hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvorfor sager dere?!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 hvorfor sager dere?!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Bustetrollet

Skrevet - 08/10/2005 :  12:48:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har opplevd omtrent det samme som seg, angelina.. Full galopp i en bratt bakke, ned mot stallen.. Jeg reiv og sleit for og snu hesten, men salen skle og jeg måtte ta sats og hoppe av i en snøfond. Bare flaks at hesten ikke trokka på meg..

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2005 :  13:09:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Leste noe i Horze-katalogen som jeg måtte nikke og smile av...
"It's all about nuts and bots. When the rider is nuts, the horse bolts."

Har også opplevd dette i fullt monn med min første egeneide hest da jeg var 15.
Og jeg er svært enig med Horze der.

Hadde ikke jeg vært "nuts" hadde ikke hesten "bolted"...
For det ER "nuts" å dra ut med en hest man ikke kan kontrollere i alle gangarter... ;-)

Line, still alive after all these years...

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

~ludde~

Skrevet - 09/10/2005 :  18:41:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
sett noen som har "saget" hesten løp ut å tok bitte mellom tennene...(er ikke fan av det) Gå til toppen av siden

Emblan-min

Skrevet - 09/10/2005 :  20:29:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! Jeg kommer kanskje litt feil i denne heftige diskusjonen men = P Jeg har nemelig aldri hørt om saging før =S Er det noen som kunne forklart nøyaktig hva de som sager gjør, og ¨når de gjør det ? bare når de skal bremse hesten eller ellers også ? Prøvd å forstå men er ikke helt sikker her = P Hadde vært så fint om noen ville forklart meg det = ) Men det som dere har beskrevet høres slettes ikke godt ut nei = S Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 10/10/2005 :  22:06:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
har ikke sett mange som sager hesten i munnen for å få den til tøylen, men sett en del som gjør det for å få hesten til å virke stressa så rytteren selv kan virke tøff og flink som tørr sitte på dette forferdelig "slemme" dyret.

men jeg har sett noen som ser ut som de sager hesten i munnen, men som skal kjenne om hesten er stilt igjennom. de tar kanskje litt hardt i men alikevel er det ikke saging på samme måte.

men ri kontrolert og samarbeid med hesten, da tror jeg man kommer lengst.

hesten kan umulig gå riktig til tøylen hvis rytter sitter helt feil mener nå jeg.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Cinderella=)

» VIP

Skrevet - 23/10/2005 :  00:43:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er helt enig! Og lirke/leke/ta-og-gi er IKKE det samme som saging!

det er faktisk stor forskjell på dette!!
jeg har også sett at noen plasser lærer de rytterene å ri med henda helt nede på "lårene" for å kunne få hesten til å gå i form! for meg virker dette helt feil spør du meg!! det eneste resultatet du får med dette er at hesten får feil form(knekk i nakken). riktig håndstilling er viktig!! og som sagt:

Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 23/10/2005 :  01:58:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Usj,,saging er så grusomt stygt!! Noe av de styggeste jeg ser, er ryttere som sager hestene sine "på plass"(les: bak loddplan), og hestene går og gaper, med bakbena en kilometer bak resten av kroppen.. Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 23/10/2005 :  11:24:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg har også sett at noen plasser lærer de rytterene å ri med henda helt nede på "lårene" for å kunne få hesten til å gå i form! for meg virker dette helt feil spør du meg!! det eneste resultatet du får med dette er at hesten får feil form(knekk i nakken). riktig håndstilling er viktig!! og som sagt:

Opprinnelig postet av Cinderella=)

Er ikke under leding du har sett de legger handa inn da? Vi rir for Eva Oppdal, er der får vi beskjed at stillingen skal være på plass (innvendig øye og nesebor skal kunne skimtes), og så kan hesten gå ned på tøylen etterpå om den klarer det. Altså vi har støtte på utvendig inntil hestens hals, og leder inn med innvendig tøyle samtidig som vi rir hesten rundt innvendig sjenkel. Når hesten da er på plass i nakke og kropp vil den som oftest også søke ned. Når hesten er på plass i holdning så rir vi med samlede tøyler, men forsvinner hesten igjen så er det på ny innvendig sjenkel og tøyle. Dette er selvsagt individuelt etter hva som er hestens problem da, ikke en fasit for alle hester.

