hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvorfor sager dere?!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 hvorfor sager dere?!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Mari^_^

Norway

Skrevet - 04/10/2005 :  14:27:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
En gang sagde jeg faktisk hesten i munnen da hun løp ut, men aldri skal det gjøres igjen. Har funnet ut at det faktisk finnes andre metoder for å stanse en hest!
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Lyngen

Skrevet - 04/10/2005 :  14:48:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hjelper ikke med riktig bruk, når hesten protesterer fra den får det i munn, og rytter står på bakken. Hesten hater hjelpemidler og gjør alt for å slippe.
Han har helt angst for "hjelpemidler", noe som sannsynligvis sitter igjen fra fortiden hans.
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2005 :  14:59:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hehe.. Det er det jeg sier...

Når problemet er "jeg gir bare faen i uansett hva du sier og gjør så lenge du ikke greier TVINGE meg", så er slike midler en hjelp.
Men de blir helt feil og kan ikke få blitt riktig brukt på noe vis dersom problemet er USIKKERHET...
En hest som den du forteller om har nok et helt sett med andre problemer å jobbe med. Og løser man DEM, så forsvinner problemer med "stikking" o.l. også.

Det finnes mange usikre hester der ute som protesterer av andre grunner enn dominansutfordring. Og de blir ofte oppfattet helt feil og derfor håndtert feil. Veldig trist egentlig.

Lyngen har det sikkert mye bedre nå som han har deg. Og du har skjønt at problemet hans ikke er utfordring, men usikkerhet... *tommelen opp*

Hilsen fra Line.
Gå til toppen av siden

eniih

» VIP

Skrevet - 04/10/2005 :  19:13:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mange gode svar på litt av hvert her, men jeg syns at temaet i denne debatten forsvinner litt nå.. En ting er å sage hesten når den stikker.. En annen ting er å virkelig RI på denne måten!

Forresten...Noen som har prøvd å ri hesten FRAM til kontakten når den stikker...? Kanskje ikke så lett på tur da men på banen så er jo det en mulighet..
Gå til toppen av siden

Ixnay

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  12:13:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIxnay  Svar med kopi av melding
Noen som kan fortelle litt mer om hvordan man utfører one rein stop?

skriveleif :S

"Hva du enn sysler med i livet, gjør ditt beste, men glem ikke at uerstattelig er ingen"
Redigert av - Ixnay den 05/10/2005 12:18:39 Gå til toppen av siden

ingahelene

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  15:48:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseingahelene  Svar med kopi av melding
Enig med Ixnay, noen som kan forklare?

Han jeg rir har en tendens til å stikke etter hinderet. For å stoppe han da må jeg styre han i veggen.. Vil gjerne vite om noen alternative måter å stoppe han da det ikke alltid er vegger å styre han i på turer :P

Mvh. Inga Helene Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  19:50:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
når jeg begynnte å ri hadde jeg en utrolig flink ridelærer... hun var berider og utdannet i tyskland... hun var streng, men rettferdig.. og vi lærte helt fra begynnelsen at saging var FY!!
jeg ridde i en periode en svært merkelig hest... uansett hva jeg gjorde (saget aldri!) jeg lirket/lekte med invending og hadde mye støtte på utvendig... men hesten samlet seg ikke, han knakk bare i nakken... dette var ikke bare i mitt tilfelle, men også til alle andre... den samme hesten hadde også en merkelig galopp, den galopperte med gorbena men travet med bakbena... nå er dette mange år siden og jeg fant aldri ut om det kunne vært noe galt med hesten... noen som har noe formening om dette...?

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  19:53:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
ops... skrivefeil... galopperte med FORbeina og travet med bakbena...
Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  23:33:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
når jeg begynnte å ri hadde jeg en utrolig flink ridelærer... hun var berider og utdannet i tyskland... hun var streng, men rettferdig.. og vi lærte helt fra begynnelsen at saging var FY!!
jeg ridde i en periode en svært merkelig hest... uansett hva jeg gjorde (saget aldri!) jeg lirket/lekte med invending og hadde mye støtte på utvendig... men hesten samlet seg ikke, han knakk bare i nakken... dette var ikke bare i mitt tilfelle, men også til alle andre... den samme hesten hadde også en merkelig galopp, den galopperte med gorbena men travet med bakbena... nå er dette mange år siden og jeg fant aldri ut om det kunne vært noe galt med hesten... noen som har noe formening om dette...?

