hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvorfor sager dere?!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 hvorfor sager dere?!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2005 :  08:55:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Om hesten stikker, så skyr jeg ingen midler for å få stoppet den, iallefall ikke om den stikker for pure f...!
Da kan jeg ty til saging... Og føler meg heller ikke slem som gjør det da. Om hesten blir skremt er det noe annet. Men som ponni rytter, hender det til tider at ponnien farer av sted uten tilatelse.

Når jeg rir på banen bruker jeg den kun på Norlandshesten min når han stikker med meg. Prøver alltid først å vrenge han rundt, men det er ikke alltid like lett på en hest med så kraftig hals.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 03/10/2005 :  12:36:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Om hesten stikker, så skyr jeg ingen midler for å få stoppet den, iallefall ikke om den stikker for pure f...!
Da kan jeg ty til saging... Og føler meg heller ikke slem som gjør det da.
Opprinnelig postet av Roxira

Ofte vil en hest da bare stritte mer imot,Roxira... Hestens naturlige instinkt forteller den at den skal flykte fra smerten.
Har man en hest som har tendenser til å stikke ut/reise avgårde med rytter/vogn,så mener jeg det er direkte uansvarlig å ikke lære den "One-rein stop" før man rir/kjører noe mer med den i det hele tatt...
Ikke meningen være krass,Roxira...men du slår meg å være såpass rutinert og erfaren at å ty til saging hvis hesten stikker ut med deg skulle vært unødvendig...
Nå vet jeg jo ikke om dette er noe du har lært den(isåfall kan den det nok ikke godt nok...),og om ikke så vil jeg så absolutt anbefale deg å gjøre det!

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Lyngen

Skrevet - 03/10/2005 :  15:55:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når instruktører trinn 3 fra starum sitter å sager hestene "ned på tøylen", så skjønner jeg at mange andre gjør det også. Jeg har sett dette med egene øyne, og det er faktisk måten denne personen rir på... Og da også mange av hennes elever.
En stor grunn til at jeg ikke rir for Starum utdannede instruktører.
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2005 :  17:01:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Da kan jeg ty til saging... Og føler meg heller ikke slem som gjør det da.

Ofte vil en hest da bare stritte mer imot,Roxira... Hestens naturlige instinkt forteller den at den skal flykte fra smerten.
Har man en hest som har tendenser til å stikke ut/reise avgårde med rytter/vogn,så mener jeg det er direkte uansvarlig å ikke lære den "One-rein stop" før man rir/kjører noe mer med den i det hele tatt...
Ikke meningen være krass,Roxira...men du slår meg å være såpass rutinert og erfaren at å ty til saging hvis hesten stikker ut med deg skulle vært unødvendig...
Nå vet jeg jo ikke om dette er noe du har lært den(isåfall kan den det nok ikke godt nok...),og om ikke så vil jeg så absolutt anbefale deg å gjøre det!

Opprinnelig postet av Lene.

Mulig man kan lære hester andre måter, når Araberen min løper av gårde (gjelder da ikke om hun får helt panikk og det hun er redd kommer fortsatt etter bak henne) og jeg drar i tøylene og sier pro stopper hun etter noen meter. Aldri noe problem!
Men Norlandshesten derimot bor det en djevel i så om han finner det for godt gjør han hva han vil uansett hvor dominant man er over han. Skal alltid prøve å være sjefen.

Off topic:
Ser på beite når han står sammen med hester som er over han i rang så gir han seg fader ikke, har til og med sett en fjording bli så lei av han at fjordingen la han i bakken og stilte seg over han og bet han i strupen som en hund. Dette var heller ikke nok til at han ga seg! Han dør heller enn å gi seg. Så når fanden kommer i han, da er han ikke ålreit å hanskes med! Så når han ikke skyr noen midler, gjør ikke jeg det heller.
Er vel og merke bare han jeg sager på.

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 03/10/2005 :  17:16:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Så når han ikke skyr noen midler, gjør ikke jeg det heller.
Er vel og merke bare han jeg sager på.

Hmm.. blir ikke det litt urettferdig kanskje? Det er jo tross alt du som har valgt og ha han hos deg, ikke han som har bestemt at han skal bo der

Men hvorfor ikke lære han One-rein-stop, som Lene sier? Det er nok mye mer effektivt, og mindre vondt enn saging...

Edit: Det jeg mente med at det kanskje var urettferdig, er at du er jo den ansvarlige. Jeg mener at om min hest skulle finne på å være skikkelig vrang en dag, så kan ikke jeg være vrang tilbake. Da kommer jeg rett og slett ingen vei. Jeg må være den ansvarlige, og vise vei... Ikke kopiere hans handlinger...
Bare en tanke.

How strange, that so often, it all seems worth it.

Redigert av - beat den 03/10/2005 17:18:57 Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2005 :  20:11:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg har all forståelse for frustrasjon over stribeist som ikke er villig til å la seg dominere. Jeg får argh og uff av slike selv. Derfor jobber jeg så mye bakketrening og respekt som hesten trenger for å forstå at jeg ikke gir meg på en kommando.

