hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hesten min sank i en myr!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Hesten min sank i en myr!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 02/10/2005 :  16:36:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Var ute på langtur idag.. Fulgte en oppmerka rute, og ante fred og ingen fare - til jeg plutselig sto med bena på bakken OG hesten under meg. Han hadde synki rett ned i en myr! Alle fire bein og mye av magen forsvant... blei dritredd jeg, var sikker på han skulle dø. Har jo hørt mange historier om myr og hester som sitter fast! Vi fikk han opp da, men han forsvant nedi ennå en gang. Heldigvis gikk alt bra - har en sliten, men HEL hest hjemme i stallen igjen..

Noen som har opplevd det samme eller?

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no

*Showjumping*

Skrevet - 02/10/2005 :  16:47:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jaa... det er virkelig skummelt det der.
I alle situasjoner holder jeg meg kald, men når det her skjedde meg blei jeg virkelig redd.
Jeg skulle på en oppdagelsesferd, og måtte hoppe over ei lita grop som hesten min ikke ville over. På andre siden var det akuratt som en slette med utslitt gress og noen trær derfor ante jeg ingen fare. Men ærlig som hu er stoler hu på meg og gikk over til slutt, etter å ha gått ca en meter over på andre sia merka jeg at vi sank litt men tenkte at det bare var litt våt mose som gikk til midten på høvene, plutselig sank vi rett ned begge to å lå der å kava som bare det. Hele greia holdt vel på en fem minutter og jeg trodde hesten skulle dø (en hest i samme område hadde nylig drukna i en annen myr) så jeg stod jo så godt jeg kunne å holdt hodet hennes oppe, opp av myra kom vi gjennomvåte, fulle av gjørme, utslitte og skjelvne. Fra den dagen er det jeg som har stolt på henne og tenker at når hun ikke vil over et sted, så er det fare i sikte.

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 02/10/2005 :  16:49:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
huff! det hørtes ikke bra ut!

Var godt at det gikk bra vertfall! har hørt så mange ganger om hester som har kjempet til de har blitt utmattet, og til slutt gitt opp..

Har ikke opplevd det samme heldigvis. Holdt på å skje en gang, men da advarte faktisk hesten min meg om det, gikk av og sjekket, og ble overrasket over hvor dypt det var. Takk og pris for hesten min den gangen.

Er vel blitt veldig myrete og bløtt de fleste steder nå, etter så mye regn. Vet ikke hvordan været har vært hos dere men..

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 02/10/2005 :  16:54:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Bakbeina til Eikdokka forsvant i myra en gang, men hun stod heldigvis med forbeina på trygg bakke. Var helt alene på tur uten mobiltelefon. Flaks! (rir ike der mere for å si det sånn)

Er så utrolig ekkelt med myrer.. Ei myr som er rett ved siden av ene ridestien her ligger det en hest med seletøy og vogn på. Han som kjørte med den når den gikk seg fast hadde tatt øksa fatt rett før hodet også sank under, så den druknet i allefall ikke. Men ganske så ekkelt å tenke på at det ligger en hest nedi der... :(

Therese
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 02/10/2005 :  17:07:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Hesten min ville ikke gå over stien der han heller... men jeg trodde han bare tulla litt, for han er ikke så glad i å bli sølete/våt på bena. Men skjønner jo nå at det kanskje var alvor da..

Det merkelige var jo at hesten min forholdt seg helt rolig. han bare sank ned og ble der, ingen kaving eller noe. Han begynte bare å spise grasset på bakken...;) Puh, er letta over at det gikk bra!

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 02/10/2005 :  18:05:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Slikt er skummelt..
Ridde en gang på ei myr jeg og, hele Rosita forsvant ikke, men hun var ganske rask på føttene og fikk seg opp selv.. Så hun kava seg vekk fra myra og ALDRI mer skal jeg ri der igjen!

Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 02/10/2005 :  19:08:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri satt meg skikkelig fast i en myr. Dette er ikke fordi jeg er en "asfaltrotte", men fordi jeg har ridd temmelig mye i myrlendt terreng, og har derfor fått god trening i å lese myrene og terrenget generelt.

Hester som er vante i slikt terreng utvikler også en utrolig teknikk i å krysse myrer.

Kopi av melding:
... Hadde så lyst å bare smekke til hesten sånn at han hadde fyrt med bakbeina inn i bilen.. ...
Opprinnelig postet av Gasolin On Fire

Det hadde vært særdeles dumt gjort av deg å straffe hesten i en slik situasjon.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 02/10/2005 :  19:20:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt OT men, jeg kom på en vits..
Det var ei som var ute og red på hesten sin, så kom de til ei myr og hesten sank ned i myra. Jenta fikk jo helt sjokk og ringte til sin far. Faren kom og de dro og slet i hesten, men den kom ikke opp. Så ringte faren til naboen som drev med kyr, og har tiligere vært bort i at kyra satt seg fast i myra. Men neida, hesten kom ikke opp.. Så fårslo bonden at de måtte ringe etter redningsseskap/veifolk. De gjorde det, og etter 10 min kom det en mann i sjokk orange farga jakke, spaserende opp av skogkanten, og hesten skøyt opp av myra!

Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 02/10/2005 :  19:37:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Hmm.. Den "vitsen" der har jeg akkurat lest et annet sted, men da mener jeg det var en sann historie.. Men gudene vite hvor jeg leste det. Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 02/10/2005 :  20:02:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, opplevd noe sånt med ei tinkerhoppe jeg hadde på fôr. Eieren skrøt av at hesten ikke hadde problem med å krysse myrer.... Men så en dag skulle jeg å faren min på tur for å skjekke den nye hesten min. Det gikk helt greit til vi kom til ei myr. Da datt hun nedi til buken. Gjett om jeg å faren min var redd! Men heldigvis kom hun seg opp av seg selv. Det ironiske i det hele var at kaldblodshoppa mi gikk nærmest rett over.... Har aldri rotet meg oppi noe sånt med henne, har krysset mange myrer etter det
Trommende hover, stille grunn. Det er naturens gledessang!

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 02/10/2005 :  21:45:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Har ikke blit sittende fast i myra selv, men vet om folk på stallen som har blitt sittende fast. Heldigvis har det gått bra, men slikt er ikke mosomt!
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 03/10/2005 :  00:28:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Holdt på å miste Knekten min jeg,på to-årsdagen til min datter av alle ting...

Tenkte som så at siden vi skal ha besøk senere på dagen,så får det bli en kort tur i skogen...og ut bar det...
Etter en kort stund,skulle vi over et lite myrete område,heldigvis er jeg godt kjent her,så vet om de plassene man må gå i sikk-sakk for ikke å havne i myr-hull...enkelte av disse er virkelig farlige,og det har forsvunnet mang en traktor her i løpet av årene...
Problemet var at det visste ikke Knekten,og selv om vi har gått her flere ganger før,så fikk han helt panikk når han seg nedi med ene bak-foten...ikke langt,men nok... Han kastet seg på frem...rett oppi værste myr-dammen...!
Det sa bare "splosj",så var hesten nedi til midt på magen...! Han kavet og kavet,og sank bare lengre og lengre ned...
Jeg satt fast oppå,og klarte ikke komme meg av,siden ene foten på en måte lå under knekten i myren... Først etter noe som viket som en evighet,klarte jeg dra meg opp,og ved hjelp av en busk,ut av myren...men Knekten satt fremdeles fast,og fortsatte å synke...
Lettere panisk så jeg bare halve ryggen(baken var helt under...),og fra brystet og opp på gutten min...hva skulle jeg gjøre???
Mobilen hadde ikke dekning akkurat der,og prøvde jeg bevege meg bort fra Knekten for evt å hente hjelp(traktor) ble han hysterisk,og kavet enda værre...noe som bare resulterte i at han sank enda dypere,og vann var på vei over salen...

Ca 40 min lå han der og kavet,og meg gråtende ved siden av,sikker på at han kom til å forsvinne foran øynene på meg...

Så plutselig fikk han et sint uttrykk i øynene,kastet seg med en stor anstrengelse over på siden,og hev seg opp...må ha fått tak på en tømmerstokk eller noe nede i myra!
Etter han var kommet seg opp,stod han og skalv med hodet i armene på meg...og eneste jeg klarte å tenke var at han var oppe,og vi måtte komme oss hjem før han knakk sammen...

Over resten av myra gikk han bokstavelig talt i mine fotspor,og støttet hodet på ryggen min...ikke tungt,men måtte være ani meg hele tiden...
Slik gikk vi hjem sammen...

Selv om han fikk på ullpledd med engang vi kom hjem,og vetrinær var og så på han,så tok det over en mnd før han kom seg helt.. Strekk i ryggen,i låret,kutt ved hovranden og flere kolikker hele måneden...
Men han var i live...

Den dag i dag går hverken han eller jeg over noe som så mye ser ut som en myr...vi fikk skikkelig skrekken i oss den dagen...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 03/10/2005 :  00:34:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å hjelp Lene, det var en sørglig historie. Ble sittende med tårer i øynene her jeg nå =S

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2005 :  00:58:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Sitter med tårer øynene jeg også! TAKK OG LOV for at det endte godt!.. Utrolig ekkelt å tenke på hvor lett en kan miste sin bestevenn, dersom man bare er uheldig og ikke har flaksen med seg i det rette øyeblikket..
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 03/10/2005 :  09:45:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Åiii.. Takk og lov for at alt gikk bra..
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 03/10/2005 :  12:20:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
En fin ting kom det ut av dette...selv om vi begge to er redde for å gå der det er bløtt,og aldri mer kommer til å ri over myr-lignendes terreng...så har vi fått et veldig spesielt forhold i etterkant av dette...!

*Gode gutten min*

Takker for meg. Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.