hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ku fôr til hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Ku fôr til hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Bustetrollet

Skrevet - 02/10/2005 :  12:43:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal prøve! Må vel bestikke han med et eller annet ;D Ellerså spørr jeg mamma :)

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 02/10/2005 :  16:15:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei!

KUFÔR ER IKKE EGNET FOR HEST!!

At kuas fordøyelsessystem skiller seg fra andre pattedyr er barnelærdom!

Opprinnelig postet av TML

Og å kalle det for KUFOR er like feil. Det rette er vel å kalle det drøvtyggerfor.

Ser det er ein svært stor tendens til å sei att alt for som ei kyr får det kan man ikkje gi til hest pga ulike fordøyelsessystem.

Riktig det. Dei har ulike forsøyelsessystem, men dei eter likevel stort sett dei same typane for. Havre, bygg, høy, rundball etc.

Men f.eks kyr, sauer og geiter vil nyttiggjere seg dette lettare pga fordøyelsessytemet enn det hesten gjer.

Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 02/10/2005 :  19:42:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Og Maxi&Mathilde: Du tror ikke det var kolikk med i bildet da? Ingen hest har godt av å plutselig få nytt fòr, uten tilvenning. Høres litt merkelig ut at hesten ikke klarte å stå på beina pga. at den ikke fikk kraftfòret sitt på 2 dager? Synes det hørtes litt skummelt ut jeg..

Opprinnelig postet av Eikdokka

Nei null kolikk. Hun klarte bare ikke stå. Og vi vet det, at ingen hester har godt av plutselig nytt fôr, men hva skulle de ellers spist? Ja kanskje høy, men det var faktisk seks hester der og alle skulle ha 2kg akkurat da + morgen + neste kveld og morgen. Da ble det ikke så mye høy igjen siden det allerede var knapt med høy.

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 02/10/2005 :  19:50:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Kan noen forklare meg om det er normalt at en frisk hest ikke klarer å stå på beina hvis den ikke får kraftfòret sitt på 2 dager da?

Hørtes fortsatt skummelt ut..

Therese
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 02/10/2005 :  20:36:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kan noen forklare meg om det er normalt at en frisk hest ikke klarer å stå på beina hvis den ikke får kraftfòret sitt på 2 dager da?

Hørtes fortsatt skummelt ut..

Opprinnelig postet av Eikdokka

Ja jeg synes også det var skummelt. Men det må vel ha vært fordi hun ikke tålte fôret eller lignende. Eller kanskje tåler hun rett og slett ikke så rask overgang.

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 02/10/2005 :  20:51:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Når man er tom for kraftfor slik Maxi&Mathilde så bør man vel strengt tatt la være å gi kraftfor enn å plutselig gi ein anna fortype.

Det meiner i allefall eg. Og man oppdager vel neppe att kraftforet er tomt ved foring. Nokon må ha oppdaga dette tidlegare så nokon har ikkje tatt ansvaret sitt alvorleg her. Å gå tom for kraftfor og grovfor bør man strengt tatt ikkje gjere når man har ansvaret for levande dyr.

Ikkje att det er din feil Maxi&Mathilde, men dei som har ansvaret for hestane.

Gå til toppen av siden

leve10

Skrevet - 04/10/2005 :  16:51:23  Vis profil  Svar med kopi av melding

Kuför til ku og hesteför til hest. AMEN

Jeg mener i hvertfall skal en ha hest må den föres riktig og ordentlig, og med mat som er beregnet til hesten. HUSK: Kua har MAAANGE mager, det har ikke hesten.......

Spillersföret er bra!!!! Syns jeg da
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 04/10/2005 :  18:23:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Kuför til ku og hesteför til hest. AMEN

Jeg mener i hvertfall skal en ha hest må den föres riktig og ordentlig, og med mat som er beregnet til hesten. HUSK: Kua har MAAANGE mager, det har ikke hesten.......

Spillersföret er bra!!!! Syns jeg da

Opprinnelig postet av leve10

Og å kalle det for kufor er uvitenhet etter min meining. For det er ikkje kufor det er drøvtyggerfor.

