hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Spiser dritten sin
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Spiser dritten sin
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

sPikE

» VIP

Norway
Innlegg: 438

Skrevet - 07/11/2004 :  13:41:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest i stallen ble fri for saltstein og begynte da å spise dritten sin. Dette er en hest som er veldig glad i salt og en saltstein går unna på kort tid. Trodde derfor at det var saltmangel som førte til dette, men neida, når hesten fikk saltstein fortsatte hun å spise dritten sin. Noen som har peiling på hvorfor, og noen som vet hvordan man kan få dette bort?
* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10

Silje-og-Tindra

Norway
Innlegg: 4435

Skrevet - 07/11/2004 :  13:52:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Mange hester tyr til dette når det er noe de mangler (vitaminer, mineraler e.l.), det er også noen som begynner å spise jord.
Uten at jeg er en fôringsekspert vil jeg anbefale å sørge for at alle behov er dekket.
Gå til toppen av siden

jalla

Innlegg: 635

Skrevet - 07/11/2004 :  14:50:11  Vis profil  Svar med kopi av melding

Det kan være mangel på mineraler og vitaminer. Men det kan også være kjedsomhet rett og slett!
Pass på så hesten alltid har saltslikestein, og gi mulitvitamintilskudd fra fellsekjøpet. Da skal næringsbehovet være dekket vertfall (men det kommer jo selvfølgelig an på kvaliteten på grovfòret og hvor mye, og hvor mye kraftfòr den får i tillegg).
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 07/11/2004 :  19:46:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Tror det er mange grunner til at hester kan begynne å spise bærsj. Som oftest bunner årsaken i kjedsomhet, men det kan også være p.g.a. at hesten har mangler på mineraler og/eller vitaminer. Har hørt at hester som fores med helhavre (som f.eks. er veldig vanlig i Danmark) ofte kan begynne å spise bærsj. I og med at helhavren ikke lar seg fordøye helt. Eventuelt at rester av andre forsorter også ligger igjen.

Hvordan få slutt på dette er et doft spørsmål. Først og fremst er det viktig å forsøke og finne ut om det er grunnet ren kjedsomhet eller mangel på vitaminer/mineraler som er årsaken. Om det er det sistnevnte er det selvfølgelig lurt å ordne opp i det. Ellers er det bare å sørge for å tilgjengelige hestepærer er minimalt, og gjerne møkke ut morgen og kveld om det er mulig. Også la hesten stå mye ute for å ha annet og gjøre, og også sørge for at luftegården fjernes for møkk ofte.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway
Innlegg: 438

Skrevet - 07/11/2004 :  20:07:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten står vanligvis ute fra kl 8 på morgenen til kl 10 på kvelden. Får kalk og multimineraltilskudd fra felleskjøpet hver kveld. Får 0,5 l bygg morgen og kveld og 7 kg høy. Problemet begynte når hun ble fri for saltstein, men endret seg ikke når hun fikk ny. Noen andre som har synspunkter eller idèer på hva det kan være?
* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

AnineogMr.Andrew

» VIP

Innlegg: 35

Skrevet - 07/11/2004 :  20:47:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er hun like "aktiv" på saltsteinen sin fremdeles også?? Ikke for å skremme deg, men hesten jeg mistet i våres spiste også møkka si, selv om han fikk det han trengte ( dyrlegen hadde heller ingen ide i det tilfellet). Det viste seg senere at han hadde en alvorlig feil/ sykdom i tykktarmen. Jeg sier IKKE at denne hestens oppførsel kan skyldes det samme, men bare for å poengtere at det kan være så mangt....og at hestemager er ekstremt vanskelige ( om det skulle være der problemet ligger - opptak av næringsstoffer e.l.) Hadde jeg vært deg hadde jeg kontaktet en ekspert ( eks. May-Liss Ekstrøm, Equiterapaut, eller en vetrinær)
PS! Synes de forslagene du allerde har fått på dette innslaget er gode!
Gå til toppen av siden

Pitchie-Pelene

» VIP

Innlegg: 24

Skrevet - 06/12/2004 :  00:52:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heia!
Om hesten spiser bæsjen sin kan det tyde på mangel på B-vitamin. Siden dette egentlig blir produsert i blindtarmen på hesten skal den ikke ha tilskudd på det, men når mi hoppe begynte med det ga jeg henne noe som Hôôks selger. Nå husker jeg ikke hva det heter for noe, men de har en brun plastflaske som inneholder tilskudd som virker på sånne problemer. Skal prøve å sjekke opp hva den heter...
Mvh Hestesmurfen
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway
Innlegg: 1000

Skrevet - 07/12/2004 :  09:40:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Møkketing er veldig vanlig hos underernærte hester, og hester som rett og slett har fått altfor lite mat som unghester. Er også vanlig hos hester med fòrallergi. Jeg nekter å tro at en hest ØNSKER å spise møkka si bare fordi den kjeder seg. Hester som har vært møkketere lenge slutter kansje aldri. Har sett et par sånne maniske møkketere, blir nesten som luftsluking. Men som tidligere er sagt, hold boks/ luftegård så fri for møkk som overhodet mulig.


Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway
Innlegg: 211

Skrevet - 08/12/2004 :  11:25:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Ta en titt på innlegget mitt under "Cultura / biola - godt for hestemager!", hvor jeg faktisk har blitt tilrådet å gi hester med mageproblemer føll bæsj!
Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Innlegg: 2595

Skrevet - 25/09/2005 :  22:36:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oppdaget dette gamle emnet, men tenkte jeg kunne legge inn et lite tips uansett. Står en hest på stall hos oss som også gjør det. Dyrlegen anbefalte her Jermin mot dette. Vet ikke om det virker da, for hesten har bare fått det noen dager. Men det er kanskje forsøket verd om andre også sliter med det... =)
Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway
Innlegg: 452

Skrevet - 27/09/2005 :  17:56:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som regel er grunnen til at hesten spiser bæsjen sin at den mangler noe.
På hesten min kuttet vi ned fra 7 kg høy til 6 kg og han begynte dagen etter med å spise bæsjen sin, så vi begynte å fore med 7 kg igjen og han sluttet med det med en gang!

Så jeg anbefaler å regne ut forplanen nøye og kalsium/fosfor innhold!
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway
Innlegg: 897

Skrevet - 27/09/2005 :  21:24:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Så jeg anbefaler å regne ut forplanen nøye og kalsium/fosfor innhold!

Opprinnelig postet av Julie=)



Det som er like viktig er balansen mellom kalsium og magnesium. Den bør være 2:1. Er det for mye kalk i forhold til magnesium, blokkerer dette for opptaket av Mg. Det er ganske vanlig at grovforet i Norge er fattig på Mg. Når man da i tillegg gir kalk kan man forsterke dette og man får underskudd på magnesium.
Gå til toppen av siden

julia_007
» VIP

Innlegg: 5

Skrevet - 01/10/2005 :  16:20:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min spiste møkken sin før, og jeg har prøvd alt det dere her snakker om. Jeg fant til slutt ut at å gi den hvitløkspulver i foret var det beste. Løksmaken er så kraftig at den henger i bæsjen når den kommer ut igjen, at hesten ikke hadde lyst på bæsj lenger. I tillegg er det bare sunt med løkpulver.
Kan og bruke fersk løk.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.