eneste greia er at hvis jeg ikke går på skolen er de ikke like greie på og kjøre meg til stallen men det er også alt. Er så utrolig glad i foreldrene mine at det ikke er mulig. Føler meg utrolig heldig som har foreldre som gir meg dyr uten at jeg må klage vettet av meg. Dessuten er eneste jeg trenger å gjøre er å møte på skolen, og være hos hestene så ofte jeg vil. Trenger ikke bry meg om karakterpress eller noe.

Er dette en drømmeverden for tiden eller? Hehe. Problemet er når jeg blir litt større og må betale mer for dem selv tror jeg.

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 26/11/2005 :  14:08:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Høres ut som om du har kjempegreie foreldre. Har også veldig greie foreldre: jeg maste og maste om marsvin, hamster, mus. Også fikk vennina mi seg kanin, så prøvde vi endag (jeg og søstra mi) "Mamma, kan vi få kanin" Så til vår store forbauselse sa svarte hun "Kanskje, men først må vi snakk med pappa" Så omtrent 2 uker etterpå hadde vi to kaniner ute i hagen . etter å ha mast i evigheter etter dyr, og alltid fått nei ble det plutselig ja.. OT men

Hadde det bare vært sånn med hest også *sukk* Men har ikke noen stall i nærheten, også vil de at jeg skal betale endel av stalleie selv. Noe som jeg ikke kan. Men er fornøyd med bare å få drive på med hest egentlig innerst inne. Ikke alle som har det privilegiet å få drive på med hest.

Ina og Løkken<3

Redigert av - Ina_R den 26/11/2005 14:14:21 Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.74 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.