hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - høynett eller ikke høynett?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 høynett eller ikke høynett?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

miliam

Norway
Innlegg: 203

Skrevet - 05/06/2005 :  14:11:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemiliam  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemiliam  Svar med kopi av melding
Hva er best? å bruke høynett eller å legge høyet på golvet? har hørt at det er best å la det ligge på golvet, for det er hestens naturlige stilling når den spiser. og at den får ryggplager etterhvert hvis den spiser av høynett?!

http://archi.milady.biz

Eikdokka

Norway
Innlegg: 1925

Skrevet - 05/06/2005 :  14:42:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Som du sa, det er mest naturlig for hesten å spise fra bakken!
Jeg er ikke så fan av høynett personlig, lett for hesten å sette seg fast med en fot.

Therese
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway
Innlegg: 1873

Skrevet - 05/06/2005 :  15:55:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Det er mest naturlig for hesten å spise fra bakken, ja, men jeg tror ikke at hesten får ryggplager av å spise fra høynett dersom høynettet er hengt riktig opp (altså verken for høyt eller lavt).
Det er ikke alle hester det lønner seg å gi grovfòr på gulvet inne i boksen; noen er fæle til å grise, slik at man bruker utrolig leng tid på å rengjøre boksen og det blir mye sløsing med dyrt fòr.

Jeg bruker høynett inne, fòrer på bakken ute.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway
Innlegg: 2233

Skrevet - 05/06/2005 :  16:07:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Eg foretrekker å fore frå bakken, men det går ikkje med mine hester om dei står inne. Antageligvis fordi begge hestane eg har no har vore vant til å få høy og silo i store høy/silokrybber. I desse blir det jo som å fore frå bakken omtrent. Dette er noko eg har fått laget av "snekker pappa". Dette fordi eg forer mykje med silo og vil unngå silogris over heile boksen.

Men eg får da problemer med ein gang hestane står på stall uten slike krybber. Da må høynettet fram dessverre. Noko eg ikkje er veldig glad for, men er nødvendig til mine to.

Men er altså veldig glad i å fore grovfor i slike høykrybber som eg har. Det er reinslig, det blir omtrent frå bakken og man kan hive inn høy/silo for minst eit døgn om gangen om man ønsker det.


Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway
Innlegg: 1273

Skrevet - 05/06/2005 :  16:38:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke spesielt glad i høynett. Brukte høynett en gang, med det resultatet at hesten satte fast benet (og nei, det var ikke festet for langt nede), og fikk surra det godt rundt beinet. Heldigvis hadde hesten vett på å stå stille og ikke få fullstendig panikk...så de gikk bra.

Nå forer jeg kun i "høyhekker" som bestefar kaller det :) Veldig kjekt! Gir jeg hestene mine høy på bakken inne i boksen, blir det bare gris. Men ute får de høyet på bakken.

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Innlegg: 827

Skrevet - 05/06/2005 :  17:38:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når høyet henger høyt, drysser støvet ned i svelget til hesten. Dette kan gi problemer. Samme med at de står i en unaturlig stilling og spiser store deler a døgnet, noe som gir ekstra vekt på draktene og er uheldig for ryggen. Så å fore på bakken har sine fordeler.

Roter hsten mye kan du lage kasser o.l. som holder høyet på plass, men som gjøre det mulig for hesten å spise i en lavere høyde.
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway
Innlegg: 2178

Skrevet - 05/06/2005 :  18:34:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Gir foret rett på bakken/golvet, bruker bare høynett i henger. I boksen "støvsuger" hesten som regel boksen rent for høy, men jeg kjenner igjen å ha hest som roter, det er stress å møkke i :P. Da ville jeg heller fått til noen høy hekker eller lignende i forkrybbehøyde, som anette har.
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Innlegg: 958

Skrevet - 05/06/2005 :  19:24:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
JEg har hørt at det ikke er bra å bruke høynett. Hesten strekker ut halsen og gjør ett eller annet med ryggen sånn at det ble stikk motsatt fra hva den skal gjøre når du rir. Klarer ikke huske hva det var men det var noe med ryggen og halsen. Dessuten kan hesten sette seg fast. Så entet gulvet eller høykrybbe!
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway
Innlegg: 2585

Skrevet - 05/06/2005 :  19:56:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Våre hester er noen ordentlige grapsefanter om jeg lagger høyet på gulvet, så de får alltid høyet sitt i høynett :o) Har aldri merket noe på hestene av den grunn.
Blir for dyrt og la dem sløse med høyet, har vært høy over hele boksene deres til tider * grrr *

Edit - da den ene ponnien vår må få høyet bløtt er det enklest og gi dem i høynett.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 05/06/2005 23:35:33 Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway
Innlegg: 2056

Skrevet - 05/06/2005 :  20:10:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hater høynett, det er knølete å fylle og faren er stor for at hesten kan sette seg fast i det. Bruker det kun når jeg kjører henger, da synes jeg hesten skal ha noe å spise, ellers gir jeg alt grovfôr fra bakken. Jeg har vanlig høynett selv, men ønsker meg høyposer (en pose med netting i unn og stort hull som hesten spiser av), når jeg får litt penger til over skal jeg kjøpe meg det!