I slike tilfeller som Nordlandshesten til Roxira som ikke gir seg før den ligger i bakken og en annen hest klemmer luftrøret på den for å få den til å gi seg, så ville jeg valgt en annen framgangsmåte.

Jeg ville brukt stangbitt som f.eks. Pelham. Og ridd på to sett tøyler. Myke og hyggelige signaler hele tiden, men ett sett "nødbrems" i slike tilfeller der hesten slår seg totalt vrang og utfordrer meg. Jeg vil gjerne se den hesten som ikke viker for press fra Pelhamstangen da. Pelhamstangen trengs sjelden "aktiviseres" så mange ganger, da det hovedsaken ved den er å snu hestens erfaringsramme. Hesten har med hell tatt bittet og stukket x antall ganger, og det skaper en overbevisning og erfaring i hesten om at den er den sterkeste. For å snu dette må man gi den motsatt erfaring, nemlig at dette ikke går lenger. Når den har bygget en erfaring på at dette ikke fungerer å gjøre lenger, vil forsøkene også avta til de til slutt blir borte, og man får en mere villig og responderende hest.

Hilsen Line.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 03/10/2005 :  23:31:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er flere metoder man kan bruke på en hest som tar ut uten å ty til saging eller sterkere bitt.

Mitt råd er one rein stop. Da overrasker man hesten ved å få den ut av balanse og man kan utnytte hestens svake punkt umiddelbart.
Det er fordi hesten da kommer i ubalanse (det er jo meningen) og får problemer med å være like sterk rett frem.

Man må finne hestens svakeste punkt, og det er dens balanse i galopp som er 3 taktig med et svev.
I svevet er hesten meget utsatt om rytter vet hva den skal gjøre..

Roxira: Du skriver at hesten din ikke alltid er like lett å få stoppet på en tøyle fordi den har så kraftig/sterk hals å bøye.
Da har du misforstått fremgangsmetoden.
Du skal ikke behøve å bruke din styrke, one rein stop er basert på ren og skjær teknikk. Å få hesten ut av balanse i galoppsvevet når beina ikke er i bakken. (Eller innvendig forbein, det holder som oftest.)

Det dreier seg altså ikke om å bruke muskler, men kløkt..
Tenk deg om..hvorfor tror du små "dressurtanter" klarer å ri hester på over 600 kg. uten å se ut som en vektløfter..Teknikk.

Sterkere bitt og hjelpemidler fører som oftest over tid til bare enda sterkere hester.
De fleste hester som flyr ut (ikke de i panikkredsel selvsagt), er ikke lydige nok for rytter av en eller annen grunn, eller har fått en mangelfull grunnutdanning mht. hjelperne.

One rein stop er derfor mitt klare tips også. Da løser man ikke bare problemet en gang for alle, men også på en måte som kan ligne mye på hvordan en hest seirer over en annen i mer naturlige former.
De får overtaket over hverandre ved å få forbeina ut av kontroll som igjen forstyrrer balansen slik at en må gi tapt og lunte ydmyket avgårde med skadet stolthet og lavere rang.
Ikke nødvendig å kjøpe inn alskens remedier for å få kontroll over sin hest.
De er primitive dyr,se hva de gjør selv for å styrke sin posisjon.
Finner det svakeste punktet, balansen.
I tilegg hjelper det selvsagt at grunnutdanningen for forståelse av å vike unna bitt,sjenkler og vekt er gjort på forhånd.
Dessverre kan vi ikke å "hoppe" over B,en i en ABC.
(Been there, done that..)

Lykke til!

Redigert av - xxxx den 04/10/2005 00:00:37 Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2005 :  00:01:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg og andre har også erfart unntakene som løper avgårde selv om de har haka på kneet ditt og ikke ser en dritt. Hester som altså trosser deg selv om de utsetter seg selv og rytter ved fare med det... På lik linje med de unkontrollerte ryggerne som ikke ser hvor de rygger da det er handlingen og protesten som er fokuset...

For en optimal utbytte (effekt) av one rein stop må hesten ha lært det, forstått signalet og akseptert kommandoen. Og en hest som er fokusert på protest til de grader at den må legges i bakken fysisk av andre hester kan være vanskelig å få til å akseptere en one rein stop når den trengs... Man kan like gjerne ende overende med hesten med den skade det måtte forårsake.

Ved riktig bruk fører ikke sterke bitt til sterkere hester. Det fører til mykere hester som er mere lydhøre. Og signalene kan tones ned enormt mye. Det er jo derfor man setter stangbitt på en godt utdannet westernhest; fordi man ønsker å minisere signalene fra rytter til hest...

Det er ikke dermed sagt at det er samme sak, siden utfordrende hester trenger korreksjon de kan respektere, mens de høyt utdannede hestene kan ris på stang fordi de bare trenger bittesmå signaler fra en knapt synlig bevegelse av hånden.

Med riktig bruk av stangbitt som korreksjon løser man problemer man kanskje ellers ikke ville hatt mulighet til å få en endring på.

