hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ku fôr til hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Ku fôr til hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Lene.

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  10:21:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil ikke gå inn på om det er dumt å fore med formel 97 eller ikke...selv om det strengt tatt er det som er tema her... Vil bare si at jeg har før foret en shettis på dette,og det var ingen problemer forbundet med det til denne hoppen.

Men...
Kopi av melding:
Nei null kolikk. Hun klarte bare ikke stå.

Her hadde jeg blitt alvorlig bekymret,og hevet meg på telefonen til dyrlegen... Hadde krevd bl.a utvidet blodprøve for å se at hesten fikk i seg det nødvendige,og ikke hadde alvorlige mangler...for en hest skal tåle å gå noen dager uten kraftfor!!! Hadde selv gitt ekstra høy istedet for å bytte for på den måten for kun noen dager... Og hvis det var tomt for både høy og kraftfor,og ingen hadde tatt på seg ansvaret for å kjøpe inn før det gikk tomt,hadde jeg ikke vært nådig mot den som skulle hatt det ansvaret fra begynnelsen...

Og en ting til...
Kopi av melding:
Sorry, du har nok rett i det. 4 mager til kua, ehh det er vel sauen som har fem trur eg. Arrester meg om eg tar feil. he

Arresterer deg jeg....he,he,he...sauen har kun en mage...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 05/10/2005 :  10:21:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det bare meg eller syns dere kumjølet virker litt hardere og kompaktere ?

Gå til toppen av siden

TML

Skrevet - 05/10/2005 :  11:15:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Lene: "Problemer" kan være mer enn man ser, selv om hesten ikke har visuelle mangler eller problemer betyr ikke det at hesten ikke kunne hatt det ENDA bedre og fungert enda bedre med "riktig" fôring.

Mht. denne hesten som bare ville ligge etter en brå overgang til kufôr tror jeg neppe at problemet var "mangel på energi", som det skrives. Uten grundigere undersøkelser av veterinær er det umulig å stille en diagnose, men det kan jo høres ut som akutt forfangenhet.
Alle endringer i hestens fôring bør skje gradvis! Har man hest bør man ikke gå tom for fôr, men skulle dette likevel skje ville også jeg heller anbefalt kun grovfôr enn å "plutselig" gi et nytt fôr (som heller ikke er beregnet på hest)

Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 05/10/2005 :  13:35:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Men...
Kopi av melding:
Nei null kolikk. Hun klarte bare ikke stå.

Her hadde jeg blitt alvorlig bekymret,og hevet meg på telefonen til dyrlegen... Hadde krevd bl.a utvidet blodprøve for å se at hesten fikk i seg det nødvendige,og ikke hadde alvorlige mangler...for en hest skal tåle å gå noen dager uten kraftfor!!! Hadde selv gitt ekstra høy istedet for å bytte for på den måten for kun noen dager... Og hvis det var tomt for både høy og kraftfor,og ingen hadde tatt på seg ansvaret for å kjøpe inn før det gikk tomt,hadde jeg ikke vært nådig mot den som skulle hatt det ansvaret fra begynnelsen...

Opprinnelig postet av Lene.

Jeg kunne ikk gjøre noe... Jeg var bare en hestepasser og var der ikke den dagen. Dessuten så hadde eieren ringt dyrlegen hvis det hadde vært så alvorlig at det var såå farlig.

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  22:14:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
heihei...
maxi og mathilde..: bare en ting jeg lurer på....?
her skriver du i første innlegg at du er forvert, i innlegget over er du hestepasser, mens i dette innlegget (nedenfor) jeg fant i en annen debatt har du hesten på for sammen med ei vennine....
da lurer jeg på... hva er rett...? for om noe slikt skjer bør du om du er hestepasser ringe eier umiddelbart, er du forvert bør du ringe eier umiddelbart, har du hesten på for med ei vennine bør DU ringe eier umiddelbart... (mener iallefall jeg)

Hvor mye ca bruker du på hesten din i året? Da mener jeg i div. fôrtyper, evt. stallplass, spon, dyrlegeutgifter, sko og ++.

