hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ku fôr til hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Ku fôr til hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

ShyBoy

Skrevet - 06/10/2005 :  15:06:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
heihei...
maxi og mathilde..: bare en ting jeg lurer på....?
her skriver du i første innlegg at du er forvert, i innlegget over er du hestepasser, mens i dette innlegget (nedenfor) jeg fant i en annen debatt har du hesten på for sammen med ei vennine....
da lurer jeg på... hva er rett...? for om noe slikt skjer bør du om du er hestepasser ringe eier umiddelbart, er du forvert bør du ringe eier umiddelbart, har du hesten på for med ei vennine bør DU ringe eier umiddelbart... (mener iallefall jeg)

Hvor mye ca bruker du på hesten din i året? Da mener jeg i div. fôrtyper, evt. stallplass, spon, dyrlegeutgifter, sko og ++.

Dette bruker jeg på ei nordlandshoppe i trening:

Vaksine og tannrasp: Ca. 850 innregnet kjørepenger.
Sko: Ca. 3500
Markekur: ? (Noen som vet hvor mye en markekur koster?)
Utslipp og fôring om morgenen: 1000 kr
Champion Energi: 1100 ca. (koomer litt an på forskjellige ting, men hvis hun blir trent så mye som jeg regner med så er det slik)
Champion Havre: 665kr ca.
Tran: 300kr
Soyaolje: 300kr
Høy: 2250kr
Sommerbeitepenger: 0 - 2100kr

Ca 12.00kr +/-

Så har jeg henne på fôr sammen med ei venninne, og vi deler det på to og da blir det ca. 6000kr på hver;-)
--------------------------------------------------------------------------------
Maxi og Mathilde

Opprinnelig postet av Dr_ag_on_86

Jeg var hestepasser FØR jeg fikk henne på fôr! Og den dagen VAR jeg der ikke! Og hvis noen er dum nok til å være i stallen og se at noe er feil og ikke sier ifra til eieren, så burde de ikke holde på med hest. Men de GJORDE det, DE sa ifra til EIEREN!!! Tror du jeg er helt idiot i hodet?

http://www.mmdreamteam.piczo.com
Redigert av - ShyBoy den 08/10/2005 11:53:11 Gå til toppen av siden

TML

Skrevet - 07/10/2005 :  14:43:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Jeg kan være enig i at det ofte skorter på kunnskaper og at folk generaliserer ting. Det er feks vanskelig å si noe om hvorvidt silo, høy eller ensilert grovfôr er bra uten å kjenne kvalitet og innhold. "God" silo er bra på samme måte som dårlig høy ikke er det...

Hvorvidt noen fôrer 30 hester på Formel vil ikke si det samme som at dette er bra... De små forskjellene kan faktisk utgjøre store ting! Det at små ubalanser el. i hestens fôring kan påvirke hesten mht. prestasjon, helse, psyke etc er faktisk vitenskapelig dokumentert.

Mht. importert fôr vil jeg ikke si at dette er en "motesak". Det finnes flere gode fôrprodusenter på markedet, og det faktum at det har blitt flere aktører på det norske markedet viser heller at viktigheten av riktig fôring har blitt et mer diskutert tema.
Dette er heller ikke "nye" fôrprodusenter selv om det er relativt nytt i Norge. De internasjonale fôrprodusentene er selvsagt klar over at jordsmonn etc varierer mellom ulike land, og produkter og anbefalte mengder vil derfor variere fra land til land.
Jeg vil vel heller si at økt konkurranse på dette markedet er en positiv ting for alle som driver med hest - konkurranse fører til at produsenter og forhandlere må yte sitt ypperste for å tilfredsstille kundenes og hestenes behov både mht. produksjon, kvalitet, sortiment, service etc.
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 07/10/2005 :  15:25:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei

kufor er vel egentlig til ku.
jeg syns ikke man burde drive å bytte om, hest kan få til hest og ku til ku.
prøver du å gi hestekraftfor til sau så dør den jo høyst sannsynlig. har jeg hørt da...har selvsagt aldri prøvd å gitt hestekraftfor til nabosauen...

mvh sigrid

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 07/10/2005 :  15:41:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hei

prøver du å gi hestekraftfor til sau så dør den jo høyst sannsynlig. har jeg hørt da...har selvsagt aldri prøvd å gitt hestekraftfor til nabosauen...

mvh sigrid

Opprinnelig postet av lykke/stall brubakken

Det blir ein heilt anna ting. Og det som gjør att man skal være forsiktig med hestekraftfor til sau er pga kopper innholdet. Det står også advarsler om dette på sekkane.