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2005 :  00:08:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Line: I april da Anders hadde treningshestene, red jeg fjordingen, hun bare løp og løp uansett hva som var iveien foran henne, hun løp faktisk rett i ridehusdøra med meg på. Jeg satt og prøvde både one rein stop, lente meg bakover med all kraft og dro og sagde, men hesten den gikk rett i døra gitt. Etter det red jeg med stangbitt, to korte økter, deretter på trinse. Hesten gjorde aldri tegn til å dra avgårde igjen, og ble heller mer var enn motsatt. og i slutten av mnd gikk hun samlet på slakke tøyler. Jeg er dog enig med Nancy at en one rein stop er bedre enn sterkere bitt, om det fungerer der og da. Man må bruke det rett som alt annet for å ikke skape en motsatt virkning.

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 04/10/2005 :  01:01:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeps. Som kjent er det flere veier til Rom.
Får jo være opp til hver enkelt hvordan de vil ta seg dit..

Cowgirlchris:
Westernridning på en hånd med velutdannede hester på shank har ikke noe med dette temaet å gjøre synes nå jeg . Det er noen nivå lenger frem i tid, og stangbitt er mer enn et westernbitt..ta en tur i butikken..

Trekker meg stille og rolig tilbake.
Ville bare gi et råd og ønsket ingen debatt. Vi alle har forskjellige erfaringer.

Redigert av - xxxx den 04/10/2005 10:26:54 Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2005 :  10:25:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Cowgirlchris:
Westernridning på en hånd med velutdannede hester på shank har ikke noe med dette temaet å gjøre synes nå jeg . Det er noen nivå lenger frem i tid, og stangbitt er mer enn et westernbitt..ta en tur i butikken..

Men det viser at sterke bitt ikke nødvendigvis gir sterkere hester. Derav eksempelet.
Jeg er fullstendig klar over variasjonen av bitt tilgjengelig, så jeg tror jeg dropper å dra i butikken bare for å se.

Du sier vi har forskjellig erfaring, Nancy (In Nancyville) og det er en sannhet man ikke skal diskutere.

Hilsen Line.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 04/10/2005 :  10:37:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette blir som jeg sa off topic, men nå er det jo gjort..

Ehhem...må bare korrigere deg cowgirlchris for du kan ikke ha sett nok rundt deg mht. western.
De fleste jeg kjenner i miljøet som rir aktivt, bruker nemlig korreksjonsbitt på sine ferdigutdannede hester.

De fleste da som rir hesten over på stang ender opp etter en relativt kort stund med å måtte ri på et stang-korreksjonsbitt (som er et enda sterkere stangbitt) fordi hesten blir sterkere og responderer dårligere.

Jeg sier ikke at ALLE hester blir sterkere uansett åssen bitt man velger, men de fleste.

Drar du på et westernstevne litt utenfor lokalmiljøet vil du se dette etter 5 min. i oppvarmingsridehuset..
(Korreksjonsbittet brukes forøvrig også under selve rittet.)

Reis ut å se selv.Og det blir mitt siste ord.

Edit pga. trykkleif

Redigert av - xxxx den 04/10/2005 10:51:04 Gå til toppen av siden

Lyngen

Skrevet - 04/10/2005 :  12:07:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg ville brukt stangbitt som f.eks. Pelham. Og ridd på to sett tøyler. Myke og hyggelige signaler hele tiden, men ett sett "nødbrems" i slike tilfeller der hesten slår seg totalt vrang og utfordrer meg. Jeg vil gjerne se den hesten som ikke viker for press fra Pelhamstangen da.

Opprinnelig postet av Cowgirlchris

Møt Lyngen..... sett på ett pelham bitt og han stikker helt sikkert. Tro meg, det er prøvd, og resultatet var en hest som gikk på to ben og slo med frambena i en hel uke, helt til det ble tatt av(det var ikke jeg som prøvde dette)

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2005 :  13:12:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kjører med liverpoll stang på ponnien og stikker han så stikker han! Heldigvis er det ikke ofte han stikker, og jeg rir til dagelig på trinse. Jeg kan holde på en hel dag med å tren lydighet, ha han løs osv...
Hver dag blir han tydelig fortalt hvem som er sjefen og vi trener regelmessig på at han skal stoppe når jeg sier "stopp" osv...

Men når han har dagen sin så respekterer han ingen eller noe. Står du i stall gangen å vifter med hendene og han har funnet ut at nå stikker jeg av. Stopper han ikke, bare peiser på og løper deg rett ned! Så jeg skriker alltid FLYTT DEG når folk prøver på dette.
Er ikke noe vits å prøve å stoppe en dampveivals med hendene.

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2005 :  14:14:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
"Møt Lyngen..... sett på ett pelham bitt og han stikker helt sikkert. Tro meg, det er prøvd, og resultatet var en hest som gikk på to ben og slo med frambena i en hel uke, helt til det ble tatt av(det var ikke jeg som prøvde dette)"

Som sagt; feil bruk er ikke bra. Treningsmetoder og korreksjon MÅ stå i forhold til hva problemet bunner i! Riktig brukt (på det rette problemet) så reagerer ikke hesten slik.

Hilsen Line.
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.