Dette bruker jeg på ei nordlandshoppe i trening:

Vaksine og tannrasp: Ca. 850 innregnet kjørepenger.
Sko: Ca. 3500
Markekur: ? (Noen som vet hvor mye en markekur koster?)
Utslipp og fôring om morgenen: 1000 kr
Champion Energi: 1100 ca. (koomer litt an på forskjellige ting, men hvis hun blir trent så mye som jeg regner med så er det slik)
Champion Havre: 665kr ca.
Tran: 300kr
Soyaolje: 300kr
Høy: 2250kr
Sommerbeitepenger: 0 - 2100kr

Ca 12.00kr +/-

Så har jeg henne på fôr sammen med ei venninne, og vi deler det på to og da blir det ca. 6000kr på hver;-)
--------------------------------------------------------------------------------
Maxi og Mathilde

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  22:16:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
jeg fikk ikke til å kopiere inn innlegg slik som de andre gjør jeg....:(
innlegget til Maxi og mathilde fra den andre debatten begynner med:
Hvor mye bruker du på hesten din i året?

ikke for å forvirre noen... men tenkte jeg bare skulle skrive denne rettelsen...:)

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 05/10/2005 :  22:18:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg svarer for Mathilde jeg da :)
Hun har hesten på for sammen med ei vennine

Redigert av - Bustetrollet den 05/10/2005 22:19:39 Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  23:01:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Og en ting til...
Kopi av melding:
Sorry, du har nok rett i det. 4 mager til kua, ehh det er vel sauen som har fem trur eg. Arrester meg om eg tar feil. he

Arresterer deg jeg....he,he,he...sauen har kun en mage...

Opprinnelig postet av Lene.

Og da må eg arrestere deg igjen Lene. Sauen har definitivt IKKJE en mage. Sauen er drøvtygger.

Har no fått sjekka opp for å være på den sikre sida. Fatter egentleg ikkje kor eg har fått tallet fem i fra. Det stemmer jo ikkje. Både kua og sauen ,dvs drøvtyggerene har FIRE mager. Og det er eg no 100% sikker på.

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  23:03:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Kuför til ku og hesteför til hest. AMEN

Jeg mener i hvertfall skal en ha hest må den föres riktig og ordentlig, og med mat som er beregnet til hesten. HUSK: Kua har MAAANGE mager, det har ikke hesten.......

Spillersföret er bra!!!! Syns jeg da

Opprinnelig postet av leve10

Spørsmål til deg da, er spillersforet tilpassa grovforet du gir hesten din??

Gå til toppen av siden

TML

Skrevet - 06/10/2005 :  00:33:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lucinda: kan ikke se at jeg fikk svar på mitt spørsmål til deg.

Ser heller ikke hva disse siste innleggene har med debatten om kufôr å gjøre...
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 06/10/2005 :  00:37:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Lucinda: hva har det med saken å gjøre om de fleste ikke har peiling på annet dyrehold enn hest? Er det ikke fôring av hest denne saken dreier seg om?

Opprinnelig postet av TML

Eg prøver berre å få fram holdninga eg føler man møter hos mange hestefolk som ikkje har så mykje erfaring frå anna dyrehold. Det blir snakka om att det er kufor og da kan man jo ikkje gi det til hesten. Silo er kufor dersom den inneholder syre osv. Dette føler eg er ein holdning blant mange her. Etter min meining ligger det veldig mykje uvitenhet her.

Slik det virker på meg så er det mange som ikkje heilt veit kvifor man har syre i rundballer og mange som ikkje er heilt klar over att det finst svært mange andre ensileringsvæsker å ha i rundballefor/silo/ensilage som f.eks sukker, melasse m.m Vel dette er min oppfatning, kanskje den er feil?

Eg har heller ikkje sagt i denne debatten att det er optimalt å fore ein hest med drøvtyggerfor (eg kaller det ikkje kufor for det er ikkje rett betegnelse på foret) Og skal eg anbefale nokon som stort sett gir hesten grovfor høy og silo noko så ville det nok heller være å sjekke opp om hesten får dei vitaminane og mineralene den trenger og dersom ikkje burde den få vitamin/mineraltilskudd for hest.

Men som sagt så ser eg ikkje den heilt store faren ved å gi ein hobbyhest 2-3 dl drøvtyggerkraftfor i stedenfor hestekraftfor dersom eigeren vil gi hesten sin 2-3 dl kraftfor om dagen.

Eg tar no utgangspunkt i 2-3 dl kraftfor siden det er det debattstarter seier ho gir hesten sin.