Opprinnelig postet av Dr_ag_on_86

Mulig han ikke var sterk nok til å galoppere med rytter ennå.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

siljeho

Norway

Skrevet - 06/10/2005 :  00:10:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
men som flere har spurt om, kan noen forklare hvordan man utfører en one rein stop?
Mvh Silje Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 06/10/2005 :  02:19:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Står beskrivelse av det her.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 06/10/2005 :  10:10:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forresten...Noen som har prøvd å ri hesten FRAM til kontakten når den stikker...? Kanskje ikke så lett på tur da men på banen så er jo det en mulighet..
ENIIH...må bare fortelle deg en historie.. var i danmark for noen år siden på en beriderstall.der fikk jeg utdelt en hest som var hun jeg jobbet for sin..denne hesten skulle jeg en dag ta ut på tur..jippi... ante fred og ingen fare jeg,så ut på tur jeg gikk... plutselig ett godt stykke fra stallen fant hesten ut at NEI tror jeg vil hjem jeg..han snudde seg rundt og begynte å galloppere i full fart mot stallen.det gikk så jævelig fort og tanken på å ri han frem..hehe ...det kan jeg love deg at jeg ikke tenkte på.jeg sagde og sleit noe så utrolig at jeg måtte faktisk bare gi opp.hadde ikke litt sjangs til å holde han igjen og noen one rain stopp på en hest jeg ikke da kjente kunne jeg bare glemme.det har jeg prøvd før og havna godt plantet i et tre... men uansett..denne hesten løp og løp..og lille meg satt å tenkte hva i svarte skal jeg gjøre..hoppe av??? vurderte faktisk dette da jeg skjønte at hesten ikke ville stoppe..men det er jo ikke bare å hoppe av en hest heller da,så oppe på ryggen jeg ble...stallen den nærmet seg sakte men sikkert.hesten stoppet ikke før den var INNE i stallen...det var heller ikke plass til både meg og hesten inn stalldøren,så jeg ble vel plantet ganske godt i murveggen..phu!! vel... jeg ble ganske forbannet da jeg fant ut at denne hesten hadde løpt ut med nesten alle beriderne på stallen..fy f.hesten den ble mye bedre etter en tur med hasse hoffman og et pessoa bitt..har man en hest som kan løpe ut på tur,ville jeg ha tatt alle forholdsregler og jobbet med dette før jeg hadde tatt hesten ut..en oppllevelse som dette vil jeg ikke ønske noen..ang an hest på banen kan det også gå jæ.... fort..så hvis du har guts må du jo bare ri de fram,men vet ikke om jeg ville ha gjort det... dette ble karnsje litt off topic
Gå til toppen av siden

siljeho

Norway

Skrevet - 07/10/2005 :  22:36:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
oj shit!! bra det gikk bra med deg da! Kanskje litt uansvarlig av eier å gi deg enn sån hest når man vet at den har løpt ut med mange før mener nå jeg da!
Mvh Silje Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2005 :  11:14:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Hei! oj, det var litt av en historie!
har opplevd sånn jeg og, men ikke at den løp til den var inni stallen!
Hesten jeg rir, hun er litt flink til det med å ha veeeeldig lyst å løpe, veeeldig fort! Så, når vi løper, så kan hun gjerne galoppere i full galopp, bare på gøy. selfølgelig er dette kult for begge, men ikke like fullt så kult når jeg ikke har kontroll! da må jeg sage, for jeg har ikke sjangs i havet å få kontroll på henne på noen annen måte. kan vrenge henne, men det er nå ikke veldig gøy å holde på med hele tiden, og hun er heller ikke så liten, så når hun først snur er det en del kraft i de bevegelsene, og der kunne nok jeg ha fløyet..

http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 08/10/2005 :  12:23:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei! oj, det var litt av en historie!
har opplevd sånn jeg og, men ikke at den løp til den var inni stallen!
Hesten jeg rir, hun er litt flink til det med å ha veeeeldig lyst å løpe, veeeldig fort! Så, når vi løper, så kan hun gjerne galoppere i full galopp, bare på gøy. selfølgelig er dette kult for begge, men ikke like fullt så kult når jeg ikke har kontroll! da må jeg sage, for jeg har ikke sjangs i havet å få kontroll på henne på noen annen måte. kan vrenge henne, men det er nå ikke veldig gøy å holde på med hele tiden, og hun er heller ikke så liten, så når hun først snur er det en del kraft i de bevegelsene, og der kunne nok jeg ha fløyet..

Opprinnelig postet av Kristine!!

Ok... da må jeg bare spørre. Hvorfor gallopere du med en hest du ikke har kontroll over (i gallopp)?

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.