hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Generelle spørsmål om oppforing av tynn hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Generelle spørsmål om oppforing av tynn hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Hege J

» VIP

Norway
Innlegg: 1964

Skrevet - 29/09/2005 :  21:42:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hørt om ei her en dag som har problemer med å fore opp hesten sin. Den hadde før fått ca 2 liter kraftfor om dagen (vet ikke hvor mye høy), og var tydelig ikke tatt godt vare på.
Nå er alt i orden med hesten, men den legger ikke på seg. Noe av problemet er at den ikke vil spise høyet! Den får 9 kg høy om dagen (vet ikke om den spiser opp alt) og den får ca 4 liter kraftfor + 5 liter betfor (hvis jeg ikke husker helt feil nå!).

Spørsmålet mitt er følgende: er dette en bra måte å fore opp en hest på?
Jeg har aldri vært borti oppforing av en hest, for mine hester har hatt motsatt problem:) Men jeg trenger å lære mer hvis jeg en gang kjøper en slik hest.

PS: blir et litt generelt spørsmål da jeg ikke har opplysninger om helse og ridning til hesten, men jeg tror dette er ok. Om hesten trives på stall og med rytter vet jeg heller ikke, men den spiser visstnok opp alt kraftfor.

Hege
Redigert av - Hege J den 29/09/2005 23:01:30

Opal

» VIP

Innlegg: 1101

Skrevet - 29/09/2005 :  22:46:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vanskelig å mene noe når du ikke sier noe om type hest, bruk, størrelse på hest (vekt) osv....

Målene på kraftfôr må helst oppgis i kilo/gram ettersom næringsinnhold i kraftfôr oppgis i gram. En liter havre veier ganske mye mindre enn f.eks 1 liter pellets av noe slag.

Betfôr inneholder mye energi, lite protein, mye fiber og er helt fritt for stivelse. Ikke førstevalget om jeg skulle fete opp en hest (i store kvanta)

Havre inneholder relativt mye fett (mest av de "rene" forslagene). En andel olje i fôret bidrar jo også til fett (100 %). Uansett viktig at hesten ikke får for mye fett i maten 10-12 % av energien fra fett er tilstrekkelig. Blir det mere virker dette negativt inn på hesten.

Mye høy (av god kvalitet) er uansett bra da det er fra høyet hesten henter mesteparten av næringen.

Ble generelt og tildels intetsigende dette svaret, men som sagt vanskelig å være klar og konsis på et generelt spørsmål.....
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Innlegg: 2595

Skrevet - 29/09/2005 :  22:51:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
5 liter betfor??? 5 liter før eller etter bløtlegging??? Foret sveller jo til over dobbel mengde, så dersom det er 5 liter tørt det er snakk om, blir jo det over 10 liter vått!!!! Det var sinnsykt mye uansett synes jeg! Ikke da rart om hesten ikke klarer å spise høyet sitt!!! De 4 literne med kraftfor blander ikke jeg meg oppi, det gir jeg selv til min hest som også er under oppforing (bygg, kraft og gull) men jeg gir bare 1 liter betfor i tillegg. Har nemlig hørt at du ikke skal gi noe stort mer enn 1 liter pr dag, men det kan jo være at jeg også tar feil da =) ... Så jeg ville sagt, mye mindre betfor og mer høy!

Ps. er ikke green power de gir 5 liter av da? Det har jeg hørt flere som gir....

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway
Innlegg: 1964

Skrevet - 29/09/2005 :  23:00:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror det var betfor, men dette kan jeg sjekke nærmere opp! Kan sjekke hele fortavlen opp (hesten er forresten en halvblodshest på ca 160, mer vet jeg ikke!).
Og jeg lurer på om det var 5 liter tørt ja, var derfor jeg stusset sånn... Jeg sa også at de heller burde gi mye mer høy og mindre betfor, men da fikk jeg bare til svar at hesten ikke spiser høyet sitt.. De gir betfor fordi det vissnok har funket på "alle andre" hester på stallen. Det blir også gitt 2 dl olje.
Kan en hest bli forfangen av betfor forresten?

Hilsen "nybegynner" på oppforing:)

Hege Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway
Innlegg: 481

Skrevet - 30/09/2005 :  21:37:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
HERREGUD!!! Stakkars hest.. Den der forplanen blir den garantert ikke tjukkere av, kommer mest sannsynligvis til å ende opp med magesår, om den ikke har det allerede.. Og bli enda tynnere.. Om den ikke blir tynnere, kommer den ihvertfall til å bli ganske uridbar, om det ikke er en cool hest som tåler all mat uten å bli heit..

Neineinei.. Nr1 for å få tjukkere hest er å gi den så mye stråfor (av god kvalitet, mye energi og passe med proteiner) den kan spise.. Er det en hest som har värt vant til å få mye kraftfor (har selv en fullblods, har värt vant til å få opptil 12l kraftfor om dagen..Huffoghuff..) kan det ta laaaang tid för den "lärer" seg å spise stråfor. Min har kommet seg bra nå etter 3 mnd på beite + 6 mnd med lite kraftfor og masse höy.

En hest har en magesekk på ca 10 l, dvs. at for hesten du prater om, HEge J, fyller kraftforet hele magesekken.. Forer man kraftfor 2gr om dagen, får den ca 5l per måltid, blandet med spytt blir det enda mere.. Da er det jo ganske logisk at den ikke får plass til särlig mye höy oppå der igjen´
Det er jo også klart at hesten spiser opp det gode kraftforet för den tar det kjipe höyet.. Det er jo sånn med oss mennesker også, vi spiser heller kake enn salat... Heheh.. Bra sammenlikning, håper du skjönner.