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin


Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Innlegg: 776

Skrevet - 05/06/2005 :  22:22:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bajass får høy i høysekk når han kommer inn fra gjerdet. Den hestemarked auksjonerte for en tid tilbake fra elite horse! Ellers får han på bakken/gulvet og det er som regel støvsugd bare han får tid til det Sånn sett er det greit med matvrak av en hest Må man bruke nett eller pose så prøv å få det i rett høyde til hesten så den ikke får beina fast og heller ikke støv fra høyet i øyne/nese!
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway
Innlegg: 1200

Skrevet - 05/06/2005 :  22:34:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg bruker, som MissEva, bare høynett i transporten. Som nevnt tidligere, hestene kan sette seg fast i høynettet, de står i en unaturlig stilling når de spiser, og det er også mer arbeid med å fylle høynettene, ihvertfall hvis man skal fôre 30 utålmodige hester...Evt. kan man bruke høynett i paddocken også, hvis hestene blir fôret ute, og ikke "støvsuger", da dette forhindrer unødig gris i paddocken, og fôret kan tette igjen dreneringsrør. Gå til toppen av siden

Lyngen

Innlegg: 282

Skrevet - 06/06/2005 :  09:29:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Brukte høynett til hesten min ett år. Fordi jeg måtte vanne høyet godt før han fikk det (han har lett støvallergi, og høyet var da ekstremt støvete). I løpet av den tiden syntes jeg hesten min ble mer salrygget. Om dette er tilfeldig eller ikke vet jeg ikke (ja høynettet var hengt opp i riktig høyde)Har i allefall kuttet ut høynettet, og han er ikke mer salrygget enn det han ble det året. Må legge til at han aldri var øm eller viste noen tegn til ryggplager i denne tiden. (han blir sjekket av euiterapaut/kriopraktor hvert år) Gå til toppen av siden

Lene.

Norway
Innlegg: 1129

Skrevet - 06/06/2005 :  11:55:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forer på bakken.

Når man forer med høynett/sekk/kybbe,skal man passe på at det ikke kommer for høyt opp,skal ikke henge høyere enn hestens hode. Er ikke naturlig for hesten å måtte strekke seg etter maten,og da kan bl.a spyttutsondringen hemmes,og hesten står unaturlig med ryggen i svai... Når hesten står på denne måten(strekker seg) er det og lettere for hesten å puste inn støv...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

teddy

» VIP

Norway
Innlegg: 72

Skrevet - 09/06/2005 :  09:00:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseteddy  Svar med kopi av melding
Med bruk av høynett, og høthekk som gjør at hesten står "litt oppover" for å spise, så blir det en unormal spisestilling for de, som kan resultere i feil "sliping av tennene". Hestene spiser normalt fra bakken, og så lenge det lar seg gjøre burde de få fortsette med det. En dyrlege-venninne av meg brukte høynett/høyhekk, og hun raspet tennene på hesten veldig ofte. Fordi de ble slipt feil.


*Camilla* Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway
Innlegg: 1273

Skrevet - 09/06/2005 :  11:50:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Hadde jeg kunnet lagt høyet på gulvet i boksene, og hestene mine haddde spist det (ikke gjort fra seg i det) så hadde jeg selvsagt valgt det...klart det er mest naturlig for hesten å spise mat fra bakken :) Men mine hester roter høyet rundtom i boksen og det blir forferdelig dyrt med all den sølinga...! Jeg må jo gi de dobbelt så mye høy for å forsikre meg om at de spiser "riktig" mengde.
De får kun kveldsmat inne i boksen, så når resten av foringene foregår ute og på bakken, tror jeg ikke de får store problemer verken med rygg eller tenner pga det...
Dessuten drar hestene ofte høyet ned fra høyhekken, slik at litt og litt blir liggende på gulvet. Men da spiser de iallefalll opp maten sin!

Ang det med tenner, så er det vel ganske individuelt hvor ofte man må raspe de...og det behøver ikke nødvendigvis ha noe med i hvilken høyde hesten får maten sin.


~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no

Redigert av - Anette&Ali&Aurello den 09/06/2005 11:52:17 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.