hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor mye skal hestene gå ute?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Hvor mye skal hestene gå ute?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2005 :  13:55:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Hesten min står ute fra 07.30 - 21.00 hver eneste dag. Hun får da med seg frokosthøyet ut, og får middagen ute. Er det forferdelig dårlig vær, så får hun stå inne, og får litt ekstra høy, slik at hun ikke skal kjede seg og begynne å gnage på treverket osv. Ellers om vinteren, hvis det er veldig dårlig vær, blir de ofte tatt inn før. Om sommeren står hun ute hele døgnet, så lenge været er fint. er det dårlig vær, får hun komme inn :)
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2005 :  14:39:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det er bra at det har kommet en lov om at hestene skal stå så mye ute. Men gjelds dette når det er ekstremt dårlig vær om vinteren?
Trommende hover, stille grunn. Det er naturens gledessang!

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 06/10/2005 :  00:28:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Utegang 24 timer i døgnet er det optimale for hesten mener jeg. Og de aller fleste hester kan gå på utegang om de får lov til å sette vinterpels. Hestene trives, er mindre stresset og blir mindre syke. Kulde er ikke noe problem. Vi hadde en gang besøk av dyrevernet fordi noen hadde kjørt forbi og så at hestene sto ute i mange kuldegrader uten dekken. Men vi fikk tilbakemelding på at hestene hadde det bra. De hadde tykk vinterpels, tilgang på vannkar som ikke fryser, utegang med 3 vegger å gå inn i, og fri tilgang på mat (De trenger jo mer mat når de står ute.) Regn og blåst er faktisk litt verre en kuldegrader. Da går de inn, men ikke når det er kaldt.

Selvfølgelig er det vanskelig med utegang mange steder, men hesten bør være ute mest mulig, minst 12 timer. Og den bør ha god plass å bevege seg på.
Gå til toppen av siden

nutte

Norway

Skrevet - 06/10/2005 :  00:58:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
ponniene mine står ute døgnet rundt enda, jeg tar de selvfølgelig inn hvis det er veldig dårlig vær. hvis det bare småregner setter jeg på dekken, de trives best med å gå på beitet hele tiden, men de liker selvsagt å komme inn når det regner, snør o.l. om vinteren tar jeg de ut ca kl 07-07.30 og tar de inn ca kl 21-22. å da får de høyet ute når jeg tar de ut om morgnen.
Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det!
Redigert av - nutte den 06/10/2005 00:59:50 Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 06/10/2005 :  12:41:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Selvfølgelig er det vanskelig med utegang mange steder, men hesten bør være ute mest mulig, minst 12 timer. Og den bør ha god plass å bevege seg på.

Opprinnelig postet av maane

Eenste jeg kan si til dette er:

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 09/10/2005 :  15:49:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Så mye som mulig. Loven sier vel min. 2 timer, 4 for hester i spilt(?). Syns egentlig dette er i minste laget, hesten min har egen paddock, står ute fra rett etter frokost, ca. 9 til kveldsfôringen som er i åttetiden. Vi har ikke lov til å fôre hestene i paddocken, så han er inne 1 time midt på dagen også. Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 09/10/2005 :  16:01:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Som for Marte har vel alle hestene på fjordhestesenteret (tror jeg) tilgang på paddock fra kl9 om morgenen og til 20-21tiden om kvelden, men paddockene er ganske små og noen er ganske sølete, og det er ikke lov til å fore i paddockene. Siden det ikke er noe gress er det egentlig ganske lite å gjøre på ute. Det beste hadde vel vært et skikkelig uteområde for hesten å boltre seg på, men problemet blir at både beiter og dyr blir fryktlig sølete om vinteren. Dessuten er det noen som vil ha hesten ute i paddock alene (som jeg egentlig ikke forstår, hesten er jo flokkdyr, er det ike bedre om den får stå med andre? noen småskader må man regne med uansett).

Den nye regelen sier at hester på spilt må få gå fritt ute i minst 2 timer. Hester på boks må enten bli mosjonert eller stå fritt i minst 2 timer hver dag. Dette gjelder ikke hvis værforhold eller hestens helse gjør at det blir uforsvarlig å slippe hesten ut.

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 09/10/2005 :  16:52:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Ikke lov å fòre ute? Er det sant?
Høres rå kjipt ut..