Siden foret er berkna på drøvtygger som gulper opp igjen maten og tygger den på nytt og dermed bruker ca 4 døgn på fordøyelsen av foret, mens hesten bruker ca 1 døgn og har berre ein mage så vil sjølvsagt hesten ikkje nyttigjer seg like lett av drøvtyggerforet, nei det er sant. Men farlig nei det er det ikkje. Ikkje i den mengda det her er snakk om. Mineral og vitamin er ikkje optimalt nei, men det blir det jo heller ikkje om man skal fore hesten på havre for då får man for store mengder med fosfor i forhold til kalsium f.eks.

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 06/10/2005 :  00:43:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Lucinda: kan ikke se at jeg fikk svar på mitt spørsmål til deg.

Ser heller ikke hva disse siste innleggene har med debatten om kufôr å gjøre...

Opprinnelig postet av TML

grunnen til att eg ikkje har komet med noko meir før no er att radiobreibandet mitt plutselig streika og eg derfor måtte fikse meg ei isdn oppkobling for å komme meg på nett igjen.

Fekk heldigvis lagra det eg prøvde å få sendt tidlegare så det er posta over her.

Vel vist ikkje du ser relevansen av innlegga mine over her så vil eg sei att du ikkje har fulgt med på debatten heller.

Spørsmålet eg stilte anngåande spillers for meiner eg er relevant. Det er blitt nærmast ein "mote" om eg kan kalle det det finner ikkje noko godt ord for det da men. I allefall forer ein del med hestefor frå utlandet som gjerne er tilpassa heilt andre grovforforhold enn det vi har her i norge.

xxxoooxxx meiner eg har nemnt i ein annan debatt her att nokre av desse typane for, husker ikkje kva slags for øyeblikket, gir mange mangler av vitaminer og mineraler, kanskje nettopp fordi det ikkje er tilpassa norske forhold??

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 06/10/2005 :  00:49:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er det bare meg eller syns dere kumjølet virker litt hardere og kompaktere ?

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Det kan nok ha med det att hestekraftforet er produsert for å være meir lettfordøyelig enn drøvtyggerforet.

Og for å gjenta meg sjølv for ørtande gang. Kall det drøvtygger for som det faktisk er og ikkje kufor. Ja det kan vel sånn sett være eit drøvtyggerfor berekna på ku også eg veit ikkje kva type Kristine og Rosita egentleg tenker på. Det er mange typer her så kunne kanskje vore greit å vite kva foret vi snakker om heiter.

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 06/10/2005 :  11:37:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Og for å gjenta meg sjølv for ørtande gang. Kall det drøvtygger for som det faktisk er og ikkje kufor. Ja det kan vel sånn sett være eit drøvtyggerfor berekna på ku også eg veit ikkje kva type Kristine og Rosita egentleg tenker på. Det er mange typer her så kunne kanskje vore greit å vite kva foret vi snakker om heiter.

Opprinnelig postet av Lucinda:

Ja, jeg veit.. Men det er såå mye enklere å skrive kumjøl en drøvtyggermjøl =p

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 06/10/2005 :  13:31:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er enig med Lucinda! Å påstå at det er uheldig å fore med formel er pur uvitenhet. Det er utrolig mange som forer med kraftfor beregnet til drøvtyggere (Formel) - dette er IKKE uheldig for hesten!!

Jeg har som sagt "beviser" for dette via min lærer i husdyrfag og planteproduksjon på jordbruksskolen sin foranalyse. Champion komplett & Formel 97 låg er så og si et samme iflg denne analysen. Dessuten hadde læreren jeg hadde i hest hadde over 30 fjordinger, ingen av disse har noen gang i sitt liv spist annet kraftfor enn formel. Fordelen og grunnen til at en del velger formel fremfor hestefor, er at formel er ganske mye billigere, og inneholder så og si akkurat det samme.

Når det gjelder silo/rundballfor tilsatt syre, kan en hest godt spise dette, det er ikke beregnet til bare kyr. Personlig foretrekker jeg å fore med ensilagefor (syrefritt) da en del hester (ikke alle men noen) KAN reagere med å bli løse i magen av syren som er tilsatt.

Er forøvrig enig i at å fore med nye dyre kraftforslag som spillers o.l er mote og "hipt". Vi gikk selv i denne fellen og forte den ene hesten med kraftfortypen baileys en periode på 6 mnd. Hesten ble hverken bedre i hold, raskere i løp eller blankere i pelsen av denne grunn, (tvert i mot). Det eneste som skjedde var at lommeboka fikk svi.. Har funnet ut at det enkleste er ofte det beste, og å bytte vekk noe som i utgangspunktet fungerer bra er tull og waist of money!

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.86 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.