hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ku fôr til hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Ku fôr til hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Bustetrollet

Skrevet - 01/10/2005 :  19:58:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva mener/tror dere om dette?

Lucinda:

Norway

Skrevet - 01/10/2005 :  20:24:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kva slags ku for tenker du på da?

Kraftfor??

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 01/10/2005 :  20:27:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oj, det glemte jeg og nevne.
Ja, kraftfor ja

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 01/10/2005 :  20:54:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
No er det mange typer kufor rekner eg med. Det eg kjenner best til er formel frå felleskjøpet.

Sånn sett går det nok greit å gi dette til ein hobbyhest, men i det man skal ut og starte konkurranser med hesten bør man holde seg langt unna slikt for da det ofte inneheld koffein og dette er doping for hest.

Det inneheld nok også litt anna vitamin og mineral forhold enn kva som er berekna for hest. F.eks vil kalsium fosfor forholdet være større i hestefor enn i kufor. Sammen med mykje havreforing kan dette da gi feil kalsium fosfor forhold for hesten.

Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 01/10/2005 :  22:30:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
ser bare ikke grunnen til å gi en hest kufôr. Jeg gir ikke hunden min kattemat selv om han spiser det, og jeg gir ikke hest kufôr selv om de spiser det og. Det er en grunn til at det finnes eget fôr tilpasset hest

kjenner til tilfeller der hestefolk bruker kufôr fordi det er billigere, vel har man ikke råd til hestekraft så bør man vurdere å kvitte seg med hesten
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 01/10/2005 :  22:49:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fjordingenen på jordbruksskolen jeg gikk på, gikk på formel 97 låg. (Kufor fra felleskjøpet).
Læreren jeg hadde i husdyrfag sa at de hadde analysert foret, og sammenlikna det med Champion Komplett (hestefor fra FK). Det viste seg at det var svært få forskjeller i forsammensetningen mellom disse to kraftfortypene. Så å fore med kufor, går ann, ja. Men hadde aldri gitt det til konkurransehest da.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 01/10/2005 :  22:50:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Fjordingene på jordbruksskolen jeg gikk på, gikk på formel 97 låg. (Kufor fra felleskjøpet).
Læreren jeg hadde i husdyrfag sa at de hadde analysert foret, og sammenlikna det med Champion Komplett (hestefor fra FK). Det viste seg at det var svært få forskjeller i forsammensetningen mellom disse to kraftfortypene. Så å fore med kufor, går ann, ja. Men hadde aldri gitt det til konkurransehest da.

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

Tone_

Skrevet - 01/10/2005 :  22:53:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oi, hva er det nå jeg har klart. Postet innlegget mitt to ganger, og i tillegg satt det inn som sitat. Og nå får jeg ikke til å slette det sitste. Eh..sorry

Lucinda:

Norway

Skrevet - 01/10/2005 :  23:18:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Fjordingenen på jordbruksskolen jeg gikk på, gikk på formel 97 låg. (Kufor fra felleskjøpet).

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

Det er mi erfaring også, att det er svært få forskjeller. Men har altså høyrt om hester som er blitt dopingtatt pga det. (Travhester)

Men ser ikkje problemet med att hobbyhester får litt "kufor". Dog vil eg ikkje definere formel 97 låg som berre "kufor" da det gis til f.eks sau og geit også. Og sikkert andre dyreslag også??

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 01/10/2005 :  23:43:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Visste ikke at formel slo ut på doping, greit å vite! I tilfelle Svarten skulle bryte seg ut på nabogården og stjele litt kufor før han skal starte...

Vi har foresten gitt unghestene våre litt broilerfor i oppveksten! Bonden vi leier stallplass av drev med broilere før, han påstod at det var så proteinrikt og bra, og at hestene skulle vokse så bra på det...vet ikke om det stemmer da..

Når både ku, sau og geit + sikkert andre dyreslag kan ha formel 97 låg er det nok som du sier ingenting i veien for at hester også kan ha det. (Selv om det kanskje ikke er optimalt energigivende for hester som skal yte mye da)..

TML

Skrevet - 02/10/2005 :  11:10:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

KUFÔR ER IKKE EGNET FOR HEST!!

At kuas fordøyelsessystem skiller seg fra andre pattedyr er barnelærdom!

Selv små forskjeller i fôret kan være avgjørende! Uavhengig av om det er snakk om konkurransehest eller kosehest skal man ikke fôre med kufôr! Doping er her ikke det avgjørende, men fôrets sammensetning, innhold, fordøyelighet og kvalitet.

Når det gjelder å se på fôrets innholdsfortegnelse er det ikke nok å kun se på feks innhold av protein, man må også se på kvaliteten av proteinet for å se hvorvidt dette vil gi den ønskede effekten. Protein består av aminosyrer og det er sammensetningen av disse aminosyrene som avgjør kvaliteten. Man kan heller ikke bare se at hestens næringsbehov dekkes, forholdene mellom de ulike næringsstoffene er viktig!!

Velg fôr av god kvalitet som er beregnet på hest!

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 02/10/2005 :  11:23:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rosita har jo aldri fått så mye kraftfor. Bare litt kufôr som oppmuntring liksom. Vi har det fra fellekjøpet, og jeg har også hørt at man godt kan fore det til hester.
Men nå til vinteren har jeg tenkt og begynne og gi mer kraftfôr, men vet ikke om jeg skal kjøpe litt komplett fra FK og blande det litt med kufôr. Eller om jeg skal gi mer kukraftfôr..
Føler liksom at det er litt hipp som happ, jeg vet av flere ridehester som får kukraftfôr.

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 02/10/2005 :  11:59:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Hvorfor kan du ikke bare kjøpe heste kraftfòr?
Hva om det gjør skade? For det kan jo nemlig det.. TML hadde et veldig godt argument for å -ikke- fòre med kufòr.

Therese
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 02/10/2005 :  12:11:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde aldri latt fôrhesten min gå på kufôr. Hva dere gjør med deres hester angår ikke meg, men jeg ville ikke gjort det med min hest.

En gang så var det tomt for hestefôr. Det fant vi ikke ut før sent på kvelden, så da måtte vi ta kufôr. Hestene måtte spise det i to dager.

Det som skjedde var at det ikke inneholdt nok energi til fôrhesten min, så hun klarte ikke stå på bena engang. Hun lå ute og inne. Og det ligner ikke henne å ligge inne.

De andre hestene reagerte ikke unormalt på fôret, men det gjorde hun av en merkelig grunn. Menmen, det finnes ingen like hester;-)

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 02/10/2005 :  12:26:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvorfor kan du ikke bare kjøpe heste kraftfòr?
Hva om det gjør skade? For det kan jo nemlig det.. TML hadde et veldig godt argument for å -ikke- fòre med kufòr.

Opprinnelig postet av Eikdokka

Joda, jeg kan jo kjøpe kraftfôr for hest.. Men jeg har en far som jeg tviler på er så ivrig på kjøping. Hva koster det for en slik sekk?

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 02/10/2005 :  12:38:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Ikke mye i allefall! Du kan jo prøve å forklare til han dette om at det ikke er bra for hesten? Eller, ikke det beste for hesten..

Og Maxi&Mathilde: Du tror ikke det var kolikk med i bildet da? Ingen hest har godt av å plutselig få nytt fòr, uten tilvenning. Høres litt merkelig ut at hesten ikke klarte å stå på beina pga. at den ikke fikk kraftfòret sitt på 2 dager? Synes det hørtes litt skummelt ut jeg..

Therese
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.