Faktisk så er formel 97 låg opplista i Forplan HEST som valgmuligheter for kraftfor.

Men som sagt det er drøvtyggerfor. Det er ikkje dermed sagt att det ikkje går ann å gi det til hest. Nei det er ikkje like opptimalt som hestekraftfor, men det er ikkje farlig å gi drøvtyggerkraftfor til ein hobbyhest som berre skal ha små mengder kraftfor.

Skal man heile tida forklare det med att kua har fem mager og dermed kan ikkje hesten få samme for så har man lite peiling. Kvifor gir man både kyr og hester både høy, havre og bygg da?? Hest og ku spiser stort sett samme formidler sjølv om fordøyelsen er ulik. Det att kua har fem mager gjer att den nyttig gjer seg maten mykje lettare enn hesten.

Redigert av - Lucinda: den 04/10/2005 18:25:18 Gå til toppen av siden

leve10

Skrevet - 04/10/2005 :  19:34:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja du får mene hva du vil, men jeg syns en skal före ordentlig selv om det "bare" er hobbyhest.
Sa ikke at det var farlig å före med drøvtyggerför som du kaller det. Men hva er problemet med å kjøp en sekk løpshest o.l til hesten sin???? Det blir da bare en ekstra sekk i förrommet......
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 04/10/2005 :  19:55:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
De fleste som gir kufor til hestene sine bor vel på gård regner jeg med.. Så da kan man bare gå ned i fjøse og hente ei bøtte med fôr.. Veldig enkelt!

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 04/10/2005 :  20:10:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja du får mene hva du vil, men jeg syns en skal före ordentlig selv om det "bare" er hobbyhest.
Sa ikke at det var farlig å före med drøvtyggerför som du kaller det. Men hva er problemet med å kjøp en sekk løpshest o.l til hesten sin???? Det blir da bare en ekstra sekk i förrommet......

Opprinnelig postet av leve10

Det er faktisk mange hester som står på gardsbruk og som gjerne ikkje får så mykje kraftfor. Da ser eg ikkje heilt poenget med å "kaste" penger ut av vinduet med dyrere for som kraftforleverandørane har laga til for å tjene penger på når hesten fint kan klare seg på det kraftforet som finst på garden fra før. Man kan fore like ordentlig fordi om.

Når det er sagt så forer eg på kraftfor berekna på hest sjølv, ja. Fordi eg har konkurransehest og krever derfor ein del meir ytelse av hesten enn ein som berre har hesten som hobby. Men eg vil ikkje nødvendigvis sei att alle må fore hesten på hestekraftfor fordi om.

Føler det er ein gjennomgåande holdning blant mange (som gjerne ikkje har så mykje peiling på anna dyrehold enn hest, eg berre spør) att kan man definere eit for som Kufor så går dei i allefall ikkje ann å gi det til hesten. Ja, ha.

Som eg har sagt mange ganger tidlegare. Hest og ku spiser stort sett dei samme formidlene. Men ja dei har ulike fordøyelsessystem.

Kopi av melding:
Sa ikke at det var farlig å före med drøvtyggerför som du kaller det.

Og det er ikkje eg som kaller det drøvtygger for, det er det det heiter. I allefall kategoriserer Felleskjøpet kraftforet eg rener med det her er snakk om som drøvtyggerfor.

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 04/10/2005 :  20:29:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
[quote]

Skal man heile tida forklare det med att kua har fem mager og dermed kan ikkje hesten få samme for så har man lite peiling. Kvifor gir man både kyr og hester både høy, havre og bygg da?? Hest og ku spiser stort sett samme formidler sjølv om fordøyelsen er ulik. Det att kua har fem mager gjer att den nyttig gjer seg maten mykje lettare enn hesten.

Opprinnelig postet av Lucinda:

Har ikke kua FIRE mager da? Ikke fem trodde jeg...