Gå til toppen av siden

eniih

» VIP

Skrevet - 28/10/2005 :  09:16:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg mener det at man skal sitte så stille som mulig med henda når man rir..altså,selvfølgelig skal man være myk og kunne gi ut til hesten,men jeg syns det høres meeget rart ut å sitte å "leke" og "lirke" med tøylen!

for hesten vil vel ha mest mulig ro i munnen sin..?
Gå til toppen av siden

argentum

Skrevet - 29/10/2005 :  17:29:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Altså.. Å lirke- leke.. hva er det? Forklaring? Fordi det gir jo bevegelse i munnen til hesten. Munnen er jo det mest følsomme på hele hesten. Og lirking kan umulig være godt. Det går faktisk an å ri hesten fra bakparten og frem til bittet UTEN å bevege på hendene.. Tro det eller ei. Halvparader er en fin ting. Halvparader med BEGGE hendene! Lirking- leking er ikke saging, men det kan umulig være noe særlig "hestelig." Veldig enig med Eniih i å ri hesten FREM når den løper på banen, for den gidder ikke å løpe lenge, De er jo faktisk late dyr. Og løper de mer når dere bremser/ drar med tøylene så er det muligens fluktinstinktet som slår inn. Tenk litt på at fluktinstinktet til hesten er å løpe, så hvis den løper, kanskje den har vondt? Bra debatt: SITT STILLE MED HENDENE! Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 29/10/2005 :  20:34:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
Helt i mot saging her, men må inrømme at i tidlig rideerfaring, altså da jeg gikk på rideskole, stakk hesten jeg red ( gigantsik fullblonds, aner ikke hvorfor jeg ble satt oppå den)
.. jeg, da 8-9 år gammel ble livredd, stor hest, full fart på en grusvei hvor det faktisk kan komme biler og folk som går tur.. Hadde ingen sjanse til å snu hesten inn på volte, som selvsagt er føreste valget.. Da sagde jeg.. satte meg tung tilbake og sagde.. ikke stolt av det, man fant ingen annen utvei.
Egentlig er jeg glad jeg gjorde det ( på en rar måte) Fikk stoppa hesten rett før bilveien, aner ikke hva som kunne ha skjedd...

Vingthor fra Skarholt =) Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 29/10/2005 :  21:11:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
når man kommer ut for en slik situasjon som lukas så er det snakk om å ta et valg. er enig i at jeg heller ville saget (uansett hvor stygt det er) mot for å havne midt ut på bilveien med en løpsk hest.

når det er snakk om lirking og leking så mener jeg det er det samme som å ta å gi. hvis hesten henger på bittet og nærmest biter seg fast så kan en liten bevegelse hjelpe til å løsne opp igjen. man skal ikke "lirke å leke" hvis hesten er myk i munnen og samarbeidsvillig.
men er ikke snakk om store bevegelser.
en huskeregel vi lærte er at det skal ikke synes at du rører på hendene og bevegelsene skal være så mye at hvis du hadde hatt en kylling i hver hånd så ville de oppfattet dette som kosing.
men også her er det sikkert mange forskjellige meninger fra instruktør til instruktør. til sjuende å sist(?) må man selv finn ut hva som fungerer på sin egen hest og ikke.

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 29/10/2005 :  21:12:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
når man kommer ut for en slik situasjon som lukas så er det snakk om å ta et valg. er enig i at jeg heller ville saget (uansett hvor stygt det er) mot for å havne midt ut på bilveien med en løpsk hest.

når det er snakk om lirking og leking så mener jeg det er det samme som å ta å gi. hvis hesten henger på bittet og nærmest biter seg fast så kan en liten bevegelse hjelpe til å løsne opp igjen. man skal ikke "lirke å leke" hvis hesten er myk i munnen og samarbeidsvillig.
men er ikke snakk om store bevegelser.
en huskeregel vi lærte er at det skal ikke synes at du rører på hendene og bevegelsene skal være så mye at hvis du hadde hatt en kylling i hver hånd så ville de oppfattet dette som kosing.
men også her er det sikkert mange forskjellige meninger fra instruktør til instruktør. til sjuende å sist(?) er det hva som fungerer på sin egen hest og ikke som man bør tenke over.

Gå til toppen av siden

eniih

» VIP

Skrevet - 30/10/2005 :  11:17:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
selvfølgelig er det noe annet når hesten stikker av på tur, men her er det snakk om saging som en metode å ri på...
og kan noen vennligst forklare meg hvorfor dere mener at "leking/lirking" med tøylen er så bra? hva oppnår dere med det?
jeg mener fortsatt at det beste er å sitte stille med hendene,samtidig som man kan være myk med ettergift.. Funker bra på stallen jeg rir på..

-tusen takk for en bra debatt med mange interesseante svar!
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 30/10/2005 :  17:56:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
da syns jeg du skal fortsette med det så lenge det funker bra for deg:)
for meg så hender det seg at jeg må lee litt på tøylene for å løsne opp hesten min når hun henger seg på bittet og det funker bra for meg. det jeg har lært kan være stikk i strid med det du har lært. det de fleste lærer ganske så fort er at det fins utallige mange metoder og meninger om en og samme ting:)

Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.66 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.