hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bör det vere aldersgrense for å ri i trafikken?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Bör det vere aldersgrense for å ri i trafikken?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Mari E

» VIP

Skrevet - 12/10/2005 :  23:29:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Funderer ofte på dette når jeg ser unge jenter som rir på tur langs veien, veier som kanskje er veldig trafikerte med vogntog o.l.
Burde det kanskje vere en aldersgrense for å ri på tur? Vet fra andre forum jeg har hvert innom at dette kanskje er et sårbart tema, men lurer jo alikevell på om noen er enig med meg.

Når man tenker på alt som kan hende med hester i trafikken burde det jo stilles en for form krav til rytteren?! Vet jeg står i fare for å tråkke folk på tärne nå, men er man ung og kanskje litt uerfaren er det jo ingen selvfölge at man er erfaren nok til å tenke på situasjoner som kan oppstå. Dette har jo selvfölgelig ikke bare med alder å gjöre, men nybegynnere generellt.
Som 12-13 åring f.eks har man jo ikke rukket å bygge opp dem samme erfaringen som en godt voksen person som har ridd i mange år.
Uansett hvor lenge man har ridd kan man ikke forutse hva som skjer "rundt neste sving" - et vogntog som bråker fält, biler som kjörer alt for fort, syklister som kommer fram rundt hushjörnet osv
Man vet jo ofte hvordan hesten reagerer når den blir skremt hvis det er en hest man kjenner, men det er jo tross alt ikke like lett bestandig å kontrollere en redd hest.
Hva gjör man da om hesten löper avgårde og kanskje löper ned andre mennesker, syklister osv? Man vil jo da bli stilt ansvarlig for evt ulykker som kan skje...

Da mener jeg at det kanskje ikke hadde hvert så dumt med f.eks 16 års grense på hest i trafikken. Hester i trafikken må fölge trafikkregler på lik linje med de som kjörer bil og hvor mange kan dem i ung alder?
Man må jo vere 16 for å kjöre moped, og det stilles höye krav, og man er vell like utsatt i trafikken til hest som når man er ute med moped?!

Jeg er yrkes sjåför og kjörer lastebil, min store skrekk må vere å möte en löpsk hest med rytter i veien. Så store kjöretöy har ofte ingen sjangs til å stoppe för det er for seint, da går liv tapt!

Jeg kan godt forstå fotgjengere som syns at hester ikke har noe langs veien å gjöre, det kan jo vere skremmende for folk som ikke er vant med hest. Et stort dyr som kommer mot dem uten at de kan vere helt sikre på at det er trygt å passere hesten.
Mange av disse fordommene kommer vell kanskje pga den andelen ryttere som kanskje ikke bestandig er like flinke til å ta hensyn til andre i trafikken.

Har kanskje sporet litt ut av poenget mitt her nå, men har mange tanker rundt dette og alt vil ut på en gang he he!

Håper noen der ute fanger opp tråden min og kanskje er enig med meg. Vi som hesteintreserte bör jo sette sikkerhet i fokus for vår egen, hestens og omgivelsenes del?!

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 12/10/2005 :  23:50:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Det blir kanskje litt feil og sette noen bestemt aldersgrense på rytterne syntes jeg, siden noen er mer erfaren enn andre i ung alder. Men syntes at tiltaket " grønt kort " er veldig bra. Vi lærte mye om trafikkregler og hvordan vi skal oppføre oss i trafikken der, kunne muligens vært en idè og innføre det til alle ryttere?

Selv liker jeg og sammenlikne hest og rytter mer med små barn i trafikken ( en vet ikke hva de tenker og finner på om de blir skremt ) enn moped. Når en er med hest i trafikken er der alltid to reaksjoner på èn situasjon, din egen og hestens. Kjører du moped er der kun din egen reaksjon..

Unge ryttere vil nok alltid ferdes langs veien med hestene sine, så det er nok viktig at vi som er foreldre tar så mye hensyn og lærer fra oss så godt vi kan. Selv har jeg i noen år " travet " ved siden av ponnien vår når dattera skulle på tur med ham.

Kanskje noen andre som har bedre idèer for hva som kunne vært gjordt for og sikre unge ryttere i trafikken?

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  00:02:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Jeg syns det blir vanskelig å sette en aldersgrense ved ridning langs trafikerte veier.
Både hester, ryttere og trafikerte veier er ulike. Man finner aldri to helt like. Jeg mener at foreldrene får ta ansvaret og vurdere om de syns sitt barn er voksent nok til å ri i trafikken uten at det utgjør en fare verken for seg selv eller andre.

Man må også huske på at det ikke er alle steder som er tilrettelagt for hestehold i det hele tatt; noen er avhengige av å ri, ivertfall et stykke, på veien. Man kan ikke ta ifra disse menneskene muligheten til å i det hele tatt få trene hestene sine.

Kopi av melding:

Men syntes at tiltaket " grønt kort " er veldig bra. Vi lærte mye om trafikkregler og hvordan vi skal oppføre oss i trafikken der, kunne muligens vært en idè og innføre det til alle ryttere?

-Bente71

Støtter den.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.