Therese
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 09/10/2005 :  16:58:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Mm, paddocken blir så rotete av høyet osv. Ganske kjipt ja, siden man da må opp i stallen 4 ganger i løpet av en dag istedet for 2 hvis hesten skal få middagen sin. Stallen ved siden av senteret (Ivar Os) forer middag ute, det virker egentlig å gå fint, så lenge alle holder sin paddock ren.
Gå til toppen av siden

HurricaneGirl

Skrevet - 10/10/2005 :  13:33:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syns absolutt at hester I HVERT FALL må få vere ute i 2 timer per dag! Selv det syns jeg er veldig lite...
Min hest står ute hele døgnet om sommeren, og sent på høsten-våren kommer han ut klokken 07.15 og står ute til kvelden:)
Jeg syns bare det er dumt at hester må stå inne hele tiden, om den absolutt ikke kan komme ut på beite/luftegård kan du i hvert fall leie den på tur i ca.2 timer:D
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2005 :  14:04:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Personlig synes jeg 12 timers utegang per døgn bør være et minimum!! Vær og vind samt helsetilstand kan jo selvfølgelig spille inn i blandt,men sånn generellt sett. Og da mener jeg såvell et stort hestesenter som en egen privatstall hjemme. Hvorfor skal ikke hester som står på store staller få være like mye ute?
Har stallen ikke plass nok til hestene ute, så har de for mange hester, rett og slett. Da ville de hatt det bedre et annet sted.

Mine hester står ute døgnet rundt hele sommerenog utpå høsten.
Om vinteren slippes de ut med mat klokken 06:00 før jeg drar i fjøset. På dagtid rir/trener jeg de og setter de ut igjen. Er de svette lar jeg de stå inne litt å tørke,så ut igjen med dekken.
Tar de inn for kvelden sånn i 23:00 tiden. De står stortsett ute uansett vær, har en stor, tett skog i ene enden av luftegården som de søker ly i, blir det ekstremt kommer de til stalldøra for å få komme inn. Så i gjennomsnitt er mine hester ute ca 17 timer i døgnet i inneperioden.
Fôrer de høy minimum 4 ganger for dagen, å da så de har litt igjen til neste fôring. (Lettere å gi alt på engang,men da går mye til spille).

Forøvrig har de også kjempestor plass, de går løs på hele tomta, har bare satt opp et gjerde akkurat forran huset så de ikke tråkker ned dær å i hagen.

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Lyngen

Skrevet - 19/10/2005 :  14:48:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare lurer: Hvordan få til 12 timer utegang hver dag?
Hos oss måtte hestene da ha kommet ut ve 5 tiden om moringen. For hestene våre kommer inn for å bli stelt og salt opp for å bli brukt. Og det skjer gjerne på kvelden. Med mindre dere tenker på bruk som utegang.
Hos oss har vi 10 stk som går på utegang.
Så har vi hestene på "silobeitet" hvor de kommer ut ved 7 tiden (så fort de har spist opp kraftforet), og de blir stortsett tatt inn ved 17-18 tiden for å brukes. Så er det kveldfor ved 20 tiden med stenging av stallen senest kl 22.
De som står i paddoc, får om vinteren, morgenhøyet inne, og kommer gjerne ut ved 9-10 tiden(det tar litt tid å sette ut 24 hester). De blir også stort sett tatt inn ved 17-18 tiden.
Hesten min står på silobeitet, hvor de i øyeblikket er 11 stk, står ute hele dagen med fri tilgang, blir tatt inn ved 17 tiden og blir brukt ca 2 timer hver dag, men står på stall om natta.
Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2005 :  17:46:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
Alle hester liker nok å stå ute, men noen raser kan vell ikke stå ute, hvis ikke de har et godt dekken da ( ?) Lùkas, min islandshest står ute døgnet rundt, bare i det siste har han stått inn når det regner ol.. Slik at han ikke får så grov pels
Vingthor fra Skarholt =) Gå til toppen av siden

Linn+Attila

» VIP

Skrevet - 20/10/2005 :  01:18:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Blir litt uggen når jeg leser dette. Og enda flauere når jeg skriver dette.

Hesten min får timesvis med utegang der han står. Men nå skal han stå inne i fjorten dager i strekk med en halvtime skritt hver dag. (kodeleddsbetennelse..)

Pga. mye krangel og sjau på stallen, skal jeg flytte ham til en annen mens jeg venter på at en annen stallplass skal bli ledig (der kommer han til å stå ute sinnsykt mye, fra morgens til sent på kvelds, bare en liten ridepause i mellom.

Men der jeg skal sannsynligvis flytte i mellomtiden får han bare to-tre timer utegang..
Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2005 :  07:40:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
Det er jo noe helt annet:) At han MÅ stå inne, grunnet sykdom, og ikke fordi du ikke gidder å ha han ute.. Det går nok greit. Håper han blir frisk snart da:)
Vingthor fra Skarholt =) Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.77 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.