Vär så snill, sett en stopper for denne foringen, det er så mange hesteeiere som forer ihjel hestene sine

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway
Innlegg: 1964

Skrevet - 01/10/2005 :  10:18:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei skal ikke være nødvendig å putte i en hest så mye kraftfor og så lite høy i en oppforingsperiode. Men som jeg forsto det, har den fått lite mat til forrige eier (i allefall lite kraftfor), og når den nye eieren tok over, var hesten tynn og ville ikke spise høyet sitt. Det er vel derfor de gir han så mye betfor.

Jeg har desverre ingen "makt" i denne saken.. Vet ikke hvem eieren er, for jeg hørte det bare fra ei. Synes bare det virket så merkelig.. Og det er tydelig at jeg hadde rett da!

Hege Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway
Innlegg: 659

Skrevet - 01/10/2005 :  12:54:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
betfôr blir gjerne brukt som en "erstatter" for høy (sammen med luserne/alfaalfa) dersom de har kraftig støvallergi eller er allergisk mot høy. Men det er jo ikke optimalt og en hest vil jo ikke spise mer høy når den får så mye vomfyll av andre ting. Betfôr regnes av mange som grovfôr og det er nok der de har fått ideen fra.

en hest som er tynn må man bruke tid på. Å forvente at den er frisk fort er bare dumt. Dersom man hiver i de fôr kan de nok gå opp, men samtidig har man kanskje pådratt de en ustabil mage med dårlig opptak (som fører til at man gjerne øker enda mer på kraften) og i ille tilfeller magesår.

Først må man stabilisere magen (masse masse grovfôr). det finnes også ulike produkter som tilfører tarmbakterier og stabiliserer. Så må man regne ut en forplan tilpasset hesten med et ønske om økt vekt. Dernest begynner man forsiktig å gi mer og mer kraft av tilpasset type. Hester på 500 kg bruker rundt en mnd bare for å tilpasse fordøyelsen og tarmbakteriene til et nytt fôr. Ergo tar den ikke opp maten skikkelig før en mnd har gått. Dersom man etter en uke ikke ser forbedringer og hiver på mer og mer mat så gjør man etter min mening bare vondt verre. man må ta det gradvis. Med en utregnet forplan så skal du jo ikke være helt på jordet, og det beste å øke i er grovfôret.
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway
Innlegg: 1964

Skrevet - 01/10/2005 :  13:01:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men hva med problemet de har med denne hesten- at den ikke vil spise høy? Høyet skal være av god kvalitet, så det er ikke der det ligger.
Hege Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway
Innlegg: 659

Skrevet - 01/10/2005 :  13:08:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
den får for mye annet... spiser du på full mage? Eller spiser du mye grovbrød når du også får en hel sjokoladekake? Klart at kraft er mer spennende enn høy, og får man mye kraft nedprioriterer mange ofte høyet Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway
Innlegg: 1964

Skrevet - 01/10/2005 :  13:18:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner det. Men det jeg ble fortalt var at hesten ikke spiste høyet til å begynne med, altså FØR den ble satt på så mye kraftfor/betfor. Så spørsmålet er, hva skal man gjøre om hesten får rett mengde kraftfor, men ikke vil spise høy?
Hege Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway
Innlegg: 659

Skrevet - 01/10/2005 :  14:00:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
den var helt ny på stallen da? veldig vanlig at hester reagerer på ny høytype. Gir de høy i høynett? kanskje den ikke er vant til det, eller omvendt, den liker ikke høy i hele boksen og tisser på det. Hester er litt vanedyr.

Ellers er mange hester vant til vannet høy, og det kan hjelpe. Ensilage er det mange hester som foretrekker. En ekstremt kresen hest jeg kjenner nekter å spise høy med mindre eier har sprøytet det med melasse (altså hun blander litt melasse i vann og sprøyter over). Ingen genial løsning men en siste utvei. Noen hester spiser mer bare de står i luftegård sammen med noen.Ellers er jeg tilhenger av at hestene aldri skal få kraft på tom mage, altså MÅ de spise grovfôr før de får kraften sin. Man kan ofte få snurpetryner og hester som banker i veggen, men er man veldig streng på det så kan det funke. Funket i hvertfall for meg da jeg hadde ekstremt kraftfôrsulten hest. Ellers kan fri tilgang funke begge veier.Noen spiser mindre fordi de aldri gleder seg til maten og aldri er sultne, mens andre spiser mer fordi de bruker det som et tidsfordriv. Dersom hesten får kraft og høy samtidig vil den nok være mett på kraft i det den begynner på høyet og om hesten ikke har noe oppsamler for høy så vil den gjerne tråkke i det så det blir uspiselig. Når morningen kommer og sulten melder seg så kommer det jo kraft igjen.

Ellers får man jo sørge for at det hesten får av kraft og inneholder mye fiber. Her kommer da betfôret inn (noe denne hestens eier ser ut til å ha forstått men overdrevet) og også alfaalfa/luserne.

Så det er sagt så er ikke 9 kg for en liten halvblods veldig lite så dersom den spiser opp det hadde jeg ikke bekymret meg stort for høymengden men trolig gitt alfaalfa og/eller betfôr som en del av kraftfôret
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway
Innlegg: 1964

Skrevet - 01/10/2005 :  19:32:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har jeg fått vite forplanen til denne hesten. Den får 8 kg høy, 3 liter betfor (ikke 5 som jeg trodde!), 4 liter havre og 2 1/2 liter gull.

Nå ble det kanskje litt mye inn på denne ene hesten, men jeg vet altså ikke så veldig mye om den, annet enn det jeg har blitt fortalt. Så derfor er det jeg heller nå lurer litt generelt:)

Hege Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.