Ellers mener jeg heste-for til hester og ku-for til kuer. For noen år siden var det en sak om at gamle mennesker kjøpte hundemat på boks som de varmet og spiste til middag pga hundemat var så mye billigere enn ferdig middager. Joda, de ble mette, men tror ikke det var bra for magene deres i lengden. Slik er det nok med hestene også. De tar ikke skade av litt ku-for, men skal de spise noen liter daglig er det bedre med skikkelig hestefor!!!

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 04/10/2005 :  20:48:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
[quote]

Opprinnelig postet av Lucinda:

Har ikke kua FIRE mager da? Ikke fem trodde jeg...

Ellers mener jeg heste-for til hester og ku-for til kuer. For noen år siden var det en sak om at gamle mennesker kjøpte hundemat på boks som de varmet og spiste til middag pga hundemat var så mye billigere enn ferdig middager. Joda, de ble mette, men tror ikke det var bra for magene deres i lengden. Slik er det nok med hestene også. De tar ikke skade av litt ku-for, men skal de spise noen liter daglig er det bedre med skikkelig hestefor!!!

Opprinnelig postet av TORHILD

Sorry, du har nok rett i det. 4 mager til kua, ehh det er vel sauen som har fem trur eg. Arrester meg om eg tar feil. he

Gå til toppen av siden

TML

Skrevet - 05/10/2005 :  00:37:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Både hester og kyr er planteetere, derfor vil det være visse likheter i fôringen. For begge dyr består vanligvis hoveddelen av fôrrasjonen av grovfôr som høy el. og visse råvarer i kraftfôret vil også være like. Men der stopper også de fleste likhetene!

Kua har 4 mager og et langt større fordøyelsessystem enn hesten. Kua er i likhet med sau, geit, hjort, elg og reinsdyr en drøvtygger - det er IKKE hesten!
Hesten har en svært liten magesekk og et meget kompleks fordøyelsessystem. Dette gjør at den er avhengig av fiberriktfôr tilpasset dens tarmsystem. Det er også svært viktig at forholdene mellom de ulike næringsstoffene i fôret er korrekt balansert.

En annen forskjell er "bruken" av disse dyrene - drøvtyggere fôres hovedsakelig med tanke på produksjon av melk, kjøtt eller pels - det gjør ikke hestene! (i hvertfall ikke de hestene det her er snakk om...)

Hvorvidt det dreier seg om konkurransehester eller hobbyhester har hestene likevel den samme magesekken, det samme fordøyelsessystemet og det samme behovet for en korrekt BALANSE i fôringen.
Det er selvsagt store individuelle forskjeller hva hesten behøver utifra rase, type, trening ol. Konkurransehesten vil generelt ha et høyere næringsbehov enn "kosehesten", og må fôres deretter.

Uansett om man har en topp konkurransehest eller en kosehest har alle hest for å ha optimal glede og utbytte av denne (går jeg utifra...), og da spiller faktisk fôringen en sentral rolle. Noen hester brukes lett og behøver dermed kanskje ikke kraftfôr i det hele tatt - jeg ville da heller valgt et godt multivitamin og -mineraltilskudd (beregnet på HEST) for at hesten skal få dekket behovene enn å benytte drøvtygger-/kufôr!

Det finnes "tusen" gode grunner for å fôre hesten med hestefôr og jeg kunne fortsatt argumentasjonen i "det uendelige"

Lucinda: hva har det med saken å gjøre om de fleste ikke har peiling på annet dyrehold enn hest? Er det ikke fôring av hest denne saken dreier seg om?
Gå til toppen av siden

leve10

Skrevet - 05/10/2005 :  08:48:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Fornuftig skrevet

Greit at det er enkelt å gå ned i fjøset å hente en boks med kuför, men hva er problemet å kjøpe en sekk champion på felleskjøpet og gå ned å hente en boks med champion i stede. Siden det er hobbyhest holder det sikkert med 1 l om dagen (skal ikke legge meg opp i hvor mye du förer, for det kommer jo ann på vekt, hestetype og hvor mye du bruker hesten din.) Tenk hvor lenge du har sekken da. Koster vel en 250 kr for 40kg.

Kos fra Lene
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.