Gå til toppen av siden

leve10

Skrevet - 07/10/2005 :  20:37:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
LUCIANDA: (Var det ikke det du het, sorry hvis jeg skrev feil.) Du kan det med för, kuer, sauer og slikt ja..... Driver med hester jeg da, men jeg gir ikke kuför til min. Og Spillers er lagt opp til riktig menge og type i forhold til det grovföret jeg gir ja, der kan du ikke arrestere meg nei Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 07/10/2005 :  22:13:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
LUCIANDA: (Var det ikke det du het, sorry hvis jeg skrev feil.) Du kan det med för, kuer, sauer og slikt ja..... Driver med hester jeg da, men jeg gir ikke kuför til min. Og Spillers er lagt opp til riktig menge og type i forhold til det grovföret jeg gir ja, der kan du ikke arrestere meg nei

Opprinnelig postet av leve10

Lær deg og lese så ser du att namnet mitt er LUCINDA.

Eg driver med hest eg også da, og som eg har sagt tidlegare, eg forer sjølv med hestekraftfor. Eg bruker champion frå Felleskjøpet og har tru på att det er meir tilpassa norske forhold med grovfor osv enn ein del av dei utenlandske kraftforene. Dog eg bruker også ein del reine kraftfortyper som havre og bygg.

Vist du leser godt nok her så driver ikkje eg og anbefaler alle som har hest å fore med drøvtyggerfor. Har du den oppfatninga så får du lese litt nøyere.

Men eg vil ikkje være med på tankeganger her med att drøvtyggerkraftfor er farlig/skadelig å gi til hest. Det er ikkje optimalt, men heller ikkje farlig/skadelig.

Trur dessuten ganske mange forer veldig på måfå av dei som bruker hestekratfor også så forplanen blir gjerne ikkje noko meir riktig enn om man forer med drøvtyggerfor. Det er i allefall mi oppfatning etter å ha sett ein del foringsdebatter her inne.

Når det gjelder spillers foret så tenkte eg meir på om mineraler og vitaminer stemmer overens med grovforet ditt, ikkje type og mengde.

Mineral og vitamin samenssetning i grovfor vil jo dessuten være forskjellig frå landsdel til landsdel i Norge også det. F.eks er kopper noko som ofte kan være mangelvare i grovforet på vestlandet. Da må man gjerne ha kraftfor med kopper i for å veie opp dette. Eventulet saltslikkstein med kopper.

Redigert av - Lucinda: den 07/10/2005 22:14:39 Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 08/10/2005 :  11:50:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
poenget mitt var vel egentlig ikke hvorfor man ikke skal gi hestefor til sau, men at foret gjerne er tilpasset det dyret det står at det er til.
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 08/10/2005 :  16:11:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
poenget mitt var vel egentlig ikke hvorfor man ikke skal gi hestefor til sau, men at foret gjerne er tilpasset det dyret det står at det er til.

Opprinnelig postet av lykke/stall brubakken

Det er ingen her, trur eg, som har påstått noko anna heller, men det går likevel greit å gi drøvtyggerfor til hest. (Altså det er ikkje farlig) Det er verre å gjere det motsatt vei. (Dvs gi hestekraftfor til drøvtyggere)

Redigert av - Lucinda: den 08/10/2005 18:38:30 Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2005 :  17:58:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
Maxi&Mathilda:
jeg leste igjennom innlegget mitt en gang til, og jeg må bare beklage, det hørtes mye kvassere ut enn jeg hadde tenkt... og det kan godt være at jeg har missforstått noe av det du skrev... var ikke meninga å være så kvass...

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Content

» VIP

Azores

Skrevet - 11/10/2005 :  22:31:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
HALLO!!!!

Kua har faktisk fire mager!!!!! foret fordøyes 4 ganger! hvis det ikke var noen forskjell så hadde de vel ikke laget spesialfor t hest vel! Hestens fordøyelsessystem er jo vidt forskjellig fra kuas!

gjør meg ganske sint at folk "sparer" penger på maten til hesten... maten e jo ganske essensiell for hesten! den må jo ha den for å leve!

du gir ikke kanarifuglen din fiskemat!!!!! selv om det er billigere!!!!

hvis man ikke har råd til skikkelig mat til hesten, da bør man heller ikke ha hest!!!

sjekk ut www.spillers.no spør også Tonje! fòrekspert på Hestemarked!

jeg syns det er så dumt me krig og fred og religionspolitikk og sånn.... kan ikke alle bare være venner!

BLOND POWER! rosa rocker!
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 11/10/2005 :  22:53:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

du gir ikke kanarifuglen din fiskemat!!!!! selv om det er billigere!!!!
Opprinnelig postet av Content

Har du sjekket det ? ;)

Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 12/10/2005 :  01:24:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Content, det er ikke snakk om å ikke ha råd til. Debatten går på om det er forsvarlig å fôre hest på drøvtyggerfôr (hehe). Og forøvrig, angående Spillers som du følte for å reklamere for... Felleskjøpet sitt fôr (til hest) er ment for hester som lever under norske forhold og spiser norskprodusert høy, det er ikke Spillers
Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 12/10/2005 :  12:30:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Kajsa: på den annen side, hos Spillers er det lettere å få hjelp til en skreddersydd avbalansert fôrplan som vil sørge for nettopp at det ikke er noen mangler i forplanen. Tonje er mer enn gjerne behjelpelig og har en kompetanse jeg aldri har møtt hos noen som jobber på FK.

Det er heller ikke alle som passer inn i FK sin "mal". Spillers og andre utenlandske produsenter har et bredere vareutvalg ment for å favne flere typer hester. Uten at jeg mener at FK er ubrukelig av den grunn

Dersom jeg ikke hadde kunnet noe om fôring hadde jeg følt meg tryggere med et fôr der jeg visste produsenten/importøren var behjelpelig med ekspertråd. Jeg har selv skrevet endel mail til begge de norske fôrprodusentene og også til Tonje, og jeg er ikke i tvil om hvor hjelpen har vært størst og best.

Men det er ingen hemmelighet at jeg selv sverger til å fôre med rene produkter fordi jeg på den måten har større kontroll og fordi jeg synes det er veldig artig. Skulle jeg dog bli tvunget til (av praktiske årsaker på en stall) til å fôre ferdigfôr ville jeg ikke vært redd for mangler ved å bruke utenlandske fôr så lenge fôrplanen var nøye vurdert sammen med en grôvfôranalyse. Jeg har Fôrplan Hest og har flere ganger lagt inn Spillers der med hell. Det jeg derimot sliter med er å få en bra fôrplan ved bruk av St. Hippolyt så det ER forskjell på de utenlandske produsentene også.
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 12/10/2005 :  15:22:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Ja jeg vet xxxoooxxx. Men et innlegg med en bråte utropstegn og en underliggende påstand om at "spillers er best" får meg til å tippe motsatt vei, om du skjønner. Jeg fôrer på tysk fôr selv, så jeg banner definitivt i kirken her Men ja...
Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 18/10/2005 :  19:24:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!

Vil bare legge til det med Maxi&mathilde. Sannsynligvis var det noe annet som spilte inn med at hesten lå. Hadde hun vært syk ås hadde vi ringt. Vi har hatt hesten så pass lenge at vi ser hvis helt klart hvis hun er syk! Hesten lå kanskje, men det kan finnes andre grunner til det, ikke akkurat kolikk. Hun lever nå fortsatt, og tok ikke skade av det. Vil også legge til av vi gav ikke store mengder kufòr!!

Synes mange her inne er litt trangsynte. Mange av dere har vokst opp i et miljø hvor hestene er født for å stå på boks, de fryser i hjel hvis de går uten dekken, og hvor de ikke kan overleve en feil i fòrplanen. (overdriver nå, men vil bare illustrere litt...)

Jeg, og noen andre her er oppvokst i et miljø hvor hestene får gå uten dekken, og bevege seg fritt i naturen. Jeg har aldri vært nøye med hva hesten min får i seg. Jeg har fòra med komplett og høy, og har kun sett på om hesten er for feit, eller for tynn. Slik har jeg regulert fòr-planen. Fordi jeg har vokst opp på en gård, hvor mamma har lært meg at det er slik du ser på et dyr hvordan du skal fòre det!! En enkel og grei måte!! Og ikke kom til meg å si at hesten min må ha det vondt fordi den ikke fikk en nøye gjennomtenkt fòrplan!!

Kan en hest dø av kufòr?? Nei! Siden så mange hester ikke har dødd av det, så hvorfor er dere så paniske i forhold til det.
Jeg kommer selv ikke til å fòre hesten min med kufòr (som alle her inne kaller det for!!). Men jeg kan ikke forstå at nå en person forteller at det faktisk er gjort en analyse på komplett og formel, og det er store likheter, så er alle fortsatt i mot det!! Vær så snill, åpne øynene litt.
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.